Crowdsourcing - definicja
Pojęcie crowdsourcingu definiuje między innymi Portal Innowacji. „Crowdsourcing rozumiany jest jako wykorzystanie przez podmiot tłumu (zbiorowości internetowej) jako zasobu wiedzy czy informacji za pomocą narzędzi komunikacji społecznej. Inaczej mówiąc, crowdsourcing jest rodzajem partycypacyjnej działalności internetowej (on-line), w ramach której podmiot (np. instytucja, czy przedsiębiorstwo) proponuje grupie osób poprzez otwarte zaproszenie (open call) do dobrowolnego podjęcia się realizacji danego zadania. Satysfakcja użytkownika wykonującego zadanie może być typowo ekonomiczna (finansowa), społeczna (rozpoznawalność) lub indywidualna (wzrost poczucia własnej wartości, rozwój umiejętności). Z kolei podmiot zlecający zadanie uzyskuje rozwiązanie zleconego problemu”.
Jak to wygląda w praktyce? Crowdsourcing może działać praktycznie w każdej dziedzinie. Nawet przy polecaniu serialu czy dobrego filmu na weekend.
Organizator akcji crowdsourcingowej inicjuje wydarzenie na stronie internetowej, które gromadzi zainteresowaną społeczność. Przedstawia dany problem i generuje burzę mózgów, po której wyciąga najkorzystniejsze rozwiązania.
Na przykład crowdsourcing wykorzystuje przedsiębiorstwo szukające najlepszego projektu na logo, kształt butelki czy nazwę nowo wypuszczonego produktu może rozpisać konkursy lub ankiety. Firmy tworzą również platformy, za pośrednictwem których użytkownicy mogą zgłaszać uwagi i nowe pomysły usprawnienia danych usług oraz przedmiotów.
Za pomocą crowdsourcingu można podejmować również bardziej uniwersalne oraz ważne społecznie tematy. Niedawno naukowcy upublicznili kamień pokryty niezrozumiałym pismem sprzed lat i poprosili o pomoc użytkowników w jego rozszyfrowaniu. Istnieje także portal medyczny, pomagający w diagnostyce chorób.
Crowdsourcing w Polsce
Crowdsourcing to zjawisko o charakterze globalnym. Dzięki dostępności do internetu ludzie z całego świata mogą rozwiązywać problemy i zagadki, brać udział w inicjatywach podejmowanych przez różnego rodzaju organizacje.
Ale oczywiście można wyróżnić także działania lokalne. Crowdsourcing w Polsce opisuje Portal Innowacji, podając przykład poszukiwań naukowca Normana Davisa. Aby dokładnie opisać interesujące go wydarzenie historyczne (przemarsz armii generała Andersa), stworzono portal, na którym swoje wspomnienia z tego zdarzenia mogli opisać świadkowie.
Crowdsourcing - wykorzystanie
Crowdsourcing może być procesem wspomagającym wiele różnych płaszczyzn funkcjonowania przedsiębiorstwa. Np. może wspomagać dział marketingu - angażując użytkowników w wygląd kampanii reklamowej, gromadzić użytkowników w celu propagowania marki. Jedną z odmian crowdsourcingu jest crowdfunding. To pomoc nie w postaci wiedzy, ale wsparcia finansowego, funduszy zbieranych przez szerszą społeczność, na rozpoczęcie danego projektu.
Crowdsourcing umożliwia wykorzystanie wiedzy, doświadczenia i umiejętności ludzi z całego świata. Dzięki takim działaniom bardzo niewielkim kosztem można rozwinąć całkiem dochodowy biznes.