Co musi się znaleźć w CV kandydata do obsługi klienta i/lub sprzedaży?
• Cel/podsumowanie zawodowe. W wielu branżach już się od tego odchodzi, ale w przypadku sprzedaży podanie na początku CV bardzo krótkiego podsumowania nadal się sprawdza. W 3 zdaniach napisz, jakie masz doświadczenie, w jakim obszarze oraz w czym się specjalizujesz. Możesz też dodać, czego szukasz. Kluczem jest konkret i brak lania wody (np. zamiast: „Chcę rozwijać się w sprzedaży i zdobywać nową wiedzę na temat obsługi klienta”, napisz: „Chcę pracować dla dużych marek w obszarze B2B”). Podsumowanie dopasowujesz każdorazowo do ogłoszenia.
• Określenie charakteru sprzedaży, czyli tego, czy pracowałeś w sektorze B2B, czy B2C. Jest to szczególnie ważne przy staraniu się o pracę w B2B (kandydat z doświadczeniem w kontakcie z firmami będzie miał zawsze większe szanse niż osoba obsługująca dotąd klientów detalicznych).
• Określenie typu obsługi (kontakt telefoniczny, bezpośredni, mailowy, czat, a może wszystko na raz?). Im więcej masz doświadczeń z różnym typem obsługi, tym lepiej wszystkie je wpisać w CV. Dla pracodawcy to znak, że jesteś elastyczny i masz bogate doświadczenia.
• Określenie wolumenu sprzedaży/obsługi, czyli podanie wielkości budżetów, na jakich pracowałeś (ważne zwłaszcza przy pracy sprzedawcy w sektorze usług oraz B2B). Oczywiście nie podajesz konkretnych klientów, ale wymieniając zakres zadań, możesz wpisać np. „sprzedaż produktów w budżetach od 2000 do 20 000 tys. zł).
• Praca w systemach CRM (i jakich) – doświadczenie w pracy z systemami ułatwiającymi obsługę klienta oraz umożliwiającymi śledzenie i ticketowanie wątków, to bardzo ważna informacja dla pracodawcy. Mówi mu o tym, że nie będzie trzeba Cię uczyć od podstaw i będziesz umiał odnaleźć się w nowoczesnych systemach IT.
• Praca na celach/targetach – jeśli tak pracowałeś, napisz o tym w CV. To dla pracodawcy jasność, że rozumiesz, na czym polega ten typ pracy, akceptujesz to i nie będzie Cię trzeba tego uczyć.
• Sposób sprzedaży, jaki realizowałeś, czyli czy była to sprzedaż aktywna (wychodząca), czy pasywna (odpowiadanie na zapytania ofertowe). Podkreśl rodzaj sprzedaży szczególnie wtedy, kiedy sprzedawałeś aktywnie, bo to świadczy o uporze i odporności na stres.
Co dodatkowo warto podkreślić w CV, by się wybić?
O ile w początkach XXI wieku w sprzedaży i obsłudze klienta liczyła się szybkość transakcji oraz jej wolumen, dziś firmy stawiają na budowanie pozytywnego doświadczenia klienta na każdym etapie. Nieważne, czy klient coś dziś kupił, czy tylko zabrał nam czas – ma być zadowolony. W przeciwnym razie nie tylko już do nas nie wróci, ale dodatkowo powie swoim znajomym o tym, że został źle potraktowany.
Tworząc CV, warto pokazać pracodawcy, że rozumiesz ten trend. Słowa – klucze, które warto zawrzeć w CV to:
• Pojęcie Customer Experience, czyli dbałość o doświadczenie klienta na każdym etapie. Osoby zainteresowane tym tematem, które wiedzą jak o Customer Experience zadbać, czytają newsy na ten temat, są bardziej pożądane przez pracodawców (i często mogą też awansować na wyższe stanowiska).
• Umiejętność prowadzenia różnych form komunikacji dopasowanych do różnego typu klientów (czyli rozmowy telefonicznej, mailowej, poprzez komunikator). Warto zaznaczyć te kompetencje w CV, a jeśli miałeś okazje obsługiwać klientów różnymi kanałami komunikacji, koniecznie wypisz jakimi!
• Obsługa klientów obcojęzycznych. Jeśli masz tego typu doświadczenia, to koniecznie o tym wspomnij w CV, podając język, w jakim prowadzona była konwersacja. To dla potencjalnego pracodawcy znacznie bardziej przekonujące niż określenie poziomu znajomości języka.
Czego już nie pisać w CV sprzedawcy?
• Obsługa kasy fiskalnej – warto to napisać tylko wtedy, kiedy umiejętność ta nie wynika bezpośrednio z doświadczenia (czyli np. jeśli już pracowałeś w sklepie, to wiadomo, że umiesz obsługiwać kasę).
• Obsługa komputera – edytory takie jak Word to już obecnie taka podstawa, jak pisanie czy czytanie. A przecież nie piszesz o tym w CV.
• Truizmy (np. dbanie o satysfakcję klienta – bo nie wiadomo, co to tak naprawdę znaczy. Zamiast tego napisz konkretnie. Np.: „doradzanie w wyborze modelu sprzętu, na podstawie wytycznych klienta”.
Nie tylko CV – zadbaj o personal branding
Czasy, w których jedyną metodą szukania pracy było rozsyłanie CV, dawno się skończyły. Dziś pracodawcy szukają alternatywnych metod, a podejmując decyzję opierają się nie tylko na tym, co kandydat wpisał w CV, ale również na tym, jak prezentuje się w social mediach lub jakie referencje posiada. Chcesz się wybić i pokonać konkurencję? Zastosuj kilka poniższych tricków:
Poproś o referencje swoich klientów
Masz klienta, który był szczególnie mocno zadowolony z tego, jak go obsłużyłeś? Masz z kilkoma z nich trwałą relację? Poproś, by dali Ci referencje! Mogą być w formie informacji w profesjonalnym serwisie typu LinkedIn albo nawet w formie dwóch zdań, które możesz (wraz z podpisem i numerem telefonu klienta dla potwierdzenia) włączyć w swoje CV. Jeśli masz 2-3 opinie, możesz stworzyć nawet osobną sekcję w CV (np. zamiast zainteresowań), w której je umieścisz. Będą one lepszym potwierdzeniem Twoich kompetencji niż jakiekolwiek deklaracje posiadanych cech.
Udostępnij wyniki badania satysfakcji klientów
W Twojej firmie prowadzi się badania satysfakcji klientów? Jeśli masz dobre wyniki, możesz taką informację udostępnić w swojej aplikacji. Pamiętaj, by robić to tylko wtedy, kiedy Twój przełożony mógłby ją potwierdzić.
Dziel się (publicznie) wiedzą
Jeśli interesujesz się nowinkami technologicznymi związanymi z obsługą klienta czy Twoją branżą, czytasz artykuły na ten temat, zbierasz wiedzę, to dziel się tym publicznie – np. na Twitterze czy udostępniając czytane artykuły publicznie na FB czy LinkedIn. To pokazuje Twoją pasję i zaangażowanie.
Nagraj filmik
I umieść go niepublicznie (np. dostępny po zalogowaniu bądź tylko osobom posiadającym link). Sprzedaż i obsługa klienta to bezpośredni kontakt i nawiązywanie relacji. Jeśli masz w sobie charyzmę, to pokazanie jej poprzez krótkie nagranie (możesz w nim np. powiedzieć coś o swoich pasjach lub celach zawodowych) pozwoli rekruterowi na podjęcie szybkiej decyzji o tym, czy Cię „kupuje”, czy nie. Pamiętaj, że zdobycie pracy w sprzedaży to w dużej mierze sprzedanie siebie.
Nowe stanowiska i nowe kompetencje
Rozwój nowych metod pracy z klientem to dla pracowników konieczność nabywania nowych kompetencji. Dobrym przykładem jest tu pojawienie się chatów na wielu stronach internetowych. Niektóre z nich obsługiwanych jest przez boty, ale znacznie więcej przez pracowników obsługi klienta. Prowadzona w ten sposób konwersacja jest nieco inna niż rozmowa telefoniczna (kiedy łatwo nam rozpoznać nastrój klienta) lub mailowa (kiedy mamy czas na zastanowienie się nad odpowiedzią). Rozmowa przez czat wymaga elastyczności, otwartości, a jednocześnie umiejętności szybkiego reagowania i panowania nas stresem. Masz doświadczenie w obsłudze klienta przez czat? Podkreśl to w CV!
Inne poszukiwane obecnie kompetencje w sprzedaży i obsłudze klienta* to:
• umiejętność obsługi oprogramowania do systemów magazynowych,
• umiejętności analityczne,
• wielozadaniowość,
• gotowość do podróży służbowych,
• języki obce (głównie niemiecki, włoski i hiszpański. Angielski to już standard).
Customer Experience na 100%
Niskie bezrobocie i trudności z pozyskaniem specjalistów skłaniają rekruterów do coraz częstszego szukania pracowników „w terenie”. Najpierw udają klientów, a jeśli są zadowoleni z jakości obsługi oferowanej przez pracownika, proponują rozważenie nowej oferty pracy. Jako kandydat nigdy nie wiesz, czy masz przed sobą prawdziwego klienta, tajemniczego klienta, który robi badania na rzecz Twojego pracodawcy czy może … rekrutera, który szuka nowych pracowników dla konkurencji. Dlatego tak ważne jest, by dbać o każdego klienta na 100% w każdym momencie.
*Na podstawie analiz ogłoszeń w serwisie Praca.pl
Sabina Stodolak, HR & EB Manager
CV i personal branding w sprzedaży
Polecane oferty
-
Specjalista / Specjalistka ds. procesu zarządzania kapitałem
Bank Pocztowy S.A. Warszawa praca zdalnaspecjalista (mid) umowa o pracę pełny etat -
Specjalista ds. walidacji modeli
Bank Pocztowy S.A. Warszawa praca zdalnaspecjalista (mid) umowa o pracę -
specjalista mid / senior umowa o pracę pełny etat
Najnowsze artykuły
Kobiety coraz silniejsze w biznesie
– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.
Urlop okolicznościowy na ślub dziecka
Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.
Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog
Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.
Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki
Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!
Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?
7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.
Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?
– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?
Najnowsze komunikaty
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?
Praca i miłość w jednej firmie
Czy takie połączenie ma więcej plusów, czy minusów?