Praca.pl Poradniki Sprzedaż
CV i personal branding w sprzedaży

CV i personal branding w sprzedaży

 
CV i personal branding w sprzedaży

CV jest niezbędne w procesie szukania pracy, ale jego forma mocno ewoluuje. Jak za pomocą kilku niestandardowych informacji i dodatków przygotować takie CV, by rozmowa kwalifikacyjna stała się jedynie formalnością? Zobacz, jak zbudować profesjonalne i nowoczesne CV do pracy w sprzedaży i obsłudze klienta oraz jakich błędów nie popełnić, by nie przekreślić swojej szansy na zatrudnienie.

 

Spis treści

Co musi się znaleźć w CV kandydata do obsługi klienta i/lub sprzedaży?  

 

  • Cel / podsumowanie zawodowe

 

W wielu branżach już się od tego odchodzi, ale w przypadku sprzedaży podanie na początku CV bardzo krótkiego podsumowania nadal się sprawdza. W 3 zdaniach napisz, jakie masz doświadczenie, w jakim obszarze oraz w czym się specjalizujesz. Możesz też dodać, czego szukasz. Kluczem jest konkret i brak lania wody (np. zamiast: „Chcę rozwijać się w sprzedaży i zdobywać nową wiedzę na temat obsługi klienta”, napisz: „Chcę pracować dla dużych marek w obszarze B2B”). Podsumowanie dopasowujesz każdorazowo do ogłoszenia.

 

  • Określenie charakteru sprzedaży, czyli tego, czy pracowałeś w sektorze B2B, czy B2C

 

Jest to szczególnie ważne przy staraniu się o pracę w B2B (kandydat z doświadczeniem w kontakcie z firmami będzie miał zawsze większe szanse niż osoba obsługująca dotąd klientów detalicznych).

 

  • Określenie typu obsługi

 

Kontakt telefoniczny, bezpośredni, mailowy, czat, a może wszystko na raz? Im więcej masz doświadczeń z różnym typem obsługi, tym lepiej wszystkie je wpisać w CV. Dla pracodawcy to znak, że jesteś elastyczny i masz bogate doświadczenia.

 

  • Określenie wolumenu sprzedaży/obsługi

 

Innymi słowy, podanie wielkości budżetów, na jakich pracowałeś (ważne zwłaszcza przy pracy sprzedawcy w sektorze usług oraz B2B). Oczywiście nie podajesz konkretnych klientów, ale wymieniając zakres zadań, możesz wpisać np. „sprzedaż produktów w budżetach od 2000 do 20 000 tys. zł).

  • Praca w systemach CRM (i jakich)

 

Doświadczenie w pracy z systemami ułatwiającymi obsługę klienta oraz umożliwiającymi śledzenie i ticketowanie wątków, to bardzo ważna informacja dla pracodawcy. Mówi mu o tym, że nie będzie trzeba Cię uczyć od podstaw i będziesz umiał odnaleźć się w nowoczesnych systemach IT.

  • Praca na celach / targetach

 

Jeśli tak pracowałeś, napisz o tym w CV. To dla pracodawcy jasność, że rozumiesz, na czym polega ten typ pracy, akceptujesz to i nie będzie Cię trzeba tego uczyć.

  • Sposób sprzedaży, jaki realizowałeś

 

Czyli czy była to sprzedaż aktywna (wychodząca), czy pasywna (odpowiadanie na zapytania ofertowe). Podkreśl rodzaj sprzedaży szczególnie wtedy, kiedy sprzedawałeś aktywnie, bo to świadczy o uporze i odporności na stres.

 

Co dodatkowo warto podkreślić w CV, by się wybić?

 

O ile w początkach XXI wieku w sprzedaży i obsłudze klienta liczyła się szybkość transakcji oraz jej wolumen, dziś firmy stawiają na budowanie pozytywnego doświadczenia klienta na każdym etapie. Nieważne, czy klient coś dziś kupił, czy tylko zabrał nam czas – ma być zadowolony. W przeciwnym razie nie tylko już do nas nie wróci, ale dodatkowo powie swoim znajomym o tym, że został źle potraktowany.

Tworząc CV, warto pokazać pracodawcy, że rozumiesz ten trend. Słowa – klucze, które warto zawrzeć w CV to:

  • Pojęcie Customer Experience, czyli dbałość o doświadczenie klienta na każdym etapie. Osoby zainteresowane tym tematem, które wiedzą jak o Customer Experience zadbać, czytają newsy na ten temat, są bardziej pożądane przez pracodawców (i często mogą też awansować na wyższe stanowiska).

 

  • Umiejętność prowadzenia różnych form komunikacji dopasowanych do różnego typu klientów (czyli rozmowy telefonicznej, mailowej, poprzez komunikator). Warto zaznaczyć te kompetencje w CV, a jeśli miałeś okazje obsługiwać klientów różnymi kanałami komunikacji, koniecznie wypisz jakimi!

 

  • Obsługa klientów obcojęzycznych. Jeśli masz tego typu doświadczenia, to koniecznie o tym wspomnij w CV, podając język, w jakim prowadzona była konwersacja. To dla potencjalnego pracodawcy znacznie bardziej przekonujące niż określenie poziomu znajomości języka.

 


Czego już nie pisać w CV sprzedawcy?

 

  • Obsługa kasy fiskalnej – warto to napisać tylko wtedy, kiedy umiejętność ta nie wynika bezpośrednio z doświadczenia (czyli np. jeśli już pracowałeś w sklepie, to wiadomo, że umiesz obsługiwać kasę).

 

  • Obsługa komputera – edytory takie jak Word to już obecnie taka podstawa, jak pisanie czy czytanie. A przecież nie piszesz o tym w CV.

 

  • Truizmy (np. dbanie o satysfakcję klienta – bo nie wiadomo, co to tak naprawdę znaczy. Zamiast tego napisz konkretnie. Np.: „doradzanie w wyborze modelu sprzętu, na podstawie wytycznych klienta”.


Nie tylko CV – zadbaj o personal branding

 

Czasy, w których jedyną metodą szukania pracy było rozsyłanie CV, dawno się skończyły. Dziś pracodawcy szukają alternatywnych metod, a podejmując decyzję opierają się nie tylko na tym, co kandydat wpisał w CV, ale również na tym, jak prezentuje się w social mediach lub jakie referencje posiada. Chcesz się wybić i pokonać konkurencję? Zastosuj kilka poniższych tricków:

 

Poproś o referencje swoich klientów

 

Masz klienta, który był szczególnie mocno zadowolony z tego, jak go obsłużyłeś? Masz z kilkoma z nich trwałą relację? Poproś, by dali Ci referencje! Mogą być w formie informacji w profesjonalnym serwisie typu LinkedIn albo nawet w formie dwóch zdań, które możesz (wraz z podpisem i numerem telefonu klienta dla potwierdzenia) włączyć w swoje CV. Jeśli masz 2-3 opinie, możesz stworzyć nawet osobną sekcję w CV (np. zamiast zainteresowań), w której je umieścisz. Będą one lepszym potwierdzeniem Twoich kompetencji niż jakiekolwiek deklaracje posiadanych cech.

 

Czytaj takżeEngagement marketing – czym jest? Jak go wykorzystać w firmie?

 

Udostępnij wyniki badania satysfakcji klientów

 

W Twojej firmie prowadzi się badania satysfakcji klientów? Jeśli masz dobre wyniki, możesz taką informację udostępnić w swojej aplikacji. Pamiętaj, by robić to tylko wtedy, kiedy Twój przełożony mógłby ją potwierdzić.

 

Dziel się (publicznie) wiedzą

 

Jeśli interesujesz się nowinkami technologicznymi związanymi z obsługą klienta czy Twoją branżą, czytasz artykuły na ten temat, zbierasz wiedzę, to dziel się tym publicznie – np. na Twitterze czy udostępniając czytane artykuły publicznie na FB czy LinkedIn. To pokazuje Twoją pasję i zaangażowanie.

 

Nagraj filmik

 

I umieść go niepublicznie (np. dostępny po zalogowaniu bądź tylko osobom posiadającym link). Sprzedaż i obsługa klienta to bezpośredni kontakt i nawiązywanie relacji. Jeśli masz w sobie charyzmę, to pokazanie jej poprzez krótkie nagranie (możesz w nim np. powiedzieć coś o swoich pasjach lub celach zawodowych) pozwoli rekruterowi na podjęcie szybkiej decyzji o tym, czy Cię „kupuje”, czy nie. Pamiętaj, że zdobycie pracy w sprzedaży to w dużej mierze sprzedanie siebie.

 

Nowe stanowiska i nowe kompetencje

 

Rozwój nowych metod pracy z klientem to dla pracowników konieczność nabywania nowych kompetencji. Dobrym przykładem jest tu pojawienie się chatów na wielu stronach internetowych. Niektóre z nich obsługiwanych jest przez boty, ale znacznie więcej przez pracowników obsługi klienta. Prowadzona w ten sposób konwersacja jest nieco inna niż rozmowa telefoniczna (kiedy łatwo nam rozpoznać nastrój klienta) lub mailowa (kiedy mamy czas na zastanowienie się nad odpowiedzią). Rozmowa przez czat wymaga elastyczności, otwartości, a jednocześnie umiejętności szybkiego reagowania i panowania nas stresem. Masz doświadczenie w obsłudze klienta przez czat? Podkreśl to w CV!

  • Inne poszukiwane obecnie kompetencje w sprzedaży i obsłudze klienta* to:

 

    • umiejętność obsługi oprogramowania do systemów magazynowych,
    • umiejętności analityczne,
    • wielozadaniowość,
    • gotowość do podróży służbowych,
    • języki obce (głównie niemiecki, włoski i hiszpański. Angielski to już standard).

 

*Na podstawie analiz ogłoszeń w serwisie Praca.pl

 

Customer Experience na 100%

 

Niskie bezrobocie i trudności z pozyskaniem specjalistów skłaniają rekruterów do coraz częstszego szukania pracowników „w terenie”. Najpierw udają klientów, a jeśli są zadowoleni z jakości obsługi oferowanej przez pracownika, proponują rozważenie nowej oferty pracy. Jako kandydat nigdy nie wiesz, czy masz przed sobą prawdziwego klienta, tajemniczego klienta, który robi badania na rzecz Twojego pracodawcy czy może… rekrutera, który szuka nowych pracowników dla konkurencji. Dlatego tak ważne jest, by dbać o każdego klienta na 100% w każdym momencie.

Sabina Stodolak, HR & EB Manager

Czytaj także6 reguł Cialdiniego wywienia wpływu na ludzi

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. Rozwoju Sprzedaży B2B w Branży IT

    G DATA Software Sp. z o.o.   Poznań, Grunwald    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / ekspert  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Szukasz pracy, która będzie pasować do Twojej pasji sprzedaży i rozwoju zawodowego? W G DATA możemy Ci to zaoferować! Odkryj fascynujący świat IT, przeszkolimy Cię od podstaw, dostarczymy niezbędne narzędzia i będziemy wspierać na każdym kroku. Obowiązki: Pozyskiwanie nowych...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Sprzedaży – sektor IT

    G DATA Software Sp. z o.o.   Poznań, Grunwald    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / ekspert  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Czym będziesz się zajmować? Rozwijaniem sprzedaży w kanale B2B i partnerskim – z naciskiem na współpracę z Partnerami handlowymi; Pozyskiwaniem nowych klientów i opieką nad portfelem firm z 3 przypisanych województw; Negocjacjami z osobami decyzyjnymi i prezentacją rozwiązań...
  • Sales Account Manager / B2B Sales Specialist

    Conrad Electronic Sp. z o.o.   Kraków, Prądnik Czerwony    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Your responsibilities: As a true professional in customer relations, we rely on your excellent communication skills. Whether by phone or, when needed, in person – you nurture your network, win new clients, and convince through your energy and passion for sales. In your new role, you will create...
  • NEW APPROACH sp. z o.o.
    specjalista junior / mid  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Miejsce pracy Polska Zachodnia Zakres obowiązków Zarządzanie relacjami z klientami, zapewnienie wsparcia oraz doradztwa w zakresie wyboru produktów. Tworzenie i wdrażanie strategii marketingowych, planowanie działań w sieciach handlowych. Rozwój sieci partnerskiej, pozyskiwanie nowych...
  • Przedstawiciel Handlowy / Junior Key Account Manager

    NEW APPROACH sp. z o.o.   śląskie    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Miejsce pracy Polska Zachodnia Zakres obowiązków Zarządzanie relacjami z klientami, zapewnienie wsparcia oraz doradztwa w zakresie wyboru produktów. Tworzenie i wdrażanie strategii marketingowych, planowanie działań w sieciach handlowych. Rozwój sieci partnerskiej, pozyskiwanie nowych...
  • Polboto Agrihandler Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: Realizacja celów sprzedażowych zgodnie z założeniami planu sprzedaży regionu; Osiąganie założonego udziału w rynku maszyn w regionie sprzedaży; Budowanie relacji z klientami; Analiza potrzeb klienta i doradztwo w zakresie doboru maszyn; Bieżące raportowanie wyników...

Najnowsze artykuły

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Umiejętność pracy w zespole to jedna z najczęściej wymienianych umiejętności w ogłoszeniach o pracę. I choć kandydaci zwykle deklarują, że posiadają tę kompetencję miękką, rzeczywistość często wygląda inaczej. Jak odnaleźć swoją rolę w grupie, w jaki sposób komunikować, że współpracownik popełnił błąd, co szkodzi osiąganiu wspólnego celu? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o pracy zespołowej.

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379