Praca.pl Poradniki Księgowość, audyt
Praca w due diligence - kto, jak, po co?

Praca w due diligence - kto, jak, po co?

 
Praca w due diligence - kto, jak, po co?

Due diligence - co to jest?

 

Usługa due diligence to kompleksowe badanie stanu przedsiębiorstwa. Najczęściej dotyczy kwestii finansowych (czyli tego, jaka jest kondycja ekonomiczna danej firmy), ale może to być również analiza prawna (due diligence prawne), analiza organizacji (due diligence HR) czy analiza techniczna (due diligence technologiczne).


Due diligence po polsku nie ma odpowiedniej nazwy, dlatego powszechnie stosuje się nazwę anglojęzyczną (bezpośrednie tłumaczenie oznaczałoby „należytą staranność” co w istocie opisuje doskonale sposób, w jaki prowadzona jest analiza, ale nie mówi nic o jej przedmiocie).


Mówiąc wprost, w ramach kontroli bada się wybrane aspekty funkcjonowania firmy (najczęściej finansowe) i określa ich słabe i mocne strony. Analiza uwzględnia też otoczenie biznesowe firmy, czyli np. takie kwestie jak konkurencja, współpraca z kontrahentami. To przede wszystkim te aspekty odróżniają due diligence od klasycznego audytu.

 

Analiza due diligence. Kiedy ją wykonujemy?


Badanie due diligence spółki jest realizowane najczęściej wtedy, kiedy potrzebna jest dokładna ocena ryzyka inwestycyjnego w związku z zakupem przedsiębiorstwa. Due diligence poprzedza też wprowadzenie spółki na giełdę (jest elementem IPO, czyli pierwszej oferty publicznej) lub jest wykonywane, kiedy planowane jest łączenie spółek kapitałowych.


W Crowe Polska due diligence spółki prowadzimy najczęściej na zlecenie potencjalnego inwestora, czyli w sytuacji, kiedy jest już firma zainteresowana nabyciem danego przedsiębiorstwa. Potencjalny nabywca zrobił już rozpoznanie i w kolejnym etapie potrzebuje, aby firma zewnętrzna wykonała analizę i określiła ryzyko inwestycji – wyjaśnia Monika Byczyńska, Partner w Dziale Audytu Crowe, biegły rewident, odpowiedzialna za realizowanie badań due diligence.


Naszymi klientami są firmy z różnych branż. Często są to fundusze inwestycyjne, ale również firmy handlowe czy z obszaru IT i technologii. Z kolei przedsiębiorstwa, które badamy, również należą do różnych sektorów – są to firmy produkcyjne, IT, budowlane, przemysł, telekomunikacja. Analiza due diligence jest niezbędna zawsze wtedy, kiedy inwestor chce wiedzieć, z jakim ryzykiem będzie wiązać się transakcja, którą planuje - dodaje Monika Byczyńska.


Badanie due diligence nie zawsze jest zlecane przez inwestora. Bywa, że zleca je spółka, która planuje sprzedaż firmy, udziałów lub fuzję.

 

Praca jako audytor przy due diligence - zadania i wyzwania


Badanie due diligence składa się z dużej ilości konkretnych analiz. Sprawdza się między innymi: model biznesowy firmy, jakość i rzetelność danych zarządczych, księgowych, analizuje koszty operacyjne, przychody, marże, koszty sprzedaży i zarządu, analizuje kapitał obrotowy i przepływy pieniężne.


Due diligence finansowe to analiza prowadzona na bazie danych finansowych i dowodów księgowych, która pozwala zidentyfikować ryzyka leżące o stronie spółki Target (czyli tej, którą inwestor chce przejąć – przyp. aut), istotne z punktu widzenia przyszłego inwestora – wyjaśnia ekspert due diligence Crowe.


W efekcie powstaje raport, który zawiera analizę wyników operacyjnych, kapitału obrotowego, modelu biznesowego i wszystkich innych kwestii rachunkowych i finansowych, które są ważne z perspektywy inwestora oraz Targetu.


W Crowe prowadzimy badania due diligence finansowe, podatkowe, niekiedy prawne, IT i HR – dodaje Monika Byczyńska.

 

Jak zostać audytorem w projektach due diligence?

 

Osoby przechodzące do działów due diligence czy biorące udział w tego typu projektach najczęściej wcześniej pracowały jako konsultant w dziale audytu czy specjalista ds. audytu. Wynika to z tego, że aby móc z prawidłowo wykonać taką analizę konieczne jest doświadczenie w badaniu sprawozdań finansowych, znajomość przepisów oraz duża wiedza ogólno-biznesowa.

 

Jakie kompetencje miękkie są wymagane w tej pracy?


Monika Byczyńska wymienia kilka kluczowych kompetencji: Poza tym, że trzeba wiedzieć, gdzie szukać ryzyk i jak to robić, czyli być osobą doświadczoną w zakresie księgowości oraz audytu, niezwykle ważna jest dociekliwość oraz zdolność analitycznego myślenia. Praca przy projektach due diligence jest intensywna. Inwestor czeka na wyniki, ważny jest czas, ale nie można popełniać błędów. A to wymaga doskonałego zorganizowania oraz odporności na stres.

 

Gdzie i jak szukać pracy w due diligence? 

 

Badania w obszarze due diligence przeprowadzają firmy konsultingowe działające w obszarach audytu i doradztwa. Ogłoszenia o pracę, które pojawiają się w serwisie Praca.pl, dotyczą najczęściej osób mających już w tym obszarze doświadczenie.


Dla osób z doświadczeniem w due diligence dwie najbardziej efektywne metody szukania pracy to:


• Aplikowanie na bezpośrednie ogłoszenia firm szukających takich osób, które pojawiają się w serwisach pracy,


• Monitorowanie zakładek kariera firm consultingowych, mających w swojej ofercie due diligence lub nawet aplikacja spontaniczna (czyli przesłanie zgłoszenia nawet wtedy, kiedy firma nie opublikowała ogłoszenia o pracę).


Osoby niemające jeszcze doświadczenia w tym zakresie powinny zacząć od stanowisk związanych z audytem. Również najlepiej w firmach, które w ofercie poza prowadzeniem audytu posiadają badania due diligence.


W Crowe nie mamy dedykowanego zespołu tylko do badań due diligence. Przy okazji każdego takiego projektu tworzymy interdyscyplinarny zespół, dobierając do niego osoby posiadające odpowiednie kompetencje i doświadczenie, w zależności od tego, jakie obszary funkcjonowania firmy będą objęte badaniem. Zespół składa się z partnera - biegłego rewidenta, który odpowiada za projekt, osób realizujących analizy i kierownika. To zawsze jest praca zespołowa, a ze względu na to, że wymagana jest duża wiedza, do takich projektów zapraszamy najlepszych, najbardziej doświadczonych pracowników – wyjaśnia Monika Byczyńska. 

 

Rozwój kariery w obszarze due diligence jest zbieżny z tym, jak wygląda rozwój kariery w audycie. Monika Byczyńska podkreśla, że: najważniejszy jest rozwój pod kątem znajomości przepisów i gromadzenie doświadczenia w badaniu sprawozdań finansowych.

Więcej artykułów "Księgowość, audyt"

Polecane oferty

  • Asystent / Specjalista ds. Kadr i Płac

    Stecol Corporation Sp. z o.o. Oddział w Polsce   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Ewidencja i rozliczanie czasu pracy; Sporządzanie i prowadzenie dokumentacji płacowej, z uwzględnieniem rozliczania wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników; Sporządzanie i archiwizacja dokumentacji kadrowej (umowy o pracę, wnioski, oświadczenia) Prowadzenie rekrutacji...
  • Specjalista ds. kontroli finansowej

    ZPC Milanówek Sp. z o.o.   Grodzisk Mazowiecki    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Aktywny udział w kontroli i optymalizacji rozliczeń produkcyjnych oraz procesów finansowych, Analiza kosztów, nadzór nad wydatkami, aktywami obrotowymi oraz strukturą kosztów, Współpraca przy rozwijaniu systemu ERP, przygotowywaniu budżetów oraz planów finansowych, Wdrażanie strategii...
  • Główna Księgowa / Główny Księgowy

    Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego w Warszawie S.A.   Warszawa, ul. Modlińska 17    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior) / ekspert / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Na tym stanowisku wymagane są następujące umiejętności, m.in.: Nadzór nad prowadzeniem księgowości przez Biuro Rachunkowe. Nadzór nad sporządzaniem deklaracji podatkowych (VAT, PIT, CIT, VAT-UE). Opracowanie Instrukcji obiegu dokumentów księgowych. Kontrola prawidłowości transakcji...
  • DSPL Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   7 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków prowadzenie ewidencji księgowej kosztowej usług transportu międzynarodowego i środków trwałych; dekretowanie i księgowanie operacji gospodarczych; prowadzenie procesu uzgadniania rozrachunków i transakcji finansowych oraz rozliczanie operacji finansowych;...
  • Specjalista ds. rozliczeń (kontrakt budowlany)

    Trakcja S.A.   Szczecin    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Opis stanowiska Przygotowanie dokumentów rozliczeniowych pomiędzy Wykonawcą a Zamawiającym (PŚP) będących podstawą do wystawienia faktur sprzedażowych. Przygotowywanie dokumentów rozliczeniowych w zakresie robót realizowanych przez Podwykonawców, zleceń wewnętrznych, umowy Konsorcjum....
  • Analityk produkcji

    ZPC Milanówek Sp. z o.o.   Grodzisk Mazowiecki    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Estymacje, analiza i rozliczanie kosztów produkcji; Kalkulacja jednostkowych kosztów produkcji oraz analiza odchyleń; Kontroling zapasów (stała współpraca z działami Zakupów, Logistyki i Produkcji), w tym monitorowanie rotacji produktów oraz kalkulacja rezerw i odpisów aktualizacyjnych;...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?