Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Autoresponder - ustaw, zanim wybierzesz się na urlop

Autoresponder - ustaw, zanim wybierzesz się na urlop

 
Autoresponder - ustaw, zanim wybierzesz się na urlop

Walizka pęka w szwach, bilety lotnicze w kieszeni, kantor wymiany walut odwiedzony. Jeśli dodatkowo mamy zapas kremu z filtrem – na pewno jesteśmy przygotowani na urlop. Zanim jednak wyłączymy służbowy komputer i pożegnamy się ze współpracownikami, powinniśmy ustawić autoresponder.

 

Autoresponder - co to jest?

 

Autoresponder to e-mail zwrotny wysyłany automatycznie, w odpowiedzi na przychodzące wiadomości. Ma stałą treść i jest wcześniej ustawioną informacją, którą otrzymują osoby próbujące się z nami skontaktować za pomocą poczty elektronicznej.

 

W zależności od sytuacji, w której ustawiamy autoresponder (urlop, choroba, ważne spotkanie biznesowe, inne obowiązki uniemożliwiające korzystanie z poczty), powinniśmy odpowiednio sformułować treść. Samo „przebywam na urlopie” albo „nie ma mnie w pracy” to zdecydowanie za mało. Wiadomość zwrotna powinna mieć wartość informacyjną. Ustawiamy ją po to, aby osoby, które do nas piszą, wiedziały, w jakim czasie nie będziemy dostępni i ewentualnie z kim mogą porozmawiać w zastępstwie.

 

O ile nasi najbliżsi współpracownicy z reguły wiedzą, od kiedy do kiedy nie będziemy obecni, o tyle osoby z innych działów bądź zewnętrznych firm mogą być zdezorientowane, jeśli przez 2 tygodnie naszego wypoczynku nie otrzymają odpowiedzi zwrotnej na swoje pytanie. Jaką więc umieścić w autoresponderze treść i jak podać informację o urlopie, aby była wartościowa dla odbiorców naszych e-maili?

 

Autoresponder, treść - co zawrzeć?

 

Przede wszystkim tekst autorespondera powinien być krótki, ale przekazywać maksimum treści. Zawsze należy określić dokładny czas nieobecności, jeśli możemy określmy także jej powód. Jeśli piszemy powiadomienie o urlopie, podajmy okres jego trwania. Jeśli ustawiamy e-mail zwrotny w czasie innych służbowych obowiązków – koniecznie to zaznaczmy. W takim przypadku możemy podać dokładne godziny nieprzebywania w biurze.

 

Poza informacją dlaczego i w jakim czasie nas nie będzie kluczowe dla odbiorców jest to, w jaki sposób mogą oni załatwić sprawę, z którą się zwracają. Dlatego oprócz sprecyzowania, dlaczego: „jestem poza biurem”, autoodpowiedź powinna wskazywać na osobę, która mnie zastępuje. Jeśli mamy taką możliwość warto także dodać, że w sprawach niecierpiących zwłoki, można się z nami skontaktować drogą telefoniczną.

 

Przykładowa treść autorespondera może brzmieć:

 

Uprzejmie informuję, że w dniu 2.10.2019 r. w godzinach 9:30-12:00 przebywam na spotkaniu biznesowym/szkoleniu/konferencji/wykonuję obowiązki służbowe poza siedzibą firmy z brakiem dostępu do poczty e-mail. Na wszystkie wiadomości odpowiem po powrocie do biura. W czasie nieobecności zastępuje mnie Jan Kowalski (e-mail: jan.kowalski@nazwafirmy.com; tel.: 123-456-789). W sprawach pilnych proszę o kontakt telefoniczny.

 

Pozdrawiam,
Janina Kowalska
specjalista ds. klientów kluczowych
Nazwafirmy
tel. 987-654-321

 

Tak skonstruowana wiadomość zawiera wszystkie niezbędne informacje. Jest rzeczowa i przede wszystkim użyteczna dla odbiorcy. Oczywiście w przypadku dłuższych nieobecności nie musimy podawać dokładnych godzin.

 

Autoresponder, Outlook - jak ustawić?

 

Praktycznie wszystkie skrzynki pocztowe dają użytkownikom możliwość wysyłania automatycznej zwrotki. Poczty internetowe i ich ustawienia mogą się różnić, ale zazwyczaj stworzenie autorespondera jest bardzo proste.

Dotyczy to także programu Outlook. Automatyczną odpowiedź wprowadzimy bez pomocy informatyka, dosłownie w kilka chwil. Z „ustawień” naszej poczty wybieramy opcję „ustawienia automatyczne” (ewentualnie, w zależności od wersji programu, klikamy „ustawienia”, następnie wybieramy „opcje”, „organizuj wiadomości e-mail” i „odpowiedzi automatyczne”).

 

Tutaj, adekwatnie do naszych potrzeb, konfigurujemy w Outlooku autoodpowiedź. Mamy możliwość wyboru okresu wysyłania wiadomości, a także wskazania grupy odbiorców. Mogą to być osoby z naszej listy kontaktowej albo podmioty zewnętrzne.

 

Po ustawieniu zwrotki zawsze warto zrobić test i (jeśli ustaliliśmy czas wysyłania autorespondera od chwili zaakceptowania ustawień) wysłać na swój adres wiadomość. Wszystko się zgadza? Możemy więc wyłączyć komputer, pożegnać współpracowników i rozpocząć urlopową przygodę.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. personalnych i płac 

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Warszawa, Zawodzie 18    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Twój dzień pracy będzie się składał z: Prowadzenia dokumentacji kadrowo-płacowej zgodnie z obowiązującymi przepisami Naliczania wynagrodzeń z tytułu umów o prace i umów cywilno-prawnych Prowadzenie ewidencji urlopów, zwolnień oraz innych absencji, rozliczanie czasu pracy Sporządzania...
  • REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Twój zakres obowiązków Wdrożenie systemów informatycznych wspomagających prace użytkowników, Praca z systemami bazodanowymi, Instalowanie, aktualizowanie, konfigurowanie, optymalizowanie systemów oraz komponentów, Tworzenie dokumentacji technicznej oraz dokumentacji aplikacji, Tworzenie...
  • Prototype Technician

    Aptiv   Gdańsk    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  pełny etat
    15 godz.
    Your role: You will be responsible for all matters related to the global organization and Gdansk plant support for prototypes (assembly equipment & processes issues). In particular you will be responsible for: Supporting process engineers in the development of prototype process equipment. Performing...
  • Specjalista ds. operacji handlowo-administracyjnych

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Pruszcz Gdański    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Opis stanowiska: Zarządzanie sprawami administracyjno-handlowymi, w tym tworzenie ofert, umów oraz dokumentacji do urzędów. Opracowywanie raportów i zestawień. Kontakty z firmami transportowymi oraz klientami (telefonicznie i mailowo). Wystawianie i zarządzanie dokumentacją BDO. Fakturowanie usług.
  • Pracownik magazynowy – sortowanie i pakowanie produktów

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Maasdijk   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa / pełny etat   8 500 - 14 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków: Sortowanie, kontrola jakości i pakowanie owoców oraz warzyw. Przygotowywanie zamówień zgodnie ze specyfikacją. Etykietowanie produktów i układanie towarów do wysyłki. Możliwość zbierania zamówień przy użyciu skanera. Praca w systemie zmianowym – dodatkowe...
  • Młodszy Specjalista ds. Administracji Biurowej

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Opis stanowiska: Zapewnienie sprawnej rotacji dokumentów wewnątrz organizacji oraz nadzór nad ich obiegiem, Odpowiedzialność za niezakłócony przepływ informacji w ramach firmy, Współpraca z działem księgowości i HR w zakresie codziennych obowiązków operacyjnych, Tworzenie prezentacji...

Najnowsze artykuły

Szkolenia miękkie i twarde – które z nich wybrać?

Szkolenia miękkie i twarde – które z nich wybrać?

Nigdy nie jest za późno na podnoszenie kwalifikacji! W internecie znaleźć można bardzo wiele szkoleń przeznaczonych niemal dla każdej grupy zawodowej. Jaki kurs wybrać? Czym różnią się od siebie szkolenia miękkie oraz twarde? Czy szkolenia z kompetencji miękkich naprawdę mają sens? Zanim wykupisz pakiesz szkoleniowy, sprawdź, czym kierować się w czasie wyboru kursu.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

– Podczas rozmów o podwyżce wciąż pojawia się argument związany z rosnącymi kosztami życia: „potrzebuję więcej, bo życie jest droższe”. Jednak coraz częściej podnoszone są także kwestie związane z rozwojem: „wykorzystałem nowe umiejętności, poszerzył się mój zakres obowiązków”. To staje się mocnym argumentem w negocjacjach – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek.

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Podanie o pracę po angielsku – co powinno się w nim znaleźć?

Podanie o pracę po angielsku – co powinno się w nim znaleźć?

Job application, letter of application, cover letter, a może letter of intent? Na zachodnim rynku pracy funkcjonuje bardzo wiele dokumentów aplikacyjnych, wysyłanych w różnych okolicznościach. Jeśli marzysz o zatrudnieniu w międzynarodowej bądź zagranicznej firmie, na początek przygotuj podanie o pracę po angielsku. Wyjaśniamy krok po kroku, jak je szybko i łatwo napisać.

Pierwszy urlop wypoczynkowy pracownika – kiedy będzie przysługiwał?

Pierwszy urlop wypoczynkowy pracownika – kiedy będzie przysługiwał?

Pierwszy urlop wypoczynkowy naliczany jest na innych zasadach niż każdy kolejny. Kiedy najwcześniej może wziąć wolne osoba, która podpisała umowę o pracę po raz pierwszy w życiu? Jaki będzie jej wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy inaczej rozliczany jest urlop dla osób pracujących na część etatu i dla pracowników pełnoetatowych? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o pierwszym płatnym urlopie.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379