Każdego roku kwiecień i maj były miesiącami, w których studenci i absolwenci rozpoczynali poszukiwanie sposobu na start w karierze, często decydując się na staż. Z badania przeprowadzonego w 2016 roku przez Praca.pl wynika, że jedynie co piąty stażysta otrzymał propozycję pracy od firmy, w której staż odbywał. Część staży z założenia nie ma opcji przedłużenia w formie stałej pracy. W opinii samych stażystów przyjmowani są oni do wykonywania prostych prac i pracują za darmo bądź za niewielkie wynagrodzenie. Zatrudnienie stałego pracownika to znacznie wyższe koszty, których pracodawca nie chce ponosić. Zwłaszcza jeśli ma do dyspozycji kolejnych chętnych na staż. Czym zatem skusić młodych, ambitnych? Czy na przestrzeni ostatnich 5 lat polskim firmom udało się odczarować wizerunek tej formy współpracy? Jaki wpływ na staże ma pandemia?
Rozmowa z Magdaleną Dorożyńską, Employer Branding Managerem w Capgemini Polska
Praca.pl: Czy sam znany brand zachęci młodą osobę do odbycia stażu? Czy trzeba zaoferować coś więcej niż tylko dobry wpis w CV?
Magdalena Dorożyńska: Znana marka już nie wystarcza, mamy obecnie rynek pracownika i zdają sobie z tego sprawę również młode osoby, które rozpoczynają dopiero swoją karierę. Budując nasze programy stażowe, przykładamy dużą wagę do tego, by były interesujące, kładziemy nacisk na zdobycie praktycznych umiejętności i dzielimy się wiedzą na temat specyfiki pracy przy międzynarodowych projektach na dużą skalę.
Myślę, że programy stażowe Capgemini to coś więcej niż wpis w CV. Bardzo staramy się, by dać możliwość bliższego poznania biznesu, poczucia atmosfery dużej firmy, która ma oddziały w 50 krajach na świecie oraz zdobycia bardzo użytecznego doświadczenia zawodowego. Każdy ze studentów realizuje konkretne zadania pod okiem opiekuna i ma realną szansę otrzymania propozycji i dołączenia do Capgemini na stałe. Oferujemy umowę o pracę, pakiet benefitów, ale przede wszystkim wiedzę, szkolenia i wsparcie opiekuna.
Starannie dobieramy też programy stażowe, by były atrakcyjne dla młodych osób. W tym roku w Capgemini uruchomiliśmy dwa programy rozwojowe dla studentów i absolwentów. Pierwszy program to roczny „Fast Track to Consulting”, skierowany do utalentowanych absolwentów, którzy mogą spróbować swoich sił w konsultingu i przymierzyć się do stanowisk łączących technologie, finanse i kreatywne projektowanie. Takie role koncentrują się na wspieraniu klientów w rozwiązywaniu złożonych problemów biznesowych i technologicznych. Poruszane zagadnienia dotyczą głównie transformacji cyfrowej w obszarze operacji finansowych w międzynarodowym środowisku, więc pokazujemy to środowisko i dzielimy się tajnikami pracy w doradztwie biznesowym, rozwijając również kompetencje miękkie i umiejętności interpersonalne młodych osób. Ten program cieszy się dużym zainteresowaniem i w tym roku rekrutacja do programu rusza w drugiej połowie maja.
Drugi program to półroczny staż „Start in IT” przygotowany dla studentów i absolwentów, którzy wiążą swoją przyszłość z karierą w IT. Na tej ścieżce stażyści mogą poszerzać wiedzę na temat innowacyjnych rozwiązań, rozwijać pasje z zakresu nowych technologii i techniczne umiejętności w takich obszarach, jak: Service Integration & Management, Tools Development, ServiceNow Development, Testing & Application Management, Cloud Platform Engineering, Adoption Change Management and UX/UI Analysis, Cybersecurity. Rekrutacja do majowej edycji już się zakończyła, ale przed nami dwie kolejne, bo chętnych nie brakuje.
Praca.pl: Co zyskuje stażysta? Czy są to brakujące 2 ręce do wykonywania prostych prac za niewielkie pieniądze? Czy może jest w tym jakaś misja?
Magdalena Dorożyńska: Do stażystów podchodzimy z dużą świadomością, że wśród nich znajdują się talenty, które chcemy wyszukać już na wczesnym etapie i rozwijać dalej w ramach naszej firmy. Wspierając młodych ludzi w momencie wejścia na rynek pracy, uczymy ich pracy z klientem i zależy nam na tym, by chcieli rozwijać się profesjonalnie w ramach naszej organizacji i wybierać optymalne dla nich ścieżki kariery. Programy rozwojowe to tylko początek i na tym nie kończy się historia stażysty. Duża część z tych osób zostaje zatrudniona. Dodatkowo praca w Capgemini to praca z klientami i współpracownikami z zagranicy, więc nasi pracownicy mają szansę doskonalić swoje umiejętności językowe każdego dnia.
Praca.pl: Co zyskuje firma? Na co powinna postawić, co zaoferować, żeby zyskać jak najwięcej?
Magdalena Dorożyńska: Zdecydowanie stawiamy na stabilność. Pandemia zrewidowała oczekiwania studentów i absolwentów wobec pracodawcy i stabilność zatrudnienia, zwłaszcza w pierwszych doświadczeniach zawodowych, jest jednym z kluczowych czynników. Zatrudnienie na podstawie umowy o pracę, oczywiście wynagrodzenie i opinia znajomych są równie ważne, kiedy kandydaci stoją przed wyborem potencjalnego pracodawcy. Natomiast z punktu widzenia firmy dzięki możliwościom, wiedzy, doświadczeniu, wykorzystaniu języka obcego i pracy z ekspertami zyskujemy zmotywowanych pracowników, którzy często chcą związać się z firmą na dłużej.
Praca.pl: Jakie trudności dołożyła pandemia?
Magdalena Dorożyńska: Pandemia silnie wpłynęła na rynek pracy i pomieszała plany. W 2020 roku nie było organizowanych aż tyle programów stażowych, rozwojowych czy praktyk, co w latach poprzednich. W Capgemini nie odbył się Program Praktyk Letnich. Kluczowy w tych programach bezpośredni kontakt z mentorem, opiekunem czy liderem projektu przy ograniczonym funkcjonowaniu biur był dodatkową trudnością. Zdalny onboarding to kolejna wymuszona przez pandemię zmiana, podobnie jak w pełni zdalne rekrutacje. A to nie wszystko, bo też integracja, która była ważnym elementem naszych programów rozwojowych, musiała zostać przeniesiona do przestrzeni wirtualnej.
Praca.pl: Dobra rada dla organizujących staż…
Magdalena Dorożyńska: Podstawa to nie dawać obietnic bez pokrycia. Młodzi ludzie bardzo często mówią „sprawdzam”, również w odniesieniu do swojego pracodawcy, więc jeśli obiecamy coś, czego nie jesteśmy w stanie potem zrealizować, to możemy być pewni, że taka informacja pójdzie w świat. Warto organizować programy z perspektywą, z opcją na przedłużenie umowy na dłużej. Warto zainwestować wiedzę i czas w rozwój zatrudnionych osób, co procentuje potem zaangażowanymi pracownikami. Dobrze jest też określić, jak najdokładniej profil kandydata i kryteria wyboru. Pomimo tego, że na staże firmy szukają osób bez doświadczenia, to im precyzyjniej określimy nasze oczekiwania i spersonalizujemy ogłoszenie, tym efektywniej przebiegnie rekrutacja.