Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Activity based working: nowy trend biurowy?

Activity based working: nowy trend biurowy?

 
Activity based working: nowy trend biurowy?

Praca w korporacji kojarzy się z głośnym i szarym open space'em, biurkami ustawionymi w szeregu czy wydzielonymi boksami. Coraz więcej większych i mniejszych firm decyduje się na inne zorganizowanie przestrzeni biurowej. Jedną z możliwości jest activity based working. Na czym polega i kiedy się sprawdza?

 

Activity based working: na czym polega?

 

W koncepcji activity based working powierzchnie biurowe są podzielone na wygodne strefy, zaprojektowane pod kątem wykonywania konkretnych aktywności. Pracownik nie ma przypisanego stałego biurka, ale korzysta z tej przestrzeni, która jest dla niego w danej chwili najwygodniejsza. Standardowe zadania może wypełniać w open spasie. Jeśli chciałby popracować nad kreatywnym projektem w skupieniu – czeka na niego kącik z wygodnymi pufami. Gdy prowadzi ważne rozmowy telefoniczne, do jego dyspozycji jest cichy gabinet, a kiedy realizuje zadanie zespołowe – zbiera grupę w osobnym pokoju przy okrągłym stole.

 

W takim biurze znajdują się najczęściej większe i mniejsze sale konferencyjne, pojedyncze gabinety i oczywiście wspólna przestrzeń oraz strefy odpoczynku. Nikt nie ma stałego miejsca, a każde biurko do komputera jest współdzielone i zajmuje je ta osoba, która chce.

 

Korzyści z wdrożenia activity based working

 

Często praca biurowa bez własnego biurka, na którym można zostawić prywatny kubek i trzymać w zasięgu ręki ważne dokumenty, byłaby po prostu niewygodna. Jeśli jednak zakres obowiązków pracowników jest zróżnicowany, a poza zadaniami przy komputerze stanowiska wymagają też prowadzenia rozmów telefonicznych i wideokonferencji, spotkań czy pracy twórczej, podział przestrzeni na strefy może się świetnie sprawdzić.

 

Miejsce pracy powinno sprzyjać wydajności pracowników, być tak zaaranżowane, by ułatwiać im wykonywanie zadań. Stąd rosnąca popularność koncepcji, w których odchodzi się od standardowego układu biurek przypisanych do pracowników na stałe, na rzecz współdzielonej przestrzeni w smart office, gdzie pracę wspierają nowoczesne rozwiązania technologiczne.

 

Activity based working najczęściej wprowadzane jest w firmach, w których częściowo pracuje się zdalnie czy w terenie. Może się więc zdarzyć, że niektórzy pracownicy tygodniami nie korzystają ze swoich standardowych biurek. Dzięki zaaranżowaniu stref pracodawca oszczędza przestrzeń i likwiduje problem pustych stanowisk.

 

Zyskuje też wizerunkowo – nowoczesne biuro, dobrze zorganizowane i wyposażone, jest przez otoczenie odbierane jako dowód, że firma stawia na innowacje i idzie z duchem czasu.

 

Co więcej, taki układ przestrzeni sprzyja integracji pracowników, nawiązywaniu nowych kontaktów i wymianie pomysłów. Możliwość wyboru najwygodniejszej strefy do danego zadania ułatwia pracę, dobrze wpływając na wydajność pracowników.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...
  • Doradca Klienta w Dziale Guest Relations

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twoje obowiązki: Przyjmowanie zgłoszeń i reklamacji od Klientów (drogą telefoniczną oraz e-mailowa), Kontakt z Klientami, działami firmy oraz podmiotami zewnętrznymi w celu rozpatrzenia reklamacji, Procesowanie reklamacji pomiędzy Działami Firmy a podmiotami zewnętrznymi, Koordynacja...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?