W naszym artykule, prezentujemy kilka sposobów na skuteczne dotarcie do pracodawcy. To pierwszy i najważniejszy czynnik, który umożliwi nam szukanie pracy. Cały nasz wysiłek sprowadza się do znalezienia pracodawcy. Postaramy się wyjaśnić, jak zrobić to za pomocą pośrednika w postaci biur karier, targów pracy. Oraz, przedstawimy jakie rozwiązania mogą przynieść najlepsze rezultaty w naszych poszukiwaniach.
Regiony w Polsce są wciąż mocno zróżnicowane. Nie wszędzie jest równie łatwo o pracę, jak i nie wszędzie tak samo trudno ją znaleźć. Aby móc mówić o wyborze, potrzebujemy znać drogi, którymi możemy się skontaktować i spotkać z pracodawcą. Dlatego, większości z nas powinny być znane przynajmniej biura karier działające przy ośrodkach akademickich. Rzeczą równie wartą uwagi są targi pracy. Mogą się one odbywać z urzędu pracy lub urzędu marszałkowskiego (cyklicznie co roku, odbywają się we wszystkich miastach wojewódzkich w Polsce wojewódzkie targi pracy). Obok targów organizowanych przez władze miast lub województw, coraz częściej odbywają się także targi i spotkania branżowe. Powiedzieliśmy już, że najłatwiej szukać tam, gdzie koncentrują się potencjalni pracodawcy. Z podobnego założenia wychodzą organizatorzy imprezy, którzy rok rocznie liczą na duże zainteresowanie organizowanymi przez siebie giełdami pracy.
Najważniejsze w szukaniu pracodawcy i pracy jest znać specyfikę swojej branży i możliwości regionu, w którym jej szukamy. Często dzieje się tak, że pewien region kraju specjalizuje się, lub jest znany z produkcji oraz usług dla konkretnego sektora. Ostatnio polskim zagłębiem informatycznym stał się Wrocław, podobnie jak w przemyśle bawełnianym i włókienniczym nadal przoduje Bielsko-Biała. W takim rozeznaniu, gdzie najłatwiej szukać pracy w naszym fachu może pomóc nam literatura branżowa, czasopisma. O tym, co piszczy w regionie, możemy poczytać na internetowej stronie Wirtualnego Nowego Przemysłu: www.wnp.pl/konferencje, a także na większości portali branżowych. Przydatne w wyszukiwaniu informacji z regionu mogą nam być miejskie serwisy gospodarcze, w miarę możliwości również Specjalne Strefy Ekonomiczne (o czym pisaliśmy w artykule „Jak rozwinąć skrzydła w biznesie”). Potentatem informacji na temat rynku i możliwości będą również stowarzyszenia na rzecz rozwoju miast, czy też regionalne izby gospodarcze.
O ile jednak konferencje odbywają się w wybranych miejscach Polski, o tyle akademickie biura karier działają na (prawie) każdej uczelni. Dostęp do nich ma każdy absolwent, student. Czasem nawet (jak w przypadku katowickiego Akademickiego Centrum Kariery) osoby nie studiujące. Takie biura karier często oferują subskrypcje z ofertami pracy przesyłanymi regularnie raz w tygodniu. Pomysł nie głupi, a rezultat bardzo pożądany. Możemy na bieżąco obserwować zmiany na rynku, poszerzającą się ilość ofert sektorów gospodarki. Nie zawsze jest też tak, że biuro obsługuje jedynie studentów danej uczelni.
Jak każda organizacja promocji zatrudnienia, obowiązkiem biur karier jest pomoc studentowi w znalezieniu praktyk w kierunku, w którym się kształci. Łatwiej również trafić do firmy lub agencji, która jest zainteresowania zatrudnianiem studentów. Dlatego chociażby po to warto zgłosić się do biura karier. Ale to nie wszystko. Możliwe są również konsultacje i porady pracujących przy biurach karier psychologów czy osób z działu HR. Swoje zadania statutowe Akademickie Biura Karier realizują również poprzez organizowanie szkoleń i warsztatów dla studentów. Oprócz konkretnych ofert pracy, możemy również dostać pomoc w postaci doskonalenia zawodowego. Dokładna mapa zagęszczenia biur karier w Polsce dostępna jest na stronie internetowej: www.ack.ae.katowice.pl/strona.php?page=biurakarier
Ideałem byłoby połączyć współpracę i możliwości biura karier z giełdami branżowymi. Na korzyść tego pierwszego przemawia fakt, że skupia firmy przyjazne studentom i absolwentom oraz ludziom młodym. Jednak coraz lepiej zdajemy sobie sprawę z tego, że lepiej szukać u źródła i zasypanie tysiącem ofert z branży, które nas nie dotyczą to nie jest rozwiązanie na dłuższą metę. Dlatego najlepiej dla studenta i przyszłego absolwenta byłoby połączyć branżę z możliwościami jakie daje biuro karier. Jeśli dobrze rozpoznamy rynek i firmy, które się w nim poruszają, możemy sami zorganizować spotkanie z pracodawcami. Potrzebujemy do tego pomocy placówki, która wypożyczyłaby nam sale i sprzęt. Warto również zadbać o odpowiedni rozgłos medialny i uświetnienie uroczystości obecnością władz uczelni lub miasta. Takie inicjatywy dobrze zaplanowane i zorganizowane (nagłośnione) cieszą się dużym odzewem społecznym. My sami, jeśli nie skorzystamy z obecności pracodawców na spotkaniu, na pewno będziemy mogli pochwalić się sporym dorobkiem i doświadczeniem w organizacji dużego przedsięwzięcia. Taka współpraca jest możliwa dzięki organizacjom wspierania i promocji przedsiębiorczości. W przypadku studentów, mogą to być zarówno biura karier, jak i inkubatory przedsiębiorczości, lokalne stowarzyszenia. My realizujemy w ten sposób swoje cele zawodowe, organizacje swoje cele statutowe.
Poza targami pracy oraz biurami karier, jak pisaliśmy w artykule „Kiedy i gdzie szukać pracy” – należy pamiętać o Internecie. Wszystkie z zapytanych przez nas firm i agencji rekrutacyjnych doceniły już to źródło i możliwości dotarcia do dużej ilości osób. Musimy tylko trafić na dobre miejsce do kontaktu z pracodawcą. Wtedy, nie pozostanie nam nic innego jak tylko znaleźć coś dobrego dla siebie.
07.05.2007 - Zespół Praca.pl