Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Dziesięć cech efektywnego handlowca

Dziesięć cech efektywnego handlowca

 
Dziesięć cech efektywnego handlowca

Trenerzy sprzedaży wymieniają dziesiątki cech, jakie wpływają na sukces handlowca. Te najważniejsze można zebrać w 10 obszarów, z których każdy jest zarówno tak samo ważny, jak i zależny od ciebie. Innymi słowy, nawet jeśli widzisz braki w jakiejś dziedzinie, nic nie stoi na przeszkodzie, by nad sobą pracować.

 

Spis treści

Jakie cechy powinien mieć sprzedawca, by mógł być efektywny?

 

Trenerzy sprzedaży wymieniają dziesiątki cech, jakie wpływają na sukces handlowca. Te najważniejsze można zebrać w 10 obszarów, z których każdy jest zarówno tak samo ważny, jak i zależny od ciebie. Innymi słowy, nawet jeśli widzisz braki w jakiejś dziedzinie, nic nie stoi na przeszkodzie, by nad sobą pracować.


10 najważniejszych cech efektywnego handlowca

 

  • Praca z pasją – w przypadku telefonicznej sprzedaży: chęć sprzedawania przez telefon.
  • Gotowość do pracy oraz zmian.
  • Silna potrzeba osiągnięć jako automotywacja.
  • Optymizm i entuzjazm każdego dnia.
  • Umiejętność organizacji czasu pracy rytualizacja własnego dnia.
  • Gotowość służenia klientowi, relacyjność, dzielenie się wiedzą, bycie jego doradcą.
  • Komunikacja i efektywna rozmowa.
  • Empatia.
  • Przygotowanie psychiczne/mentalne i Fizyczne.
  • Wiedza zawodowa/produktowa.


Przyjrzyjmy im się po kolei.

  • Praca z pasją

 

Czy jeżeli czujesz, że pracujesz za karę, to możesz do pracy przychodzić z radością i pozytywnym nastawieniem? Jeśli nie lubisz tego, co robisz, czy możesz w tym osiągnąć sukces? Odpowiedź na oba pytania brzmi „NIE”. Nie ma wątpliwości, że tylko praca z pasją daje nam codzienny zastrzyk energii. To pasja i chęć sprzedawania wyróżniają dobrych sprzedawców. Taka osoba uważa sprzedaż za pasjonujące doświadczenie i wierzy, że sprzedawany produkt jest czymś naprawdę dobrym, dlatego jest w stanie odnosić sukcesy.

  • Gotowość do pracy i zmian

 

Wielu sprzedawców twierdzi, że choć sprzedaż daje im dużo satysfakcji, to wymaga wielu godzin ciężkiej pracy. Jeśli każda twoja rozmowa z klientem, każda prezentacja i każda oferta będzie wyglądała tak, jakby od niej i tylko od niej zależało zrealizowanie planu sprzedaży, zdobycie uznania i awans, to zostawisz swoich  konkurentów daleko w tyle. Wewnętrzna zgoda na ciężką pracę często rodzi się z pragnienia osiągania sukcesów życiowych. Jeśli nie wiem, czego chcę w życiu osobistym, nie będę również wiedział, czego pragnę w życiu zawodowym.

  • Silna potrzeba osiągnięć

 

Ambicja jest potężnym motorem działania. Nie ma znaczenia, czy wynika z tego, że chcesz być lepszy od innych, czy poprawić swoje zarobki i „poziom życia” – ważne, byś miał cel, który chcesz zrealizować i który jest twoim osobistym celem. Jeśli na wysokich wynikach sprzedażowych będzie zależało twojemu kierownikowi, ale tobie niekoniecznie, nie odniesiesz sukcesu, ponieważ w sprzedaży motywacja zewnętrzna nie działa.

 

Zastanów się i odpowiedz sobie na pytanie: Dlaczego jestem handlowcem? Ile pasji wkładam w pracę, co mnie inspiruje i motywuje do działania, dlaczego klient ma kupić właśnie ode mnie? Jaka jest jego motywacja do zakupu, a jaka jest moja do sprzedania. Takie pytania pozwolą ci nie tylko wzbudzić w sobie motywację, ale również stać się lepszym handlowcem.

  • Optymizm i entuzjazm

 

Jeśli do każdej transakcji handlowej podchodziłbyś z przekonaniem, że nie uda ci się zrealizować transakcji, to czy w ogóle masz jakieś szanse na sprzedaż? Handlowiec potrzebuje przekonania, że może odnieść sukces w branży, w której działa, oraz głębokiej wiary we własne możliwości. Dotyczy to również przekonania o wysokiej wartości produktu, który sprzedaje. Jeśli ty sam nie pałasz entuzjazmem do produktu, który sprzedajesz, to jak możesz zarazić nim klienta?

  • Organizacja czasu pracy

 

Dobre zaplanowanie dnia, a później trzymanie się tego planu buduje nasze poczucie skuteczności – tak ważne w pracy sprzedawcy.

  • Gotowość służenia klientowi, nastawienie na relacje

 

Klient, aby ci zaufać, musi czuć, że istnieje między wami relacja. Więź stanowi integralną część zaufania. Zaufanie buduje się wtedy, jak mówi Covey – gdy sprzedawca jest szczery wobec klienta, a jednocześnie kompetentny, jest ekspertem w tym, co robi.

  • Efektywna komunikacja

 

Kluczem do sprzedaży jest zrozumienie, dlaczego potencjalny klient chce kupić. „Ludzie uwielbiają kupować”. Poznanie motywacji do zakupu przynosi lepsze  efekty niż przekonywanie, że produkt jest świetny. Autentyczność handlowca to cecha, którą klient postrzega w miarę trwania prezentacji i rozwoju relacji. Wynika ona z etycznych, uczciwych i spójnych działań, jakie podejmujemy, i z tego, co mówimy.

 

 

Kevin Hogan mówi o siedmiu kluczowych krokach w budowaniu dobrego kontaktu z klientem. Jak powinien zachowywać się sprzedawca według Hogana (K. Hogan, Skuteczne porozumiewanie się)?

  • Zsynchronizuj się z klientem, modelując, odzwierciedlając, podążając za nimi dopasowując się do niego.
  • Okaż rozmówcy prawdziwe i szczere zainteresowanie.
  • Szukaj potwierdzenia, że kontakt faktycznie jest nawiązany, że nie jest to jednostronny monolog „domokrążcy”.
  • Dowiedz się, co dla klienta jest najważniejsze, co dla niego stanowi WARTOŚĆ, te wartości bardzo często są różne od twoich.
  • Zadawaj pytania, aby ustalić zasady, które określają wartości dla klienta.
  • Zadawaj pytania, aby rozpoznać potrzeby rozmówcy, te ujawnione i te ukryte.
  • Zadawaj pytania, aby ustalić zasady, które określają potrzeby klienta.


Dobry kontakt to dostrzegalna sympatia pomiędzy dwojgiem lub większą ilością osób. Zdolność do nawiązania i utrzymania  kontaktu jest jedną z podstawowych umiejętności handlowca.

  • Empatia

 

Empatia w przypadku sprzedawców oznacza umiejętność wczucia się w klienta i popatrzenia na produkt jego oczami. Pozwala na zrozumienie, dlaczego klient może chcieć lub nie chcieć dokonać zakupu. Empatyczny sprzedawca nie kieruje się swoim postrzeganiem produktu i transakcji, ale zbiera wiedzę na temat klienta i wykorzystuje ją by przekonać klienta do zakupu.


Istnieje dynamiczna zależność między empatią a ambicją. Odnoszący sukcesy sprzedawca musi mieć kombinację obu cech, które wzmacniają się nawzajem – każda umożliwia maksymalne wykorzystanie tej drugiej.

  • Przygotowanie psychiczne i fizyczne

 

W przypadku handlowca przygotowanie psychiczne oznacza wykształcenie motywacji i pozytywnego nastawienia wobec klienta i całego procesu sprzedaży. Przygotowanie Fzyczne też jest ważne – jeśli będziesz zmęczony, głodny, poirytowany, to nie będziesz w stanie wykorzystać całego swojego potencjału.

  • Wiedza zawodowa i produktowa

 

Przygotowanie obejmuje również wiedzę na temat produktu lub usługi, 2 K. Hogan, Skuteczne porozumiewanie się którą sprzedajesz. Musisz być gotów odpowiedzieć na każde pytanie klienta, doskonale znać to, co sprzedajesz. Inaczej klient ci nie zaufa, ponieważ nie będzie w tobie widział kompetentnego partnera.

 


Wyzwania dla handlowców na najbliższe lata


Trzy kluczowe elementy osobowości poszukiwane przez obecny rynek pracy to:


• dążenie do celu;
• myślenie;
• nastawienie na relacje.

Dążenie do celu (czyli właściwe nastawienie do tego, co się robi; mentalność) – pytania, jakie warto sobie zadać: Co chcesz robić w życiu? Co sprawia, że codziennie rano wstajesz z łóżka? Dlaczego chcesz iść naprzód? Czy zadowala cię bycie przeciętnym, czy chcesz być lepszym?

Myślenie (czyli to, jak oceniasz swoje szanse i możliwości) – pytania, jakie warto sobie zadać: Jak podejmuję decyzje? Jak  oceniam swoje możliwości? Czy jestem zdyscyplinowany? Odpowiedzialny? Czy nie prowadzę strategii samouzatrudnienia? Czy rozważam różne scenariusze, czy też może biorę życie takie, jakim jest, i nie staram się niczego zmienić?

Nastawienie na relacje (czyli to, w jaki sposób buduje się kontakt z klientem i sprzedaje) – pytania, jakie warto sobie zadać: W jaki sposób buduję zaufanie klienta? Czy staram się, by zaistniała między nami więź? W jaki sposób? Jak podchodzę do potrzeb mojego klienta? Czy są dla mnie ważne? Powyższe cechy stanowią fundament. Jeśli ich zabraknie, niewiele pomoże zdobyta wiedza czy doświadczenie oraz szkolenia. Potęga tych trzech elementów polega na tym, że przenosi się ona z sytuacji na sytuację, a wiedza z osoby na osobę.

Jeśli umiesz właściwie myśleć, konsekwentnie dążyć do celu i chcesz rozumieć innych, zawsze będziesz potrafił postawić na swoim w sposób prosty i przekonujący.


Bez tych cech sprzedawcy trudno osiągnąć sukces, a Firmy coraz mocniej zwracają na nie uwagę w trakcie rekrutacji. Oczywiście doświadczenie i do tej pory osiągnięte sukcesy są ważne, ale nie gwarantują otrzymania ciekawej oferty pracy, jeśli u kandydata zabraknie pozytywnego nastawienia, zaangażowania i chęci kontaktu z klientem.

Monika Iwaniec

Czytaj takżeSpecjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • MAOBI Group   za 3 dni wygasa
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę  pełny etat   9 000 - 12 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Zakres obowiązków: Nadzór i koordynacja wybranych procesów finansowych w grupie spółek: Zarządzanie obiegiem dokumentów księgowych oraz zapewnienie ich poprawności i zgodności z obowiązującymi przepisami; Optymalizacja procesów dotyczących obiegu dokumentów w firmie; Tworzenie i...
  • Account Manager

    MAOBI Group   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid) / menedżer  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Twój zakres obowiązków Kontakt z pracownikami tymczasowymi , zarządzanie ich czasem pracy i układanie grafików. Zarządzanie bazą pracowników tymczasowych oraz aspektami ich codziennej pracy na terenie Niemiec takimi jak: urlopy, zakwaterowanie, zwolnienia lekarskie. Budowanie pozytywnego...
  • Specjalista / Specjalistka ds. sprzedaży

    COLUMB AUTO TRADE sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 12 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 dni
    Jesteś aktywny i zmotywowany? Dążysz do samorozwoju i zdobywania biznesowych szczytów? Zawsze chciałeś stać się częścią międzynarodowej firmy i mieć w niej szansę na rozwój? W takim razie ten wakat jest zdecydowanie dla Ciebie! Columb Auto Trade, odnosząca sukcesy międzynarodowa...
  • MAOBI Group
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 dni
    Cel Stanowiska: Zapewnienie efektywnej realizacji procesów rekrutacyjnych oraz budowanie pozytywnego wizerunku firmy poprzez profesjonalną komunikację z kandydatami. Twój zakres obowiązków Realizacja indywidualnych i zespołowych celów sprzedażowych oraz jakościowych. Prowadzenie rozmów...
  • Travel Advisor with Russian

    Concentrix   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat   4 800 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Your responsibilities: Responding to customers via phone, chat, and e-mail (outbound and inbound). Working with confidential customer information and treating it sensitively. Presenting proactive, patient, empathetic and understanding attitude.
  • Travel Advisor with Turkish

    Concentrix   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat   6 500 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Your responsibilities: Responding to customers via phone, chat, and e-mail (outbound and inbound). Working with confidential customer information and treating it sensitively. Presenting proactive, patient, empathetic and understanding attitude.

Najnowsze artykuły

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Presja czasu, szybkie podejmowanie decyzji w nagłych sytuacjach, drobiazgowe dbanie o procedury – to codzienność osób zajmujących się obsługą pasażerów na lotnisku. Praca agenta obsługi wymaga i doskonałej organizacji pracy, i sporej odporności psychicznej. Jednocześnie stanowisko to pozwala na atrakcyjne zarobki i realizowanie kariery w perspektywicznej branży lotniczej.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Eurostat podał dane na temat liczby kobiet w nauce. Polska w czołówce państw UE

Eurostat podał dane na temat liczby kobiet w nauce. Polska w czołówce państw UE

Europejski Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dotyczące liczby kobiet pracujących w nauce i inżynierii. W Unii Europejskiej jest ich łącznie 7,7 mln. Polska znajduje się wśród państw, w których odsetek kobiet w tych dziedzinach jest wysoki. Pod tym względem znacząco wyprzedzamy między innymi Niemcy, Francję czy Włochy. 

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

– Skuteczny HR opiera się na danych, a nie na intuicji. Firmy, które chcą efektywnie zarządzać zespołem, muszą monitorować kluczowe wskaźniki HR – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Ekspertka podkreśla, że ważne jest dobranie odpowiednich wskaźników HR do swojej firmy. Jakie są opcje? Oto przewodnik po najważniejszych wskaźnikach HR z przykładami ich zastosowania.

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Choć profesja jest perspektywiczna i bardzo wysoko opłacana, na rynku pracy brakuje 4 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. – Nie jest to zawód dla kogoś, kto chciałby raz nauczyć się wszystkich niezbędnych rzeczy i później przez całe życie korzystać z tej wiedzy – komentuje Iwona Prószyńska, ekspertka z Centrum Cyberbezpieczeństwa i Infrastruktury Państwowego Instytutu Badawczego NASK.

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Nie wszystkie koszty, które ponosi firma, kwalifikują się do pomniejszenia podstawy opodatkowania. Czy wydatek na kawę i herbatę dla pracowników albo choćby catering w czasie spotkania integracyjnego może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów? Wyjaśniamy, jak zaksięgować poszczególne wydatki, by nie budziło to wątpliwości urzędu skarbowego.