Praca.pl Poradniki BPO/SSC
Nie tylko języki obce - co jeszcze liczy się w BPO/SSC?

Nie tylko języki obce - co jeszcze liczy się w BPO/SSC?

 
Nie tylko języki obce - co jeszcze liczy się w BPO/SSC?

Kometencje twarde w sektorze BPO/SSC/ITO

 

1. Wykształcenie
Brak konieczności posiadania doświadczenia zawodowego do tego, by zacząć pracę w Centrach Usług Wspólnych, nie oznacza, że kandydatom i pracownikom nie jest potrzebny cały szereg umiejętności, które będą wykorzystywać w pracy. Zdecydowana większość osób zatrudnionych w tym sektorze (za: Antal Global Snapshot 2014) ma wykształcenie wyższe (73%) i podyplomowe (21%). Tylko 2% pracowników BPO to osoby z wykształceniem średnim. Rozwój kadry menedżerskiej stwarza potrzebę do rozwoju w zakresie studiów MBA, które na razie posiada jedynie 4% kadry.

2. Excel bardziej potrzebny niż Word
Prawie każdy pracownik tej branży, niezależnie od stanowiska, w codziennej pracy wykorzystuje MS Excel - stwarza to konieczność biegłeg opanowania programu również na poziomie makr i tabel przestawnych. Niezbędne są również inne programy pakietu MS Office. 43% pracowników korzysta z oprogramowania typu SAP, 28% - Lotus Notes. Kompetencje w zakresie radzenia sobie z nauką nowego orpogramowania i szybkiego opanowania jego możliwości są niezbędne do tego, by sprawnie radzić sobie z zadaniami.

3. ITO - C, C++, Java i Agile
W obszarze outsourcingu usług IT najwazniejsze są obecnie najbardziej popularne języki programowania takie jak C, C++, Java. Dużym plusem dla kandydata jest doświadczenie w pracy w metodyce Agile. Coraz częsciej poszukuje się również testerów oprogramowania. Ten obszar zawodowy wymaga zaś - poza umiejętnościami technicznymi - zdolności do niestandardowego myślenia, kreatywności i znajomości metodologii prowadzenia testów automatycznych.

 

Deficyt umiejętności miękkich


Aby sprawnie działać w grupie, potrafić skomunikować się z klientami, umieć dopasować się do zasad panujących w korporacji czy zaakceptować róznice kulturowe i dobrze działać w międzynarodowym środowisku, potrzebny jest cały zestaw cech, które w pracownikach rozwija po prostu doświadczenie życiowe. Niestety, z punktu widzenia pracodawców z BPO/SSC uczelnie nie przygotowją studentów należycie do pracy w korporacji w aspekcie umiejętności miękkich. Z raportu przygotowanego w 2012 roku przez Uniwersytet Jagielloński (Bilans kompetencji branż BPO i ITO w Krakowie) wynika, że o ile absolwenci są świetnie przygotowani merytorycznie do pracy, o tyle z takimi kompetencjami jak zaangażowanie, zdolności analityczne czy radzenie sobie ze stretsem jest krucho.

 

KPO - sektor przyszłości


BPO/SSC/ITO to nie są jedyne typy centrów outsourcingowych. Najbliższe lata ędą okresem dynamicznego rozwoju kolejnego typu centrów outsourcingowych - Knowledge Process Outsourcing (KPO), które na razie - jak wynika z raportu Antal Global Snapshot - stanowią zaledwie 2% rynku.

KPO to outsourcing procesów biznesowych, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju firmy i są ważne z punktu widzenia tworzenia wartości firmy. Różnica między BPO a KPO polega na tym, że BPO działa na rzeczy bieżącego utrzymania firmy. Realizuje zadania, które są niezbędne do tego, by firma mogła funkcjonować. KPO zaś działa na rzecz przyszłego rozwoju - tworzy ekspertyzy i analizy po to, by firma mogła zwiększać swój potencjał biznesowy.

Pod względem struktury pracowników KPO również znacznie różni się od BPO. O ile w Centrach Usług Wspólnych 60% personelu stanowią osoby bez doświadczenia, które dopiero zdobywają kompetencje, to w KPO większość pracowników to osoby ze specjalistycznymi kompetencjami, nierzadko bardzo wąskimi. To osoby, które muszą mieć bogate doświadczenie zawodowe i myśleć biznesowo.

 

Do najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów KPO należą:

 

- edukacja i szkolenia,
- usługi prawne,
- zaawansowane usługi finansowe,
- inżynieria i R&D,
- analizy rynkowe,
- farmaceutyka i biotechnologia.



 

9 kompetencji miękkich ważnych w BPO


Proaktywność
Proaktywny jest pracownik, który samodzielnie dba o to, by dotrzymać terminów, pozyskać informacje, rozwiązać trudną sytuację. Proponuje rozwiązania, a nie tylko informuje o problemie. Jest dociekliwy, jeśli ma wątpliwości. (Ciber Polska)

Terminowość
Bardzo ważne jest tu przygotowywanie harmonogramu osobistych lub projektowych działań w kilku scenariuszach, aby być gotowym na wypadek zmian czy pojawiających się problemów. Taki pracownik potrafi oszacować, ile czasu zajmie mu dany projekt, biorąc pod uwagę dostępne narzędzia i zasoby ludzkie oraz uwzględniając obowiązujące procedury. Jeśli nie jest w stanie dochować założonego terminu, informuje wcześniej przełożonego i dostosowuje harmonogram do nowych okoliczności. Nie pozostawia spraw własnemu biegowi. (Ciber Polska)

Kreatywność
Ważna, ale tylko w przypadku niektórych obszarów. Niekiedy nadmiar kreatywności może projektowi zaszkodzić. Kreatywny jest pracownik, który ma wiele pomysłów, potrafi znaleźć kilka wyjść z jednej sytuacji, wykorzystując dostępne narzędzia. (Ciber Polska)

Otwartość na zmiany
Elastyczność oraz łatwość dopasowania się do sytuacji to w przypadku rozwijającej się firmy – takiej jak QIAGEN – konieczność. Nowe projekty wymagają otwartości od pracowników i to nie tylko na samą pracę, ale również na ludzi, których nam ciągle przybywa. Dynamiczne i chętnie uczące się osoby na pewno dadzą sobie radę w tej pracy. (QIAGEN Business Services)

Umiejętność podejmowania decyzji
W tej branży ważne jest to, aby pracownik potrafił wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie, tak żeby w razie potrzeby odpowiednio szybko zareagować. By rozumiał, w jakim zakresie może i powinien samodzielnie podjąć decyzję i jednocześnie czuł się za nią odpowiedzialny. Po drugiej stronie słuchawki czy maila jest osoba, która przede wszystkim oczekuje od nas działania. (QIAGEN Business Services)

Priorytetyzacja obowiązków
Umiejętne definiowanie priorytetów jest niezbędne, jeśli presja czasu jest duża. Prawidłowo spriorytetyzowane obowiązki narzucają harmonogram dnia, zwiększają efektywność, minimalizują ryzyko konfliktu na linii pracownik – manager, jak również sprzyjają zachowaniu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. (State Street)

Komunikacja interpersonalna
Jesteśmy firmą międzynarodową i każdego dnia kontaktujemy się z naszymi oddziałami w innych krajach, w większości w formie mailowej bądź telefonicznej. Dlatego tak ważne są zdolności interpersonalne oraz umiejętność swobodnego a zarazem zwięzłego komunikowania swych myśli, co w sytuacji posługiwania się językiem obcym może sprawić niemałe trudności. W State Street to angielski jest głównym językiem komunikacji, ale dodatkowo w niektórych zespołach także inne rzadsze języki, takie jak francuski, niemiecki czy włoski, są wykorzystywane w codziennej pracy. (State Street)

Motywacja
Przede wszystkim szukamy osób zmotywowanych, które wykorzystają narzędzia dostępne w firmie, by dążyć do realizacji swych celów zawodowych i osobistych. Motywacja, przejawiająca się także poprzez ukierunkowanie na rozwój, jest niezbędnym paliwem, które zapewnia stały rozwój i energię do osiągania swoich ambicji. Zmotywowany pracownik jest zaangażowany, zależy mu na wynikach swoich, zespołu i firmy. Potrafi dać z siebie więcej i zaraża innych swoją pozytywną energią. (State Street)

Praca zespołowa
Ważna na tych stanowiskach, na których pracuje się projektowo. Osoba potrafiąca pracować w zespole pomaga innym pracownikom. Słucha innych punktów widzenia i respektuje fakt, że ktoś ma inne zdanie. Dopasowuje się do grupy i rezygnuje z własnych celów, jeśli nie służą one pracy całego zespołu. Bierze odpowiedzialność za osiągnięte/osiągane cele. Wspiera i inicjuje pracę zespołową. Motywuje grupę. (Ciber Polska)

Więcej artykułów "BPO/SSC"

Polecane oferty

  • Marketing and Sales Reporting Specialist

    JTI GBS   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 dni
    About the position: As Marketing & Sales (M&S) Reporting Specialist, S/he will be responible in generating Strategic Insights, Operational, and OneData reporting supporting different markets, migrating activities from assigned markets to the Global Business Service (GBS) Center, performing controls...
  • M&S Reporting Expert

    JTI GBS   Warszawa    praca hybrydowa
    ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    2 dni
    About the position: As Marketing & Sales (M&S) Reporting Expert S/he will be responible in generating Strategic Insights, Operational, and OneData reporting supporting different markets, migrating activities from assigned markets to the Global Business Service (GBS) Center. S/he will also take part...
  • Transition Project Leader

    METRO Global Solution Center Sp. z o.o.   Szczecin, Plac Brama Portowa 1    praca hybrydowa / stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    3 dni
    General duties: Acting leading role in medium to complex centralization projects within GA and AR accounting areas. Managing transition projects in terms of scope, cost, timelines, resources, risk, change and communication. Planning, coordinating, and providing deliverables within each project...
  • WFM (Workforce Management) Real Time Analyst (m/f/d)

    TELUS Digital   Niemcy, Essen    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    5 dni
    Co będziesz robić: Monitorowanie wskaźników w czasie rzeczywistym; Zapewnienie spełnienia umów o poziomie usług (SLA) Dostarczanie kluczowych raportów wydajności; Komunikacja z liderami operacyjnymi; Czy to Ty? Absolwent szkoły średniej z dobrą znajomością języka angielskiego (poziom...

Najnowsze artykuły

Epidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

Epidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

Uczestniczą w spotkaniach, ale nie mają z kim porozmawiać. Spędzają cały dzień obok innych osób, lecz czują się bardziej samotni niż kiedykolwiek. Dlaczego? Skąd coraz powszechniejsze poczucie wyalienowania w pracy? – Samotność nie jest jedynie brakiem kontaktów społecznych, ale też subiektywnym odczuciem braku bliskości i wsparcia emocjonalnego – podkreśla psycholog Patrycja Modzelewska. 

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

– Aby budować dojrzałą strategię HR, warto spojrzeć na zatrudnienie jako cykl życia pracownika (Employee Lifecycle), który – podobnie jak w marketingu czy sprzedaży – można planować, mierzyć i optymalizować – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wskazuje, jakie działania powinny podjąć firmy na każdym etapie tego cyklu, by lepiej wykorzystać potencjał swojej kadry.

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

– O ile w edukacji są procedury wsparcia, to w środowisku zawodowym wszystko zależy od dobrej woli pracodawcy – zauważa specjalistka pracująca z osobami z dysleksją Urszula Grzegorczyk. Zmiana postrzegania dyslektyków na rynku pracy jest pilnie potrzebna. – Wielu otwarcie mówi o swojej dysleksji. Nie chcą biernie czekać, aż „system sam się zmieni” – podkreśla pedagog Michalina Ignaciuk.

Godzinowe koszty pracy w Polsce należą do najniższych w całej Unii Europejskiej. Nowe dane Eurostatu

Godzinowe koszty pracy w Polsce należą do najniższych w całej Unii Europejskiej. Nowe dane Eurostatu

Europejski Urząd Statystyczny opublikował najnowsze dane dotyczące średnich godzinowych kosztów pracy w 27 krajach Unii Europejskiej. Z zestawienia wynika, że koszty pracy są u nas niemal dwukrotnie niższe od unijnej średniej. Jednocześnie Polska jest jednym z państw UE, w których wzrost kosztów pracy był najwyższy na przestrzeni ostatniego roku.

Zakładka o nas – co napisać?

Zakładka o nas – co napisać?

W erze cyfrowej większość konsumentów, nawet tych, którzy ostatecznie dokonują zakupu lub korzystają z usługi stancjonarnie, sprawdza stronę firmy. Co więcej, klienci i kontrahenci szukają tam nie tylko cennika czy danych kontaktowych. Co jeszcze sprawdzają? Wyjaśniamy, co warto uwzględnić w zakładce „O nas" na stronie internetowej przedsiębiorstwa, a jakie informacje lepiej pominąć.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379