Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Autoprezentacja - jak zaprezentować swoją firmę?

Autoprezentacja - jak zaprezentować swoją firmę?

 
Autoprezentacja - jak zaprezentować swoją firmę?

Autoprezentacja firmy czemu służy?

 

Umiejętność autoprezentacji jest jedną z podstawowych kompetencji w biznesie. Aby pozyskiwać klientów, prowadzić negocjacje czy nawiązywać współpracę z kontrahentami, niezbędna jest wiedza, jak pokazać się z najlepszej strony.

 

Najczęściej przedstawienie firmy to krótka autoprezentacja, podczas której powinniśmy poruszyć najistotniejsze kwestie, bez przysłowiowego „lania wody”. Cała wypowiedź musi być przemyślana i wyćwiczona. Często przygotowanie dwóch minut ciekawej autoprezentacji bywa trudniejsze niż napisanie tekstu do godzinnego wystąpienia na dany temat. Każde słowo i pojedynczy gest mają wielkie znaczenie.

 

Zasady autoprezentacji firmy

 

Zanim przejdziemy do formalnych zasad tworzenia i technik autoprezentacji, warto wspomnieć o kilku bardziej ogólnych cechach, które powinien wypracować każdy nastawiony na sukces mówca, niezależnie od tego, czy przedstawia siebie podczas rozmowy rekrutacyjnej, czy całą firmę np. w negocjacjach.

 

Pewność siebie to zupełna podstawa i jej brak wyklucza skuteczną autoprezentację. Musimy być przekonani, że wiemy co robimy i że robimy to dobrze. Aby kogokolwiek zachęcić do naszej oferty, my sami bądźmy pewni, że jest konkurencyjna i pełna zalet. Dzięki temu mamy szansę wzbudzić zaufanie.

 

Pamiętajmy, że nie tylko to, co mówimy, ale też sposób komunikowania, nasza mimika, gesty, postawa całego ciała, ton głosu, czy w końcu wygląd decydują, jak zostaniemy odebrani. Jeśli podczas autoprezentacji firmy słuchacze nie są skorzy zaufać nam samym, nie będą także postrzegać całego przedsiębiorstwa jako wiarygodnego i uczciwego.

 

Entuzjazm i proaktywna postawa są kolejnymi wartościowymi cechami mówcy. W wystąpieniach publicznych nieodzowna jest także otwartość. Zainteresowanie grupy i wywołanie pozytywnych emocji nie jest łatwym zadaniem. Niezależnie od sytuacji, w jakiej promujemy nasz biznes, warto przestrzegać tych kilku uniwersalnych zasad autoprezentacji.


Techniki autoprezentacji firmy

 

Co jest szczególnie ważne w temacie form autoprezentacji? Mocny wstęp i zapadające w pamięć zakończenie. Dobre pierwsze wrażenie, uśmiech i przywitanie pozwolą przykuć uwagę odbiorców i wywołać ich entuzjazm. Co wydaje się oczywistością - na wstępie należy się przedstawić, podać nazwę firmy i branżę w jakiej działamy (jeśli sytuacja tego wymaga). Możemy postarać się w jakiś sposób zaskoczyć słuchaczy, dobrać słowa tak, żeby nasze wystąpienie się wyróżniało. Na zakończenie również warto powtórzyć nazwę firmy. Efekt świeżości wpływa na to, co zostanie zapamiętane.

 

Nie oznacza to jednak, że pozostała część jest nieistotna. Wręcz przeciwnie - cechy dobrej autoprezentacji to zwięzła forma, konkretna, spójna i przede wszystkim interesująca treść. Dlatego skuteczne są pytania, na które odpowiadają słuchacze, uświadamiając sobie określoną potrzebę, możliwą do zaspokojenia dzięki nam. Warto przechodzić od ogółu do szczegółu, określić korzyści, podawać atrakcyjne dane liczbowe, przykłady sukcesów i ciekawostki.

 

Mylne jest wrażenie, że w każdej firmie wystarczy przygotować jedną autoprezentację, wzór opracować do perfekcji i powtarzać, kiedy tylko wymaga się przedstawienia sukcesów przedsiębiorstwa. Treść oraz formę należy dostosować do grupy odbiorców. Inne kwestie będą znaczące dla potencjalnych klientów, inne dla uczestników branżowych targów – za każdym razem powinniśmy zastanowić się, które aspekty naszego biznesu są najważniejsze dla słuchaczy.

 

W wyborze metody autoprezentacji niezbędne jest zdefiniowanie celu. Może nim być podniesienie sprzedaży, zdobycie inwestorów czy partnerów biznesowych. Każda okazja będzie wymagała zindywidualizowanych działań. Jeśli mamy taką możliwość, rozważmy przygotowanie prezentacji wizualnej, która uzupełni to, co mówimy bądź też o pokazaniu ilustracji albo jednego z naszych produktów. Korzystanie z takich technik pozwoli oddziaływać na więcej zmysłów odbiorców, dzięki czemu wzrasta szansa, że nasza oferta zostanie lepiej zapamiętana.

 

Ważne jest także odnalezienie wspólnego języka ze słuchaczami autoprezentacji. Przykład stanowi np. nawiązanie do czasów studenckich - jeśli wystąpienie ma miejsce na uniwersytecie - albo zapytanie o coś, co może łączyć wszystkich zebranych z nami i naszym biznesem. Jedną z technik, które angażują odbiorcę jest poproszenie o podniesie ręki. Cukiernik może zapytać: „Kto z państwa ma ochotę na czekoladowy deser?”, mechanik: „Kto marzy o zupełnie bezawaryjnym aucie?”... Ważne, aby zagadnienie, które wywoła interakcję było związane z kolejnymi częściami prezentacji.

 

Powyższe wskazówki jak zaprezentować swoją firmę, pozwolą zbudować mocny wizerunek. Pamiętajmy, że sztuka publicznych wystąpień, niezależnie od liczby słuchaczy, jest trudna, dlatego dobrze, jeśli pomysł na autoprezentację wielokrotnie przećwiczymy tak, abyśmy byli uśmiechnięci i pewni siebie.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Monter / Instalator systemów powietrza i wody

    R11 Automation Sp. z o.o.   Niemcy, okolice Monachium   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   13 000 - 14 498 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Montaż elementów hydrauliki i powietrza zgodnie z dokumentacją; Instalacja rurek oraz węży zgodnie z schematem; Praca na stalowych rurach o średnicy do 30 mm (wyginanie, dopasowywanie) Obsługa wymaganych w procesie instalacji maszyn (giętarek, automatycznych pił do cięcia)
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Doradca ds. Sprzedaży Rozwiązań IT

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twoje zadania: Obsługa obecnych klientów; Doradztwo i sprzedaż produktów Symfonii; Aktualizacja danych w systemie CRM; Realizacja celów sprzedażowych i jakościowych;
  • Aon
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    What the day will look like Design and implement automation solutions from business and technical requirements. Partner with Business Analysts to define the manual rules used to govern the process, and then translate those rules into automations; Responsibility for scripting and coding in UiPath...
  • Actuarial Analyst

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    What the day will look like Work with colleagues (brokers, analytics and others) to identify and respond to client needs and develop additional opportunities related to products and services; You will perform technical analysis and get an innovative insight into insurance companies, their portfolios...

Najnowsze artykuły

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw można skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy oraz liczby karmionych dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.