Rozmowa z Edytą Pawlik - Kierownikiem Zespołu Projektów Rekrutacyjnych i Wizerunku Pracodawcy oraz Renatą Gąsecką - Ekspertem ds. Projektów Rekrutacyjnych i Wizerunku Pracodawcy w Orange Polska
Praca.pl: Proszę jednym słowem podsumować jaki był rok 2020 i jednym – jaki może być 2021.
Orange Polska:
2020: zatrzymanie rynku pracy
2021: rok rozwoju pracy hybrydowej
Praca.pl: TOP 3 elementy, które najbardziej wpłynęły na rynek pracy w 2020 roku
Orange Polska:
- koronawirus – kryzys rynkowy, za nim masowe zwolnienia, często upadek całych przedsiębiorstw. Gdy w 2019 mówiliśmy o rynku pracownika, tak w 2020 zaczęliśmy z powrotem dyskutować o rynku pracodawcy – wielu wybitnych ekspertów z dnia na dzień musiało zacząć szukać nowej pracy.
- praca zdalna/hybrydowa – punkt pierwszy spowodował, że masowo przechodziliśmy na pracę zdalną. Dla części firm był to tylko kolejny krok w pracy zdalnej (tylko zwiększenie skali przedsięwzięcia), dla dużej części zmiana o 180 stopni. Organizacje miały różne wyzwania – od zarządzania poufnymi danymi, które są zabezpieczone w biurze, po przewożenie do domów pracowników komputerów stacjonarnych. Dla Orange takim wyzwaniem było m.in. zorganizowanie pracy naszych pracowników z obsługi klienta – w ciągu jednego weekendu zostały przygotowane wszystkie stanowiska włącznie z potrzebnymi do pracy systemami, co w normalnych warunkach mogłoby się wydawać nierealne do zrealizowania.
- wzmocnienie komunikacji wewnątrz – dla pracownika ostatni rok był bardzo stresującym czasem – okres niepewności jak poradzi sobie firma oraz czy dane stanowisko jest bezpieczne przed zwolnieniem. Dlatego kluczowym elementem była tu otwarta i szczera komunikacja zarządu oparta na wzajemnej empatii i zrozumieniu. Nie oznacza ona tylko komunikacji w jedną stronę – wręcz przeciwnie, pracownikom zależało na dialogu. Pracodawcy, którzy się na to zdecydowali, zostali pozytywnie odebrani przez pracowników wewnątrz i osoby na zewnątrz.
Praca.pl: TOP 3 elementy, które mają szansę najbardziej wpłynąć na rynek pracy w 2021 roku
Orange Polska:
- praca hybrydowa – dzięki możliwości pracy zdalnej, okazało się, że ekspert z Lublina może pracować z zespołem, który na co dzień znajdował się w Warszawie. Dzieląca odległość przestaje być ograniczeniem.
To też oznacza większe skupienie na zarządzaniu zespołem rozproszonym – na jego efektywności i zaangażowaniu, a to znowu przekłada się na pracę projektową i rozliczanie za wyniki.
- jeszcze szybsza digitalizacja i transformacja cyfrowa – pomimo, że ten trend dzieje się od kilku lat, to ostatni rok jeszcze mocniej przyspieszył cały proces. Firmy będą inwestować w narzędzia online, które usprawnią pracę pracowników, będą edukować z ich wykorzystania. Oprócz tego, wiele elementów HR (jak onboarding, offboarding, szkolenia, rekrutacja), które do tej pory były prowadzone w biurach, teraz stają się naturalnym elementem działań wykonywanych online.
- jeszcze większe wsparcie pracowników – choć przed Covid praca zdalna była pewnym benefitem, tak w 2020 gdy firmy masowo zaczęły pracować online, wielu pracowników odczuło tego negatywne skutki. Warunki mieszkaniowe, opieka nad dziećmi, zaburzony work life balance (wg danych CBRE niemal połowa respondentów jest zdania, że w ich życiu nie ma równomiernie rozłożonych proporcji między życiem zawodowym a prywatnym od czasu gdy masowo musieli przejść na pracę zdalną) to wszystko sprawiło, że firmy musiały zacząć tworzyć rozwiązania, które wesprą pracowników w tym czasie. Usługi psychoterapeutów, fizjoterapeutów, dietetyków czy też godziny bez spotkań online, wprowadzanie przerw między spotkaniami – to rozwiązanie, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem i mają pozytywny wpływ na odbiór pracodawcy.
Praca.pl: Jakie trendy długoterminowe widzicie Panie w obszarze rekrutacji i komunikacji z kandydatem? Jak one mogą wpłynąć na np. zmiany procesów, działań po stronie pracodawców? Czy i co ulegnie zmianie w działaniach rekrutacyjnych?
Orange Polska: Przechodząc na pracę zdalną, wszystkie działania związane z rekrutacją są w wielu firmach realizowane online. To może oznaczać większe zainteresowanie narzędziami rekrutacyjnymi, które onlinowo zweryfikują wiedzę i kompetencje kandydata. Kolejnym elementem będzie rozwój narzędzi, które proces rekrutacyjny usprawnią.
Dodatkowo, tak jak wcześniej wspomniałyśmy, praca w rozproszonych zespołach będzie wymagała nowych umiejętności – komunikacji, zarządzania projektami, co wpłynie na poszukiwane kompetencje.
Praca.pl: Jak zmienił się obraz działań EB? Jak to wpłynie na przyszłe inicjatywny? Gdzie i jak warto, żeby pracodawca aktywnie działał w budowaniu marki?
Orange Polska: W tym roku zobaczyliśmy jak ważna jest otwarta komunikacja z pracownikami i jak bardzo potrzebują transparentności by czuć się bezpiecznie. To na pewno pozytywnie wpłynie na nowe rozwiązania w komunikacji wewnętrznej i narzędzie je usprawniające.
Drugim elementem jest rola lidera, który jako bezpośredni przełożony będzie miał ważną rolę we wspieraniu pracowników w tym trudnym czasie, a z drugiej strony utrzymaniu efektywności w rozproszonym zespole.
Potrzeba poznania przyszłego managera przez kandydata była bardzo silna jeszcze przed Covid, jesteśmy przekonane, że teraz jeszcze mocniej wzrośnie.
Jako jednostki społeczne potrzebujemy kontaktu z drugim człowiekiem, a przez ostatnie miesiące mieliśmy szansę odczuć jak bardzo to jest ważne. Dlatego kluczem do sukcesu wielu przedsiębiorstw będzie praca hybrydowa. Pozwoli na oszczędność czasu na dojazdy, ale też da możliwość spotkania z zespołem.
Praca.pl: Wybiegnijmy trochę dalej w przyszłość – jak będzie odbywać się komunikacja na linii rekruter – kandydat/proces onboardingu/inne nowe procesy, których być może jeszcze nia ma - za 10 lat?
Orange Polska: Z pewnością będą się jeszcze szybciej rozwijać narzędzia dedykowane do obsługi i automatyzacji procesu rekrutacji z elementami AI, boty, czy też inne usprawnienia w procesach onboardingu czy candidate experience– tak aby były jeszcze bardziej przyjazne i digitalne.
Nie zapominałybyśmy o czynniku ludzkim, relacjach z menedżerem, zespołem, otwartą i uczciwa komunikacja – ta część jest i będzie kluczowa do budowania długofalowych relacji z naszymi kandydatami a potem pracownikami.
Praca.pl: Proszę podzielić się z nami własnym komentarzem dotyczącym podsumowania 2020 lub prognoz 2021 w obszarze HR.
Orange Polska: 2020 rok pokazał jak szybko jesteśmy w stanie przystosować się do zmieniającej się rzeczywistości i wdrożyć nowe metody pracy. Jeszcze rok temu praca zdalna była benefitem oczekiwanym ale bardzo rzadko spotykanym.
Rok 2020 przyspieszył edukacje digitalną naszych pracowników. Z drugiej strony cały czas uczymy się podzielić zadania realizowane pomiędzy opiekę nad dziećmi i obowiązkami domowymi. Jednocześnie doskwiera nam brak codziennych relacji z naszymi współpracownikami. Dlatego rok 2021 to będzie czas rozwoju pracy hybrydowej i wzmacniania umiejętności liderskich w zarządzaniu zespołami rozproszonymi, budowania zaangażowania zespołów wewnątrz firmy.
Dziękujemy za rozmowę!