Co musi się znaleźć w CV kandydata do obsługi klienta i/lub sprzedaży?
• Cel/podsumowanie zawodowe. W wielu branżach już się od tego odchodzi, ale w przypadku sprzedaży podanie na początku CV bardzo krótkiego podsumowania nadal się sprawdza. W 3 zdaniach napisz, jakie masz doświadczenie, w jakim obszarze oraz w czym się specjalizujesz. Możesz też dodać, czego szukasz. Kluczem jest konkret i brak lania wody (np. zamiast: „Chcę rozwijać się w sprzedaży i zdobywać nową wiedzę na temat obsługi klienta”, napisz: „Chcę pracować dla dużych marek w obszarze B2B”). Podsumowanie dopasowujesz każdorazowo do ogłoszenia.
• Określenie charakteru sprzedaży, czyli tego, czy pracowałeś w sektorze B2B, czy B2C. Jest to szczególnie ważne przy staraniu się o pracę w B2B (kandydat z doświadczeniem w kontakcie z firmami będzie miał zawsze większe szanse niż osoba obsługująca dotąd klientów detalicznych).
• Określenie typu obsługi (kontakt telefoniczny, bezpośredni, mailowy, czat, a może wszystko na raz?). Im więcej masz doświadczeń z różnym typem obsługi, tym lepiej wszystkie je wpisać w CV. Dla pracodawcy to znak, że jesteś elastyczny i masz bogate doświadczenia.
• Określenie wolumenu sprzedaży/obsługi, czyli podanie wielkości budżetów, na jakich pracowałeś (ważne zwłaszcza przy pracy sprzedawcy w sektorze usług oraz B2B). Oczywiście nie podajesz konkretnych klientów, ale wymieniając zakres zadań, możesz wpisać np. „sprzedaż produktów w budżetach od 2000 do 20 000 tys. zł).
• Praca w systemach CRM (i jakich) – doświadczenie w pracy z systemami ułatwiającymi obsługę klienta oraz umożliwiającymi śledzenie i ticketowanie wątków, to bardzo ważna informacja dla pracodawcy. Mówi mu o tym, że nie będzie trzeba Cię uczyć od podstaw i będziesz umiał odnaleźć się w nowoczesnych systemach IT.
• Praca na celach/targetach – jeśli tak pracowałeś, napisz o tym w CV. To dla pracodawcy jasność, że rozumiesz, na czym polega ten typ pracy, akceptujesz to i nie będzie Cię trzeba tego uczyć.
• Sposób sprzedaży, jaki realizowałeś, czyli czy była to sprzedaż aktywna (wychodząca), czy pasywna (odpowiadanie na zapytania ofertowe). Podkreśl rodzaj sprzedaży szczególnie wtedy, kiedy sprzedawałeś aktywnie, bo to świadczy o uporze i odporności na stres.
Co dodatkowo warto podkreślić w CV, by się wybić?
O ile w początkach XXI wieku w sprzedaży i obsłudze klienta liczyła się szybkość transakcji oraz jej wolumen, dziś firmy stawiają na budowanie pozytywnego doświadczenia klienta na każdym etapie. Nieważne, czy klient coś dziś kupił, czy tylko zabrał nam czas – ma być zadowolony. W przeciwnym razie nie tylko już do nas nie wróci, ale dodatkowo powie swoim znajomym o tym, że został źle potraktowany.
Tworząc CV, warto pokazać pracodawcy, że rozumiesz ten trend. Słowa – klucze, które warto zawrzeć w CV to:
• Pojęcie Customer Experience, czyli dbałość o doświadczenie klienta na każdym etapie. Osoby zainteresowane tym tematem, które wiedzą jak o Customer Experience zadbać, czytają newsy na ten temat, są bardziej pożądane przez pracodawców (i często mogą też awansować na wyższe stanowiska).
• Umiejętność prowadzenia różnych form komunikacji dopasowanych do różnego typu klientów (czyli rozmowy telefonicznej, mailowej, poprzez komunikator). Warto zaznaczyć te kompetencje w CV, a jeśli miałeś okazje obsługiwać klientów różnymi kanałami komunikacji, koniecznie wypisz jakimi!
• Obsługa klientów obcojęzycznych. Jeśli masz tego typu doświadczenia, to koniecznie o tym wspomnij w CV, podając język, w jakim prowadzona była konwersacja. To dla potencjalnego pracodawcy znacznie bardziej przekonujące niż określenie poziomu znajomości języka.
Czego już nie pisać w CV sprzedawcy?
• Obsługa kasy fiskalnej – warto to napisać tylko wtedy, kiedy umiejętność ta nie wynika bezpośrednio z doświadczenia (czyli np. jeśli już pracowałeś w sklepie, to wiadomo, że umiesz obsługiwać kasę).
• Obsługa komputera – edytory takie jak Word to już obecnie taka podstawa, jak pisanie czy czytanie. A przecież nie piszesz o tym w CV.
• Truizmy (np. dbanie o satysfakcję klienta – bo nie wiadomo, co to tak naprawdę znaczy. Zamiast tego napisz konkretnie. Np.: „doradzanie w wyborze modelu sprzętu, na podstawie wytycznych klienta”.
Nie tylko CV – zadbaj o personal branding
Czasy, w których jedyną metodą szukania pracy było rozsyłanie CV, dawno się skończyły. Dziś pracodawcy szukają alternatywnych metod, a podejmując decyzję opierają się nie tylko na tym, co kandydat wpisał w CV, ale również na tym, jak prezentuje się w social mediach lub jakie referencje posiada. Chcesz się wybić i pokonać konkurencję? Zastosuj kilka poniższych tricków:
Poproś o referencje swoich klientów
Masz klienta, który był szczególnie mocno zadowolony z tego, jak go obsłużyłeś? Masz z kilkoma z nich trwałą relację? Poproś, by dali Ci referencje! Mogą być w formie informacji w profesjonalnym serwisie typu LinkedIn albo nawet w formie dwóch zdań, które możesz (wraz z podpisem i numerem telefonu klienta dla potwierdzenia) włączyć w swoje CV. Jeśli masz 2-3 opinie, możesz stworzyć nawet osobną sekcję w CV (np. zamiast zainteresowań), w której je umieścisz. Będą one lepszym potwierdzeniem Twoich kompetencji niż jakiekolwiek deklaracje posiadanych cech.
Udostępnij wyniki badania satysfakcji klientów
W Twojej firmie prowadzi się badania satysfakcji klientów? Jeśli masz dobre wyniki, możesz taką informację udostępnić w swojej aplikacji. Pamiętaj, by robić to tylko wtedy, kiedy Twój przełożony mógłby ją potwierdzić.
Dziel się (publicznie) wiedzą
Jeśli interesujesz się nowinkami technologicznymi związanymi z obsługą klienta czy Twoją branżą, czytasz artykuły na ten temat, zbierasz wiedzę, to dziel się tym publicznie – np. na Twitterze czy udostępniając czytane artykuły publicznie na FB czy LinkedIn. To pokazuje Twoją pasję i zaangażowanie.
Nagraj filmik
I umieść go niepublicznie (np. dostępny po zalogowaniu bądź tylko osobom posiadającym link). Sprzedaż i obsługa klienta to bezpośredni kontakt i nawiązywanie relacji. Jeśli masz w sobie charyzmę, to pokazanie jej poprzez krótkie nagranie (możesz w nim np. powiedzieć coś o swoich pasjach lub celach zawodowych) pozwoli rekruterowi na podjęcie szybkiej decyzji o tym, czy Cię „kupuje”, czy nie. Pamiętaj, że zdobycie pracy w sprzedaży to w dużej mierze sprzedanie siebie.
Nowe stanowiska i nowe kompetencje
Rozwój nowych metod pracy z klientem to dla pracowników konieczność nabywania nowych kompetencji. Dobrym przykładem jest tu pojawienie się chatów na wielu stronach internetowych. Niektóre z nich obsługiwanych jest przez boty, ale znacznie więcej przez pracowników obsługi klienta. Prowadzona w ten sposób konwersacja jest nieco inna niż rozmowa telefoniczna (kiedy łatwo nam rozpoznać nastrój klienta) lub mailowa (kiedy mamy czas na zastanowienie się nad odpowiedzią). Rozmowa przez czat wymaga elastyczności, otwartości, a jednocześnie umiejętności szybkiego reagowania i panowania nas stresem. Masz doświadczenie w obsłudze klienta przez czat? Podkreśl to w CV!
Inne poszukiwane obecnie kompetencje w sprzedaży i obsłudze klienta* to:
• umiejętność obsługi oprogramowania do systemów magazynowych,
• umiejętności analityczne,
• wielozadaniowość,
• gotowość do podróży służbowych,
• języki obce (głównie niemiecki, włoski i hiszpański. Angielski to już standard).
Customer Experience na 100%
Niskie bezrobocie i trudności z pozyskaniem specjalistów skłaniają rekruterów do coraz częstszego szukania pracowników „w terenie”. Najpierw udają klientów, a jeśli są zadowoleni z jakości obsługi oferowanej przez pracownika, proponują rozważenie nowej oferty pracy. Jako kandydat nigdy nie wiesz, czy masz przed sobą prawdziwego klienta, tajemniczego klienta, który robi badania na rzecz Twojego pracodawcy czy może … rekrutera, który szuka nowych pracowników dla konkurencji. Dlatego tak ważne jest, by dbać o każdego klienta na 100% w każdym momencie.
*Na podstawie analiz ogłoszeń w serwisie Praca.pl
Sabina Stodolak, HR & EB Manager
CV i personal branding w sprzedaży
Polecane oferty
-
specjalista (mid) umowa o pracę pełny etat rekrutacja online
-
Dyrektor Oddziału Banku
Bank Pocztowy S.A. Toruń praca stacjonarnadyrektor umowa o pracę pełny etat -
Konsultant Wsparcia Sprzedaży
AAA AUTO Łódź, Srebrzyńska 61 praca stacjonarnaspecjalista junior / mid umowa o pracę pełny etat 6 500 - 9 000 zł brutto/mies. -
- Białystok
- Bydgoszcz
- Gorzów Wielkopolski
- Katowice
- Kielce
- Kraków
- Lublin
- Łódź
- Olsztyn
- Opole
- Poznań
- Radom
- Rzeszów
- Szczecin
- Toruń
- Trójmiasto
- Warszawa
- Wrocław
- Zgierz
- Zielona Góra
specjalista mid / junior / senior umowa zlecenie / kontrakt B2B pełny etat -
- Białystok
- Bydgoszcz
- Gorzów Wielkopolski
- Katowice
- Kielce
- Kraków
- Lublin
- Łódź
- Olsztyn
- Opole
- Poznań
- Radom
- Rzeszów
- Szczecin
- Toruń
- Trójmiasto
- Warszawa
- Wrocław
- Zgierz
- Zielona Góra
kierownik/koordynator / menedżer / dyrektor umowa zlecenie / kontrakt B2B pełny etat -
Specjalista / Specjalistka ds. bezpieczeństwa chmurowego
Bank Pocztowy S.A. Bydgoszcz praca zdalnaspecjalista (mid) umowa o pracę pełny etat
Najnowsze artykuły
Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www
Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!
Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?
– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.
Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?
Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?
CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?
Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.
Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?
Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.
Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?
CV zwykle odgrywa najważniejszą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Warto przygotować je solidnie, by zyskać szansę na dobrą pracę. Jak to zrobić, kiedy nie mamy jeszcze żadnego doświadczenia? Wiele osób na progu życia zawodowego ma wątpliwości związane z prawidłowym kształtem tego dokumentu, dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po pierwszym CV bez doświadczenia.
Najnowsze komunikaty
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?
Praca i miłość w jednej firmie
Czy takie połączenie ma więcej plusów, czy minusów?