Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Dobra organizacja stanowiska pracy – to podstawa

Dobra organizacja stanowiska pracy – to podstawa

 
Dobra organizacja stanowiska pracy – to podstawa

Nie wiesz, gdzie podziały się twoje notatki z zebrania? Co pięć minut odrywasz się od pracy i sprawdzasz skrzynkę mailową? Czujesz, że brak organizacji pracy zaczyna mieć na nią widoczny negatywny wpływ? Czas to zmienić!

 

Organizacja stanowiska pracy biurowej

 

Bardzo wielu pracowników wydaje się nie wiedzieć, czym jest organizacja stanowiska pracy. Mimo że często czują, iż bałagan na biurku i w najbliższym otoczeniu przeszkadza w wykonywaniu obowiązków, to nie podejmują żadnych działań, by trwale zmienić ten stan rzeczy. Część osób nie widzi niczego złego w „twórczym nieładzie” lub też wręcz twierdzi, że specyficzne rozmieszczenie przypadkowych przedmiotów im pomaga. Niestety, nieprzemyślana organizacja miejsca pracy może się zemścić na tobie w najbardziej nieoczekiwanym momencie i spowodować wiele stresujących sytuacji. Dlatego też tak ważne jest uporządkowanie przestrzeni, w której przebywa się przez wiele godzin.

 

Stanowisko pracy – jak mądrze je urządzić?

 

By twoje miejsce pracy było jak najbardziej funkcjonalne, w najbliższym otoczeniu powinny się znajdować jedynie te przedmioty, które są niezbędne do wykonywania obowiązków służbowych. Dlatego warto się chwilę zastanowić, co jest potrzebne do bieżącej pracy, a czego używamy tylko okazjonalnie.


Zostaw na biurku te materiały biurowe, z których na co dzień korzystasz – jeśli nie pracujesz w dziale technicznym, to po co ci zestaw miarek i linijek? Większość współczesnych pracowników w codziennej pracy sporo rozmawia przez telefon – jeśli ty również należysz do tej grupy, połóż w widocznym miejscu zeszyt, notatnik oraz czyste kartki, na których będziesz robić notatki z rozmów. Wcześniej przygotowane posłużą ci również do zanotowania ważnych wniosków z konferencji, szkoleń czy spotkań służbowych. Na biurku masz całe mnóstwo przyborów pisarskich? Niepotrzebnie! Tu zdecydowanie bardziej liczy się jakość, a nie ilość. Po co ci cała sterta zepsutych i wypisanych długopisów? Wyrzuć je.

 

Może się zdarzyć, że w twoim miejscu pracy pewnych przedmiotów nie jest za dużo, ale...za mało. Ich brak może powodować utratę cennego czasu. Codziennie używasz zszywacza, ale żeby z niego skorzystać, chodzisz do drugiego pokoju albo udajesz się na jeszcze dłuższą wędrówkę? W jego poszukiwaniu tracisz cenne minuty? Może warto zmienić tę sytuację i zasygnalizować przełożonemu, że tak prozaiczny przedmiot znacznie ułatwiłby ci pracę?

 

Dobra organizacja czasu

 

Obecnie to za pomocą poczty e-mail nawiązuje się większość kontaktów oraz komunikuje ze współpracownikami i przełożonymi. Oprócz zalety znacznego przyspieszenia komunikacji ma ona jednak znaczną wadę: w niektórych sytuacjach jest po prostu pożeraczem czasu. Zwłaszcza wtedy, kiedy po raz kolejny w przeciągu kilku minut sprawdzasz, czy w przychodzących pojawiła się nowa wiadomość oraz (gdy masz ustawione powiadomienie o nowych mailach) nerwowo odrywasz się od wykonywanych zadań, bo usłyszałeś charakterystyczny dźwięk lub też nie daje ci spokoju migająca ikona.

 

Warto powalczyć ze swoim nawykiem nerwowego sprawdzania poczty. Dyscyplina pozwoli łatwiej trzymać się założonego planu działań oraz uczyni twoją pracę efektywniejszą. Jeśli zaplanowałeś sobie czas intensywnej pracy, możesz po prostu wyłączyć lub wyciszyć skrzynkę mailową. Osoby, które będą potrzebowały kontaktu w tym czasie, zadzwonią do ciebie lub też pojawić się w twoim pokoju osobiście. Jeśli uważasz, że wyłączenie skrzynki jest niemożliwe lub niepotrzebne, ustal sobie momenty w ciągu dnia, w których zajrzysz na pocztę. Wybierz konkretne godziny i postaraj się ich przestrzegać. Jeśli wiesz, że ma do ciebie przyjść bardzo ważny mail, możesz sprawdzać pocztę częściej, ale nie pozwól sobie na wchodzenie na nią co pięć minut.

 

Właściwa organizacja pracy ma bardzo duży wpływ na efektywność wykonywanych obowiązków. Pozwala zapanować nad zadaniami różnego typu, od najważniejszych do tych mniej ważnych.

 

Kilka zmian w najbliższym otoczeniu oraz lepsze planowanie swojej pracy mogą sprawić, że znacznie łatwiej będzie ci się mierzyć z codziennymi zawodowymi wyzwaniami oraz osiągać lepsze wyniki podejmowanych działań.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Actuarial Analyst

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    What the day will look like Work with colleagues (brokers, analytics and others) to identify and respond to client needs and develop additional opportunities related to products and services; You will perform technical analysis and get an innovative insight into insurance companies, their portfolios...
  • Pracownik produkcji / Operator CNC

    Job Impulse Polska Sp. z o.o.   Dąbrowa Górnicza    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat   6 011 zł brutto/mies.
    10 godz.
    Do Twoich zadań będzie należało: Obsługa maszyn produkcyjnych, Oczyszczanie odlewów żeliwnych, Wstępna kontrola jakości produkowanych detali.
  • Brukarz

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Opis stanowiska: Praca przy układaniu kostki granitowej, marmurów i krawężników.
  • Specjalista ds. Sprzedaży Oprogramowania

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twój zakres głównych obowiązków: kontakt z aktualnym klientem; doradztwo i sprzedaż rozwiązań i produktów Symfonii; rzetelne wprowadzanie informacji do systemu CRM; realizacja zadań wartościowych (plan sprzedaży), ilościowych (czynności) oraz jakościowych (rozmowy telefoniczne)
  • Prezes Zarządu - Dyrektor Spółki

    "KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA" Sp. z o.o.   Świnoujście, ul. Karsiborska 33 A    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    dyrektor / prezes  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Opis wymagań dla kandydata na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki: Kandydaci na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki powinni spełniać następujące kryteria: posiadać wykształcenie wyższe, co najmniej magisterskie, preferowane kierunki: techniczne, zarządzanie, prawo, ekonomia, posiadać co...

Najnowsze artykuły

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Podczas przeglądania ogłoszeń nagle udało Ci się trafić na jedną lub kilka propozycji, które wydają się być dla Ciebie idealne. Jest tylko jedna przeszkoda. Wskazane przez pracodawców wymagania są wyższe niż Twoje kwalifikacje. Stajesz przed dylematem – czy dopuścić się kłamstwa w CV? Badania pokazują, że wiele osób w takim przypadku wybierze oszustwo, ignorując grożące za nie konsekwencje.

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Dla jednych lato oznacza urlop i wypoczynek, dla innych to okres wzmożonej aktywności zawodowej. Wielu Polaków wykorzystuje gorące miesiace na podreperowanie domowego budżetu w ramach pracy sezonowej: przy zbiorach owoców i warzyw, żniwach, a także w obsłudze turystycznej i gastronomicznej. Zanim zatrudnisz się sezonowo, poznaj swoje prawa pracownicze oraz obowiązki podatkowe.

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.