O tym, co się zmieniło, rozmawiamy z Anną Mirek i Urszulą Patyk z ING Tech Poland.
Praca.pl: Jak pandemia wpłynęła na poszczególne branże? Jak sytuacja wygląda w sektorze SSC/BPO?
Anna Mirek: Sytuacja jest bardzo różna, wiele zależy od branży. Firmy produkcyjne, firmy uzależnione od pracy wykonywanej ręcznie musiały z dnia na dzień zamknąć swoją działalność, co wiązało się na pewno z dużymi stratami. W sektorze SSC/BPO było inaczej, firmy w większości miały wdrożony plan działania kryzysowego i zabezpieczyły zdalne działanie organizacji. ING Tech Poland od dłuższego czasu regularnie sprawdzało działanie firmy na wypadek sytuacji kryzysowej/ awaryjnej. To doświadczenie pozwoliło nam bardzo szybko przejść w pełny tryb pracy zdalnej, a pracownicy mogli nadal wykonywać swoje zadania. Czas pandemii pozwolił też firmom z obszaru IT na podjęcie i rozwój wielu ciekawych projektów, które wspierają transformację cyfrową. Aktualnie, po półtora roku od wybuchu pandemii, nasza firma wprowadziła kilkanaście takich rozwiązań, równolegle dbając o udogodnienia dla pracowników. Wprowadziliśmy też możliwość pracy z biura dla chętnych, co powoli cieszy się coraz większą popularnością. Szykujemy się również na jesienny powrót do biura, który na pewno będzie powrotem do „nowej rzeczywistości”, tj. pracy w modelu hybrydowym.
Urszula Patyk: Trudno wskazać jednoznacznie branże, które najdotkliwiej odczuły skutki pandemii. Z pewnością są wśród nich te, których działalność uzależniona jest od bezpośrednich kontaktów międzyludzkich oraz te, które nie były przygotowane na transformację cyfrową i działanie w on-linie. W ING Tech Poland, jak i w całym ING, jeszcze przed pandemią obraliśmy kierunek nastawiony na transformację cyfrową. Zawsze jednak mocno podkreślamy wartość płynącą z budowania silnych relacji w firmie i o ten aspekt dbamy szczególnie – również w trakcie pandemii, jednak na innych zasadach pozwalających nam zadbać jednocześnie o bezpieczeństwo naszych pracowników.
Praca.pl: Słowo – klucz określające komunikację w firmie? Jakie wyzwania komunikacyjne stanęły przed zespołem ING Tech Poland?
Urszula Patyk: Niepewność. Nikt z nas nie mógł jednoznacznie stwierdzić, jak będzie postępowała pandemia. Dlatego – zwłaszcza na początku – wyzwaniem było reagowanie na dynamicznie zmieniającą się sytuację i dużo komunikacji temu towarzyszącej. W ING Tech Poland mamy od lat sprawdzone i efektywne środki komunikacji wewnętrznej, które pozwoliły nam stale i na bieżąco informować naszych pracowników o sytuacji w firmie, a co za tym idzie, zadbać o ich komfort i bezpieczeństwo. Wprowadziliśmy również cykliczne odprawy dla managerów, aby błyskawicznie odpowiadać na ewentualne pytania czy rozwiewać wątpliwości.
Z pewnością też wyzwaniem było przestawienie się na pracę w 100% zdalną. Jeszcze przed pandemią korzystaliśmy z tego modelu pracy, jednak nie w takim wymiarze. To była bardzo duża zmiana przyzwyczajeń. Relacje międzyludzkie są bardzo silnym fundamentem w ING Tech Poland – wspieramy się, pomagamy sobie wzajemnie, prowadzimy luźne rozmowy na kawie czy wspólnie jemy lunch. Przejście na pracę zdalną sprawiło, że potrzebowaliśmy znaleźć inne środki i drogi, aby ten „positive vibe” utrzymać. I jestem przekonana, że w dużym stopniu nam się to udało.
Anna Mirek: Największym wyzwaniem w zarządzaniu zespołem był brak bezpośredniego kontaktu z pracownikami. Brak możliwości spotkania i przejście w tryb zdalny automatycznie uniemożliwił liderom/ managerom wyczuwanie emocji, nastrojów towarzyszących w codziennej pracy. Sytuacje typu konflikt w zespole mogły być zauważone z opóźnieniem, podczas gdy pracując w biurze, moglibyśmy zareagować dużo szybciej, porozmawiać z zespołem i od razu załagodzić konflikt.
Praca.pl: Co można uznać za największe wyzwanie i jednocześnie sukces podczas tej trudnej sytuacji pandemicznej konkretnie w ING Tech Poland?
Urszula Patyk: Utrzymanie tej pozytywnej atmosfery, nastawionej na drugiego człowieka. Chcieliśmy, by nasi ludzie czuli, że nie zostali pozostawieni sami sobie. Że stale ich wspieramy, pamiętamy o nich i że to właśnie oni są sercem naszej firmy. Podjęliśmy zatem szereg działań, które odpowiednio komunikowaliśmy, aby sprawić ludziom trochę radości, przypomnieć o tym, że zdrowie jest najważniejsze. A nasi pracownicy odwdzięczyli się wieloma zdjęciami pełnymi uśmiechów i mnóstwem pozytywnego feedbacku.
Zadbaliśmy też o zacieśnienie komunikacji pomiędzy management teamem a managerami i pracownikami. Przeprowadzaliśmy ankiety, które pozwoliły zbadać nastroje naszych pracowników, aby przepływ informacji nie był jednotorowy, kaskadowy. Słuchamy naszych ludzi i reagujemy na ich potrzeby. Takie podejście pozwala nam wypełnić luki komunikacyjne i, mimo pracy zdalnej, pozostawać w bliskim kontakcie.
Praca.pl: Czy widzicie jakieś zagrożenia dotyczące funkcjonowania na rynku w nowej sytuacji?
Anna Mirek: Jesteśmy stabilną firmą, która nawet w czasach pandemii rośnie w siłę. Mamy mocną pozycję w Grupie ING, stale poszerzamy nasz portfel usług. Liczba naszych rekrutacji nie maleje. Bardzo szybko przestawiliśmy się też na zdalny onboarding, dzięki któremu w bezpieczny sposób wprowadzamy na pokład ING Tech Poland nowych pracowników.
Praca.pl: Co stanowi przewagę, kluczowy element firmowej układanki, który daje moc do dalszego funkcjonowania?
Anna Mirek: Nasz największy skarb - nasi pracownicy. Eksperci, profesjonaliści, po prostu świetni ludzie. Wsłuchujemy się w ich potrzeby, reagujemy na nie, dajemy im przestrzeń do rozwijania skrzydeł, poszerzania wiedzy i umiejętności i, co najważniejsze, do bycia sobą. A oni odwdzięczają nam się zaufaniem. Warto również wspomnieć o miejscu pracy, które wspólnie tworzymy. Wysoka satysfakcja naszych pracowników, ich zaangażowanie oraz tytuł TOP EMPLOYER są tego dowodem. Nasza najnowsza inwestycja, nowy budynek firmy w samym centrum Katowic -Dream Space, stworzy jeszcze lepsze miejsce pracy dla pracowników. Dodatkowo powstanie tam miejsce spotkań dla mieszkańców Katowic. Już teraz zachęcam wszystkich do odwiedzenia naszej siedziby w czerwcu 2022.
Praca.pl: Czego aktualnie pracownicy oczekują od firm? Co jest dla nich istotne, na jakie potrzeby nowoczesne firmy powinny odpowiedzieć?
Anna Mirek: Wsparcia. Pandemia zamieszała niesamowicie w sposobie naszej pracy, ale i w tym, jak się komunikujemy, jak rozmawiamy o problemach. Dla wielu praca z domu była czymś fajnym, jednak dla większości łączenie pracy z domu z opieką nad dziećmi było i jest czymś trudnym. Firmy powinny troszczyć się o swoich pracowników. W naszej firmie zawsze podkreślamy, jak ważne dla nas jest zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników. Uważam, że obszar „wellbeingu” będzie teraz tematem numer 1 w wielu firmach.
Pracownicy oczekują stabilności zatrudnienia i komfortowej pracy – również z domu. Pewne jest, że rola i sposób organizacji pracy zmieni się w przyszłości – w zasadzie to już się dzieje. Jednak stabilizacja, możliwość rozwoju, wdrażanie oddolnych inicjatyw to tylko kilka najważniejszych elementów, które dają ogromną satysfakcję pracownikom i motywują ich do dalszego działania.
W ING Tech Poland wierzymy, że takie wartości, jak wsparcie, zaufanie, otwarta i szczera komunika-cja pomogą nam budować jeszcze lepsze miejsce pracy.
Praca.pl: Czego możemy życzyć innym pracodawcom?
Anna Mirek: Zdrowia, bezpiecznego powrotu do „nowej rzeczywistości” oraz aby uważnie słuchali głosu pracownika.