To jedno z podstawowych pojęć w marketingu. Bez niego trudno byłoby jakiejkolwiek marce znaleźć klientów i rywalizować z konkurencją. Czym dokładnie jest grupa docelowa? Na podstawie jakich kryteriów się ją określa i jaki ma związek ze skuteczną reklamą?
Co to jest grupa docelowa?
Od wyboru grupy docelowej kampanii reklamowej zależy jej kształt. Mówiąc najprościej, to grupa osób, do której kieruje się komunikat reklamowy, potencjalni nabywcy danego produktu czy usługi.
Dlaczego należy określić grupę docelową?
Nie bez przyczyny reklamy produktów dla młodzieży są kolorowe, dynamiczne i nie występują w nich osoby w średnim wieku, ale właśnie nastolatki, w reklamach zupek instant widzimy wesołych, zapracowanych ludzi albo studentów, a marki premium promowane są przez aktorów uosabiających wysoki status społeczny i materialny.
W reklamie, mówiąc do wszystkich, nie trafia się do nikogo i to w zasadzie podstawowy powód, dla którego warto określić grupę docelową. Jest to jednak równie ważne w procesie kreowania wizerunku marki, z którym mają się przecież identyfikować konsumenci.
Jak określić grupę docelową?
Od angielskiego target group wziął się termin targetowanie. Oznacza on selekcję konsumentów i wybór spośród nich grupy docelowej, która może być bardziej niż inne zainteresowana produktem. Ów wybór marketingowcy podejmują na podstawie analizy kryteriów demograficznych, m.in. wieku, płci, stanu rodzinnego, miejsca zamieszkania; społeczno-ekonomicznych, takich jak poziom wykształcenia, zawód, sytuacja materialna. To umożliwia podstawową selekcję nabywców, ale przy określaniu grupy bierze się pod uwagę także inne czynniki, np. psychograficzne – styl życia, zainteresowania, poglądy, hobby.
Do określania grupy docelowej wykorzystuje się badanie rynku. Umożliwia ono, m.in. za pomocą ankiet, rozpoznanie zachowań konsumenckich, tego, co jest dla klientów ważne w podejmowaniu decyzji.
Grupa docelowa: zalety określenia
Targetowanie pozwala przede wszystkim prowadzić skuteczne kampanie, budować wizerunek marki oczekiwany i akceptowany przez odbiorców. To zwiększa szansę na sprzedaż i zdobycie stałych, lojalnych nabywców. Oczywiście grupa docelowa klientów to osoby najbardziej podatne na reklamowy przekaz, w największym stopniu dostrzegające potrzebę skorzystania z oferty. Zatem działania ukierunkowane na zaspokojenie ich potrzeb są opłacalne – o ile grupa docelowa została poprawnie określona.
Warto jednak pamiętać, że z oferty korzystają także grupy klientów, którzy teoretycznie nie byliby zainteresowani zakupem i w związku z tym strategia marketingowa, choć ukierunkowana na określonych nabywców, nie powinna wykluczać zaspokajania potrzeb innych.