Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 kroków skutecznej sprzedaży

5 kroków skutecznej sprzedaży

 
5 kroków skutecznej sprzedaży

Nie wszystkie dostępne na rynku towary i usługi są każdemu potrzebne. Ale podobno dobry handlowiec powinien umieć sprzedać Eskimosowi lodówkę.
Jak poradzić sobie z procesem sprzedażowym, by zakończył się sukcesem? Jakie kompetencje są nam potrzebne? Czy jest jakiś złoty środek na podnoszenie wyników?

 

Zasady skutecznej sprzedaży

 

Zawsze powinniśmy być gotowi na to, że klient odmówi kupna. Jednak by zminimalizować prawdopodobieństwo takiej sytuacji, warto zastosować się do kilku zasad skutecznej sprzedaży.

 

Transakcja między klientem a handlowcem najczęściej opiera się na rozmowie - telefonicznej, bezpośredniej, mailowej. Oprócz szeregu technik sprzedaży, które możemy zastosować podczas takich negocjacji, ważne jest samopoczucie biorących w niej udział stron - co istotne, to handlowiec jest zobowiązany do zapewnienia właściwego komfortu rozmów.

 

Jeśli chodzi o klienta - sprzedawca powinien zapewnić mu poczucie bezpieczeństwa i zainteresowania. Nabywca musi wiedzieć, że jest najważniejszy.
Dlatego też duże znaczenie ma postawa, jaką prezentuje sprzedawca - jeśli będzie znużony, to klient pomyśli, że jest kolejnym punktem w statystyce, rubryką w rozkładzie dnia. Nikt nie lubi takiego poczucia i większość zdecyduje się na zmianę sklepu, firmy - czy nawet samego handlowca, niż pozwoli się traktować w opisany sposób.

 

Entuzjazm, zainteresowanie sytuacją klienta, jego problemami, pozwoli zbudować relację zaufania i wzajemnego zrozumienia, co da dobre podstawy do pozytywnego zakończenia negocjacji.
Nawet jeśli klient zorientuje się, że stosuje się wobec niego jakieś triki sprzedażowe, to mimo wszystko nadal będzie skory do rozmów z miłym, zaangażowanym handlowcem.

 

Co jeszcze może nam pomóc w rozmowach z klientami? Warto wizualizować sobie scenki sprzedażowe lub nawet z kimś je przećwiczyć. To pozwoli przewidzieć reakcje nabywców i odpowiednio się na nie przygotować.

 

5 kroków skutecznej sprzedaży

 

O co powinniśmy zadbać, by negocjacje sprzedażowe przebiegły pomyślnie? Poniżej przedstawiamy pięć kroków, które mogą przyczynić się do pozytywnego zamknięcia transakcji.

 

1. Dobrze poznaj produkt.

By cokolwiek sprzedać, trzeba wiedzieć, co ma się w ofercie. Znać parametry, specyfikę, orientować się w podobnych towarach lub usługach konkurencji. Nie chodzi o to, by zasypywać klientów suchymi danymi. Ważne jest posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętne jej zastosowanie. Nie dotyczy to wyłącznie zalet produktu, ale także jego wad.

 

2. Znajdź odpowiedniego klienta i poznaj go.

Jeśli sprzedawca wychodzi z inicjatywą do klienta, powinien wcześniej zrobić odpowiedni research, by dowiedzieć się, czego dana osoba może potrzebować, co do niej przemawia (cena, proces oczekiwania na zamówienie itd.).
Trochę łatwiej jest w sytuacji, gdy to potencjalny nabywca jako pierwszy nawiązuje kontakt. Nie traktujmy go jednak jak „pewniaka”, który nie wyjdzie od nas bez zakupu. O niego również należy zadbać i dowiedzieć się istotnych rzeczy. Chociażby tego, czy jest osobą decyzyjną, czy tylko zbiera informacje na temat naszej oferty.

 

3. Określ potrzeby klienta.

To rozszerzenie punktu nr 2. Przeprowadzenie wywiadu z klientem pozwoli poznać oczekiwania, obawy i wątpliwości. Bardzo dużą uwagę przywiązuje się do pytań otwartych. Pozwalają one zachować formę dialogu, wypowiedzieć się zainteresowanemu na wszelkie ważne dla niego tematy.

 

4 Przedstaw i zrealizuj ofertę.

Tutaj jest miejsce na zastosowanie właściwych technik sprzedaży (np. niskiej piłki, drzwiami w twarz, stopą w drzwi).
Znając potrzeby klienta, wiedząc czego potrzebuje, można skonstruować właściwą dla niego propozycję. Jeśli skupimy się na bodźcach, które są dla niego istotne, wywołamy chęć zakupu.

 

5. Kontakt po transakcji.

Kiedy uda nam się już zakończyć transakcję, warto pamiętać o utrzymywaniu dalszego kontaktu z klientem (w szczególności, jeśli jest kluczowy dla działalności firmy, dokonuje transakcji na znaczące kwoty), by częściej do nas wracał. Można zadzwonić, napisać e-mail. To pozostawia dobre wrażenie i pozwala mieć nadzieję na kolejną efektywną sprzedaż z tą samą osobą.

 

Powyższe dane to jednak tylko szkielet, schemat wspomagający skuteczną sprzedaż. Każda osoba działająca w zawodzie sprzedawcy powinna być na tyle kreatywna, by dostosowywać się do sytuacji. Modyfikacje, dobieranie różnych technik sprzedaży, skracanie lub wydłużanie procesu - wszystko to jest zależne od osób biorących udział w transakcji, celów jakie chcą osiągnąć i posiadanych zasobów.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Głównego Księgowego / Głównej Księgowej

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska Praca odbywać się będzie pod nadzorem doświadczonego Dyrektora Finansowego oraz przy wsparciu kancelarii podatkowej. Ewidencja i weryfikacja dokumentów finansowo-księgowych. Bieżąca kontrola i analiza kont księgowych. Pomoc przy sporządzaniu sprawozdań finansowych oraz...
  • Młodszy Specjalista ds. Technicznego Wsparcia Produktów Kadrowo-Płacowych

    Symfonia Sp. z o.o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: udzielanie wsparcia klientom korzystającym z oprogramowania Symfonia Kadry i Płace - zgłoszenia telefoniczne, czat, email zasilanie baz wiedzy i tworzenie dokumentacji
  • Broker - Financial Risks and Trade Credits

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Aon – Podejmujemy lepsze decyzje W Aon kształtujemy decyzje, aby chronić i wzbogacać życie ludzi na całym świecie. Jesteśmy jedną zjednoczoną, inkluzywną i różnorodną drużyną, pełną pasji do pomagania naszym kolegom i klientom w osiąganiu sukcesów. Jak będzie wyglądał Twój...
  • Kierownik Działu Spedycji Morskiej / Kolejowej / Lotniczej

    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twoje obowiązki: Realizuj plany sprzedażowe i strategie produktów; Zarządzaj budżetem oddziału; Rozwijaj współpracę z klientami; Nadzoruj procesy sprzedażowe; Zarządzaj zespołem; Uczestnicz w wydarzeniach branżowych;
  • Kierownik Serwisu Pojazdów Ciężarowych

    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Główne zadania: Nadzorowanie działu serwisu pojazdów ciężkich; Utrzymanie floty ponad 250 pojazdów w dobrym stanie technicznym; Zapewnienie jakości i terminowości napraw; Tworzenie budżetów i planów rozwoju serwisu; Zarządzanie zespołem serwisowym (15 osób) Organizacja i ocena pracy...
  • Doradca Serwisowy w Biurze Obsługi Klienta

    APEX - THERMO KING sp. z o.o.   Bydgoszcz    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Osoba na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za: Obsługę klienta serwisu agregatów chłodniczych do samochodów dostawczych i ciężarowych. Sprzedaż usług serwisowych oraz części zamiennych. Utrzymywanie i budowanie długotrwałych relacji z klientem. Wykonywanie kosztorysów oraz...

Najnowsze artykuły

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw można skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy oraz liczby karmionych dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.