Autoprezentacja firmy czemu służy?
Umiejętność autoprezentacji jest jedną z podstawowych kompetencji w biznesie. Aby pozyskiwać klientów, prowadzić negocjacje czy nawiązywać współpracę z kontrahentami, niezbędna jest wiedza, jak pokazać się z najlepszej strony.
Najczęściej przedstawienie firmy to krótka autoprezentacja, podczas której powinniśmy poruszyć najistotniejsze kwestie, bez przysłowiowego „lania wody”. Cała wypowiedź musi być przemyślana i wyćwiczona. Często przygotowanie dwóch minut ciekawej autoprezentacji bywa trudniejsze niż napisanie tekstu do godzinnego wystąpienia na dany temat. Każde słowo i pojedynczy gest mają wielkie znaczenie.
Zasady autoprezentacji firmy
Zanim przejdziemy do formalnych zasad tworzenia i technik autoprezentacji, warto wspomnieć o kilku bardziej ogólnych cechach, które powinien wypracować każdy nastawiony na sukces mówca, niezależnie od tego, czy przedstawia siebie podczas rozmowy rekrutacyjnej, czy całą firmę np. w negocjacjach.
Pewność siebie to zupełna podstawa i jej brak wyklucza skuteczną autoprezentację. Musimy być przekonani, że wiemy co robimy i że robimy to dobrze. Aby kogokolwiek zachęcić do naszej oferty, my sami bądźmy pewni, że jest konkurencyjna i pełna zalet. Dzięki temu mamy szansę wzbudzić zaufanie.
Pamiętajmy, że nie tylko to, co mówimy, ale też sposób komunikowania, nasza mimika, gesty, postawa całego ciała, ton głosu, czy w końcu wygląd decydują, jak zostaniemy odebrani. Jeśli podczas autoprezentacji firmy słuchacze nie są skorzy zaufać nam samym, nie będą także postrzegać całego przedsiębiorstwa jako wiarygodnego i uczciwego.
Entuzjazm i proaktywna postawa są kolejnymi wartościowymi cechami mówcy. W wystąpieniach publicznych nieodzowna jest także otwartość. Zainteresowanie grupy i wywołanie pozytywnych emocji nie jest łatwym zadaniem. Niezależnie od sytuacji, w jakiej promujemy nasz biznes, warto przestrzegać tych kilku uniwersalnych zasad autoprezentacji.
Techniki autoprezentacji firmy
Co jest szczególnie ważne w temacie form autoprezentacji? Mocny wstęp i zapadające w pamięć zakończenie. Dobre pierwsze wrażenie, uśmiech i przywitanie pozwolą przykuć uwagę odbiorców i wywołać ich entuzjazm. Co wydaje się oczywistością - na wstępie należy się przedstawić, podać nazwę firmy i branżę w jakiej działamy (jeśli sytuacja tego wymaga). Możemy postarać się w jakiś sposób zaskoczyć słuchaczy, dobrać słowa tak, żeby nasze wystąpienie się wyróżniało. Na zakończenie również warto powtórzyć nazwę firmy. Efekt świeżości wpływa na to, co zostanie zapamiętane.
Nie oznacza to jednak, że pozostała część jest nieistotna. Wręcz przeciwnie - cechy dobrej autoprezentacji to zwięzła forma, konkretna, spójna i przede wszystkim interesująca treść. Dlatego skuteczne są pytania, na które odpowiadają słuchacze, uświadamiając sobie określoną potrzebę, możliwą do zaspokojenia dzięki nam. Warto przechodzić od ogółu do szczegółu, określić korzyści, podawać atrakcyjne dane liczbowe, przykłady sukcesów i ciekawostki.
Mylne jest wrażenie, że w każdej firmie wystarczy przygotować jedną autoprezentację, wzór opracować do perfekcji i powtarzać, kiedy tylko wymaga się przedstawienia sukcesów przedsiębiorstwa. Treść oraz formę należy dostosować do grupy odbiorców. Inne kwestie będą znaczące dla potencjalnych klientów, inne dla uczestników branżowych targów – za każdym razem powinniśmy zastanowić się, które aspekty naszego biznesu są najważniejsze dla słuchaczy.
W wyborze metody autoprezentacji niezbędne jest zdefiniowanie celu. Może nim być podniesienie sprzedaży, zdobycie inwestorów czy partnerów biznesowych. Każda okazja będzie wymagała zindywidualizowanych działań. Jeśli mamy taką możliwość, rozważmy przygotowanie prezentacji wizualnej, która uzupełni to, co mówimy bądź też o pokazaniu ilustracji albo jednego z naszych produktów. Korzystanie z takich technik pozwoli oddziaływać na więcej zmysłów odbiorców, dzięki czemu wzrasta szansa, że nasza oferta zostanie lepiej zapamiętana.
Ważne jest także odnalezienie wspólnego języka ze słuchaczami autoprezentacji. Przykład stanowi np. nawiązanie do czasów studenckich - jeśli wystąpienie ma miejsce na uniwersytecie - albo zapytanie o coś, co może łączyć wszystkich zebranych z nami i naszym biznesem. Jedną z technik, które angażują odbiorcę jest poproszenie o podniesie ręki. Cukiernik może zapytać: „Kto z państwa ma ochotę na czekoladowy deser?”, mechanik: „Kto marzy o zupełnie bezawaryjnym aucie?”... Ważne, aby zagadnienie, które wywoła interakcję było związane z kolejnymi częściami prezentacji.
Powyższe wskazówki jak zaprezentować swoją firmę, pozwolą zbudować mocny wizerunek. Pamiętajmy, że sztuka publicznych wystąpień, niezależnie od liczby słuchaczy, jest trudna, dlatego dobrze, jeśli pomysł na autoprezentację wielokrotnie przećwiczymy tak, abyśmy byli uśmiechnięci i pewni siebie.