Co musi się znaleźć w CV kandydata do obsługi klienta i/lub sprzedaży?
• Cel/podsumowanie zawodowe. W wielu branżach już się od tego odchodzi, ale w przypadku sprzedaży podanie na początku CV bardzo krótkiego podsumowania nadal się sprawdza. W 3 zdaniach napisz, jakie masz doświadczenie, w jakim obszarze oraz w czym się specjalizujesz. Możesz też dodać, czego szukasz. Kluczem jest konkret i brak lania wody (np. zamiast: „Chcę rozwijać się w sprzedaży i zdobywać nową wiedzę na temat obsługi klienta”, napisz: „Chcę pracować dla dużych marek w obszarze B2B”). Podsumowanie dopasowujesz każdorazowo do ogłoszenia.
• Określenie charakteru sprzedaży, czyli tego, czy pracowałeś w sektorze B2B, czy B2C. Jest to szczególnie ważne przy staraniu się o pracę w B2B (kandydat z doświadczeniem w kontakcie z firmami będzie miał zawsze większe szanse niż osoba obsługująca dotąd klientów detalicznych).
• Określenie typu obsługi (kontakt telefoniczny, bezpośredni, mailowy, czat, a może wszystko na raz?). Im więcej masz doświadczeń z różnym typem obsługi, tym lepiej wszystkie je wpisać w CV. Dla pracodawcy to znak, że jesteś elastyczny i masz bogate doświadczenia.
• Określenie wolumenu sprzedaży/obsługi, czyli podanie wielkości budżetów, na jakich pracowałeś (ważne zwłaszcza przy pracy sprzedawcy w sektorze usług oraz B2B). Oczywiście nie podajesz konkretnych klientów, ale wymieniając zakres zadań, możesz wpisać np. „sprzedaż produktów w budżetach od 2000 do 20 000 tys. zł).
• Praca w systemach CRM (i jakich) – doświadczenie w pracy z systemami ułatwiającymi obsługę klienta oraz umożliwiającymi śledzenie i ticketowanie wątków, to bardzo ważna informacja dla pracodawcy. Mówi mu o tym, że nie będzie trzeba Cię uczyć od podstaw i będziesz umiał odnaleźć się w nowoczesnych systemach IT.
• Praca na celach/targetach – jeśli tak pracowałeś, napisz o tym w CV. To dla pracodawcy jasność, że rozumiesz, na czym polega ten typ pracy, akceptujesz to i nie będzie Cię trzeba tego uczyć.
• Sposób sprzedaży, jaki realizowałeś, czyli czy była to sprzedaż aktywna (wychodząca), czy pasywna (odpowiadanie na zapytania ofertowe). Podkreśl rodzaj sprzedaży szczególnie wtedy, kiedy sprzedawałeś aktywnie, bo to świadczy o uporze i odporności na stres.
Co dodatkowo warto podkreślić w CV, by się wybić?
O ile w początkach XXI wieku w sprzedaży i obsłudze klienta liczyła się szybkość transakcji oraz jej wolumen, dziś firmy stawiają na budowanie pozytywnego doświadczenia klienta na każdym etapie. Nieważne, czy klient coś dziś kupił, czy tylko zabrał nam czas – ma być zadowolony. W przeciwnym razie nie tylko już do nas nie wróci, ale dodatkowo powie swoim znajomym o tym, że został źle potraktowany.
Tworząc CV, warto pokazać pracodawcy, że rozumiesz ten trend. Słowa – klucze, które warto zawrzeć w CV to:
• Pojęcie Customer Experience, czyli dbałość o doświadczenie klienta na każdym etapie. Osoby zainteresowane tym tematem, które wiedzą jak o Customer Experience zadbać, czytają newsy na ten temat, są bardziej pożądane przez pracodawców (i często mogą też awansować na wyższe stanowiska).
• Umiejętność prowadzenia różnych form komunikacji dopasowanych do różnego typu klientów (czyli rozmowy telefonicznej, mailowej, poprzez komunikator). Warto zaznaczyć te kompetencje w CV, a jeśli miałeś okazje obsługiwać klientów różnymi kanałami komunikacji, koniecznie wypisz jakimi!
• Obsługa klientów obcojęzycznych. Jeśli masz tego typu doświadczenia, to koniecznie o tym wspomnij w CV, podając język, w jakim prowadzona była konwersacja. To dla potencjalnego pracodawcy znacznie bardziej przekonujące niż określenie poziomu znajomości języka.
Czego już nie pisać w CV sprzedawcy?
• Obsługa kasy fiskalnej – warto to napisać tylko wtedy, kiedy umiejętność ta nie wynika bezpośrednio z doświadczenia (czyli np. jeśli już pracowałeś w sklepie, to wiadomo, że umiesz obsługiwać kasę).
• Obsługa komputera – edytory takie jak Word to już obecnie taka podstawa, jak pisanie czy czytanie. A przecież nie piszesz o tym w CV.
• Truizmy (np. dbanie o satysfakcję klienta – bo nie wiadomo, co to tak naprawdę znaczy. Zamiast tego napisz konkretnie. Np.: „doradzanie w wyborze modelu sprzętu, na podstawie wytycznych klienta”.
Nie tylko CV – zadbaj o personal branding
Czasy, w których jedyną metodą szukania pracy było rozsyłanie CV, dawno się skończyły. Dziś pracodawcy szukają alternatywnych metod, a podejmując decyzję opierają się nie tylko na tym, co kandydat wpisał w CV, ale również na tym, jak prezentuje się w social mediach lub jakie referencje posiada. Chcesz się wybić i pokonać konkurencję? Zastosuj kilka poniższych tricków:
Poproś o referencje swoich klientów
Masz klienta, który był szczególnie mocno zadowolony z tego, jak go obsłużyłeś? Masz z kilkoma z nich trwałą relację? Poproś, by dali Ci referencje! Mogą być w formie informacji w profesjonalnym serwisie typu LinkedIn albo nawet w formie dwóch zdań, które możesz (wraz z podpisem i numerem telefonu klienta dla potwierdzenia) włączyć w swoje CV. Jeśli masz 2-3 opinie, możesz stworzyć nawet osobną sekcję w CV (np. zamiast zainteresowań), w której je umieścisz. Będą one lepszym potwierdzeniem Twoich kompetencji niż jakiekolwiek deklaracje posiadanych cech.
Udostępnij wyniki badania satysfakcji klientów
W Twojej firmie prowadzi się badania satysfakcji klientów? Jeśli masz dobre wyniki, możesz taką informację udostępnić w swojej aplikacji. Pamiętaj, by robić to tylko wtedy, kiedy Twój przełożony mógłby ją potwierdzić.
Dziel się (publicznie) wiedzą
Jeśli interesujesz się nowinkami technologicznymi związanymi z obsługą klienta czy Twoją branżą, czytasz artykuły na ten temat, zbierasz wiedzę, to dziel się tym publicznie – np. na Twitterze czy udostępniając czytane artykuły publicznie na FB czy LinkedIn. To pokazuje Twoją pasję i zaangażowanie.
Nagraj filmik
I umieść go niepublicznie (np. dostępny po zalogowaniu bądź tylko osobom posiadającym link). Sprzedaż i obsługa klienta to bezpośredni kontakt i nawiązywanie relacji. Jeśli masz w sobie charyzmę, to pokazanie jej poprzez krótkie nagranie (możesz w nim np. powiedzieć coś o swoich pasjach lub celach zawodowych) pozwoli rekruterowi na podjęcie szybkiej decyzji o tym, czy Cię „kupuje”, czy nie. Pamiętaj, że zdobycie pracy w sprzedaży to w dużej mierze sprzedanie siebie.
Nowe stanowiska i nowe kompetencje
Rozwój nowych metod pracy z klientem to dla pracowników konieczność nabywania nowych kompetencji. Dobrym przykładem jest tu pojawienie się chatów na wielu stronach internetowych. Niektóre z nich obsługiwanych jest przez boty, ale znacznie więcej przez pracowników obsługi klienta. Prowadzona w ten sposób konwersacja jest nieco inna niż rozmowa telefoniczna (kiedy łatwo nam rozpoznać nastrój klienta) lub mailowa (kiedy mamy czas na zastanowienie się nad odpowiedzią). Rozmowa przez czat wymaga elastyczności, otwartości, a jednocześnie umiejętności szybkiego reagowania i panowania nas stresem. Masz doświadczenie w obsłudze klienta przez czat? Podkreśl to w CV!
Inne poszukiwane obecnie kompetencje w sprzedaży i obsłudze klienta* to:
• umiejętność obsługi oprogramowania do systemów magazynowych,
• umiejętności analityczne,
• wielozadaniowość,
• gotowość do podróży służbowych,
• języki obce (głównie niemiecki, włoski i hiszpański. Angielski to już standard).
Customer Experience na 100%
Niskie bezrobocie i trudności z pozyskaniem specjalistów skłaniają rekruterów do coraz częstszego szukania pracowników „w terenie”. Najpierw udają klientów, a jeśli są zadowoleni z jakości obsługi oferowanej przez pracownika, proponują rozważenie nowej oferty pracy. Jako kandydat nigdy nie wiesz, czy masz przed sobą prawdziwego klienta, tajemniczego klienta, który robi badania na rzecz Twojego pracodawcy czy może … rekrutera, który szuka nowych pracowników dla konkurencji. Dlatego tak ważne jest, by dbać o każdego klienta na 100% w każdym momencie.
*Na podstawie analiz ogłoszeń w serwisie Praca.pl
Sabina Stodolak, HR & EB Manager
CV i personal branding w sprzedaży
Polecane oferty
-
pracownik fizyczny umowa o pracę pełny etat
-
specjalista (mid) kontrakt B2B pełny etat aplikuj szybko aplikuj bez CV
-
Koordynator ds. Sprzedaży
Modlin Sp. z o.o. Nowy Dwór Mazowiecki praca stacjonarnaspecjalista (mid) umowa o pracę pełny etat aplikuj szybko aplikuj bez CV -
Sprzedawca działu mięsno-wędliniarskiego
Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ Repki praca stacjonarnapracownik fizyczny umowa o pracę pełny etat -
Sprzedawca działu mięsno-wędliniarskiego
Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ Wyszków praca stacjonarnapracownik fizyczny umowa zlecenie -
Przedstawiciel Handlowy
Mag Dystrybucja sp. z o.o. sp.k. Starogard Gdański, i okolice praca mobilnaspecjalista (mid) umowa o pracę pełny etat aplikuj szybko aplikuj bez CV
Najnowsze artykuły
Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?
Czy szukanie pracy pod koniec roku to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do stycznia lub lutego? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej zwiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest najlepszy czas na szukanie pracy, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.
Sylwester w pracy – kto pracuje w sylwestrową noc?
Kiedy inni bawią się na bankietach, podróżują, cieszą się czasem wolnym z bliskimi i świętują nadchodzący Nowy Rok – oni spędzają noc sylwestrową w pracy. Mowa o tysiącach osób, dla których noc z 31 grudnia na 1 stycznia oznacza okres wzmożonych obowiązków, a nierzadko też wyjątkowo wysokiego tempa pracy i dużego stresu. Wyjaśniamy, kto pracuje w sylwestra i co na to prawo pracy.
Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek
O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.
Dni wolne od pracy w 2025 roku
Pierwszy długi weekend 2025 mamy już w styczniu – warto skorzystać, bo na kolejny poczekamy aż do kwietnia. Stosunkowo korzystnie wypadają i majówka, i Zielone Świątki, a także święto 15 sierpnia, które w przyszłym roku będzie w piątek. Kiedy brać wolne, by wykorzystać jak najmniej własnej puli urlopów? Przedstawiamy nowy Kalendarz dni wolnych od pracy. Sprawdź i zaplanuj urlopy 2025!
Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?
– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.
„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać
Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.
Najnowsze komunikaty
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?
Praca i miłość w jednej firmie
Czy takie połączenie ma więcej plusów, czy minusów?