O organizacji programów stażowych rozmawiamy z Marią Stępień i Martą Urbańską - Talent Attraction Partnerami w NOKIA.
Praca.pl: Czy możecie nam Panie zdradzić, jak przebiega proces decyzyjny dotyczący uruchomienia rekrutacji na staż w Nokii? Z jakich powodów taka decyzja jest podejmowana?
Maria Stępień: W Nokii studenci mają możliwość skorzystania z dwóch rodzajów staży. Cały rok prowadzimy nabór na staże długoterminowe, skierowane do osób na minimum drugim roku studiów, trwające minimum 6 miesięcy. Co roku uruchamiamy również program praktyk wakacyjnych, SummerTrainee.
Decydujemy się na zaproszenie studentów do współpracy, ponieważ chcemy zachęcić młode talenty do poznania naszej firmy i w przyszłości kontynuowania z nami współpracy. Jeśli tylko obie strony są z niej zadowolone, a studenci mają możliwość łączenia pracy z uczelnią także w trakcie roku akademickiego, proponujemy pozostanie z nami na stażach długoterminowych Working Student, a po stażu długoterminową współpracę. Praktyki letnie są zatem dla nas możliwością wyszkolenia nowych specjalistów, którzy mogliby związać swoją karierę z nami w przyszłości.
Praca.pl: W jaki sposób można zachęcić studentów do aplikowania na oferty? Czego oczekują od pracodawcy?
Maria Stępień: Znany brand na pewno ułatwia w pozyskaniu talentów, natomiast nie jest to najważniejsze. Studenci szukają praktyk, które dadzą coś więcej niż umiejętność parzenia kawy. Obecnie pracodawca musi zapewnić praktykantom ciekawe zadania, pozwolić zdobyć praktyczne umiejętności i realne doświadczenie. W Nokii zarówno praktykanci letni, jak i stażyści Working Student są pełnoprawnymi członkami zespołu. Każdy ma przydzielonego buddy’ego, który wdraża nową osobę w obowiązki, praktykanci biorą aktywny udział w projektach, mogąc dowiedzieć się, jak od podstaw wygląda proces tworzenia oprogramowania. Drugim aspektem, który myślę, że jest ważny dla studentów przy podejmowaniu decyzji o praktykach, jest perspektywa kontynuowania współpracy po stażu.
Praca.pl: Jak wygląda w realu udział stażysty w pracach zespołów? Jaką korzyść może mieć stażysta ze współpracy?
Maria Stępień: Tak jak wspomniałam wcześniej, nasi stażyści są pełnoprawnymi członkami zespołów. Biorą aktywny udział w projektach, gdzie mogą się wykazać i wykorzystać w praktyce zdobytą na studiach wiedzę. Oczywiście są to zadania łatwiejsze, wykonywane pod okiem bardziej doświadczonych kolegów. Jeśli jednak widzimy, że ktoś dobrze sobie radzi z postawionymi przed nim zadaniami, zostaje wdrażany również w te bardziej wymagające. Warto tu dodać, że jesteśmy jednym z największych w Polsce centrów R&D, mamy ogromne, świetnie wyposażone laboratoria, a wrocławski oddział jest jednym z najważniejszych centrów Nokii na świecie i to właśnie tu powstają nasze kluczowe technologie. Praktykanci biorą zatem udział w tworzeniu produktów, które będą zmieniały życie ludzi na całym świecie, a być może i oni sami będą z tych technologii korzystać.
Praca.pl: Czy z perspektywy pracodawcy warto organizować staże?
Marta Urbańska: Zatrudniając praktykantów oraz stażystów, zyskujemy bardzo wiele. Wdrożenie nowych osób jest sporym nakładem czasowym, jednakże jesteśmy przekonani, że jest to dobre zarówno dla nas, jak i dla naszych pracowników.
Nokia jest firmą telekomunikacyjną, a więc aby u nas pracować, trzeba mieć sporo specjalistycznej wiedzy, której nie zawsze uczą na studiach. Dzieląc się nią, mamy szanse na wyszkolenie świetnych specjalistów, mogących przyczyniać się do rozwoju Nokii w przyszłości.
Wychodzimy z założenia, oraz zachęcamy do tego innych, że należy dzielić się wiedzą, umiejętnościami i dawać szanse. Zdajemy sobie sprawę, że początkowo może być to obciążające, jednakże naszym zdaniem warto.
Praca.pl: Jak wygląda odzew na Państwa ogłoszenia stażowe? Jakie dylematy wiążą się z nadesłanymi zgłoszeniami od kandydatów?
Marta Urbańska: Z radością możemy powiedzieć, że nasze programy cieszą się stosunkowo dużą popularnością. Często wyzwaniem dla nas (np. w przypadku programu SummerTrainee, gdzie mamy ograniczoną liczbę miejsc) jest wybieranie pomiędzy obiecującymi kandydatami. Poprzez obiecujących kandydatów nie mam oczywiście na myśli osób, które wiedzą już wszystko, ale takich, które mają potencjał. Rzecz jasna, nawet jeśli nie uda się nam w danym momencie zaoferować osobie z potencjałem interesującego ją stanowiska, to staramy się znaleźć dla niej inny ciekawy projekt w firmie lub po prostu nie zamykać furtki na przyszłość.
Praca.pl: Proszę opowiedzieć, jak zmienił się proces pozyskiwania kandydatów ze względu na pandemię.
Marta Urbańska: Planowanie zeszłorocznego stażu SummerTrainne było dla nas ogromnym wyzwaniem. W połączeniu z niepewnością i naszymi wewnętrznymi obawami trzeba było zaplanować letnie praktyki w sposób zarówno bezpieczny, jak i rozwojowy dla obu stron. Co postanowiliśmy zrobić? Przede wszystkim przeszliśmy na formę stażu online (w przypadku większości stanowisk). Oczywiście wiąże się to z wieloma zaletami, jak i wadami. Zdajemy sobie sprawę, że cierpi na tym integrowanie się naszych praktykantów (chociaż staramy się zrobić, co możemy, aby to nadrobić).
Wyzwaniem jest także wdrożenie online. Obowiązki Buddy’iego (osoby wspierającej nowych pracowników) także się zmieniły. Jednakże uważam, że wypracowaliśmy rozwiązania, które się dobrze sprawdzają. Mamy przy okazji nadzieję, że zobaczymy się niedługo w biurze.
Praca.pl: Czy istnieje jakaś uniwersalna porada, tip, o którym warto pamiętać podczas uruchamiania rekrutacji na staże?
Marta Urbańska: Mimo iż może się to wydawać sporą inwestycją czasową oraz finansową, warto przygotowywać programy stażowe. Ważne jest, aby przy ich organizacji nie zaangażować jedynie działu rekrutacji, ale także biznes. Z naszej perspektywy warto też rozpocząć promocję jak najszybciej - my pierwsze pytania o praktyki letnie otrzymujemy już w lutym.
Praca.pl: Dziękujmy za rozmowę!