Praca.pl Poradniki BPO/SSC
BPO/SSC/ITO – dla absolwenta i specjalisty

BPO/SSC/ITO – dla absolwenta i specjalisty

 
BPO/SSC/ITO – dla absolwenta i specjalisty

Rozwój BPO/SSC w Polsce*


•    128 tys. zatrudnionych w BPO/SSC
•    ponad 50-procentowy wzrost zatrudnienia od 2012 roku
•    470 Centrów Usług Wspólnych
•    66 nowych centrów od początku 2013 roku
•    170 tys. pracowników sektora na koniec 2015 roku (prognoza)
* za: Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014, raport ABSL

Według raportu 2014 Tholons Top 100 Outsourcing Destinations Kraków znalazł się na 9. miejscu na świecie jako idealne miasto do rozwoju usług BPO/SSC. W tym mieście już 25 tys. osób pracuje w outsourcingu. Inne najważniejsze ośrodki, takie jak Warszawa, Wrocław, Poznań czy Katowice, nie pozostają w tyle. Co ciekawe, coraz częściej inwestorzy dostrzegają potencjał mniejszych miast. Wprawdzie nieco trudniej w nich o specjalistów mówiących biegle rzadkimi językami, ale za to jest dostęp do osób z dobrym angielskim lub niemieckim i aspiracjami.

 

Kogo poszukuje BPO/SSC?

 

Specyfika pracy w tym sektorze polega przede wszystkim na znajomości języków obcych. Większość Centrów Usług Wspólnych ma dopracowane programy onboardingu, umożliwiające wdrożenie pracownika i przygotowanie go do pracy, nawet jeśli nie ma on ani doświadczenia zawodowego, ani nie specjalizował się w danym obszarze. Aby zostać juniorem w dziale księgowości, nie trzeba być po studiach finansowych, ale za to bardzo przydaje się znajomość holenderskiego czy szwedzkiego. Jednocześnie Centra Usług Wspólnych cierpią na niedobór osób z doświadczeniem i unikalnymi kompetencjami. Coraz mocniejsza specjalizacja i przenoszenie kolejnych procesów biznesowych do Polski sprawiają, że cenione są osoby posiadające dość szczegółową wiedzę i doświadczenie.

 

Jakie umiejętności są deficytowe?

 

„Z punktu widzenia rekrutera w State Street mogę powiedzieć, że najtrudniej jest znaleźć kandydatów na stanowiska, które oprócz języka angielskiego wymagają znajomości innego języka obcego na bardzo dobrym poziomie wraz ze specjalistyczną wiedzą na temat wyceny ryzyka, wyników inwestycji czy zgodności procesów inwestycyjnych. Drugą grupą są kandydaci z kilkuletnim doświadczeniem, którzy – w ciągle jeszcze rozwijającym się w Polsce sektorze funduszy inwestycyjnych – należą do wąskiego grona specjalistów” – mówi Edyta Sander ze State Street Bank Polska.

„Jakiś czas temu rozpoczęliśmy rekrutację na stanowiska specjalistyczne, na które poszukujemy osób z kilkuletnim doświadczeniem w obszarze inżynierii medycznej i biologii molekularnej” – mówi Hanna Spychalska-Waszek z QIAGEN Business Services. – „Chętnie powitamy u nas osoby z tytułem doktora, dorobkiem naukowym i praktycznym doświadczeniem w zakresie diagnostyki chorobowej. Obecnie poszukujemy osób ze znajomością języka włoskiego, hiszpańskiego i francuskiego, a także programistów i deweloperów do nowego projektu e-commerce” – dodaje.

„Ciber aktualnie poszukuje księgowych z językiem niemieckim i angielskim oraz analityków IT z językiem niemieckim i angielskim – z tymi stanowiskami jest największy kłopot” – wylicza Margarita Nowakowska z Ciber Polska.

 

Główne sektory pracy w BPO/SSC

 

Centra Usług Wspólnych to nie tylko księgowość. Rozwój sektora oraz powstanie wielu nowych podmiotów na polskim rynku pracy sprawiły, że w branży BPO/SCC można rozwijać się w kilku obszarach. Do najważniejszych należą:

 

Usługi księgowe i finansowe

 

(22% obsługiwanych procesów)
W tym obszarze można zajmować się:
•    sprawdzaniem poprawności księgowań,
•    kalkulacją rezerw finansowych,
•    kontrolą terminowości oraz zgodności dokonywanych płatności,
•    weryfikacją faktur, wprowadzaniem danych do systemu,
•    monitorowaniem poprawności danych finansowych w podległym obszarze zgodnie z procedurami firmy,
•    raportowaniem niezgodności w fakturach.

Praca w accountingu wymaga zdobycia wiedzy na temat specyfiki prawa księgowego w obsługiwanych obszarach.

 

ITO

 

(29% obsługiwanych procesów)
W tym obszarze można zajmować się:
•    projektowaniem, tworzeniem i wdrażaniem aplikacji (praktycznie w każdym języku programowania),
•    obsługą administracyjną,
•    zarządzaniem systemami IT,
•    projektowaniem systemów IT,
•    obsługą procesów IT,
•    zarządzaniem bazami danych.

 

HRO – HR Services

 

(5%)
W tym obszarze można zajmować się:
•    polityką kadrowo-płacową,
•    administracją płacową (planowanie wynagrodzeń, tworzenie strategii wynagrodzeń, administracja dodatkami pozapłacowymi),
•    administracją personalną,
•    zarządzaniem talentami,
•    procesami rekrutacyjnymi,
•    projektowaniem procesów szkoleniowych.

Praca w HRO często wiąże się z koniecznością zdobycia wiedzy na temat uwarunkowań prawnych i kulturowych w obrębie obsługiwanego regionu.

 

Do sektorów rozwijających się należą:


•    logistyka (prowadzenie działań logistycznych, planowanie transportów, zarządzanie przestrzenią magazynową),
•    zakupy (od weryfikacji umów po sprawdzanie poprawności zamówień),
•    e-commerce (zarówno od strony technicznej, jak i obsługi procesów zakupowych),
•    finanse i zarządzanie ryzykiem (od sprawozdawczości finansowej po identyfikację ryzyka finansowego),
•    obsługa podatkowa (od kalkulacji podatków i wypełniania deklaracji po analizy podatkowe i doradztwo uwzględniające specyfikę prawa podatkowego danego kraju oraz UE).

 

Rekrutacja

 

A jak wygląda proces rekrutacji do BPO/SCC?
Zawsze jest to proces kilkustopniowy, w ramach którego sprawdza się nie tylko znajomość języka i potwierdza kompetencje zdobyte w trakcie poprzednich prac, ale również ocenia potencjał rozwojowy kandydata. Standardowo proces rekrutacyjny składa się z:
• selekcji CV – w którym poszukuje się przede wszystkim informacji o poziomie znajomości języków obcych oraz opisu doświadczenia kandydata;
• rozmowy telefonicznej – w trakcie której często wstępnie sprawdzana jest znajomość języka;
• spotkania rekrutacyjnego – prowadzonego przez osobę z działu HR – w takcie rozmowy również sprawdza się poziom znajomości języka obcego. Nierzadko poprzez testy;
• spotkania rekrutacyjnego z menedżerem – kandydaci średnio kontaktują się w procesie rekrutacji z minimum trzema osobami z firmy.

Choć rekrutacja do BPO/SSC jest prowadzona w większości firm na masową skalę, sektor ten mocno dba o tzw. candidat experience, czyli kandydat może się spodziewać nie tylko informacji zwrotnej, ale też pełni wiedzy na temat firmy i stanowiska. Sam proces rekrutacji średnio trwa około 2 tygodni do miesiąca.

 

Korporacja – praca na chwilę czy na dłużej?


Czy praca w sektorze BPO/SSC to sposób na długoletni związek z pracodawcą i stabilną karierę zawodową? Mimo tego, iż Centra Usług Wspólnych funkcjonują w Polsce już kilkanaście lat, to nadal większość pracowników stanowią osoby z niewielkim stażem pracy. Z raportu płacowego Advisory Group TEST Human Resources opublikowanego wiosną 2014 roku wynika, że zaledwie 5% pracowników tego sektora pracuje w branży ponad 10 lat. Co piąty zatrudniony jest od 5-9 lat, a główny trzon stanowią osoby ze stażem pracy poniżej 2 lat (38%). BPO/SSC dla tych, którzy cenią sobie korporacyjne środowisko pracy, może być jednak szansą na dłuższy związek z firmą.

Edyta Sander, University Relations, ze State Street Bank Polska mówi: „Nie ma zasady co do długości zatrudnienia w korporacji. Na naszym przykładzie możemy powiedzieć, że rozpoczynaliśmy naszą działalność w Polsce w 2007 roku z 72 pracownikami; większość z tych osób nadal pracuje dla State Street. Jeśli komuś zależy na stabilności zatrudnienia, stawia na rozwój i lubi nowe wyzwania, na pewno sprawdzi się w organizacjach takich jak State Street, w których dużo zależy od konkretnej osoby a mniej od przypadku”.


 

Zarobki w SCC/BPO

 

Według raportu CPL Jobs przeciętne wynagrodzenie specjalisty w sektorze BPO w Warszawie wyniosło:
Księgowość:
5000-6000 zł brutto
Team leader: 8000 zł brutto
Manager: 12 000 zł brutto

 

„Najdroższe języki” to:


fiński (junior 5000-6500 zł brutto, specjalista 7000-8000 zł brutto)
holenderski (junior 4500-5500 zł brutto, specjalista 6500-8500 zł brutto)
estoński (junior 4000-4800 zł brutto, specjalista 6000-7000 zł brutto)

 

HR:


3500-5800 zł brutto
Team leader: 7500 zł brutto
Manager: 9000 zł brutto

 

„Najdroższe języki” to:


holenderski (junior 4500-5500 zł brutto, specjalista 6500-8500 zł brutto)
szwedzki (junior 3500-4200 zł brutto, specjalista 6000-7000 zł brutto)

 

ITO:


3500-4500 zł brutto (doświadczenie 2-4 lata) i do 7000 zł brutto (powyżej 5 lat doświadczenia)
Team leader: 7500-10 500 zł brutto
Manager: 10 000-11 000 zł brutto

 

„Najdroższe języki” to:


fiński (junior 5000-6500 zł brutto, specjalista 7500-9000 zł brutto)
norweski i duński (junior 4000-4700 zł brutto, specjalista 6000-8500 zł brutto)

Osoby bez doświadczenia, znające jedynie angielski, zaczynają średnio od 2800 zł brutto niezależnie od branży. Oczywiście znajomość języków obcych podwyższa stawki – im rzadszy język, tym wyższe wynagrodzenie. Stawki różnią się również między miastami, co jest związane z podażą absolwentów specyficznych filologii na danym rynku pracy. Przykładowo, osoba z językiem fińskim zarobi najwięcej we Wrocławiu, a z hiszpańskim więcej w Katowicach niż w Poznaniu.

Więcej artykułów "BPO/SSC"

Polecane oferty

  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Zakres obowiązków: czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Kierownik / Inżynier robót sanitarnych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    3 dni
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Architekt

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    4 dni
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...
  • Projektant Instalacji Sanitarnych / Inżynier

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    4 dni
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. budynki szpitali, farmacji, wojska, policji, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem...
  • Projektant Instalacji Elektrycznych / Inżynier

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    4 dni
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. budynki szpitali, farmacji, wojska, policji, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem...
  • Projektant Konstrukcji Budowlanych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski, ul. Kwiatkowskiego 20    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    7 dni
    Twój zakres obowiązków: Projektowanie konstrukcji budowlanych zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, Wykonywanie obliczeń statycznych i wytrzymałościowych, Opracowywanie dokumentacji technicznej, rysunków oraz specyfikacji, Współpraca z zespołem architektów i inżynierów na...

Najnowsze artykuły

Szkolenia miękkie i twarde – które z nich wybrać?

Szkolenia miękkie i twarde – które z nich wybrać?

Nigdy nie jest za późno na podnoszenie kwalifikacji! W internecie znaleźć można bardzo wiele szkoleń przeznaczonych niemal dla każdej grupy zawodowej. Jaki kurs wybrać? Czym różnią się od siebie szkolenia miękkie oraz twarde? Czy szkolenia z kompetencji miękkich naprawdę mają sens? Zanim wykupisz pakiesz szkoleniowy, sprawdź, czym kierować się w czasie wyboru kursu.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

– Podczas rozmów o podwyżce wciąż pojawia się argument związany z rosnącymi kosztami życia: „potrzebuję więcej, bo życie jest droższe”. Jednak coraz częściej podnoszone są także kwestie związane z rozwojem: „wykorzystałem nowe umiejętności, poszerzył się mój zakres obowiązków”. To staje się mocnym argumentem w negocjacjach – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek.

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Podanie o pracę po angielsku – co powinno się w nim znaleźć?

Podanie o pracę po angielsku – co powinno się w nim znaleźć?

Job application, letter of application, cover letter, a może letter of intent? Na zachodnim rynku pracy funkcjonuje bardzo wiele dokumentów aplikacyjnych, wysyłanych w różnych okolicznościach. Jeśli marzysz o zatrudnieniu w międzynarodowej bądź zagranicznej firmie, na początek przygotuj podanie o pracę po angielsku. Wyjaśniamy krok po kroku, jak je szybko i łatwo napisać.

Pierwszy urlop wypoczynkowy pracownika – kiedy będzie przysługiwał?

Pierwszy urlop wypoczynkowy pracownika – kiedy będzie przysługiwał?

Pierwszy urlop wypoczynkowy naliczany jest na innych zasadach niż każdy kolejny. Kiedy najwcześniej może wziąć wolne osoba, która podpisała umowę o pracę po raz pierwszy w życiu? Jaki będzie jej wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy inaczej rozliczany jest urlop dla osób pracujących na część etatu i dla pracowników pełnoetatowych? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o pierwszym płatnym urlopie.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379