Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Chory pracownik w pracy – o presenteeismie słów kilka

Chory pracownik w pracy – o presenteeismie słów kilka

 
Chory pracownik w pracy – o presenteeismie słów kilka

Każdemu z nas zdarzyło się przyjść do pracy z przeziębieniem. Wielu zastanawiało się, czy to odpowiedni moment na wzięcie urlopu, gdy w pracy jest napięta atmosfera. Takie zachowania doczekały się swojej nazwy: presenteeism (lub spolszczona nazwa – prezenteizm).

 

Czym jest presenteeism?

 

Pojęciem tym określa się coraz powszechniej występujące zjawisko przychodzenia do pracy w złym stanie fizycznym (np. w trakcie grypy czy przeziębienia), jak i psychicznym (przemęczenie). Specjaliści zaliczają tu również niewykorzystywanie przez pracownika przysługujących mu dni urlopu. Zdarza się bowiem, że chcąc zbudować wizerunek osoby zaangażowanej i oddanej pracy, zatrudniony próbuje ominąć ustawowe prawo do urlopu wypoczynkowego. Pojęcie presenteeismu jest znane od końca XIX w., jednak w dzisiejszym znaczeniu pojawiło się w latach 90. w opracowaniach Cary'ego Coopera o restrukturyzacji firm.

 

Skąd się bierze presenteeism?

 

Preseenteism często przybiera na sile w okresie zawirowań i trudności na rynku pracy. Pracownicy boją się o swoje stanowiska, dlatego też, mimo przemęczenia czy trwającej choroby, wolą zamiast wypocząć w domu, stawić się w biurze. Nie chcą narazić się pracodawcy i dać mu pretekstu do zwolnienia.

 

Presenteeism to również przypadłość osób o naturze perfekcjonistycznej, dla których praca jest wartością nadrzędną. Czasem zbyt poważnie podchodzą do wykonywania obowiązków i próbują uniknąć zwolnień. Dla tego typu pracowników choroba czy niedomaganie nie są wystarczającymi powodami, by opuścić dzień roboczy. W rezultacie chory pracownik przychodzi do pracy. Zmęczony i słabo skoncentrowany wykonuje zadania wolniej, powtarza niektóre czynności, jest bardziej nerwowy i drażliwy. To z kolei odbija się na jakości realizowanych zadań czy współpracy z zespołem.


Pojawianie się w pracy w trakcie niedyspozycji czy lęk przed udaniem się na urlop (mimo że gwarantowany prawem) często może wynikać z atmosfery panującej w organizacji. Nerwowa rywalizacja, szybkie tempo pracy i wymagania narzucane przez przełożonych, powodują lęk przed okazywaniem słabości i wywoływać zjawisko presenteeismu.

 

Chory pracownik w pracy

 

Przychodzenie do pracy w złym stanie fizycznym i psychicznym powoduje negatywne konsekwencje dla całej firmy. Po pierwsze chory pracownik nie jest w stanie być w stu procentach efektywnym. Bóle, złe samopoczucie ograniczają go przy wykonywaniu obowiązków. Co za tym idzie – zwiększa się ryzyko popełnienia błędu, czy nawet doprowadzenia do nieszczęśliwego wypadku. Spada kreatywność, jasność myślenia. Odczuje to zarówno grupa współpracowników, jak i zarządzający przedsiębiorstwem. „W rezultacie osoba, która nadgorliwie będzie chciała pokazać swoje zaangażowanie w firmę, przychodząc do pracy w chorobie, może w negatywny sposób ściągnąć na siebie uwagę przełożonych i wywołać niezadowolenie z efektów swoich działań” – mówi Michał Filipkiewicz, ekspert portalu Praca.pl.


Zjawisko presenteeismu to również wysokie koszty dla pracodawcy. Niedotrzymywanie terminów, zmniejszenie wydajności chorego pracownika może być znacznie droższe dla firmy niż odesłanie zatrudnionego na L4.

 

Co może zrobić pracodawca?

 

Firmy mogą podejmować działania zapobiegające zjawisku presenteeismu. Warto przeanalizować dotychczasowe zasady panujące w organizacji – czy np. metody premiowania nie faworyzowały wyłącznie osób zawsze dyspozycyjnych. Ważną kwestią jest również jasne zdefiniowanie procedur zastępowania osób, które są chore. Dzięki temu każdy będzie miał poczucie, że mimo nieobecności jednego członka zespołu, dane zadanie czy projekt zostaną wykonane bez większych komplikacji.


Dodatkowym możliwym do podjęcia działaniem jest wprowadzenie pracy w systemie „home office” w sytuacji, gdy potrzeba natychmiastowego działania, a choroba pracownika uniemożliwia mu dotarcie do biura.


Presenteeism jest zjawiskiem negatywnym zarówno dla pracownika, jak i firmy. Dlatego pracodawca powinien wiedzieć jak je rozpoznać i jak sobie z nim radzić. Natomiast zatrudnieni, którzy podczas choroby przychodzą do biura, muszą mieć świadomość, że jest to gorsze rozwiązanie niż gdyby został w domu i wzięli L4.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Global Benefits Analyst with French or Italian

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    What the day will look like As Global Benefits Analyst you will be responsible for your own portfolio of clients ensuring the tasks allocated to you are completed timely and of high standard. You will be required to actively attend regular meetings with the Global Benefits Consultants to discuss...
  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Specjalista ds. Sprzedaży Oprogramowania

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Twój zakres głównych obowiązków: kontakt z aktualnym klientem; doradztwo i sprzedaż rozwiązań i produktów Symfonii; rzetelne wprowadzanie informacji do systemu CRM; realizacja zadań wartościowych (plan sprzedaży), ilościowych (czynności) oraz jakościowych (rozmowy telefoniczne)
  • Team Leader Działu Produkcyjnego

    JMP Flowers Grupa Producentów Sp. z o.o.   Stężyca (pow. rycki, gm. Stężyca)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków: planowanie pracy oraz organizacji pracy na poszczególnych obszarach; nadzorowanie i koordynowanie pracy zespołu; zbieranie danych i sporządzanie raportów jakościowych, wydajnościowych; uczestnictwo w spotkaniach tygodniowych Team Liderów; praca w systemie zmianowym;
  • Aon
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    18 godz.
    What the day will look like You will work with our global clients daily and as a first point of contact, you’ll be responsible for providing help and guidance regarding clients’ benefits. Also, in your first 3 months: you'll learn how we organize employee benefits for our clients you'll get to...
  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    19 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj ludziom wymarzone wakacje!

Najnowsze artykuły

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.