Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Dziesięć cech efektywnego handlowca

Dziesięć cech efektywnego handlowca

 
Dziesięć cech efektywnego handlowca

Jakie cechy powinien mieć sprzedawca, by mógł być efektywny?
Trenerzy sprzedaży wymieniają dziesiątki cech, jakie wpływają na sukces handlowca. Te najważniejsze można zebrać w 10 obszarów, z których każdy jest zarówno tak samo ważny, jak i zależny od ciebie. Innymi słowy, nawet jeśli widzisz braki w jakiejś dziedzinie, nic nie stoi na przeszkodzie, by nad sobą pracować.

10 najważniejszych cech efektywnego handlowca

1. Praca z pasją – w przypadku telefonicznej sprzedaży: chęć sprzedawania przez telefon.

2. Gotowość do pracy oraz zmian.

3. Silna potrzeba osiągnięć jako automotywacja.

4. Optymizm i entuzjazm każdego dnia.

5. Umiejętność organizacji czasu pracy rytualizacja własnego dnia.

6. Gotowość służenia klientowi, relacyjność, dzielenie się wiedzą, bycie jego doradcą.

7. Komunikacja i efektywna rozmowa.

8. Empatia.

9. Przygotowanie psychiczne/mentalne i Fizyczne.

10. Wiedza zawodowa/produktowa.

Przyjrzyjmy im się po kolei:

Praca z pasją
Czy jeżeli czujesz, że pracujesz za karę, to możesz do pracy przychodzić z radością i pozytywnym nastawieniem? Jeśli nie lubisz tego, co robisz, czy możesz w tym osiągnąć sukces? Odpowiedź na oba pytania brzmi „NIE”. Nie ma wątpliwości, że tylko praca z pasją daje nam codzienny zastrzyk energii. To pasja i chęć sprzedawania wyróżniają dobrych sprzedawców. Taka osoba uważa sprzedaż za pasjonujące doświadczenie i wierzy, że sprzedawany produkt jest czymś naprawdę dobrym, dlatego jest w stanie odnosić sukcesy.

Gotowość do pracy i zmian
Wielu sprzedawców twierdzi, że choć sprzedaż daje im dużo satysfakcji, to wymaga wielu godzin ciężkiej pracy. Jeśli każda twoja rozmowa z klientem, każda prezentacja i każda oferta będzie wyglądała tak, jakby od niej i tylko od niej zależało zrealizowanie planu sprzedaży, zdobycie uznania i awans, to zostawisz swoich  konkurentów daleko w tyle. Wewnętrzna zgoda na ciężką pracę często rodzi się z pragnienia osiągania sukcesów życiowych. Jeśli nie wiem, czego chcę w życiu osobistym, nie będę również wiedział, czego pragnę w życiu zawodowym.

Silna potrzeba osiągnięć
Ambicja jest potężnym motorem działania. Nie ma znaczenia, czy wynika z tego, że chcesz być lepszy od innych, czy poprawić swoje zarobki i „poziom życia” – ważne, byś miał cel, który chcesz zrealizować i który jest twoim osobistym celem. Jeśli na wysokich wynikach sprzedażowych będzie zależało twojemu kierownikowi, ale tobie niekoniecznie, nie odniesiesz sukcesu, ponieważ w sprzedaży motywacja zewnętrzna nie działa.
Zastanów się i odpowiedz sobie na pytanie: Dlaczego jestem handlowcem? Ile pasji wkładam w pracę, co mnie inspiruje i motywuje do działania, dlaczego klient ma kupić właśnie ode mnie? Jaka jest jego motywacja do zakupu, a jaka jest moja do sprzedania. Takie pytania pozwolą ci nie tylko wzbudzić w sobie motywację, ale również stać się lepszym handlowcem.

Optymizm i entuzjazm
Jeśli do każdej transakcji handlowej podchodziłbyś z przekonaniem, że nie uda ci się zrealizować transakcji, to czy w ogóle masz jakieś szanse na sprzedaż? Handlowiec potrzebuje przekonania, że może odnieść sukces w branży, w której działa, oraz głębokiej wiary we własne możliwości. Dotyczy to również przekonania o wysokiej wartości produktu, który sprzedaje. Jeśli ty sam nie pałasz entuzjazmem do produktu, który sprzedajesz, to jak możesz zarazić nim klienta?

Organizacja czasu pracy
Dobre zaplanowanie dnia, a później trzymanie się tego planu buduje nasze poczucie skuteczności – tak ważne w pracy sprzedawcy.

Gotowość służenia klientowi, nastawienie na relacje
Klient, aby ci zaufać, musi czuć, że istnieje między wami relacja. Więź stanowi integralną część zaufania. Zaufanie buduje się wtedy, jak mówi Covey – gdy sprzedawca jest szczery wobec klienta, a jednocześnie kompetentny, jest ekspertem w tym, co robi.

Efektywna komunikacja
Kluczem do sprzedaży jest zrozumienie, dlaczego potencjalny klient chce kupić. „Ludzie uwielbiają kupować”. Poznanie motywacji do zakupu przynosi lepsze  efekty niż przekonywanie, że produkt jest świetny. Autentyczność handlowca to cecha, którą klient postrzega w miarę trwania prezentacji i rozwoju relacji. Wynika ona z etycznych, uczciwych i spójnych działań, jakie podejmujemy, i z tego, co mówimy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Kevin Hogan mówi o siedmiu kluczowych krokach w budowaniu dobrego kontaktu z klientem. Jak powinien zachowywać się sprzedawca według Hogana (K. Hogan, Skuteczne porozumiewanie się)?

• Zsynchronizuj się z klientem, modelując, odzwierciedlając, podążając za nimi dopasowując się do niego.
• Okaż rozmówcy prawdziwe i szczere zainteresowanie.
• Szukaj potwierdzenia, że kontakt faktycznie jest nawiązany, że nie jest to jednostronny monolog „domokrążcy”.
• Dowiedz się, co dla klienta jest najważniejsze, co dla niego stanowi WARTOŚĆ, te wartości bardzo często są różne od twoich.
• Zadawaj pytania, aby ustalić zasady, które określają wartości dla klienta.
• Zadawaj pytania, aby rozpoznać potrzeby rozmówcy, te ujawnione i te ukryte.
• Zadawaj pytania, aby ustalić zasady, które określają potrzeby klienta.

Dobry kontakt to dostrzegalna sympatia pomiędzy dwojgiem lub większą ilością osób. Zdolność do nawiązania i utrzymania  kontaktu jest jedną z podstawowych umiejętności handlowca.

Empatia
Empatia w przypadku sprzedawców oznacza umiejętność wczucia się w klienta i popatrzenia na produkt jego oczami. Pozwala na zrozumienie, dlaczego klient może chcieć lub nie chcieć dokonać zakupu. Empatyczny sprzedawca nie kieruje się swoim postrzeganiem produktu i transakcji, ale zbiera wiedzę na temat klienta i wykorzystuje ją by przekonać klienta do zakupu.
Istnieje dynamiczna zależność między empatią a ambicją. Odnoszący sukcesy sprzedawca musi mieć kombinację obu cech, które wzmacniają się nawzajem – każda umożliwia maksymalne wykorzystanie tej drugiej.

Przygotowanie psychiczne i fizyczne
W przypadku handlowca przygotowanie psychiczne oznacza wykształcenie motywacji i pozytywnego nastawienia wobec klienta i całego procesu sprzedaży. Przygotowanie Fzyczne też jest ważne – jeśli będziesz zmęczony, głodny, poirytowany, to nie będziesz w stanie wykorzystać całego swojego potencjału.

Wiedza zawodowa i produktowa
Przygotowanie obejmuje również wiedzę na temat produktu lub usługi, 2 K. Hogan, Skuteczne porozumiewanie się którą sprzedajesz. Musisz być gotów odpowiedzieć na każde pytanie klienta,
doskonale znać to, co sprzedajesz. Inaczej klient ci nie zaufa, ponieważ nie będzie w tobie widział kompetentnego partnera.

Wyzwania dla handlowców na najbliższe lata:
Trzy kluczowe elementy osobowości poszukiwane przez obecny rynek pracy to:
• dążenie do celu;
• myślenie;
• nastawienie na relacje.

Dążenie do celu (czyli właściwe nastawienie do tego, co się robi; mentalność) – pytania, jakie warto sobie zadać: Co chcesz robić w życiu? Co sprawia, że codziennie rano wstajesz z łóżka? Dlaczego chcesz iść naprzód? Czy zadowala cię bycie przeciętnym, czy chcesz być lepszym?

Myślenie (czyli to, jak oceniasz swoje szanse i możliwości) – pytania, jakie warto sobie zadać: Jak podejmuję decyzje? Jak  oceniam swoje możliwości? Czy jestem zdyscyplinowany? Odpowiedzialny? Czy nie prowadzę strategii samouzatrudnienia? Czy rozważam różne scenariusze, czy też może biorę życie takie, jakim jest, i nie staram się niczego zmienić?

Nastawienie na relacje (czyli to, w jaki sposób buduje się kontakt z klientem i sprzedaje) – pytania, jakie warto sobie zadać: W jaki sposób buduję zaufanie klienta? Czy staram się, by zaistniała między nami więź? W jaki sposób? Jak podchodzę do potrzeb mojego klienta? Czy są dla mnie ważne? Powyższe cechy stanowią fundament. Jeśli ich zabraknie, niewiele pomoże zdobyta wiedza czy doświadczenie oraz szkolenia. Potęga tych trzech elementów polega na tym, że przenosi się ona z sytuacji na sytuację, a wiedza z osoby na osobę.

Jeśli umiesz właściwie myśleć, konsekwentnie dążyć do celu i chcesz rozumieć innych, zawsze będziesz potrafił postawić na swoim w sposób prosty i przekonujący.
Bez tych cech sprzedawcy trudno osiągnąć sukces, a Firmy coraz mocniej zwracają na nie uwagę w trakcie rekrutacji. Oczywiście doświadczenie i do tej pory osiągnięte sukcesy są ważne, ale nie gwarantują otrzymania ciekawej oferty pracy, jeśli u kandydata zabraknie pozytywnego nastawienia, zaangażowania i chęci kontaktu z klientem.

Monika Iwaniec

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • DSPL Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   7 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków prowadzenie ewidencji księgowej kosztowej usług transportu międzynarodowego i środków trwałych; dekretowanie i księgowanie operacji gospodarczych; prowadzenie procesu uzgadniania rozrachunków i transakcji finansowych oraz rozliczanie operacji finansowych;...
  • Konsultant / Konsultantka Contact Center (Infolinia Sprzedażowa)

    Aventus Group Sp. z o.o.   Białystok, 1000-lecia Państwa Polskiego 6    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   4 300 - 7 000 zł brutto/mies.
    3 godz.
    Sprzedaż produktów finansowych (baza ciepła). Profesjonalna obsługa klientów z linii przychodzącej i wychodzącej. Realizacja indywidualnych celów sprzedażowych, jakościowych i ilościowych. Budowanie przewagi rynkowej poprzez posprzedażową obsługę naszych klientów.
  • Młodszy Opiekun Klienta z językiem hiszpańskim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Bezpośredni kontakt z klientem B2B w języku hiszpańskim i angielskim; Przygotowywanie ofert i zamówień; Udział w wyjazdach i targach; Aktywne wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów B2B; Współpraca z innymi działami firmy; Realizacja planów sprzedażowych;
  • Konfekcjoner / Robotnik produkcyjny

    Lava Group S.C   Józefosław    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  tymczasowa/dodatkowa   35,00 - 38,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    rozpakowywanie i pakowanie towaru; konfekcjonowanie przygotowywanie kartonów; kontrolowanie jakości wyrobów;
  • Specjalista / Specjalistka ds. procesu zarządzania kapitałem

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 dni
    Twój zakres obowiązków udział w realizacji procesów wewnętrznych związanych z zarządzaniem kapitałem i procesem ICAAP; udział w wyliczaniu miar adekwatności kapitałowej i MREL; realizacja testów warunków skrajnych; udział w aktualizacji Planu Naprawy; dokonywanie analiz oraz...
  • Przedstawiciel Medyczny

    Skamex S.A.   Łódź    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 dni
    Zakres obowiązków: promocja i sprzedaż produktów wysokospecjalistycznych na rynku szpitalnym na przydzielonym obszarze, realizacja planów sprzedaży, prowadzenie szkoleń i prezentacji produktów dla personelu medycznego, reprezentowanie firmy podczas zjazdów i konferencji naukowych.

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?