Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Generacja „Silver” w procesie rekrutacji - rozmowa z ekspertem

Generacja „Silver” w procesie rekrutacji - rozmowa z ekspertem

 
Generacja „Silver” w procesie rekrutacji - rozmowa z ekspertem

Na temat rekrurtacji osób po 50. roku życia rozmawiamy z Agnieszką Ciećwierz, Co-Ownerem w firmie Sigmund Polska

Praca.pl: Zacznijmy od tego, z czym kojarzy się Pani temat przewodni.

Agnieszka Ciećwierz: Generacja „silver” kojarzy mi się z doświadczeniem, lojalnością oraz świadomością swoich oczekiwań wobec pracodawcy.


Praca.pl: Jakie są kluczowe cechy pokolenia „Silver”?


Agnieszka Ciećwierz: Pokolenie 50+ odznacza się przede wszystkim tym, że:

  • przykłada dużą wagę do wynagrodzeń, ale bezpieczeństwo zatrudnienia znajduje się na ich liście priorytetów;
  • dla 70% kluczowym aspektem w pracy jest wysokość wynagrodzenia;
  • większość badanych (67%) szybciej zmieni kwalifikacje niż pracę;
  • dla 32% ważne są relacje z szefem;
  • jest przywiązana do tradycyjnych kontaktów międzyludzkich i komunikacji twarzą w twarz;
  • ceni work-life balance;
  • kariera zawodowa jest ważna dla mniej niż 50% badanych;
  • wysoko ceni stabilność i bezpieczeństwo (źródło: Infuture Institute https://infuture.institute/en/trends-map/).

Z perspektywy doświadczeń rekrutacyjnych z pokoleniem silver cechy charakterystyczne to: wysokie zaangażowanie w wykonywaną pracę, lojalność oraz docenienie bezpieczeństwa zatrudnienia. Praca to dla nich nie tylko możliwość zarobienia pieniędzy, ale często szansa na życie społeczne i czucie się „potrzebnymi”. Należy również podkreślić tutaj wieloletnie doświadczenie, dyspozycyjność oraz rzetelność. Dodatkowym atutem tegoż pokolenia jest wykształcenie – wśród pokolenia silver dominują absolwenci studiów podyplomowych oraz doktoranckich.

Praca.pl: Jak wygląda komunikacja z przedstawicielami tego pokolenia? Jaką rolę odgrywają nowe technologie?


Agnieszka Ciećwierz: Wbrew ogólnie przyjętym opiniom, pracownicy czy też kandydaci 50+ bardzo dobrze radzą sobie z technologiami, chętnie się ich uczą i korzystają z nowinek technologicznych. Większość z nich posiada konta na Facebooku czy też LinkedIn. Osoby w wieku 50+ są najszybciej rosnącą grupą użytkowników internetu. Stąd sama komunikacja powinna być przede wszystkim dostosowana do specyfiki danego stanowiska, branży, ale powinna mieć też na uwadze podkreślenie czynników, na które przede wszystkim zwracają uwagę kandydaci tego pokolenia: wysokość wynagrodzenia, bezpieczeństwo zatrudnienia (UoP), itp.

Praca.pl: Czy znamy ciekawe przykłady kampanii kierowanych do pokolenia „Silver”?


Agnieszka Ciećwierz: Myślę, że świetnymi przykładami takich kampanii rekrutacyjnych mogą pochwalić się między innymi takie firmy jak mBank czy McDonald’s.


mBank skierował swoją kampanię do osób 45+,  aczkolwiek uważam, że wiele z wykorzystanych elementów można wykorzystać również w kampaniach dla silversów, czyli pracowników 50+. Między innymi: plakaty w komunikacji miejskiej, pokazanie łatwości dojazdu do pracy czy też dedykowana strona internetowa.


W obu kampaniach postawiono przede wszystkim na pokazanie autentycznych pracowników. Dodatkowo w McDonald’s przybliżono ich sylwetki, przeprowadzając z nimi wywiady oraz opowiadając historię, jak odnaleźli się w pracy w

restauracji.

 

Dodatkowo w czasie kampanii rekrutacyjnej skierowanej do w/w grupy pokoleniowej, warto podkreślić język odpowiadający tej grupie oraz położyć nacisk na ważne dla nich aspekty pracy.

Kolejną rzeczą, która odróżnia kampanię skierowaną do silversów, są kanały dotarcia. Oprócz klasycznych ogłoszeń na portalach pracy (między innymi praca.pl), warto umieszczać informacje w czasopismach, które czytają, zainwestować w banery czy też plakaty, które można umieszczać między innymi na przystankach autobusowych. Bardzo dobrym kanałem dotarcia są też programy poleceń pracowniczych, ale tutaj ogromne znaczenie ma nacisk na komunikację z obecnymi pracownikami i uświadomienie im, że szukamy pracowników 50+.

Praca.pl: Proszę opisać, jak wyglądają procesy rekrutacyjne, z czym kandydaci przychodzą na rozmowy, jakie mają oczekiwania.

 

Agnieszka Ciećwierz: Wielu kandydatów „silversów” przychodzi na rozmowy z dużym stresem i obawą, że ich wiek może być przeszkodą w zatrudnieniu. Warto dodać, że aż co trzeci badany przez Cube Research przedstawiciel grupy 50+ spotkał się z przejawami dyskryminacji ze względu na wiek.


Dlatego naszą – jako rekruterów/ HR-owców – rolą jest uświadomienie takiemu kandydatowi, że interesują nas jego kompetencje, a nie to, ile ma lat.


Kandydaci, którzy uczestniczą w rozmowach kwalifikacyjnych, w większości mają dużą wiedzę o firmie, do której przychodzą. Wiedzą, czego mogą się spodziewać i bardzo często mają też przygotowane własne pytania do rekrutera. A jeśli chodzi o oczekiwania, to najczęstszymi są: polepszenie dotychczasowego wynagrodzenia, elastyczny czasy pracy oraz możliwość rozwoju i awansu.

 

Praca.pl: Czy feedback stanowi inną wartość w przypadku tego pokolenia w porównaniu do innych?

 

Agnieszka Ciećwierz: Czy naszym kandydatem jest kandydat 20, czy 50+, feedback jest tak samo ważny. Tutaj wiek nie ma znaczenia. Jedyną różnicą, która się tutaj pojawia, jest przekazanie feedbacku. Jednak osoby 50+ wolałyby go otrzymać w bardziej „osobisty” sposób – w trakcie spotkania bądź też rozmowy telefonicznej. Forma e-maila nie jest tutaj pożądana.

Praca.pl: Porozmawiajmy o przewagach i stereotypach – co wyróżnia kandydatów z pokolenia „Silver”?


Agnieszka Ciećwierz: Warto podkreślić, że są to pracownicy, którzy doskonale radzą sobie ze stresem, dodatkowo mają świetne wykształcenie. Największe stereotypy, które warto obalić, to:

  • brak znajomości języków obcych - aż 54% respondentów oceniło swoją znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym, 26% - komunikatywnym lub średniozaawansowanym, 10% - podstawowym (źródło: badanie „Pokolenie 50+ w pracy – prawda i stereotypy”, BIGRAM 2019);
  • brak elastyczności,
  • brak chęci nabywania nowej wiedzy,
  • brak nadążania za zmianami technologicznymi.

To chyba jedne z najczęstszych, a zarazem najbardziej błędnych stereotypów. Jeśli zaś chodzi o zalety, jest ich niezwykle dużo:

  • lojalność wobec pracodawcy;
  • wiedza i doświadczenie;
  • odporność na stres;
  • dyspozycyjność dla pracodawców;
  • dokładność i odpowiedzialność;
  • chęć przekazywania wiedzy młodszym;
  • mniejsza absencja – badania wskazują, że dojrzali pracownicy rzadziej od swoich młodszych kolegów korzystają ze zwolnień lekarskich (źródło: Badanie Bilans Kapitału Ludzkiego VI).

 

Co ciekawe, aż 87% ankietowanych silversów uważa, że nie boi się młodszego szefa (źródło: badanie „Pokolenie 50+ w pracy – prawda i stereotypy”, BIGRAM 2019). Myślę, że patrząc na tą długą listę, warto zastanowić się, czy nie nadszedł właśnie czas na poszukiwanie pracowników tego pokolenia do naszej firmy.

Praca.pl: Podsumujmy naszą rozmowę – co wydarzy się na rynku pracy w tym temacie?


Agnieszka Ciećwierz: Statystyki mówią, że w 2005 r. osoby po 50. roku życia stanowiły 32% polskiej populacji, w 2015 r. – 37%, a w 2025 r. będzie to ponad 40% Polaków. Warto zastanowić się, jak zatem teraz wygląda proces rekrutacji tego pokolenia w naszej firmie i zacząć przygotowywać się do najbliższych lat, gdzie pracownicy tego pokolenia będą dominować. Warto łamać stereotypy i pokazywać, że „silversi” mogą również – tak, jak inne, młodsze pokolenia – zmieniać pracę i dalej rozwijać się w zupełnie innym zawodzie niż dotychczas.


Praca.pl: Dziękujemy za rozmowę!

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Monter Przemysłowy

    INDMONT Sp. z o.o. Sp. k.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę
    1 godz.
    prace remontowe; stawianie konstrukcji; montaż rurociągów; praca na warsztacie; prefabrykacja;
  • Nauczyciel klas 1-3

    Montessori Pobiedziska   Pobiedziska    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Nauka dzieci w klasie podstawowej 1-3; Przygotowanie materiałów do prowadzenia lekcji.
  • Partner kredytowy / analityk kredytowy

    PKO Bank Polski   Warszawa, Świętokrzyska 36    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:będziesz mieć okazję pracować z największymi i najważniejszymi klientami banku, w tym także przy transakcjach strukturyzowanych i konsorcjalnych na standardach LMA, m.in. z branży energetyki odnawialnej,dbasz o bezpieczny wzrost portfela kredytowego i jego...
  • Doradca klienta zamożnego

    PKO Bank Polski   Warszawa, Wałbrzyska 11    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:dbasz o dobry wizerunek PKO Banku Polskiego S.A,identyfikujesz potrzeby klientów w zakresie inwestowania, oszczędzania, kredytowania oraz ubezpieczeń,nawiązujesz współpracę z klientami zamożnymi poprzez ich samodzielne pozyskiwanie i budowanie z nimi trwałych...
  • Customer Service Specialist with Czech

    Foundever   Warszawa    praca zdalna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Your daily tasks: Providing the highest level of customer service; Answering incoming calls, mails and meeting targets set by our client and management; Following company policies and procedures, ensuring quality; Performing daily tasks in an efficient and timely manner; Achieving quality goals for...
  • Doradca klienta indywidualnego

    PKO Bank Polski   Kraków, Al. Pokoju 5    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:aktywnie sprzedajesz i promujesz produkty oraz usługi Grupy Kapitałowej naszego banku,realizujesz transakcje bezgotówkowe i/lub gotówkowe,wspierasz klientów w korzystaniu z nowoczesnych narzędzi oraz bankowości internetowej i mobilnej,budujesz i utrzymujesz...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?