Praca w korporacji kojarzy się z głośnym i szarym open space'em, biurkami ustawionymi w szeregu czy wydzielonymi boksami. Coraz więcej większych i mniejszych firm decyduje się na inne zorganizowanie przestrzeni biurowej. Jedną z możliwości jest activity based working. Na czym polega i kiedy się sprawdza?
Activity based working: na czym polega?
W koncepcji activity based working powierzchnie biurowe są podzielone na wygodne strefy, zaprojektowane pod kątem wykonywania konkretnych aktywności. Pracownik nie ma przypisanego stałego biurka, ale korzysta z tej przestrzeni, która jest dla niego w danej chwili najwygodniejsza. Standardowe zadania może wypełniać w open spasie. Jeśli chciałby popracować nad kreatywnym projektem w skupieniu – czeka na niego kącik z wygodnymi pufami. Gdy prowadzi ważne rozmowy telefoniczne, do jego dyspozycji jest cichy gabinet, a kiedy realizuje zadanie zespołowe – zbiera grupę w osobnym pokoju przy okrągłym stole.
W takim biurze znajdują się najczęściej większe i mniejsze sale konferencyjne, pojedyncze gabinety i oczywiście wspólna przestrzeń oraz strefy odpoczynku. Nikt nie ma stałego miejsca, a każde biurko do komputera jest współdzielone i zajmuje je ta osoba, która chce.
Korzyści z wdrożenia activity based working
Często praca biurowa bez własnego biurka, na którym można zostawić prywatny kubek i trzymać w zasięgu ręki ważne dokumenty, byłaby po prostu niewygodna. Jeśli jednak zakres obowiązków pracowników jest zróżnicowany, a poza zadaniami przy komputerze stanowiska wymagają też prowadzenia rozmów telefonicznych i wideokonferencji, spotkań czy pracy twórczej, podział przestrzeni na strefy może się świetnie sprawdzić.
Miejsce pracy powinno sprzyjać wydajności pracowników, być tak zaaranżowane, by ułatwiać im wykonywanie zadań. Stąd rosnąca popularność koncepcji, w których odchodzi się od standardowego układu biurek przypisanych do pracowników na stałe, na rzecz współdzielonej przestrzeni w smart office, gdzie pracę wspierają nowoczesne rozwiązania technologiczne.
Activity based working najczęściej wprowadzane jest w firmach, w których częściowo pracuje się zdalnie czy w terenie. Może się więc zdarzyć, że niektórzy pracownicy tygodniami nie korzystają ze swoich standardowych biurek. Dzięki zaaranżowaniu stref pracodawca oszczędza przestrzeń i likwiduje problem pustych stanowisk.
Zyskuje też wizerunkowo – nowoczesne biuro, dobrze zorganizowane i wyposażone, jest przez otoczenie odbierane jako dowód, że firma stawia na innowacje i idzie z duchem czasu.
Co więcej, taki układ przestrzeni sprzyja integracji pracowników, nawiązywaniu nowych kontaktów i wymianie pomysłów. Możliwość wyboru najwygodniejszej strefy do danego zadania ułatwia pracę, dobrze wpływając na wydajność pracowników.