Dawniej dostawało się pracę „po znajomości”. Dziś można ją otrzymać „z polecenia” dzięki programom referencyjnym. Co to takiego? To coraz częściej stosowane przez firmy systemy, dzięki którym pracownicy mogą polecać do pracy swoich znajomych. Ich założenie jest proste – każdy pracownik posiada grupę znajomych, z których część to osoby, z którymi kiedyś współpracował, studiował, spotkał się na kursie czy warsztatach. Osoby te mogą być zainteresowane ciekawą propozycją pracy. Pracownicy z polecenia przechodzą zazwyczaj taki sam proces rekrutacyjny jak inni kandydaci (i to odróżnia pracę z polecenia od pracy „po znajomości”), a jeśli dostaną pracę, to pracownik, który ich polecił, nierzadko zyskuje dodatkowy bonus – np. w postaci premii.
Spis treści
Dlaczego firmy lubią pracowników z polecenia?
Uzyskują dzięki temu dostęp do tzw. pasywnych kandydatów, którzy nie szukają aktywnie pracy. Ludzie lubią ludzi podobnych do siebie. Pracownik z polecenia ma większe szanse być tak dobry jak osoba, która go poleca. Współczynnik rotacji jest u pracowników z polecenia 13% niższy niż u tych pozyskanych tradycyjnie. Pracownik z polecenia wie więcej o firmie niż pracownik, który odpowiada na ogłoszenie – przecież podpytał kolegę o firmę. Dlatego taka osoba szybciej się wdraża. Dzięki temu, że w firmie pracują osoby, które się znają, atmosfera ma szanse być bardziej koleżeńska.
Jak szukać pracy z polecenia? 5 kroków
1. Utrzymuj kontakty z byłymi kolegami z pracy, poznawaj ludzi, buduj jak największą sieć znajomych. Im więcej osób znasz, tym większe szanse, że ktoś poleci Cię do pracy. Nigdy nie pal za sobą mostów i uważaj na to, co publikujesz
w serwisach społecznościowych!
2. Informuj osoby, które znasz, o tym, czym się zajmujesz.
Nikt Cię nie poleci, jeśli nie będzie wiedział, że jesteś w danej dziedzinie specjalistą (lub przynajmniej szukasz pracy w danym obszarze). Staraj się budować swój wizerunek jako eksperta. O tym, czym się zajmujesz, nie musisz mówić wprost – publikuj linki do artykułów branżowych w social mediach raz na jakiś czas napisz coś o swojej pracy.
3. Bądź lubiany i pozytywny.
Nikt nie poleci do pracy gbura czy niemiłej osoby. Nie musisz być przyjacielem wszystkich, ale staraj się, by inni odbierali Cię jako osobę sympatyczną.
4. Bądź pomocny.
Nie bombarduj znajomych swoim CV. Zamiast tego buduj wizerunek eksperta. Pomagaj innym, kiedy tego potrzebują. Wdzięczność, szacunek i przekonanie o tym, że jesteś „dobrym kolegą”, sprawią, że znajomi będą o Tobie pamiętać. Informuj o tym, że szukasz pracy. Nie bądź przy tym nachalny.
5. Bądź aktywny.
Samodzielnie szukaj kontaktów i podpytuj znajomych w firmach, które Cię interesują, czy nie słyszeli o ciekawych ofertach.
3 kwestie, które warto przemyśleć, zanim polecisz znajomego do pracy
Rekomendacje, których udzielasz, rzutują zarówno na Twoją opinię w pracy, jak i na relacje z Twoim znajomym. Dlatego zanim polecisz kolegę w dziale HR, pomyśl:
- Czy znajomy posiada niezbędne kompetencje?
Oczywiście, nie jesteś rekruterem, by oceniać to, czy kolega nadaje się do pracy. W zależności jednak od tego, na ile dobrze go znasz, masz o nim pewną wiedzę. Czy wiesz, że jest godny zaufania? Czy możesz powiedzieć, że był dobrym współpracownikiem? Jeśli kogoś polecasz, w pewnym sensie bierzesz za niego odpowiedzialność. Dlatego nie warto polecać osób, o których wiesz, że się nie sprawdzą.
- Czy kolega pasuje do organizacji? Każda firma to określona kultura organizacji.
- Czy jesteś pewien, że Twój znajomy będzie się w Twojej firmie czuł dobrze?
Pamiętaj, że jeśli polecisz kolegę, a ten się rozczaruje, może mieć do Ciebie pretensje. Polecając go, powiedz mu zatem o wszystkich plusach i minusach pracy.
Czytaj także: Zielone kołnierzyki – czym jest ten nowy trend na rynku pracy?