Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Ekspert HR: Komunikacja w procesach HR w dobie pandemii

Ekspert HR: Komunikacja w procesach HR w dobie pandemii

 
Ekspert HR: Komunikacja w procesach HR w dobie pandemii

Praca.pl: Zacznijmy od kwestii istotności komunikacji w procesach HR. Czy coś zmieniło się w tym obszarze z ogólnego punktu widzenia?


G.M.: Myślę, że niewiele się zmieniło. Kandydaci niezmiennie oczekują, że będą na bieżąco informowani (ważne! z inicjatywy pracodawcy) o swoich postępach w rekrutacji. Że każda odpowiedź, nawet odmowna pojawi się w terminie, w jakim została zadeklarowana. Że poznają przyczyny, które zaważyły na podjęciu przez firmę decyzji. Dziś ma to o tyle znaczenie, że duża grupa kandydatów poszukuje pracy pilnie, ponieważ straciła ją nagle. I czasem każdy dzień zwłoki w informacji robi dużą różnicę kandydatowi, który jest skłonny jako pierwszą przyjąć ofertę pracy, która pojawiła się wcześniej od innej, przy czym niekoniecznie jest ona dla niego lepsza.


Od ubiegłego roku mamy uruchomioną rekrutację spontaniczną, czyli miejsce, gdzie można zaaplikować do Play, jeśli na stronie kariery nie ma obecnie pasującej oferty pracy. Obiecujemy w niej, że zadzwonimy do każdego, kto zaaplikuje i dotrzymujemy słowa, co niejednokrotnie budzi wręcz zdziwienie (pozytywne!) kandydatów. Czyli wynika z tego, że komunikacja to również spełnianie obietnic.


Praca.pl: Które elementy przekazu do kandydata może Pani wskazać jako te podlegające zmianom?

 

G.M.: Jasna i klarowna komunikacja ma ogromne znaczenie, zwłaszcza że żyjemy w nadmiarze informacji. W mojej ocenie dłuższe treści stają się mniej czytelne dla odbiorców, w przekazach wzrasta więc udział obrazu i dźwięku. Film, rysunek, podcast, webinar – wszystkie formy, które dają wybór odbiorcy, z jakiego narzędzia chciałby skorzystać, są dobre i myślę, że dalej będą się rozwijać.


Praca.pl: Proszę opowiedzieć, jakie kanały komunikacji z kandydatami wykorzystuje Play w swoich działaniach.


G.M.: Sieć jest głównym kanałem naszej komunikacji z kandydatami. Szukanie pracy w social mediach jest dziś zupełnie standardowe, dlatego również tam komunikujemy nasze potrzeby rekrutacyjne, informujemy o tym, jak wygląda praca w Play. Sama często rozmawiam z kandydatami przez komunikatory czy funkcje czatu – dla nich to wygodniejsza opcja dowiedzenia się tego, co istotne. Widzimy też, że kandydaci doceniają fakt, że dane kontaktowe do rekruterów Play są dostępne na stronie www i nie jest to tylko adres mailowy, ale też numer telefonu, pod który można zadzwonić z pytaniami.


Praca.pl: Jakie główne trendy może Pani wskazać po stronie pracodawców? Co jest kluczowe w bieżących działaniach?

 

G.M.: Trendy są stałe: komunikować się precyzyjnie, coraz krócej i trafiać do grupy docelowej. Czasem jest to telefon, czasem SMS, wiadomość na komunikatorze lub czacie. Pojawiły się telefoniczne dyżury rekrutacyjne czy boty, którym można zadać pytania. Widzę i cieszą mnie dowody z branży, że dobra komunikacja z kandydatem ma coraz większą wagę w planowanych działaniach. Przy czym nie chodzi tylko o jednostronny kontakt w relacji kandydat-firma; ważne, by kandydat wiedział, kto opiekuje się jego procesem rekrutacji, z kim się kontaktować i w jakim terminie powinien oczekiwać kontaktu, co, jeśli zmieni zdanie lub ma wątpliwości, czego może się spodziewać na rozmowie, kto go poprowadzi przez kolejne etapy rozmów itp.


Praca.pl: Co warto podkreślić odnośnie kandydatów. Jakie są ich oczekiwania?


G.M.: Odkąd przeprowadzamy ankietę satysfakcji po zakończonym procesie rekrutacji, dostajemy regularnie informacje zwrotne od kandydatów. Niektóre są bardzo miłe, a inne powodują, że widzimy swoje błędy w procesie i dzięki temu możemy szukać przyczyn i poprawiać jakość doświadczeń kandydatów. Kandydaci oczekują informacji szybko, w terminie, z inicjatywy pracodawcy. Potrzebują uważności w kontakcie z nimi, osobistego traktowania i argumentowania przyczyn odrzucenia ich kandydatury.


Korzystamy z narzędzia, w którym zarządzamy aplikacjami kandydatów i które pozwala nam wysyłać do nich wiadomości. Zależało nam, żeby móc podziękować każdemu kandydatowi ze wskazaniem przyczyn, choć oczywiście nie zawsze spełnią potrzebę każdego kandydata.


Praca.pl: Jak wygląda sytuacja z obecnością kandydatów w przestrzeni online? Czy zachodzą istotne różnice między pokoleniami?


G.M.: Myślę, że bycie online jest dla każdego. Inna jest oczywiście częstotliwość używania sieci, kanały komunikacyjne i powody, dla których kandydaci są w niej obecni. Zupełnie inaczej komunikujemy się z osobami, które są non stop zalogowane do sieci, a zupełnie inaczej mówimy do kandydatów, którzy zaglądają do sieci tylko od czasu do czasu. Pokolenia mają czasem nawet różne godziny aktywności. Kluczem jest pamiętać, że ta różnorodność to też siła: są kandydaci, dla których skrzynka mailowa jest przeżytkiem i w ogóle jej nie używają, a są tacy, którzy traktują maila jak główne źródło komunikacji z pracodawcą. Inni wolą wykonać szybki telefon lub przesłać wiadomość na komunikatorze lub na czacie.


Praca.pl: Czy po którejś za stron kandydat/pracodawca występują blokady komunikacyjne? Jeśli tak to jakie, czym są spowodowane?


G.M.: Czasami powody blokad są prozaiczne: ktoś pomylił nr telefonu, ktoś wpisał adres mailowy, którego nie używa od wielu lat, ktoś wysłał wiadomość nie do tej osoby.


Kontakt bywa też jednostronny lub na pewnym etapie zostaje zerwany (po stronie pracodawcy lub kandydata). Jeśli kandydat nie odbiera telefonu kilka razy, po wysłaniu do niego SMS z prośbą o kontakt nie oddzwania ani nie odpisuje, pracodawca raczej nie podejmie kolejnych prób kontaktu, zakładając, że ten nie jest już zainteresowany ofertą. A kandydat, który nie może się skontaktować z osobą odpowiedzialną za rekrutację, raczej nie bierze pod uwagę tej firmy, bo kto chciałby pracować w miejscu, gdzie nie jest się ważnym już na etapie rekrutacji?


Przyczyny są też inne: zdarza nam się, że kandydaci, do których wysłaliśmy mailowo informację o wyniku rekrutacji (co robimy po etapie selekcji CV lub w sytuacji, kiedy nie udaje nam się dodzwonić), informują nas, że nie dostali takiej wiadomości. Przy próbie wyjaśnienia sytuacji okazuje się, że wiadomość trafiła do spamu. Może się tak zdarzyć. Dlatego wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, udzielamy takiej informacji telefonicznie, zwłaszcza kiedy został zainicjowany kontakt z rekruterem.


Praca.pl: Proszę o krótką rekomendację dla grona HR, rekruterów – na co warto zwrócić uwagę, położyć szczególny nacisk w obszarze komunikacji z kandydatem?

 

G.M.: Odkryć rekruterów – pokazać twarz, imię, nazwisko, formę skontaktowania się – i powiedzieć wprost, czego można się spodziewać, aplikując do danej firmy. Kiedy w czasie lockdownu informowaliśmy kandydatów, że sytuacja jest nieoczekiwana i w związku z tym mogą się pojawić opóźnienia w pracach i kontakcie po naszej stronie, wielu z nich to zrozumiało i bardzo doceniło.


Praca.pl: Czy może podzielić się Pani z nami przykładem z własnego doświadczenia, pokazującym temat komunikacji w kontekście poszukiwania nowych rozwiązań?

 

G.M.: Odkąd rekrutujemy zdalnie, widzimy, że rozmowy online są dużym ułatwieniem dla kandydatów. Nie trzeba tracić czasu na dojazd do firmy, organizować sobie większej części dnia pod jedno spotkanie. Ale zauważyliśmy, że rozmowa online z obcymi osobami, która odbywa się wirtualnie, jest pełna stresu i obciąża kandydatów dodatkowo. Pojawiają się pytania: gdzie patrzeć? W kamerę czy na obraz rozmówcy? A kto jest moim przyszłym szefem: on czy ona? Bazując na tym, że łatwiej się patrzy na kogoś, kogo się zna, zapraszamy kandydatów na spotkania online, wysyłając im wiadomość SMS z zaszytym krótkim wideo powitalnym od rekrutera. W filmie występuje ten konkretny rekruter, który potem poprowadzi spotkanie, a możliwość zobaczenia kogoś wcześniej/ poznania go jest dużym ułatwieniem dla kandydatów przed wirtualnym spotkaniem. Część z nich przyznaje, że nigdy nie miała tak miłego potwierdzenia terminu spotkania. Łatwiej jest im też później wykonać telefon do kogoś, kogo się już widziało.


Praca.pl: Podsumujmy naszą rozmowę – proszę o jedno, dwa zadania na koniec, które niech będą hasłem przewodnim działań komunikacyjnych.

 

G.M.: Rozmawiajmy, bądźmy w kontakcie, mówmy wprost, wychodźmy z inicjatywą w kontakcie z kandydatami. Wszyscy jesteśmy tego warci.

 

Praca.pl: Dziękuję bardzo za rozmowę!

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen (Niemcy)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od 20.08.2024r. Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę. Opis stanowiska: praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbiór warzyw) oraz na godziny (12,41€/godz.netto - inne prace)
  • Specjalista / Główny Specjalista ds. Inwestycji Rozbudowy Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru

    "Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji przy współpracy Inspektora Nadzoru Budowlanego; Monitorowanie i egzekwowanie postanowień umowy zawartej z Generalnym Wykonawcą dot. przebiegu robót koncepcyjnych, projektowych, budowlanych przy współpracy z Inspektorem...
  • Kierowca C / C+E

    ASMO Solutions Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 15 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Co oferujemy? Atrakcyjne wynagrodzenie: na rękę nawet 3700 euro Praca w renomowanych firmach Możliwość wyboru lokalizacji- posiadamy oferty pracy w całych Niemczech; Różne zestawy: wywrotka, plandeka, chłodnia, silos, cysterna, BDF, kontenery; Praca bez znajomości języka obcego: Oferty...
  • Kierownik Działu Spedycji Morskiej / Kolejowej / Lotniczej

    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje obowiązki: Realizuj plany sprzedażowe i strategie produktów; Zarządzaj budżetem oddziału; Rozwijaj współpracę z klientami; Nadzoruj procesy sprzedażowe; Zarządzaj zespołem; Uczestnicz w wydarzeniach branżowych;
  • Kierownik Serwisu Pojazdów Ciężarowych

    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Główne zadania: Nadzorowanie działu serwisu pojazdów ciężkich; Utrzymanie floty ponad 250 pojazdów w dobrym stanie technicznym; Zapewnienie jakości i terminowości napraw; Tworzenie budżetów i planów rozwoju serwisu; Zarządzanie zespołem serwisowym (15 osób) Organizacja i ocena pracy...
  • Monter konstrukcji stalowych

    Arret Sp. z o.o.   Zabrze    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    montaż konstrukcji stalowych; Wybrany kandydat dołączy do pracowników ekipy montażowej, z którymi będzie współpracował.

Najnowsze artykuły

Elektromonter – opis zawodu, obowiązki, CV, zarobki

Elektromonter – opis zawodu, obowiązki, CV, zarobki

Elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy są pilnie poszukiwani na rynku pracy niezależnie od zmiennej sytuacji gospodarczej. Zapotrzebowanie jest ogromne we wszystkich częściach Polski, co oznacza wysokie szanse na znalezienie pracy tuż po zakończeniu nauki w szkole technicznej bądź branżowej. Gdzie można pracować z elektrycznym fachem w ręku i jakich spodziewać się zarobków?

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Jesteś perfekcjonistą i masz trudności z delegowaniem zadań, bo „wszystko zrobisz lepiej"? Uważaj, by nie wpaść w pułapkę pracoholizmu. Przez wielu wciąż uważany za zaletę, pracoholizm niszczy zdrowie, życie osobiste dotkniętych nim osób, a w skrajnych przypadkach prowadzi nawet do śmierci z przepracowania. W Światowy Dzień Pracoholików warto zadać sobie pytanie: czy nie pracujemy za dużo?

Siedząca praca a ból pleców

Siedząca praca a ból pleców

– Długim czasem pracy w pozycji siedzącej możemy zwiększyć swoją podatność na takie choroby jak dyskopatia, hemoroidy, obniżone libido, żylaki kończyn dolnych czy nawet udar. Najczęstszą dolegliwością jest jednak ból kręgosłupa – wyjaśnia Piotr Seredziński, chiropraktyk i fizjoterapeuta. Jak zatem prawidłowo siedzieć w pracy, by uniknąć bólu, pogłębiania wad postawy i poważniejszych chorób?

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

W miesiącach letnich ofertowy boom daje się zauważyć zwłaszcza w turystyce, gastronomii, handlu detalicznym, budownictwie i rolnictwie. Nad morzem przeważają oferty z sektora HoReCa skierowane przede wszystkim do studentów, ale także osób z uprawnieniami np. ratownika czy instruktora. Sprawdź, jakie stanowiska oferowane są nad Bałtykiem oraz jak zmienia się rynek pracy latem.

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?