Rozmawiamy z Dominiką Nawrocką, Brand Communication & CSR Managerem w Capgemini Polska.
„Nowa rzeczywistość” – to nasz typ na hasło przewodnie pandemii. Każdy z nas się w niej znalazł, mniej lub bardziej odczuwając jej skutki. Jak w tej innej, trudniejszej od dotychczasowej rzeczywistości odnajdują się pracodawcy? Z czym się mierzą, co im pomaga, a co utrudnia funkcjonowanie w biznesie? Wspólnie spróbujemy to określić.
Praca.pl: Które branże najdotkliwiej odczuły „nową rzeczywistość”? Jak sytuacja wygląda w Pani branży?
Dominika Nawrocka: Początek pandemii był czasem trudnym dla wszystkich branż – ponad rok temu nie wiedzieliśmy w zasadzie nic na temat tego, jak COVID-19 odmieni nasze życie zawodowe. Początkowa faza pandemii była całkowitym paraliżem – mam takie wrażenie, że wszyscy stanęliśmy, wstrzymując oddech. Po paru tygodniach zaczęliśmy adaptować wszystkie procesy do świata online. Musieliśmy w wielu obszarach wprowadzić zmiany. Nim się spostrzegliśmy, znaleźliśmy się w nowej rzeczywistości. Teraz z perspektywy czasu można powiedzieć, że pandemia w zasadzie spowodowała, że niektóre rzeczy robimy inaczej – nie mniej efektywnie niż poprzednio, a w wielu obszarach nawet znaleźliśmy przestrzeń do poprawy, dzięki przyspieszonej transformacji. W każdym oddziale Capgemini mamy obecnie otwartych wiele procesów rekrutacyjnych (poszukujemy osób z doświadczeniem w IT, biznesie, konsultingu, finansach oraz osób dopiero rozpoczynających swoją karierę zawodową, szczególnie ze znajomością różnych języków obcych, jak niemiecki, francuski czy angielski), wdrożyliśmy i pracujemy w tzw. modelu hybrydowym – rozwijamy się.
Praca.pl: Największym wyzwaniem w komunikacji z pracownikami/zarządzaniu zespołem było…
Dominika Nawrocka: W początkowym etapie pandemii zdecydowanie szybkie uformowanie kanałów komunikacji z pracownikami – tak, aby wprowadzić jasny obieg informacji, odpowiedzieć na wszystkie, nawet te niestandardowe pytania. Komunikacja była jednym z kluczowych czynników sukcesu dla organizacji i samych pracowników.
Praca.pl: Największym osiągnięciem w komunikacji z pracownikami/zarządzaniu zespołem było…
Dominika Nawrocka: W zasadzie największym osiągnięciem komunikacyjno-organizacyjnym początkowej fazy pandemii było przeniesienie niemal 97% pracowników w tryb pracy z domu, udało się to zrobić w 2 tygodnie. Jest to nie lada osiągnięcie, biorąc pod uwagę skalę naszej firmy (9,3 tys. pracowników). Ale myślę, że udało się nam nie tylko otoczyć pracowników szybką i jasną komunikacją od pierwszych dni marca, ale także wspomóc ich w tych trudnych chwilach. Wśród wielu z nas pojawił się strach, obawa o zdrowie swoje i bliskich, niepewność, a także frustracja czy zmęczenie wielomiesięcznym funkcjonowaniem w takich warunkach. Dlatego też bardzo mocno wsłuchiwaliśmy się w głosy naszych pracowników i podążyliśmy za nimi, oferując różne spotkania z ekspertami zewnętrznymi w zakresie zdrowia psychicznego, organizując zajęcia dla dzieci pracowników np. w trakcie ferii, czy też starając się zapewnić rozrywkę, np. w postaci slajdowisk z podróży odbytych przed pandemią. Wspólnie w ramach tej inicjatywy odwiedziliśmy Japonię, Islandię czy też Himalaje i wiele więcej. Przed 2020 r. wprowadziliśmy anonimową helplinię, gdzie pracownicy mogli zadzwonić i uzyskać pomoc od profesjonalnych terapeutów i psychologów. Helplinia okazała się bardzo przydatna w trakcie pandemii.
Nasze działania wewnętrznego employer brandingu i komunikacji były systemowe i w jak najszerszy sposób obejmowały wszystkich pracowników. Dla mnie osobiście ważne jest także to, że mimo pandemii ciągle podkreślamy wagę doceniania i wspólnego świętowania – stąd kontynuowaliśmy takie projekty jak świętowanie jubileuszy zawodowych czy celebracja momentów narodzin dzieci naszych pracowników. 2020 był także rokiem, w którym wystartowaliśmy z kampanią „Między Innymi”, pokazując różnorodność wpisaną w DNA naszej organizacji. Stworzyliśmy pięcioodcinkowy serial online oraz 12 merytorycznych podcastów z udziałem gości zewnętrznych oraz pracowników Capgemini. Polecam przyjrzeć się tej kampanii. Momentów dumy, jak widać, mieliśmy całkiem sporo pomimo trudnego czasu.
Praca.pl: Co najbardziej utrudnia funkcjonowanie Pani firmy na rynku?
Dominika Nawrocka: Niepewność oraz bycie ciągle w świecie wirtualnym – oba te aspekty powodują zmęczenie. Brakuje nam kontaktów z innymi pracownikami, tego ducha zespołowości, wspólnej kawy rano czy po prostu rozmowy przy biurku lub na korytarzu. Mierzymy się obecnie z zupełnie nowymi potrzebami – zapewnienia ochrony zdrowia psychicznego pracowników, ale też na nowo musimy nauczyć się jak budować zaangażowanie pracowników i relacje w organizacji. To są „nowe” wyzwania, a trzeba pamiętać, że niektóre „stare” nie zniknęły – ciągle borykamy się z malejącą liczbą
kandydatów do pracy, co biorąc pod uwagę starzejące się społeczeństwo naszego kraju, nie napawa optymizmem.
Praca.pl: A jakie czynniki to ułatwią?
Dominika Nawrocka: Może odpowiedź zaskoczy, ale również online. Świat cyfrowy jest sporym ułatwieniem w wielu obszarach naszego zawodowego życia. Od momentu styku potencjalnego pracownika z naszą marką, przez cały proces budowania świadomości marki, zainteresowania, aż do aplikacji i dalej, idąc po ścieżce pracownika, do momentu wyjścia z organizacji – świat online ułatwia nam prowadzenie działań i komunikacji. Daje możliwości docierania masowego, jak i personalizacji. Powoduje, że możemy jeszcze precyzyjniej docierać do naszych grup docelowych z każdego miejsca, o dowolnej godzinie. To olbrzymie możliwości.
Praca.pl: Czego życzy Pani innym pracodawcom?
Dominika Nawrocka: Na początek trzeba powiedzieć, że wielu pracodawców zdało egzamin w trakcie momentu próby, jakim niewątpliwie był 2020 rok. To właśnie wtedy, jak nigdy wcześniej zostały zweryfikowane wartości oraz hasła umacnianie przez kampanie employer brandingowe przez lata. Na nowo zdefiniowali różne procesy – zarówno zewnętrzne jak i wewnętrzne. Dlatego chciałam pogratulować i życzyć wszystkim wytrwałości, dystansu i poczucia humoru, byśmy każdy, nawet najcięższy kłopot dźwigali z odpowiednim podejściem!
Praca.pl: Dziękujemy za rozmowę!