Delegowanie pracowników do państw UE
Wejście Polski do struktur unijnych i zwiększona chęć do zawodowych podróży rodaków przyczyniają się do popularyzacji delegowania pracowników za granicę. Firmy odsyłają swój personel do realizacji zadań na terenie krajów należących do Unii Europejskiej. Takie rozwiązanie uważają za efektywne i pozwalające na obniżenie kosztów.
Bardzo ważne jest, by wiedzieć, jakie warunki pracy obowiązują oddelegowanego pracownika. Zgodnie z prawem unijnym odesłany do innego kraju Unii pracownik podlega przepisom prawa pracy rynku państwa przyjmującego. Kraje będące członkami UE muszą zagwarantować podstawowe warunki dotyczące pracy i wynagrodzenia. Owe zasady odnoszą się do:
• stawki minimalnej,
• maksymalnego okresu pracy,
• minimalnego czasu odpoczynku,
• BHP,
• równości traktowania i zapobiegania dyskryminacji,
• warunków zatrudniania kobiet w ciąży, tych, które niedawno urodziły oraz młodzieży,
• warunków zatrudnienia przez pośrednictwo agencji tymczasowej.
Delegowanie pracowników do państw UE – ubezpieczenie społeczne i podatki
Część przepisów dotyczących świadczeń socjalnych i podatkowych np. składki na ubezpieczenie czy rozliczenie z urzędem skarbowym pozostają w zakresie regulacji legislacyjnych Polski.
Aby zachować prawo do ubezpieczenia w swoim kraju, pracodawca lub pracownik powinni złożyć do zakładu ubezpieczeń związanego z krajem pochodzenia delegowanego pracownika wniosek PD A1. Należy pamiętać, że dokument jest ważny przez 24 miesiące. Po tym okresie można albo ubiegać się o przedłużenie złożonego formularza, albo przenieść się do systemu ubezpieczeniowego państwa, w którym delegowany pracownik pełni obowiązki.
Jeśli chodzi o opłacanie podatków, to należy stosować się do przepisów obowiązujących zarówno w kraju pochodzenia pracownika, jak i państwa oddelegowania. Powinno się sprawdzić, czy między krajami została podpisana umowa o uniknięciu podwójnego opodatkowania.
Dyrektywa UE – delegowanie pracowników
Obecną wykładnię prawa na temat odsyłania pracowników do pracy w krajach Unii Europejskiej przedstawiono na stronie polskiego rządu na podstawie dwóch dokumentów: Dyrektywy 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotycząca delegowania pracowników w ramach świadczenia usług oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/67/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie egzekwowania dyrektywy 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług.