Praca.pl Poradniki BPO/SSC
BPO/SSC/ITO – dla absolwenta i specjalisty

BPO/SSC/ITO – dla absolwenta i specjalisty

 
BPO/SSC/ITO – dla absolwenta i specjalisty

Rozwój BPO/SSC w Polsce*


•    128 tys. zatrudnionych w BPO/SSC
•    ponad 50-procentowy wzrost zatrudnienia od 2012 roku
•    470 Centrów Usług Wspólnych
•    66 nowych centrów od początku 2013 roku
•    170 tys. pracowników sektora na koniec 2015 roku (prognoza)
* za: Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014, raport ABSL

Według raportu 2014 Tholons Top 100 Outsourcing Destinations Kraków znalazł się na 9. miejscu na świecie jako idealne miasto do rozwoju usług BPO/SSC. W tym mieście już 25 tys. osób pracuje w outsourcingu. Inne najważniejsze ośrodki, takie jak Warszawa, Wrocław, Poznań czy Katowice, nie pozostają w tyle. Co ciekawe, coraz częściej inwestorzy dostrzegają potencjał mniejszych miast. Wprawdzie nieco trudniej w nich o specjalistów mówiących biegle rzadkimi językami, ale za to jest dostęp do osób z dobrym angielskim lub niemieckim i aspiracjami.

 

Kogo poszukuje BPO/SSC?

 

Specyfika pracy w tym sektorze polega przede wszystkim na znajomości języków obcych. Większość Centrów Usług Wspólnych ma dopracowane programy onboardingu, umożliwiające wdrożenie pracownika i przygotowanie go do pracy, nawet jeśli nie ma on ani doświadczenia zawodowego, ani nie specjalizował się w danym obszarze. Aby zostać juniorem w dziale księgowości, nie trzeba być po studiach finansowych, ale za to bardzo przydaje się znajomość holenderskiego czy szwedzkiego. Jednocześnie Centra Usług Wspólnych cierpią na niedobór osób z doświadczeniem i unikalnymi kompetencjami. Coraz mocniejsza specjalizacja i przenoszenie kolejnych procesów biznesowych do Polski sprawiają, że cenione są osoby posiadające dość szczegółową wiedzę i doświadczenie.

 

Jakie umiejętności są deficytowe?

 

„Z punktu widzenia rekrutera w State Street mogę powiedzieć, że najtrudniej jest znaleźć kandydatów na stanowiska, które oprócz języka angielskiego wymagają znajomości innego języka obcego na bardzo dobrym poziomie wraz ze specjalistyczną wiedzą na temat wyceny ryzyka, wyników inwestycji czy zgodności procesów inwestycyjnych. Drugą grupą są kandydaci z kilkuletnim doświadczeniem, którzy – w ciągle jeszcze rozwijającym się w Polsce sektorze funduszy inwestycyjnych – należą do wąskiego grona specjalistów” – mówi Edyta Sander ze State Street Bank Polska.

„Jakiś czas temu rozpoczęliśmy rekrutację na stanowiska specjalistyczne, na które poszukujemy osób z kilkuletnim doświadczeniem w obszarze inżynierii medycznej i biologii molekularnej” – mówi Hanna Spychalska-Waszek z QIAGEN Business Services. – „Chętnie powitamy u nas osoby z tytułem doktora, dorobkiem naukowym i praktycznym doświadczeniem w zakresie diagnostyki chorobowej. Obecnie poszukujemy osób ze znajomością języka włoskiego, hiszpańskiego i francuskiego, a także programistów i deweloperów do nowego projektu e-commerce” – dodaje.

„Ciber aktualnie poszukuje księgowych z językiem niemieckim i angielskim oraz analityków IT z językiem niemieckim i angielskim – z tymi stanowiskami jest największy kłopot” – wylicza Margarita Nowakowska z Ciber Polska.

 

Główne sektory pracy w BPO/SSC

 

Centra Usług Wspólnych to nie tylko księgowość. Rozwój sektora oraz powstanie wielu nowych podmiotów na polskim rynku pracy sprawiły, że w branży BPO/SCC można rozwijać się w kilku obszarach. Do najważniejszych należą:

 

Usługi księgowe i finansowe

 

(22% obsługiwanych procesów)
W tym obszarze można zajmować się:
•    sprawdzaniem poprawności księgowań,
•    kalkulacją rezerw finansowych,
•    kontrolą terminowości oraz zgodności dokonywanych płatności,
•    weryfikacją faktur, wprowadzaniem danych do systemu,
•    monitorowaniem poprawności danych finansowych w podległym obszarze zgodnie z procedurami firmy,
•    raportowaniem niezgodności w fakturach.

Praca w accountingu wymaga zdobycia wiedzy na temat specyfiki prawa księgowego w obsługiwanych obszarach.

 

ITO

 

(29% obsługiwanych procesów)
W tym obszarze można zajmować się:
•    projektowaniem, tworzeniem i wdrażaniem aplikacji (praktycznie w każdym języku programowania),
•    obsługą administracyjną,
•    zarządzaniem systemami IT,
•    projektowaniem systemów IT,
•    obsługą procesów IT,
•    zarządzaniem bazami danych.

 

HRO – HR Services

 

(5%)
W tym obszarze można zajmować się:
•    polityką kadrowo-płacową,
•    administracją płacową (planowanie wynagrodzeń, tworzenie strategii wynagrodzeń, administracja dodatkami pozapłacowymi),
•    administracją personalną,
•    zarządzaniem talentami,
•    procesami rekrutacyjnymi,
•    projektowaniem procesów szkoleniowych.

Praca w HRO często wiąże się z koniecznością zdobycia wiedzy na temat uwarunkowań prawnych i kulturowych w obrębie obsługiwanego regionu.

 

Do sektorów rozwijających się należą:


•    logistyka (prowadzenie działań logistycznych, planowanie transportów, zarządzanie przestrzenią magazynową),
•    zakupy (od weryfikacji umów po sprawdzanie poprawności zamówień),
•    e-commerce (zarówno od strony technicznej, jak i obsługi procesów zakupowych),
•    finanse i zarządzanie ryzykiem (od sprawozdawczości finansowej po identyfikację ryzyka finansowego),
•    obsługa podatkowa (od kalkulacji podatków i wypełniania deklaracji po analizy podatkowe i doradztwo uwzględniające specyfikę prawa podatkowego danego kraju oraz UE).

 

Rekrutacja

 

A jak wygląda proces rekrutacji do BPO/SCC?
Zawsze jest to proces kilkustopniowy, w ramach którego sprawdza się nie tylko znajomość języka i potwierdza kompetencje zdobyte w trakcie poprzednich prac, ale również ocenia potencjał rozwojowy kandydata. Standardowo proces rekrutacyjny składa się z:
• selekcji CV – w którym poszukuje się przede wszystkim informacji o poziomie znajomości języków obcych oraz opisu doświadczenia kandydata;
• rozmowy telefonicznej – w trakcie której często wstępnie sprawdzana jest znajomość języka;
• spotkania rekrutacyjnego – prowadzonego przez osobę z działu HR – w takcie rozmowy również sprawdza się poziom znajomości języka obcego. Nierzadko poprzez testy;
• spotkania rekrutacyjnego z menedżerem – kandydaci średnio kontaktują się w procesie rekrutacji z minimum trzema osobami z firmy.

Choć rekrutacja do BPO/SSC jest prowadzona w większości firm na masową skalę, sektor ten mocno dba o tzw. candidat experience, czyli kandydat może się spodziewać nie tylko informacji zwrotnej, ale też pełni wiedzy na temat firmy i stanowiska. Sam proces rekrutacji średnio trwa około 2 tygodni do miesiąca.

 

Korporacja – praca na chwilę czy na dłużej?


Czy praca w sektorze BPO/SSC to sposób na długoletni związek z pracodawcą i stabilną karierę zawodową? Mimo tego, iż Centra Usług Wspólnych funkcjonują w Polsce już kilkanaście lat, to nadal większość pracowników stanowią osoby z niewielkim stażem pracy. Z raportu płacowego Advisory Group TEST Human Resources opublikowanego wiosną 2014 roku wynika, że zaledwie 5% pracowników tego sektora pracuje w branży ponad 10 lat. Co piąty zatrudniony jest od 5-9 lat, a główny trzon stanowią osoby ze stażem pracy poniżej 2 lat (38%). BPO/SSC dla tych, którzy cenią sobie korporacyjne środowisko pracy, może być jednak szansą na dłuższy związek z firmą.

Edyta Sander, University Relations, ze State Street Bank Polska mówi: „Nie ma zasady co do długości zatrudnienia w korporacji. Na naszym przykładzie możemy powiedzieć, że rozpoczynaliśmy naszą działalność w Polsce w 2007 roku z 72 pracownikami; większość z tych osób nadal pracuje dla State Street. Jeśli komuś zależy na stabilności zatrudnienia, stawia na rozwój i lubi nowe wyzwania, na pewno sprawdzi się w organizacjach takich jak State Street, w których dużo zależy od konkretnej osoby a mniej od przypadku”.


 

Zarobki w SCC/BPO

 

Według raportu CPL Jobs przeciętne wynagrodzenie specjalisty w sektorze BPO w Warszawie wyniosło:
Księgowość:
5000-6000 zł brutto
Team leader: 8000 zł brutto
Manager: 12 000 zł brutto

 

„Najdroższe języki” to:


fiński (junior 5000-6500 zł brutto, specjalista 7000-8000 zł brutto)
holenderski (junior 4500-5500 zł brutto, specjalista 6500-8500 zł brutto)
estoński (junior 4000-4800 zł brutto, specjalista 6000-7000 zł brutto)

 

HR:


3500-5800 zł brutto
Team leader: 7500 zł brutto
Manager: 9000 zł brutto

 

„Najdroższe języki” to:


holenderski (junior 4500-5500 zł brutto, specjalista 6500-8500 zł brutto)
szwedzki (junior 3500-4200 zł brutto, specjalista 6000-7000 zł brutto)

 

ITO:


3500-4500 zł brutto (doświadczenie 2-4 lata) i do 7000 zł brutto (powyżej 5 lat doświadczenia)
Team leader: 7500-10 500 zł brutto
Manager: 10 000-11 000 zł brutto

 

„Najdroższe języki” to:


fiński (junior 5000-6500 zł brutto, specjalista 7500-9000 zł brutto)
norweski i duński (junior 4000-4700 zł brutto, specjalista 6000-8500 zł brutto)

Osoby bez doświadczenia, znające jedynie angielski, zaczynają średnio od 2800 zł brutto niezależnie od branży. Oczywiście znajomość języków obcych podwyższa stawki – im rzadszy język, tym wyższe wynagrodzenie. Stawki różnią się również między miastami, co jest związane z podażą absolwentów specyficznych filologii na danym rynku pracy. Przykładowo, osoba z językiem fińskim zarobi najwięcej we Wrocławiu, a z hiszpańskim więcej w Katowicach niż w Poznaniu.

Więcej artykułów "BPO/SSC"

Polecane oferty

  • Młodszy Księgowy ds. Sprzedaży z Francuskim

    Bridgestone SSC   Poznań    praca hybrydowa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    3 dni
    Zadania: Codzienne uzgadnianie wyciągów bankowych. Prace związane z należnościami (AR), takie jak uzgadnianie faktur, księgowanie typowych transakcji. Uzgadnianie kont księgowych (GL). Regularna komunikacja z punktami sprzedaży we Francji oraz z centralą. Możliwość kontaktu z klientami...
  • MAJOREL POLSKA
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 dni
    As an Online Advertising Specialist you will play a crucial role in delivering high-quality customer service through various channels, including phone, chat, and email for our high-profile Client, who specialize in internet-based searching and video sharing platforms. Your primary responsibilities...
  • Junior Card Dispute Specialist - German speaking

    MAJOREL POLSKA   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 dni
    Are you passionate about problem-solving and providing excellent customer service? We're looking for a detail-oriented Junior Card Dispute Specialist to handle case investigations, customer communications, and collaborate with various internal teams. If you have a knack for translating...
  • Retail Junior Accountant with French

    Bridgestone SSC   Poznań    praca hybrydowa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    6 dni
    Tasks: Daily bank statement reconciliation; AR tasks such as customer invoicing clearing, posting standard accounting transactions; GL account reconciliation; Regular communication with point of sales across France and HQ Team; Possible contact with customers in France; Possible Record to Report...
  • F&A Consultant (SAP S/4HANA implementation in operations)

    METRO Global Solution Center Sp. z o.o.   Szczecin, Plac Brama Portowa 1    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    7 dni
    Job Description: Coordination of operational activities in the SAP S/4HANA implementation project. Acting as a point of contact for Local Finance Organizations and the Central project team responsible for system implementation on various issues related to the implementation in GSC Operations....
  • E2E Process Team Leader (F&A)

    METRO Global Solution Center Sp. z o.o.   Szczecin, Plac Brama Portowa 1    praca hybrydowa   za 2 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    14 dni
    Key Responsibilities: Team (People) Management: Lead, mentor, and develop a team of accounting professionals, fostering a collaborative and high-performance work environment. Process Coordination: Oversee wide scope of the daily accounting operations in GSC, including accounts payable, accounts...

Najnowsze artykuły

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy pod koniec roku to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do stycznia lub lutego? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej zwiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest najlepszy czas na szukanie pracy, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Sylwester w pracy – kto pracuje w sylwestrową noc?

Sylwester w pracy – kto pracuje w sylwestrową noc?

Kiedy inni bawią się na bankietach, podróżują, cieszą się czasem wolnym z bliskimi i świętują nadchodzący Nowy Rok – oni spędzają noc sylwestrową w pracy. Mowa o tysiącach osób, dla których noc z 31 grudnia na 1 stycznia oznacza okres wzmożonych obowiązków, a nierzadko też wyjątkowo wysokiego tempa pracy i dużego stresu. Wyjaśniamy, kto pracuje w sylwestra i co na to prawo pracy.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Pierwszy długi weekend 2025 mamy już w styczniu – warto skorzystać, bo na kolejny poczekamy aż do kwietnia. Stosunkowo korzystnie wypadają i majówka, i Zielone Świątki, a także święto 15 sierpnia, które w przyszłym roku będzie w piątek. Kiedy brać wolne, by wykorzystać jak najmniej własnej puli urlopów? Przedstawiamy nowy Kalendarz dni wolnych od pracy. Sprawdź i zaplanuj urlopy 2025!

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.