Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Czy jesteś empatycznym szefem?

Czy jesteś empatycznym szefem?

 
Czy jesteś empatycznym szefem?

Zastanawiałeś się kiedyś, w jaki sposób komunikujesz się ze swoimi pracownikami? Żądasz czy prosisz? Akceptujesz sprzeciw? Czy rozumiesz drugą stronę?

 

Proszę = Żądam

 

Jesteś szefem w dużej lub mniejszej firmie. Zarządzasz zespołem. Planujesz pracę dla innych. Koncentrujesz się na tym, aby podkreślić swoją ważność, zwłaszcza na linii przełożony-podwładny. Zlecasz pracę. Od sposobu, w jaki komunikujesz drugiej osobie polecenie lub prośbę, zależy odbiór, jakość i rodzaj odpowiedzi pracownika.

 

Jeśli komunikujesz się tonem nieznoszącym sprzeciwu lub nie wyrażasz się w sposób przejrzysty i nie dobierasz formy swojej wypowiedzi do sytuacji, napotkasz mur. Możesz nie zdawać sobie sprawy, że jesteś źle odbierany, a twoja prośba jest dla odbiorcy w rzeczywistości żądaniem ponad miarę i traktowaniem go z góry. Gdy o godzinie 16:00 mówisz „Przygotuj mi na jutro raport na spotkanie z klientem. Proszę” to pomimo, że dodajesz na końcu zdania „proszę”, to ton wypowiadania tego słowa sugeruje pracownikowi, że nie powinien się sprzeciwiać. Jest to problematyczne, jeśli wymagasz od pracownika zrobienia rzeczy „na już” nie uwzględniając jego możliwości. Innymi słowy, jeśli wyrażasz się z pozycji szefa i komunikujesz „Masz wykonać to zadanie, bo jak nie, to będziesz miał kłopoty”, nie dziw się, że jedyną reakcją, jaką wywołujesz, jest strach.

 

Nie chodzi tu o pozwalanie pracownikom na podejmowanie kluczowych decyzji, wbrew woli przełożonego, czy paraliżowanie pracy. Empatyczna osoba – w tym wypadku szef – powinien stworzyć takie warunki komunikacji, by dana osoba mogła bez obaw powiedzieć, że potrzebuje pomocy, albo więcej czasu do wykonania zadania. Jeśli natomiast niemożliwe będzie spełnienie tych warunków, to wypełnienie prośby szefa powinno działać na zasadzie poczucia odpowiedzialności i sumienności, a nie strachu przed szefem.

 

Poproś i wysłuchaj

 

Najlepszą formą komunikowania jest szczera prośba i zazwyczaj pozwala znaleźć naprawdę efektywne rozwiązania problemu. Jedna strona komunikuje problem, potrzebę rozwiązania i zleca je pracownikowi. Jednak dopuszcza do siebie możliwość, iż dana osoba będzie mogła zaproponować inny sposób poradzenia sobie z sytuacją. Pod warunkiem, że jest to rzeczywiście prośba, a nie ukryte żądanie ze słowem „proszę” jako wtrącenie.


Dr psychologii Marshall Rosenberg, twórca metody „Porozumienie bez przemocy” (NVC-Nonviolent Communication) twierdzi, że w potrzebach ludzkich znajdują się źródła komunikacji interpersonalnej. W myśl tej metody, skuteczna komunikacja nie jest możliwa, jeśli nie słuchasz. Tak jak potrzebujesz snu czy jedzenia, tak samo potrzebujesz szacunku i zrozumienia drugiej strony. Jeśli chcesz aby cię zrozumiano, musisz zrozumieć innych. Pierwszym krokiem do wypracowania tej drogi jest szczera komunikacja.

 

Szef wymagający i wyrozumiały

 

Jeżeli akceptujesz odmowę, tworzysz przestrzeń zaufania i pokazujesz, że jesteś otwarty na propozycję i poszukiwanie innych rozwiązań. Warto czasami posłuchać pracownika. Niech ważnym dla ciebie stanie się to, co ma on do powiedzenia, jakie rozwiązania proponuje, dlaczego nie jest w stanie wykonać tego projektu „na już” lub co musi poświęcić, aby to zrobić i postaraj się mu to jakoś zrekompensować. Wczuj się w sytuację pracownika, który poświęci całą noc, zaniedba sprawy rodzinne i swoje własne, aby przygotować raport. Doceń to.

 

„Win to win”

 

Gdy w relacjach służbowych pojawia się zrozumienie i zaczyna toczyć się normalna rozmowa, atmosfera, która wytwarza się w środowisku pracy, staje się niezwykle twórcza. Potencjał i zadowolenie pracowników wzrasta, a co za tym idzie, rozwój i pozycja firmy przybiera na sile. Nie jest to proste rozwiązanie, ale nie niemożliwe. Ważne jest, abyś spróbował zrozumieć drugą stronę, jej intencje i obawy. Jeśli dobrze traktujesz pracowników, pracownicy w ten sam sposób traktują ciebie, a także odnoszą się z szacunkiem i empatią w stosunku do kontrahentów. Na tym powinno zależeć obu stronom. Taki model komunikacji przenosi się na dalsze obszary i wychodzi także poza granice służbowe.

 

Co to znaczy empatyczny

 

Empatia, czyli inaczej współodczuwanie, powinna nie tylko mieć zastosowanie w wydawaniu poleceń służbowych, ale również w próbie budowania pozytywnych relacji między współpracownikami. W dużej grupie ciężko jest czasem doprowadzić do sytuacji, w której wszyscy dobrze się rozumieją i dogadują. Dlatego zdolność przełożonego do rozpoznawania i rozumienia stanów emocjonalnych poszczególnych pracowników może przydać się w budowaniu mocnego i zgranego zespołu.


Empatyczny szef powinien zaobserwować, kiedy pojawiają się konflikty, co do nich prowadzi i jakie kroki można podjąć, by dany problem rozwiązać i zapobiec mu w przyszłości.

 

Empatia w pracy

 

Przykład szefa z pewnością stanie się wzorcem do naśladowania dla większości podwładnych. Skoro przełożony realizuje taką wizję prowadzenia przedsiębiorstwa, to ten sposób przejmują także jego pracownicy. Dzięki temu czymś normalnym stanie się wśród zespołu zdolność do wzajemnej pomocy, przyjazna atmosfera oraz empatia. Znaczenie w kształtowaniu takich stosunków ma przede wszystkim autorytet szefa i to, w jaki sposób traktuje innych.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Kontroler Jakości NDT

    Baltic Towers   Gdańsk    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Przeprowadzanie badań połączeń spawanych blach stalowych (wizualnych, ultradźwiękowych, magnetyczno–proszkowych); Przygotowywanie zapisów z przeprowadzonych kontroli; Podejmowanie decyzji o dopuszczeniu lub niebadanych detali; Zgłaszanie ewentualnych przypadków niezgodności.
  • Administrator / Zarządca Nieruchomości Wspólnot Mieszkaniowych

    Lux Dom   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: kompleksowe prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem nieruchomością, współpraca z działem księgowości, kontrola zgodności faktur z zapisami umów, przygotowanie oraz udział w zebraniach Wspólnoty i Zarządu, koordynacja oraz kontrola jakości usług świadczonych...
  • Pracownik Sprzątający - Sprzątaczka

    Raven PL Sp. z o.o.   Gliwice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  część etatu  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: Codzienne utrzymywanie czystości w przestrzeniach biurowych, w toaletach oraz w pomieszczeniach socjalnych, Zamawianie środków czystości i materiałów higienicznych, Dbałość o uzupełnianie środków czystości i materiałów higienicznych, Przestrzeganie harmonogramów...
  • Młodsza Specjalistka / Młodszy Specjalista ds. budowania relacji i wsparcia klienta​

    mBank S.A.   Pruszków, ul. Niepodległości 4A    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    w tej roli będziesz odpowiadać za: sprzedaż produktów bankowych (m.in. konta, kredyty, depozyty), pozyskiwanie nowych klientów, promowanie zdalnych kanałów dystrybucji, realizowanie ilościowych oraz jakościowych celów sprzedażowych, budowanie pozytywnego wizerunku mBanku.
  • Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  rekrutacja online
    1 godz.
    Twoim zadaniem będzie: Współpraca oraz budowanie długofalowych relacji w branży edukacyjnej – z dyrektorami szkół i przedszkoli, nauczycielami, pedagogami; Prowadzenie spotkań sprzedażowych w oparciu o materiały marketingowe, katalogi, publikacje; Budowanie silnej pozycji firmy i naszych...
  • Sprzedawca - Doradca Klienta w salonie marki Bytom

    VRG S.A.   Warszawa, Galeria Młociny    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa zlecenie
    1 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: obsługa Klienta, aktywna sprzedaż naszych produktów, dbanie o ekspozycję towaru, budowanie pozytywnego wizerunku marki.

Najnowsze artykuły

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Nadchodzi długo wyczekiwany przez wielu Czarny Piątek, czyli dzień przedświątecznych obniżek cen. Dla klientów to szansa na złapanie wyjątkowych okazji, dla firm zysk, ale i ogromne wyzwanie logistyczne. Kto najbardziej korzysta na Black Friday? Czy robienie zakupów tego dnia faktycznie się opłaca? Podpowiadamy, jak przetrwać Czarny Piątek i z perspektywy konsumenta, i pracownika sklepu.

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.