Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Activity based working: nowy trend biurowy?

Activity based working: nowy trend biurowy?

 
Activity based working: nowy trend biurowy?

Praca w korporacji kojarzy się z głośnym i szarym open space'em, biurkami ustawionymi w szeregu czy wydzielonymi boksami. Coraz więcej większych i mniejszych firm decyduje się na inne zorganizowanie przestrzeni biurowej. Jedną z możliwości jest activity based working. Na czym polega i kiedy się sprawdza?

 

Activity based working: na czym polega?

 

W koncepcji activity based working powierzchnie biurowe są podzielone na wygodne strefy, zaprojektowane pod kątem wykonywania konkretnych aktywności. Pracownik nie ma przypisanego stałego biurka, ale korzysta z tej przestrzeni, która jest dla niego w danej chwili najwygodniejsza. Standardowe zadania może wypełniać w open spasie. Jeśli chciałby popracować nad kreatywnym projektem w skupieniu – czeka na niego kącik z wygodnymi pufami. Gdy prowadzi ważne rozmowy telefoniczne, do jego dyspozycji jest cichy gabinet, a kiedy realizuje zadanie zespołowe – zbiera grupę w osobnym pokoju przy okrągłym stole.

 

W takim biurze znajdują się najczęściej większe i mniejsze sale konferencyjne, pojedyncze gabinety i oczywiście wspólna przestrzeń oraz strefy odpoczynku. Nikt nie ma stałego miejsca, a każde biurko do komputera jest współdzielone i zajmuje je ta osoba, która chce.

 

Korzyści z wdrożenia activity based working

 

Często praca biurowa bez własnego biurka, na którym można zostawić prywatny kubek i trzymać w zasięgu ręki ważne dokumenty, byłaby po prostu niewygodna. Jeśli jednak zakres obowiązków pracowników jest zróżnicowany, a poza zadaniami przy komputerze stanowiska wymagają też prowadzenia rozmów telefonicznych i wideokonferencji, spotkań czy pracy twórczej, podział przestrzeni na strefy może się świetnie sprawdzić.

 

Miejsce pracy powinno sprzyjać wydajności pracowników, być tak zaaranżowane, by ułatwiać im wykonywanie zadań. Stąd rosnąca popularność koncepcji, w których odchodzi się od standardowego układu biurek przypisanych do pracowników na stałe, na rzecz współdzielonej przestrzeni w smart office, gdzie pracę wspierają nowoczesne rozwiązania technologiczne.

 

Activity based working najczęściej wprowadzane jest w firmach, w których częściowo pracuje się zdalnie czy w terenie. Może się więc zdarzyć, że niektórzy pracownicy tygodniami nie korzystają ze swoich standardowych biurek. Dzięki zaaranżowaniu stref pracodawca oszczędza przestrzeń i likwiduje problem pustych stanowisk.

 

Zyskuje też wizerunkowo – nowoczesne biuro, dobrze zorganizowane i wyposażone, jest przez otoczenie odbierane jako dowód, że firma stawia na innowacje i idzie z duchem czasu.

 

Co więcej, taki układ przestrzeni sprzyja integracji pracowników, nawiązywaniu nowych kontaktów i wymianie pomysłów. Możliwość wyboru najwygodniejszej strefy do danego zadania ułatwia pracę, dobrze wpływając na wydajność pracowników.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Magazynier

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Oirschot   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa   8 000 - 14 500 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Obowiązki: Praca w różnych działach magazynu, w tym przy rozładunku i układaniu towaru; Sztaplowanie produktów na paletach i przygotowywanie ich do dalszej dystrybucji; Udział w szkoleniu wprowadzającym przed rozpoczęciem pracy; Wymagania: Chęć do pracy oraz zaangażowanie; Gotowość do...
  • Koordynator / Koordynatorka Transakcji - Dział Reprezentacji Najemcy

    Colliers Poland sp. z o.o.   Kraków, ul. Pawia 18a    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Zakres obowiązków: Koordynowanie / wspieranie procesów transakcyjnych, w tym m.in.: kontakt i spotkania z klientami w procesie reprezentacji najemcy, zbieranie ofert od właścicieli nieruchomości, przygotowywanie porównań / analiz ofert dla klientów; Kontaktowanie się z najemcami,...
  • Technik dentystyczny - ortodoncja

    Fachlabor Dr. W. Klee für grazile Kieferorthopädie GmbH   Niemcy, Frankfurt nad Menem, Hamburg   
    specjalista junior / mid / praktykant/stażysta  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 15 000 zł brutto/mies.
    16 godz.
    aplikacja: TRAINING ON THE JOB - TECHNIKA DENTYSTYCZNA - ORTODONCJA miejsca pracy: Frankfurt nad Menem, Hamburg specjalizacja: ortodoncja Zadania, które czekają na Ciebie: Wykonywanie ruchomych aparatów ortodontycznych, np. płytek i/lub ruchomych funkcjonalnych aparatów ortodontycznych, np....
  • Młodszy Inżynier Przygotowania Produkcji

    Faurecia Gorzów S.A.   Gorzów Wielkopolski    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Co zyskasz pracując z nami: Nauczysz się optymalizować procesy i maksymalizować wykorzystanie potencjału maszyn. Zrozumiesz, jak usprawniać przepływy materiałowe i logistykę wewnętrzną. Dowiesz się, jak eliminować marnotrawstwo (MUDA) w produkcji i zwiększać efektywność...
  • Specjalista ds. Technicznych

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Bydgoszcz, ul. Inwalidów 45    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    18 godz.
    Twoje zadania to: Nadzór nad przeprowadzaniem przeglądów infrastruktury obiektowej Spółki budynków oraz instalacji. Zarządzanie procesem eksploatacji technicznej. Nadzór nad terminowymi badaniami technicznymi, UDT i innymi wymaganymi przez prawo. Koordynacja utrzymania w ruchu pojazdów i...
  • Elektryk

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Warszawa    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    18 godz.
    Konserwacji sieci urządzeń elektrycznych na terenie zakładu (rozdzielnie elektryczne, szafy sterownicze, linie zasilające i oświetleniowe), Planowania i przeprowadzania czynności konserwacyjnych, Diagnozowania i zapobiegania awarii i usterek, Szybkiego reagowania w czasie awarii maszyn i...

Najnowsze artykuły

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Chillout room – chwila wytchnienia w pracy

Chillout room – chwila wytchnienia w pracy

Przeciętny pracownik spędza w firmie 8 godzin dziennie, a więc 40 godzin tygodniowo. Przyjmuje się, że łącznie jest to około 10 lat życia, co oznacza, że warunki pracy mają ogromne znaczenie dla zdrowia i samopoczucia każdego z nas. Dlatego coraz więcej firm decydują się przeznaczyć część przestrzeni biurowej na tzw. chillout roomy. Co się w nich znajduje i kto może z nich korzystać?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Badania okresowe pracowników – podstawowe informacje

Badania okresowe pracowników – podstawowe informacje

Badania okresowe są obowiązkowe dla wszystkich pracowników, różni się tylko częstotliwość ich wykonywania oraz rodzaj zlecanych badań. Przykładowo, jeśli pracownik wykonuje pracę na wysokości, zostanie wysłany m.in. na badanie neurologiczne, nauczyciele mogą spodziewać się badań laryngologicznych, a osoby na kierowniczych stanowiskach – EKG serca i pomiaru poziomu cholesterolu we krwi.

Gaslighting w miejscu pracy – czym jest? Jak się przed nim chronić?

Gaslighting w miejscu pracy – czym jest? Jak się przed nim chronić?

„To wcale nie miało miejsca!", „To był przecież niewinny żart, źle to odebrałeś", „Znowu przesadzasz..." Jeśli bardzo często słyszysz tego typu komunikaty kwestionujące Twój zdrowy rozsądek albo podważające Twoje emocje, być może ktoś stara się Tobą manipulować. Gaslighting to bardzo wyrafinowana forma przemocy emocjonalnej. Jakie są oznaki, że gaslighter zastawia na Ciebie pułapkę?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379