BPO – business process outsourcing to przeniesienie pewnych obszarów działania przedsiębiorstwa do innej, zewnętrznej firmy. Innymi słowy, firma A decyduje, że prowadzenie przez nią księgowości jest zbyt pracochłonne i kosztowne i zleca jej prowadzenie firmie B. Outsourcing może być realizowany na terenie kraju, w którym znajduje się zlecająca określone obszary działalności biznesowej firma (co się dzieje rzadziej), albo może zostać przeniesiony poza granicę kraju (offshoring).
SSC - shared services centers – centra usług wspólnych
Są to wydzielone z macierzystej firmy obszary (najczęściej niebędące podstawą jej działalności), które zostają skonsolidowane w specjalnej komórce organizacyjnej i działają jako osobny podmiot, realizując usługi dla firmy
macierzystej (insourcing). Do najczęściej wydzielanych działów należą IT, finanse, księgowość, obsługa macierzysta, ale najczęściej jest przenoszone do innego państwa (offshoring).
Na czym zatem polega główna różnica? Otóż pracując dla firmy SCC, pracujesz dla macierzystej firmy i współpracujesz z pracownikami tej samej firmy, którzy mogą być zlokalizowani w innym kraju. Pracując dla BPO, realizujesz usługi dla różnych firm, które twojej firmie zleciły prowadzenie określonych obszarów biznesowych.
Główne obszary działalności sektora BPO/SCC
• Obsługa IT
• Obsługa kadrowo-płacowa
• Obsługa księgowo-finansowa
• Obsługa floty samochodowej
• Zarządzanie łańcuchem dostaw
• Procesy marketingowe
• Telefoniczna obsługa klienta (help desk, service desk).
A zatem w sektorze BPO/SCC można pracować zarówno jako programista, administrator systemów, specjalista ds. rachunkowości czy doradca klienta. Kto ma szanse na pracę w BPO/SSC? Wszyscy pracownicy – niezależnie od działu i kierunku specjalizacji muszą komunikować się w języku obcym. Podstawą jest angielski, ale w zależności od specjalizacji teamu w grę wchodzi ponad 40 różnych języków w tym również dość rzadkie lingwistyczne specjalizacje, jak japoński, arabski, perski czy hebrajski.
Drugim ważnym obszarem są umiejętności techniczne. W działach IT, finansowym, HR czy marketingu wymagana jest wiedza branżowa. O pracy w BPO/SSC mówi się często, że jest monotonna, oparta o schematy i niewymagająca kreatywności. Nie jest to do końca prawdą. Rzeczywiście, na stanowiskach juniorskich zadania są dość operacyjne, ale coraz częściej proste procesy są outsourcingowane do tańszych niż Polska krajów – Indii czy Chin. W efekcie od polskich pracowników wymaga się coraz wyższej specjalizacji, by byli w stanie poradzić sobie z bardziej skomplikowanymi zadaniami. Praca zaś staje się bardziej dynamiczna i wymagająca.
Czy praca w BPO/SSC jest dla mnie?
Firma Capgemini przygotowała krótką ściągawkę dla tych, którzy rozważają pracę w sektorze BPO/SCC:
1. Czy wartości, jakie wyznaje firma, do której chcę aplikować, są moimi wartościami?
TAK / A CO TO SĄ WARTOŚCI FIRMY?
W Capgemini bardzo mocno zwracamy uwagę na nasze wartości, wcielając je w codziennej pracy. W przypadku naszej firmy liczy się uczciwość, odwaga, zaufanie, wolność, duch współpracy, skromność, satysfakcja z pracy.
2. Czy chcę się rozwijać i jestem w stanie wziąć rozwój w swoje ręce?
TAK / NIEKONIECZNIE
Capgemini oferuje płaszczyznę do rozwoju, ale to, w jakim kierunku potoczy się kariera danego pracownika, w bardzo dużym stopniu zależy od niego samego
3. Czy reprezentuję postawę proaktywną?
TAK / WOLĘ, GDY MI KTOŚ POWIE, CO MAM ROBIĆ W BPO/SCC poszukiwani i doceniani są pracownicy, którzy mają energię, własną inicjatywę, którzy ciągle doskonalą – siebie, organizację, procesy.
4. Czy znam języki obce?
TAK (NAWET KILKA) / KALI LUBIĆ MÓWIĆ ANGIELSKI firmy z branży BPO/SCC to środowiska międzynarodowe, a klientami są globalne marki – angielski jest tu podstawą, a najlepiej już od wczesnych lat nauki uczyć się drugiego czy nawet trzeciego języka obcego.
5. Czy chcę chodzić codziennie do pracy w garniturze/garsonce?
TAK / A MOGĄ BYĆ DŻINSY? W Capgemini nie ma Formalnego dress code’u – co nie oznacza, że ogólne poczucie smaku i estetyki nie jest obowiązkowe!
Jeśli na pierwsze cztery pytania odpowiedziałeś TAK, a na ostatnie NIE, to oznacza, że być może praca w sektorze BPO/SCC jest pracą idealną dla ciebie! Dobrą strategią dla osób, które chcą szybko znaleźć pracę w sektorze BPO/ SSC i znają nietypowe, rzadziej spotykane języki obce, jest rozważenie relokacji do regionu, w którym Funkcjonują firmy BPO/SSC, ale… nie ma w pobliżu uczelni kształcącej na studiach filologicznych w tym zakresie. Ponieważ trudniej znaleźć kandydatów, firmy decydują się płacić więcej niż tam, gdzie rokrocznie studia kończy kilkadziesiąt osób mówiących danym językiem.
Kilka ciekawostek branżowych
• W sektorze BPO/SSC zatrudnionych jest w Polsce ponad 120 tys. osób.
• W ciągu kolejnych kilku lat prognozuje się wzrost zatrudnienia o kolejne 100 tys. osób.
• Biura firm z tego sektora zajmują powierzchnię prawie 1 mln m2.
• W Polsce znajduje się obecnie około 400 centrów BPO/SSC.
• 10 z 25 największych banków świata ma swoje centra usług wspólnych w Polsce (Deutsche Bank, HSBC, BNP
Paribas, Royal Bank oF Scotland (RBS), Citigroup, ING, Santander, UBS, UniCredit oraz Credit Suisse).
• Około połowa frm szuka osób z językiem francuskim.
• 75 proc. frm z tego sektora ma problemy ze znalezieniem wystarczającej liczby specjalistów.
• Z całej Europy Centralnej i Wschodniej Polska zabezpiecza 34 proc. Rynku BPO/SSC.
• Pracownik tego sektora spędza średnio 10 dni rocznie na szkoleniach.
• Specjalista pracujący w centrum usług wspólnych to statystycznie 29-latek, znający dwa języki obce, który ma wykształcenie wyższe.
Zarobki
Trudno jednoznacznie określić, ile zarabia się w BPO/SSC. Wynagrodzenie jest uzależnione od:
• lokalizacji centrum usług (najwyższe stawki w Warszawie – około 30-40 proc. wyższe niż w Krakowie; najniższe stawki są we wschodniej i południowej Polsce);
• znajomości języków – im rzadszy język, tym wyższe wynagrodzenie, premiowani są też pracownicy znający więcej niż jeden język obcy, najniżej opłacany jest język angielski;
• samej firmy – są takie, które szybko szkolą, mało płacą i liczą się z rotacją, oraz takie, które ściągają do siebie najlepszych wysokimi stawkami;
• wysokości stanowiska w hierarchii (certyfikaty branżowe i wyższy poziom stanowisk zwiększają wynagrodzenie);
• specjalizacja (pracownik IT będzie zarabiał kilkakrotnie więcej niż pracownik customer service).
BPO/SSC to dobra opcja dla pragnących powrócić z zagranicy emigrantów – zarobki są wyższe niż przeciętne wynagrodzenie w polskiej firmie, a osoby, które spędziły kilka lat za granicą i posługiwały się na co dzień językiem obcym są w centrach usług wspólnych bardzo cenione.
Oto dane dotyczące przykładowych wynagrodzeń:
• w dziale accountingu w Krakowie junior specialist zarabia między 2500- 3800 brutto (mediana 3100 zł brutto), senior specialist 4300-7100 zł brutto (mediana 5400 zł brutto), a team leader 5900-9200 zł brutto (mediana 7300 zł);
• w dziale client service (contact center), junior specialist zarabia 2200- 3600 zł brutto (mediana 2900 zł), senior specialist 3800-6900 zł brutto (mediana 5000 zł brutto), a team leader 4800-8200 zł brutto (mediana 6300 zł);
• w dziale finansowym junior specialist zarabia 3500-5800 zł brutto (mediana 4500 zł), senior specialist 6000-10900 zł brutto (mediana 7900 zł brutto), a team leader 7700-13000 zł brutto (mediana 9900 zł);
• w dziale HR junior specialist zara- bia 2800-4700 zł brutto (mediana 3700 zł), senior specialist 4900-8800 zł brutto (mediana 6400 zł brutto), a team leader 6200-10500 zł brutto (mediana 8000 zł);
• w dziale IT junior specialist zarabia 3800-6300 zł brutto (mediana 4900 zł), senior specialist 6600-11900 zł brutto (mediana 8700 zł brutto), a team leader 8400-14200 zł brutto (mediana 10800 zł)