CV jest niezbędne w procesie szukania pracy, ale jego forma mocno ewoluuje. Jak za pomocą kilku niestandardowych informacji i dodatków przygotować takie CV, by rozmowa kwalifikacyjna stała się jedynie formalnością? Zobacz, jak zbudować profesjonalne i nowoczesne CV do pracy w sprzedaży i obsłudze klienta oraz jakich błędów nie popełnić, by nie przekreślić swojej szansy na zatrudnienie.
Spis treści
- Co musi się znaleźć w CV kandydata do obsługi klienta i/lub sprzedaży?
- Co dodatkowo warto podkreślić w CV, by się wybić?
- Czego już nie pisać w CV sprzedawcy?
- Nie tylko CV – zadbaj o personal branding
- Poproś o referencje swoich klientów
- Udostępnij wyniki badania satysfakcji klientów
- Dziel się (publicznie) wiedzą
- Nagraj filmik
- Nowe stanowiska i nowe kompetencje
- Customer Experience na 100%
Co musi się znaleźć w CV kandydata do obsługi klienta i/lub sprzedaży?
-
Cel / podsumowanie zawodowe
W wielu branżach już się od tego odchodzi, ale w przypadku sprzedaży podanie na początku CV bardzo krótkiego podsumowania nadal się sprawdza. W 3 zdaniach napisz, jakie masz doświadczenie, w jakim obszarze oraz w czym się specjalizujesz. Możesz też dodać, czego szukasz. Kluczem jest konkret i brak lania wody (np. zamiast: „Chcę rozwijać się w sprzedaży i zdobywać nową wiedzę na temat obsługi klienta”, napisz: „Chcę pracować dla dużych marek w obszarze B2B”). Podsumowanie dopasowujesz każdorazowo do ogłoszenia.
-
Określenie charakteru sprzedaży, czyli tego, czy pracowałeś w sektorze B2B, czy B2C
Jest to szczególnie ważne przy staraniu się o pracę w B2B (kandydat z doświadczeniem w kontakcie z firmami będzie miał zawsze większe szanse niż osoba obsługująca dotąd klientów detalicznych).
-
Określenie typu obsługi
Kontakt telefoniczny, bezpośredni, mailowy, czat, a może wszystko na raz? Im więcej masz doświadczeń z różnym typem obsługi, tym lepiej wszystkie je wpisać w CV. Dla pracodawcy to znak, że jesteś elastyczny i masz bogate doświadczenia.
-
Określenie wolumenu sprzedaży/obsługi
Innymi słowy, podanie wielkości budżetów, na jakich pracowałeś (ważne zwłaszcza przy pracy sprzedawcy w sektorze usług oraz B2B). Oczywiście nie podajesz konkretnych klientów, ale wymieniając zakres zadań, możesz wpisać np. „sprzedaż produktów w budżetach od 2000 do 20 000 tys. zł).
-
Praca w systemach CRM (i jakich)
Doświadczenie w pracy z systemami ułatwiającymi obsługę klienta oraz umożliwiającymi śledzenie i ticketowanie wątków, to bardzo ważna informacja dla pracodawcy. Mówi mu o tym, że nie będzie trzeba Cię uczyć od podstaw i będziesz umiał odnaleźć się w nowoczesnych systemach IT.
-
Praca na celach / targetach
Jeśli tak pracowałeś, napisz o tym w CV. To dla pracodawcy jasność, że rozumiesz, na czym polega ten typ pracy, akceptujesz to i nie będzie Cię trzeba tego uczyć.
-
Sposób sprzedaży, jaki realizowałeś
Czyli czy była to sprzedaż aktywna (wychodząca), czy pasywna (odpowiadanie na zapytania ofertowe). Podkreśl rodzaj sprzedaży szczególnie wtedy, kiedy sprzedawałeś aktywnie, bo to świadczy o uporze i odporności na stres.
Co dodatkowo warto podkreślić w CV, by się wybić?
O ile w początkach XXI wieku w sprzedaży i obsłudze klienta liczyła się szybkość transakcji oraz jej wolumen, dziś firmy stawiają na budowanie pozytywnego doświadczenia klienta na każdym etapie. Nieważne, czy klient coś dziś kupił, czy tylko zabrał nam czas – ma być zadowolony. W przeciwnym razie nie tylko już do nas nie wróci, ale dodatkowo powie swoim znajomym o tym, że został źle potraktowany.
Tworząc CV, warto pokazać pracodawcy, że rozumiesz ten trend. Słowa – klucze, które warto zawrzeć w CV to:
- Pojęcie Customer Experience, czyli dbałość o doświadczenie klienta na każdym etapie. Osoby zainteresowane tym tematem, które wiedzą jak o Customer Experience zadbać, czytają newsy na ten temat, są bardziej pożądane przez pracodawców (i często mogą też awansować na wyższe stanowiska).
- Umiejętność prowadzenia różnych form komunikacji dopasowanych do różnego typu klientów (czyli rozmowy telefonicznej, mailowej, poprzez komunikator). Warto zaznaczyć te kompetencje w CV, a jeśli miałeś okazje obsługiwać klientów różnymi kanałami komunikacji, koniecznie wypisz jakimi!
- Obsługa klientów obcojęzycznych. Jeśli masz tego typu doświadczenia, to koniecznie o tym wspomnij w CV, podając język, w jakim prowadzona była konwersacja. To dla potencjalnego pracodawcy znacznie bardziej przekonujące niż określenie poziomu znajomości języka.
Czego już nie pisać w CV sprzedawcy?
- Obsługa kasy fiskalnej – warto to napisać tylko wtedy, kiedy umiejętność ta nie wynika bezpośrednio z doświadczenia (czyli np. jeśli już pracowałeś w sklepie, to wiadomo, że umiesz obsługiwać kasę).
- Obsługa komputera – edytory takie jak Word to już obecnie taka podstawa, jak pisanie czy czytanie. A przecież nie piszesz o tym w CV.
- Truizmy (np. dbanie o satysfakcję klienta – bo nie wiadomo, co to tak naprawdę znaczy. Zamiast tego napisz konkretnie. Np.: „doradzanie w wyborze modelu sprzętu, na podstawie wytycznych klienta”.
Nie tylko CV – zadbaj o personal branding
Czasy, w których jedyną metodą szukania pracy było rozsyłanie CV, dawno się skończyły. Dziś pracodawcy szukają alternatywnych metod, a podejmując decyzję opierają się nie tylko na tym, co kandydat wpisał w CV, ale również na tym, jak prezentuje się w social mediach lub jakie referencje posiada. Chcesz się wybić i pokonać konkurencję? Zastosuj kilka poniższych tricków:
Poproś o referencje swoich klientów
Masz klienta, który był szczególnie mocno zadowolony z tego, jak go obsłużyłeś? Masz z kilkoma z nich trwałą relację? Poproś, by dali Ci referencje! Mogą być w formie informacji w profesjonalnym serwisie typu LinkedIn albo nawet w formie dwóch zdań, które możesz (wraz z podpisem i numerem telefonu klienta dla potwierdzenia) włączyć w swoje CV. Jeśli masz 2-3 opinie, możesz stworzyć nawet osobną sekcję w CV (np. zamiast zainteresowań), w której je umieścisz. Będą one lepszym potwierdzeniem Twoich kompetencji niż jakiekolwiek deklaracje posiadanych cech.
Czytaj także: Engagement marketing – czym jest? Jak go wykorzystać w firmie?
Udostępnij wyniki badania satysfakcji klientów
W Twojej firmie prowadzi się badania satysfakcji klientów? Jeśli masz dobre wyniki, możesz taką informację udostępnić w swojej aplikacji. Pamiętaj, by robić to tylko wtedy, kiedy Twój przełożony mógłby ją potwierdzić.
Dziel się (publicznie) wiedzą
Jeśli interesujesz się nowinkami technologicznymi związanymi z obsługą klienta czy Twoją branżą, czytasz artykuły na ten temat, zbierasz wiedzę, to dziel się tym publicznie – np. na Twitterze czy udostępniając czytane artykuły publicznie na FB czy LinkedIn. To pokazuje Twoją pasję i zaangażowanie.
Nagraj filmik
I umieść go niepublicznie (np. dostępny po zalogowaniu bądź tylko osobom posiadającym link). Sprzedaż i obsługa klienta to bezpośredni kontakt i nawiązywanie relacji. Jeśli masz w sobie charyzmę, to pokazanie jej poprzez krótkie nagranie (możesz w nim np. powiedzieć coś o swoich pasjach lub celach zawodowych) pozwoli rekruterowi na podjęcie szybkiej decyzji o tym, czy Cię „kupuje”, czy nie. Pamiętaj, że zdobycie pracy w sprzedaży to w dużej mierze sprzedanie siebie.
Nowe stanowiska i nowe kompetencje
Rozwój nowych metod pracy z klientem to dla pracowników konieczność nabywania nowych kompetencji. Dobrym przykładem jest tu pojawienie się chatów na wielu stronach internetowych. Niektóre z nich obsługiwanych jest przez boty, ale znacznie więcej przez pracowników obsługi klienta. Prowadzona w ten sposób konwersacja jest nieco inna niż rozmowa telefoniczna (kiedy łatwo nam rozpoznać nastrój klienta) lub mailowa (kiedy mamy czas na zastanowienie się nad odpowiedzią). Rozmowa przez czat wymaga elastyczności, otwartości, a jednocześnie umiejętności szybkiego reagowania i panowania nas stresem. Masz doświadczenie w obsłudze klienta przez czat? Podkreśl to w CV!
-
Inne poszukiwane obecnie kompetencje w sprzedaży i obsłudze klienta* to:
-
- umiejętność obsługi oprogramowania do systemów magazynowych,
- umiejętności analityczne,
- wielozadaniowość,
- gotowość do podróży służbowych,
- języki obce (głównie niemiecki, włoski i hiszpański. Angielski to już standard).
*Na podstawie analiz ogłoszeń w serwisie Praca.pl
Customer Experience na 100%
Niskie bezrobocie i trudności z pozyskaniem specjalistów skłaniają rekruterów do coraz częstszego szukania pracowników „w terenie”. Najpierw udają klientów, a jeśli są zadowoleni z jakości obsługi oferowanej przez pracownika, proponują rozważenie nowej oferty pracy. Jako kandydat nigdy nie wiesz, czy masz przed sobą prawdziwego klienta, tajemniczego klienta, który robi badania na rzecz Twojego pracodawcy czy może… rekrutera, który szuka nowych pracowników dla konkurencji. Dlatego tak ważne jest, by dbać o każdego klienta na 100% w każdym momencie.
Sabina Stodolak, HR & EB Manager
Czytaj także: 6 reguł Cialdiniego wywienia wpływu na ludzi