Praca.pl Poradniki BPO/SSC
Nie tylko języki obce - co jeszcze liczy się w BPO/SSC?

Nie tylko języki obce - co jeszcze liczy się w BPO/SSC?

 
Nie tylko języki obce - co jeszcze liczy się w BPO/SSC?

Kometencje twarde w sektorze BPO/SSC/ITO

 

1. Wykształcenie
Brak konieczności posiadania doświadczenia zawodowego do tego, by zacząć pracę w Centrach Usług Wspólnych, nie oznacza, że kandydatom i pracownikom nie jest potrzebny cały szereg umiejętności, które będą wykorzystywać w pracy. Zdecydowana większość osób zatrudnionych w tym sektorze (za: Antal Global Snapshot 2014) ma wykształcenie wyższe (73%) i podyplomowe (21%). Tylko 2% pracowników BPO to osoby z wykształceniem średnim. Rozwój kadry menedżerskiej stwarza potrzebę do rozwoju w zakresie studiów MBA, które na razie posiada jedynie 4% kadry.

2. Excel bardziej potrzebny niż Word
Prawie każdy pracownik tej branży, niezależnie od stanowiska, w codziennej pracy wykorzystuje MS Excel - stwarza to konieczność biegłeg opanowania programu również na poziomie makr i tabel przestawnych. Niezbędne są również inne programy pakietu MS Office. 43% pracowników korzysta z oprogramowania typu SAP, 28% - Lotus Notes. Kompetencje w zakresie radzenia sobie z nauką nowego orpogramowania i szybkiego opanowania jego możliwości są niezbędne do tego, by sprawnie radzić sobie z zadaniami.

3. ITO - C, C++, Java i Agile
W obszarze outsourcingu usług IT najwazniejsze są obecnie najbardziej popularne języki programowania takie jak C, C++, Java. Dużym plusem dla kandydata jest doświadczenie w pracy w metodyce Agile. Coraz częsciej poszukuje się również testerów oprogramowania. Ten obszar zawodowy wymaga zaś - poza umiejętnościami technicznymi - zdolności do niestandardowego myślenia, kreatywności i znajomości metodologii prowadzenia testów automatycznych.

 

Deficyt umiejętności miękkich


Aby sprawnie działać w grupie, potrafić skomunikować się z klientami, umieć dopasować się do zasad panujących w korporacji czy zaakceptować róznice kulturowe i dobrze działać w międzynarodowym środowisku, potrzebny jest cały zestaw cech, które w pracownikach rozwija po prostu doświadczenie życiowe. Niestety, z punktu widzenia pracodawców z BPO/SSC uczelnie nie przygotowją studentów należycie do pracy w korporacji w aspekcie umiejętności miękkich. Z raportu przygotowanego w 2012 roku przez Uniwersytet Jagielloński (Bilans kompetencji branż BPO i ITO w Krakowie) wynika, że o ile absolwenci są świetnie przygotowani merytorycznie do pracy, o tyle z takimi kompetencjami jak zaangażowanie, zdolności analityczne czy radzenie sobie ze stretsem jest krucho.

 

KPO - sektor przyszłości


BPO/SSC/ITO to nie są jedyne typy centrów outsourcingowych. Najbliższe lata ędą okresem dynamicznego rozwoju kolejnego typu centrów outsourcingowych - Knowledge Process Outsourcing (KPO), które na razie - jak wynika z raportu Antal Global Snapshot - stanowią zaledwie 2% rynku.

KPO to outsourcing procesów biznesowych, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju firmy i są ważne z punktu widzenia tworzenia wartości firmy. Różnica między BPO a KPO polega na tym, że BPO działa na rzeczy bieżącego utrzymania firmy. Realizuje zadania, które są niezbędne do tego, by firma mogła funkcjonować. KPO zaś działa na rzecz przyszłego rozwoju - tworzy ekspertyzy i analizy po to, by firma mogła zwiększać swój potencjał biznesowy.

Pod względem struktury pracowników KPO również znacznie różni się od BPO. O ile w Centrach Usług Wspólnych 60% personelu stanowią osoby bez doświadczenia, które dopiero zdobywają kompetencje, to w KPO większość pracowników to osoby ze specjalistycznymi kompetencjami, nierzadko bardzo wąskimi. To osoby, które muszą mieć bogate doświadczenie zawodowe i myśleć biznesowo.

 

Do najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów KPO należą:

 

- edukacja i szkolenia,
- usługi prawne,
- zaawansowane usługi finansowe,
- inżynieria i R&D,
- analizy rynkowe,
- farmaceutyka i biotechnologia.



 

9 kompetencji miękkich ważnych w BPO


Proaktywność
Proaktywny jest pracownik, który samodzielnie dba o to, by dotrzymać terminów, pozyskać informacje, rozwiązać trudną sytuację. Proponuje rozwiązania, a nie tylko informuje o problemie. Jest dociekliwy, jeśli ma wątpliwości. (Ciber Polska)

Terminowość
Bardzo ważne jest tu przygotowywanie harmonogramu osobistych lub projektowych działań w kilku scenariuszach, aby być gotowym na wypadek zmian czy pojawiających się problemów. Taki pracownik potrafi oszacować, ile czasu zajmie mu dany projekt, biorąc pod uwagę dostępne narzędzia i zasoby ludzkie oraz uwzględniając obowiązujące procedury. Jeśli nie jest w stanie dochować założonego terminu, informuje wcześniej przełożonego i dostosowuje harmonogram do nowych okoliczności. Nie pozostawia spraw własnemu biegowi. (Ciber Polska)

Kreatywność
Ważna, ale tylko w przypadku niektórych obszarów. Niekiedy nadmiar kreatywności może projektowi zaszkodzić. Kreatywny jest pracownik, który ma wiele pomysłów, potrafi znaleźć kilka wyjść z jednej sytuacji, wykorzystując dostępne narzędzia. (Ciber Polska)

Otwartość na zmiany
Elastyczność oraz łatwość dopasowania się do sytuacji to w przypadku rozwijającej się firmy – takiej jak QIAGEN – konieczność. Nowe projekty wymagają otwartości od pracowników i to nie tylko na samą pracę, ale również na ludzi, których nam ciągle przybywa. Dynamiczne i chętnie uczące się osoby na pewno dadzą sobie radę w tej pracy. (QIAGEN Business Services)

Umiejętność podejmowania decyzji
W tej branży ważne jest to, aby pracownik potrafił wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie, tak żeby w razie potrzeby odpowiednio szybko zareagować. By rozumiał, w jakim zakresie może i powinien samodzielnie podjąć decyzję i jednocześnie czuł się za nią odpowiedzialny. Po drugiej stronie słuchawki czy maila jest osoba, która przede wszystkim oczekuje od nas działania. (QIAGEN Business Services)

Priorytetyzacja obowiązków
Umiejętne definiowanie priorytetów jest niezbędne, jeśli presja czasu jest duża. Prawidłowo spriorytetyzowane obowiązki narzucają harmonogram dnia, zwiększają efektywność, minimalizują ryzyko konfliktu na linii pracownik – manager, jak również sprzyjają zachowaniu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. (State Street)

Komunikacja interpersonalna
Jesteśmy firmą międzynarodową i każdego dnia kontaktujemy się z naszymi oddziałami w innych krajach, w większości w formie mailowej bądź telefonicznej. Dlatego tak ważne są zdolności interpersonalne oraz umiejętność swobodnego a zarazem zwięzłego komunikowania swych myśli, co w sytuacji posługiwania się językiem obcym może sprawić niemałe trudności. W State Street to angielski jest głównym językiem komunikacji, ale dodatkowo w niektórych zespołach także inne rzadsze języki, takie jak francuski, niemiecki czy włoski, są wykorzystywane w codziennej pracy. (State Street)

Motywacja
Przede wszystkim szukamy osób zmotywowanych, które wykorzystają narzędzia dostępne w firmie, by dążyć do realizacji swych celów zawodowych i osobistych. Motywacja, przejawiająca się także poprzez ukierunkowanie na rozwój, jest niezbędnym paliwem, które zapewnia stały rozwój i energię do osiągania swoich ambicji. Zmotywowany pracownik jest zaangażowany, zależy mu na wynikach swoich, zespołu i firmy. Potrafi dać z siebie więcej i zaraża innych swoją pozytywną energią. (State Street)

Praca zespołowa
Ważna na tych stanowiskach, na których pracuje się projektowo. Osoba potrafiąca pracować w zespole pomaga innym pracownikom. Słucha innych punktów widzenia i respektuje fakt, że ktoś ma inne zdanie. Dopasowuje się do grupy i rezygnuje z własnych celów, jeśli nie służą one pracy całego zespołu. Bierze odpowiedzialność za osiągnięte/osiągane cele. Wspiera i inicjuje pracę zespołową. Motywuje grupę. (Ciber Polska)

Więcej artykułów "BPO/SSC"

Polecane oferty

  • Młodszy Księgowy ds. Sprzedaży z Francuskim

    Bridgestone SSC   Poznań    praca hybrydowa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    3 dni
    Zadania: Codzienne uzgadnianie wyciągów bankowych. Prace związane z należnościami (AR), takie jak uzgadnianie faktur, księgowanie typowych transakcji. Uzgadnianie kont księgowych (GL). Regularna komunikacja z punktami sprzedaży we Francji oraz z centralą. Możliwość kontaktu z klientami...
  • MAJOREL POLSKA
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 dni
    As an Online Advertising Specialist you will play a crucial role in delivering high-quality customer service through various channels, including phone, chat, and email for our high-profile Client, who specialize in internet-based searching and video sharing platforms. Your primary responsibilities...
  • Junior Card Dispute Specialist - German speaking

    MAJOREL POLSKA   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 dni
    Are you passionate about problem-solving and providing excellent customer service? We're looking for a detail-oriented Junior Card Dispute Specialist to handle case investigations, customer communications, and collaborate with various internal teams. If you have a knack for translating...
  • Retail Junior Accountant with French

    Bridgestone SSC   Poznań    praca hybrydowa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    6 dni
    Tasks: Daily bank statement reconciliation; AR tasks such as customer invoicing clearing, posting standard accounting transactions; GL account reconciliation; Regular communication with point of sales across France and HQ Team; Possible contact with customers in France; Possible Record to Report...
  • F&A Consultant (SAP S/4HANA implementation in operations)

    METRO Global Solution Center Sp. z o.o.   Szczecin, Plac Brama Portowa 1    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    7 dni
    Job Description: Coordination of operational activities in the SAP S/4HANA implementation project. Acting as a point of contact for Local Finance Organizations and the Central project team responsible for system implementation on various issues related to the implementation in GSC Operations....
  • E2E Process Team Leader (F&A)

    METRO Global Solution Center Sp. z o.o.   Szczecin, Plac Brama Portowa 1    praca hybrydowa   za 2 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    14 dni
    Key Responsibilities: Team (People) Management: Lead, mentor, and develop a team of accounting professionals, fostering a collaborative and high-performance work environment. Process Coordination: Oversee wide scope of the daily accounting operations in GSC, including accounts payable, accounts...

Najnowsze artykuły

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy pod koniec roku to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do stycznia lub lutego? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej zwiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest najlepszy czas na szukanie pracy, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Sylwester w pracy – kto pracuje w sylwestrową noc?

Sylwester w pracy – kto pracuje w sylwestrową noc?

Kiedy inni bawią się na bankietach, podróżują, cieszą się czasem wolnym z bliskimi i świętują nadchodzący Nowy Rok – oni spędzają noc sylwestrową w pracy. Mowa o tysiącach osób, dla których noc z 31 grudnia na 1 stycznia oznacza okres wzmożonych obowiązków, a nierzadko też wyjątkowo wysokiego tempa pracy i dużego stresu. Wyjaśniamy, kto pracuje w sylwestra i co na to prawo pracy.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Pierwszy długi weekend 2025 mamy już w styczniu – warto skorzystać, bo na kolejny poczekamy aż do kwietnia. Stosunkowo korzystnie wypadają i majówka, i Zielone Świątki, a także święto 15 sierpnia, które w przyszłym roku będzie w piątek. Kiedy brać wolne, by wykorzystać jak najmniej własnej puli urlopów? Przedstawiamy nowy Kalendarz dni wolnych od pracy. Sprawdź i zaplanuj urlopy 2025!

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.