Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Dziesięć cech efektywnego handlowca

Dziesięć cech efektywnego handlowca

 
Dziesięć cech efektywnego handlowca

Jakie cechy powinien mieć sprzedawca, by mógł być efektywny?
Trenerzy sprzedaży wymieniają dziesiątki cech, jakie wpływają na sukces handlowca. Te najważniejsze można zebrać w 10 obszarów, z których każdy jest zarówno tak samo ważny, jak i zależny od ciebie. Innymi słowy, nawet jeśli widzisz braki w jakiejś dziedzinie, nic nie stoi na przeszkodzie, by nad sobą pracować.

10 najważniejszych cech efektywnego handlowca

1. Praca z pasją – w przypadku telefonicznej sprzedaży: chęć sprzedawania przez telefon.

2. Gotowość do pracy oraz zmian.

3. Silna potrzeba osiągnięć jako automotywacja.

4. Optymizm i entuzjazm każdego dnia.

5. Umiejętność organizacji czasu pracy rytualizacja własnego dnia.

6. Gotowość służenia klientowi, relacyjność, dzielenie się wiedzą, bycie jego doradcą.

7. Komunikacja i efektywna rozmowa.

8. Empatia.

9. Przygotowanie psychiczne/mentalne i Fizyczne.

10. Wiedza zawodowa/produktowa.

Przyjrzyjmy im się po kolei:

Praca z pasją
Czy jeżeli czujesz, że pracujesz za karę, to możesz do pracy przychodzić z radością i pozytywnym nastawieniem? Jeśli nie lubisz tego, co robisz, czy możesz w tym osiągnąć sukces? Odpowiedź na oba pytania brzmi „NIE”. Nie ma wątpliwości, że tylko praca z pasją daje nam codzienny zastrzyk energii. To pasja i chęć sprzedawania wyróżniają dobrych sprzedawców. Taka osoba uważa sprzedaż za pasjonujące doświadczenie i wierzy, że sprzedawany produkt jest czymś naprawdę dobrym, dlatego jest w stanie odnosić sukcesy.

Gotowość do pracy i zmian
Wielu sprzedawców twierdzi, że choć sprzedaż daje im dużo satysfakcji, to wymaga wielu godzin ciężkiej pracy. Jeśli każda twoja rozmowa z klientem, każda prezentacja i każda oferta będzie wyglądała tak, jakby od niej i tylko od niej zależało zrealizowanie planu sprzedaży, zdobycie uznania i awans, to zostawisz swoich  konkurentów daleko w tyle. Wewnętrzna zgoda na ciężką pracę często rodzi się z pragnienia osiągania sukcesów życiowych. Jeśli nie wiem, czego chcę w życiu osobistym, nie będę również wiedział, czego pragnę w życiu zawodowym.

Silna potrzeba osiągnięć
Ambicja jest potężnym motorem działania. Nie ma znaczenia, czy wynika z tego, że chcesz być lepszy od innych, czy poprawić swoje zarobki i „poziom życia” – ważne, byś miał cel, który chcesz zrealizować i który jest twoim osobistym celem. Jeśli na wysokich wynikach sprzedażowych będzie zależało twojemu kierownikowi, ale tobie niekoniecznie, nie odniesiesz sukcesu, ponieważ w sprzedaży motywacja zewnętrzna nie działa.
Zastanów się i odpowiedz sobie na pytanie: Dlaczego jestem handlowcem? Ile pasji wkładam w pracę, co mnie inspiruje i motywuje do działania, dlaczego klient ma kupić właśnie ode mnie? Jaka jest jego motywacja do zakupu, a jaka jest moja do sprzedania. Takie pytania pozwolą ci nie tylko wzbudzić w sobie motywację, ale również stać się lepszym handlowcem.

Optymizm i entuzjazm
Jeśli do każdej transakcji handlowej podchodziłbyś z przekonaniem, że nie uda ci się zrealizować transakcji, to czy w ogóle masz jakieś szanse na sprzedaż? Handlowiec potrzebuje przekonania, że może odnieść sukces w branży, w której działa, oraz głębokiej wiary we własne możliwości. Dotyczy to również przekonania o wysokiej wartości produktu, który sprzedaje. Jeśli ty sam nie pałasz entuzjazmem do produktu, który sprzedajesz, to jak możesz zarazić nim klienta?

Organizacja czasu pracy
Dobre zaplanowanie dnia, a później trzymanie się tego planu buduje nasze poczucie skuteczności – tak ważne w pracy sprzedawcy.

Gotowość służenia klientowi, nastawienie na relacje
Klient, aby ci zaufać, musi czuć, że istnieje między wami relacja. Więź stanowi integralną część zaufania. Zaufanie buduje się wtedy, jak mówi Covey – gdy sprzedawca jest szczery wobec klienta, a jednocześnie kompetentny, jest ekspertem w tym, co robi.

Efektywna komunikacja
Kluczem do sprzedaży jest zrozumienie, dlaczego potencjalny klient chce kupić. „Ludzie uwielbiają kupować”. Poznanie motywacji do zakupu przynosi lepsze  efekty niż przekonywanie, że produkt jest świetny. Autentyczność handlowca to cecha, którą klient postrzega w miarę trwania prezentacji i rozwoju relacji. Wynika ona z etycznych, uczciwych i spójnych działań, jakie podejmujemy, i z tego, co mówimy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Kevin Hogan mówi o siedmiu kluczowych krokach w budowaniu dobrego kontaktu z klientem. Jak powinien zachowywać się sprzedawca według Hogana (K. Hogan, Skuteczne porozumiewanie się)?

• Zsynchronizuj się z klientem, modelując, odzwierciedlając, podążając za nimi dopasowując się do niego.
• Okaż rozmówcy prawdziwe i szczere zainteresowanie.
• Szukaj potwierdzenia, że kontakt faktycznie jest nawiązany, że nie jest to jednostronny monolog „domokrążcy”.
• Dowiedz się, co dla klienta jest najważniejsze, co dla niego stanowi WARTOŚĆ, te wartości bardzo często są różne od twoich.
• Zadawaj pytania, aby ustalić zasady, które określają wartości dla klienta.
• Zadawaj pytania, aby rozpoznać potrzeby rozmówcy, te ujawnione i te ukryte.
• Zadawaj pytania, aby ustalić zasady, które określają potrzeby klienta.

Dobry kontakt to dostrzegalna sympatia pomiędzy dwojgiem lub większą ilością osób. Zdolność do nawiązania i utrzymania  kontaktu jest jedną z podstawowych umiejętności handlowca.

Empatia
Empatia w przypadku sprzedawców oznacza umiejętność wczucia się w klienta i popatrzenia na produkt jego oczami. Pozwala na zrozumienie, dlaczego klient może chcieć lub nie chcieć dokonać zakupu. Empatyczny sprzedawca nie kieruje się swoim postrzeganiem produktu i transakcji, ale zbiera wiedzę na temat klienta i wykorzystuje ją by przekonać klienta do zakupu.
Istnieje dynamiczna zależność między empatią a ambicją. Odnoszący sukcesy sprzedawca musi mieć kombinację obu cech, które wzmacniają się nawzajem – każda umożliwia maksymalne wykorzystanie tej drugiej.

Przygotowanie psychiczne i fizyczne
W przypadku handlowca przygotowanie psychiczne oznacza wykształcenie motywacji i pozytywnego nastawienia wobec klienta i całego procesu sprzedaży. Przygotowanie Fzyczne też jest ważne – jeśli będziesz zmęczony, głodny, poirytowany, to nie będziesz w stanie wykorzystać całego swojego potencjału.

Wiedza zawodowa i produktowa
Przygotowanie obejmuje również wiedzę na temat produktu lub usługi, 2 K. Hogan, Skuteczne porozumiewanie się którą sprzedajesz. Musisz być gotów odpowiedzieć na każde pytanie klienta,
doskonale znać to, co sprzedajesz. Inaczej klient ci nie zaufa, ponieważ nie będzie w tobie widział kompetentnego partnera.

Wyzwania dla handlowców na najbliższe lata:
Trzy kluczowe elementy osobowości poszukiwane przez obecny rynek pracy to:
• dążenie do celu;
• myślenie;
• nastawienie na relacje.

Dążenie do celu (czyli właściwe nastawienie do tego, co się robi; mentalność) – pytania, jakie warto sobie zadać: Co chcesz robić w życiu? Co sprawia, że codziennie rano wstajesz z łóżka? Dlaczego chcesz iść naprzód? Czy zadowala cię bycie przeciętnym, czy chcesz być lepszym?

Myślenie (czyli to, jak oceniasz swoje szanse i możliwości) – pytania, jakie warto sobie zadać: Jak podejmuję decyzje? Jak  oceniam swoje możliwości? Czy jestem zdyscyplinowany? Odpowiedzialny? Czy nie prowadzę strategii samouzatrudnienia? Czy rozważam różne scenariusze, czy też może biorę życie takie, jakim jest, i nie staram się niczego zmienić?

Nastawienie na relacje (czyli to, w jaki sposób buduje się kontakt z klientem i sprzedaje) – pytania, jakie warto sobie zadać: W jaki sposób buduję zaufanie klienta? Czy staram się, by zaistniała między nami więź? W jaki sposób? Jak podchodzę do potrzeb mojego klienta? Czy są dla mnie ważne? Powyższe cechy stanowią fundament. Jeśli ich zabraknie, niewiele pomoże zdobyta wiedza czy doświadczenie oraz szkolenia. Potęga tych trzech elementów polega na tym, że przenosi się ona z sytuacji na sytuację, a wiedza z osoby na osobę.

Jeśli umiesz właściwie myśleć, konsekwentnie dążyć do celu i chcesz rozumieć innych, zawsze będziesz potrafił postawić na swoim w sposób prosty i przekonujący.
Bez tych cech sprzedawcy trudno osiągnąć sukces, a Firmy coraz mocniej zwracają na nie uwagę w trakcie rekrutacji. Oczywiście doświadczenie i do tej pory osiągnięte sukcesy są ważne, ale nie gwarantują otrzymania ciekawej oferty pracy, jeśli u kandydata zabraknie pozytywnego nastawienia, zaangażowania i chęci kontaktu z klientem.

Monika Iwaniec

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Przedstawiciel Handlowy - branża TSL

    euro-solution sp. z o.o.   Suchy Las, k/Poznania    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Opis stanowiska: poszukiwanie nowych możliwości biznesowych w obrębie sektora TSL, przygotowywanie ofert i negocjowanie warunków współpracy z klientami, utrzymywanie pozytywnych relacji z kluczowymi klientami oraz nawiązywanie nowych kontaktów, realizacja wyznaczonych planów sprzedaży,...
  • Doradca ds. Turystyki z Językiem Norweskim

    Concentrix   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   9 550 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Pierwszy punkt kontaktu dla klientów w sprawach dotyczących podróży. Doradzanie w zakresie lotów, produktów, usług online, metod płatności i programów lojalnościowych. Pomoc w zakupie biletów lotniczych i obsłudze różnych metod płatności. Wsparcie klientów w przypadku trudności...
  • Rotenso - Grupa Thermosilesia
    specjalista mid / senior / menedżer  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Będziesz odpowiedzialny/a za: realizację założonych celów sprzedażowych na podległym terenie; opracowywanie koncepcji z zakresu klimatyzacji; obsługę stałych, aktywnych klientów jak również pozyskiwanie nowych – firmy instalacyjne, generalni wykonawcy, projektanci/architekci;...
  • Doradca techniczno-handlowy

    Rotenso - Grupa Thermosilesia   Ruda Śląska    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Będziesz odpowiedzialny/a za: realizację założonych celów sprzedażowych na podległym terenie; opracowywanie koncepcji oraz projektów z zakresu klimatyzacji; obsługę stałych, aktywnych klientów jak również pozyskiwanie nowych – firmy instalacyjne, generalni wykonawcy,...
  • Analityk Sprzedaży

    Rotenso - Grupa Thermosilesia   Ruda Śląska    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Będziesz odpowiedzialny/a za: przetwarzanie i analiza danych efektywnościowych z różnych źródeł; prezentowanie wyników analiz w formie raportów i dashboardów; przygotowywanie wniosków i rekomendacji w oparciu o realizowane analizy; współpraca z innymi działami w celu optymalizacji...
  • Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twoje zadania: Profesjonalna obsługa klientów, zgodnie z naszymi standardami; Ekspozycja i sprzedaż produktów mięsno-wędliniarskich; Monitorowanie terminów przydatności produktów; Utrzymywanie czystości na stanowisku pracy;

Najnowsze artykuły

Trzech Króli – jakie kraje Europy mają wtedy dzień wolny?

Trzech Króli – jakie kraje Europy mają wtedy dzień wolny?

Czy wiecie, co oznacza akronim C☩M☩B, pisany na drzwiach domów z okazji święta Trzech Króli? Okazuje się, że niekoniecznie są to inicjały mędrców ze Wschodu! Kiedy wypada święto w 2025 roku, dla kogo jest to dzień wolny od pracy, a także jaka wiąże się z nim historia? Dziś mamy dla Was garść informacji na temat święta Trzech Króli w Polsce i na świecie.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy pod koniec roku to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do stycznia lub lutego? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej zwiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest najlepszy czas na szukanie pracy, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Pierwszy długi weekend 2025 mamy już w styczniu – warto skorzystać, bo na kolejny poczekamy aż do kwietnia. Stosunkowo korzystnie wypadają i majówka, i Zielone Świątki, a także święto 15 sierpnia, które w przyszłym roku będzie w piątek. Kiedy brać wolne, by wykorzystać jak najmniej własnej puli urlopów? Przedstawiamy nowy Kalendarz dni wolnych od pracy. Sprawdź i zaplanuj urlopy 2025!

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.