Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Bierna agresja w pracy – objawy, przyczyny, sposoby na poradzenie sobie z nią

Bierna agresja w pracy – objawy, przyczyny, sposoby na poradzenie sobie z nią

 
Bierna agresja w pracy – objawy, przyczyny, sposoby na poradzenie sobie z nią

Współpracownik powiedział komplement na temat Twojej pracy i nie wiesz, czemu czujesz się nieprzyjemnie? Koleżanka głośno narzeka w zespole, że wszystko jest na jej głowie, dając Ci do zrozumienia, że „chciałaby mieć tyle wolnego czasu co Ty”? Zachowania pasywno-agresywne to częste zjawisko, występujące także w miejscu pracy. Jak rozpoznać tego typu mechanizmy i obronić się przed biernymi agresorami?

 

Spis treści

Bierna agresja – czym jest?

 

Bierna agresja, inaczej zachowania pasywno-agresywne, pojawia się wówczas, gdy dana osoba z jakichś powodów nie chce lub nie potrafi wyrazić zdecydowanego oporu, odmiennego zdania bądź agresji (zależnie od sytuacji i natężenia emocji). Jednocześnie taka osoba ma silną potrzebę ich zamanifestowania, dlatego wybiera bezpieczną dla niej, stłumioną formę agresywnych impulsów. 

 

Bierna agresja – jak rozpoznać?

 

Żeby poradzić sobie z pasywno-agresywnymi zachowaniami, trzeba wiedzieć, jak je rozpoznać. Oto kilka przykładów:

 

  • wplatanie agresywnych uwag w pozornie neutralne, spokojne wypowiedzi, między innymi prawienie złośliwych komplementów, np. w jednej wypowiedzi wskazywanie na czyjeś wady i łagodzenie agresywnej wypowiedzi pozytywnym elementem, („Można to było zrobić szybciej, ale dobra robota”, „Jak na kogoś bez dyplomu inżyniera, dobrze sobie poradziłeś”).

  • rzucanie złośliwych uwag „w przestrzeń”, celowe nieukierunkowanie swojej frustracji,

  • bierne manifestowanie sprzeciwu, np. ignorowanie ludzi lub okoliczności,

  • robienie z siebie ofiary, opowiadanie o swoim poświęceniu,

  • dąsanie się na innych bez wyjaśnienia przyczyny,

  • fałsz w relacjach z innymi – obmawianie w pracy współpracowników za ich plecami i okazywanie im dużej sympatii w bezpośrednich kontaktach,

  • wytykanie błędów na forum publicznym.

 

Bierna agresja w pracy – przyczyny

 

Psycholodzy wskazują na wiele powodów zachowań pasywno-agresywnych. Jednym z nich jest niska samoocena i związany z nią lęk przed odrzuceniem w grupie. Dana osoba boi się jawnie wyrazić swoją złość, ponieważ obawia się, że wówczas przestanie być akceptowana.

 

Bywa także tak, że ktoś nie do końca uświadamia sobie pokłady własnej frustracji i złości. Tłumi negatywne emocje i pozwala sobie jedynie na bardzo ograniczoną formę ich wyrażenia.

 

Bierna agresja – kto ją stosuje?

 

W miejscu pracy zachowania pasywno-agresywne może stosować i przełożony, i osoba na równorzędnym do Ciebie stanowisku, jak i na przykład Twój podwładny. Osoba, która stosuje zachowania pasywno-agresywne chce zwrócić na siebie uwagę, wywrzeć nacisk na otoczenie. Jest niezadowolona z aktualnego stanu rzeczy, niemniej nie ma odwagi, by otwarcie się mu przeciwstawić, zająć jednoznaczne stanowisko, bronić własnego zdania – i dążyć do zmiany. Boi się porażki, odrzucenia, oceny. Taką postawę przyjmują ludzie niezależnie od miejsca zajmowanego w strukturze społecznej, czyli np. hierarchii firmy. 

 

Zwróć uwagę na to, że trudno jest rozpoznać mechanizm zachowań pasywno-agresywnych także u samego siebie / samej siebie. 

 

Bierna agresja – na co uważać?

 

W przypadku, gdy dostrzeżemy u siebie powtarzające się mechanizmy biernej agresji, warto rozważyć psychoterapię. Budowanie poczucia własnej wartości, akceptacja dla wyrażania własnych emocji i poczucie bezpieczeństwa mogą nie przyjść łatwo. Specjalista pomoże nam uzdrowić relacje z otoczeniem i dojść do ładu z własnymi stanami psychicznymi, lepiej zrozumieć własne uczucia, pozbyć się lęków.

 

Co z kolei, kiedy to kolega bądź koleżanka w pracy zachowuje się pasywno-agresywnie? Nie możemy nikomu pomóc na siłę. Jawne wytknięcie źle wpływającej na zespół postawy prawdopodobnie nie przyniesie pożądanych efektów. Taka osoba każdą krytykę odbierze bardzo osobiście i może zechcieć odpłacić się w przyszłości kolejnymi zachowaniami pasywno-agresywnymi. Zamiast oceniać, postarajmy się więc prowadzić rozmowę z biernym agresorem w taki sposób, by nie budzić w nim poczucia zagrożenia. Jeśli ktoś taki rzucił złośliwą uwagę w przestrzeń, zadawajmy pytania – dlaczego tak myśli? Co jest powodem takiego stanu rzeczy, który mu się nie podoba? Co można zrobić?

 

BIERNA AGRESJA – JAK SIĘ PRZED NIĄ BRONIĆ?

 

Jeśli jesteśmy przełożonymi osoby z zachowaniami biernej agresji, zapraszajmy ją na rozmowy w cztery oczy i pytajmy – spokojnie, nie przeprowadzając psychologicznej diagnozy! – czy ma jakieś wątpliwości co do podziału zadań w zespole, przyszły jej do głowy pomysły, jak można usprawnić pracę, czy zauważa coś niepokojącego w realizacji projektu, co innym mogło umknąć, gdzie widzi zagrożenia.

 

Zadbajmy też o to, by w relacje z biernym agresorem zostało włączonych jak najwięcej członków zespołu. Im większe poczucie akceptacji ze strony innych, tym mniej zachowań pasywno-agresywnych u danej osoby. Zła atmosfera w pracy nie pomaga w rozwiązywaniu problemów w zespole, na początek postarajmy się więc ją polepszyć i zbudować wzajemne zaufanie.

 

Jeśli te wszystkie środki nie działają, postarajmy się chronić własne interesy. Ignorujmy pasywną agresję, brońmy własnego zdania na forum publicznym, dołączajmy kopię do przełożonego do firmowej korespondencji z pasywnym agresorem, starajmy się, by wszystkie kontakty z kimś takim miały charakter jawny i oficjalny.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Księgowa ds. Wspólnot Mieszkaniowych

    EMCO   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    ZAKRES PRAC: obsługa programu SŁONIE, MS Office (Word, Excel) ewidencjonowanie wpłat zaliczek; sprawdzanie faktur pod względem rachunkowym i przygotowanie przelewów bankowych; sporządzanie zaświadczeń; prowadzenie korespondencji z mieszkańcami; porządkowanie i archiwizowanie dokumentacji...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Zakres obowiązków: Opracowanie i nadzór nad dokumentacją techniczną procesu prefabrykacji. Wykonywanie rysunków z rozkrojami płyt. Planowanie i organizacja produkcji elementów prefabrykowanych. Współpraca z działem projektowym i zespołem realizacyjnym na hali. Współpraca z...
  • Starszy specjalista / specjalistka ds. księgowości

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Zakres obowiązków: Kompleksowe prowadzenie księgowości zgodnie z przepisami prawa. Weryfikacja, dekretacja i księgowanie faktur krajowych i zagranicznych. Tworzenie raportów dla NBP i GUS. Przygotowanie deklaracji podatkowych (VAT, CIT, inne). Zamykanie okresów finansowych i uczestnictwo w audytach.
  • Szwacz / Szwaczka

    Estella Home fo Textiles Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Obowiązki: szycie artykułów pościelowych na maszynach przemysłowych;
  • Młodszy specjalista ds. obsługi klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zakres obowiązków: przyjmowanie materiału do badań, wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, telefoniczna i osobista obsługa klientów, zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, prowadzenie spraw biurowych.
  • Młodszy Specjalista ds. Wsparcia Laboratorium i Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zadania: Przyjmowanie materiałów badawczych; Wpisywanie zleceń do systemu laboratoryjnego; Kontakt z klientami telefonicznie i osobiście; Organizacja i przygotowanie przesyłek kurierskich; Obsługa bieżących spraw biurowych;

Najnowsze artykuły

Praca na część etatu – podstawowe informacje

Praca na część etatu – podstawowe informacje

W okresach niepewności ekonomicznej i zmieniających się modeli pracy część etatu, najczęściej jako zatrudnienie dodatkowe do podstawowego, pełnego etatu, zyskuje na popularności. Coraz więcej osób ma dwa, a nawet trzy niepełne etaty jednocześnie, starając się zdywersyfikować źródła dochodu. Jak taka sytuacja wygląda z punktu widzenia prawa pracy? Oto co musi wiedzieć wieloetatowiec.

Ochotnicza straż pożarna – jak się dostać, zarobki, praca

Ochotnicza straż pożarna – jak się dostać, zarobki, praca

Strażacy OSP są w gotowości przez całą dobę. W nagłych przypadkach odpowiadają na wezwanie i razem ze strażakami zawodowymi i innymi funkcjonariuszami niosą pomoc, ratują mienie, a niekiedy i życie. Służba w Ochotniczej Straży Poważnej to prawdziwy zaszczyt. Czy trudno dostać się do takiej formacji? Wyjaśniamy, jakie są ustawowe wymagania wobec strażaków–ochotników.

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring ma być odpowiedzią na rosnące braki specjalistów na rynku pracy. Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest wsparcie rozwoju własnych pracowników. – To też ważne z punktu widzenia zastępowania pracy ludzkiej przez sztuczną inteligencję. Jeżeli wyposażymy pracowników w umiejętność pracy z nią, unikniemy zwolnień – komentuje ekspert rynku pracy Krzysztof Inglot.

Dzień Docenienia Pracownika – kiedy wypada? Jak świętować?

Dzień Docenienia Pracownika – kiedy wypada? Jak świętować?

Dziś obchodzimy bardzo ważne święto – Dzień Doceniania Pracownika! To dobra okazja na integrację zespołu, przyznanie nagród i premii uznaniowych czy chociażby oficjalne podziękowania dla osób wykazujących się wyjątkowym zaangażowaniem lub wynikami w pracy. Dzień ten można wykorzystać również do wzmocnienia marki pracodawcy na rynku pracy.

Drzemka w pracy – przyjaciółka wydajności

Drzemka w pracy – przyjaciółka wydajności

Pomysł spania w czasie pracy może wywoływać co najmniej konsternację, niemniej zamknięcie oczu nawet na kilkanaście minut pozwala na nieocenioną regenerację sił i wzrost kreatywności. Potwierdzają to liczne badania, a jedno z nich dowodzi, że mózgi osób praktykujących drzemki są większe i wolniej się starzeją. Korzyści zdrowotne drzemki w pracy są wyraźne, ale co na to polskie prawo pracy?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379