CV dla FMCG

 
CV dla FMCG

FMCG, czyli dobra szybko zbywalne. Z jednej strony retail (czyli wszystkie stanowiska związane z pracą w sieciach sprzedażowych), a z drugiej całe spektrum stanowisk w centrali i oddziałach – od technologów produkcji po działy finansów, księgowości, zakupów, eksportu, HR, R&D, logistyki, IT, marketingu. Co łączy wszystkie stanowiska w FMCG? To, że najważniejszym kryterium jest efektywność. Dobra szybko zbywalne mają małą marżę, duży wolumen sprzedaży i dużą ilość kanałów dystrybucji. Być albo nie być firmy zależy bardzo mocno od wyników sprzedażowych. Pracuje na nie każdy dział. Dlatego idealne CV do FMCG to takie, które potrafi Cię sprzedać w kilka sekund. Jak to zrobić?

 

Spis treści

Szybki skan CV w dobrach szybko zbywalnych

 

W FMCG pracy jest sporo, a co za tym idzie, działy HR prowadzą wiele procesów rekrutacyjnych. To wymaga szybkiego i efektywnego działania. Na przejrzenie CV rekruter nie ma zatem kilku minut i nie ma czasu na to, by się weń wczytywać, szukając właściwych informacji. FMCG to również duże firmy, które stać na inwestycje – dlatego w branży tej często wykorzystuje się nowoczesne metody – takie jak analiza CV przez systemy ATS (Applicant Tracking System). Co to oznacza dla kandydata? Otóż w FMCG musi on zadbać o to, by wszelkie wartościowe dane były w CV widoczne od razu, łatwo dostępne i niemalże „kłuły w oczy”.


Jak to osiągnąć?

 

W przypadku systemu ATS kluczowe jest posługiwanie się słowami kluczowymi, które mogą zostać uznane przez system za najważniejsze. W sukurs przychodzi tu kandydatowi samo ogłoszenie rekrutacyjne, na które aplikuje i które w wymaganiach słowa te zawiera – ważne jest zatem to, by je w CV uwzględnić.

Ważne jest również to, by używać tylko takich nazw i skrótów, które będą rozpoznawane przez system. Zatem mimo tego, że w poprzedniej firmie byłeś nazywany social media ninją, wpisz w CV specjalista social media bądź specjalista ds. e-marketingu. Te same skróty mogą być również pominięte przez wzrok rekrutera, zatem znacznie efektywniej jest wykorzystać w CV typowe nazwy dla stanowiska czy kompetencji.

Dla poprawy czytelności CV ważne jest też usunięcie wszystkich zbędnych informacji. Im mocniej skomasujesz CV, tym lepiej. Usuń więc wszelkie tautologie (skoro ukończyłeś studia, to jasnym jest również, że musiałeś ukończyć szkołę średnią. Jeśli nie była to z jakiegoś powodu wyjątkowa placówka, np. szkoła średnia za granicą, to nie ma sensu o niej pisać). Zbędnymi informacjami są też te, które opisują poziom obsługi komputera w zakresie systemu operacyjnego Windows bądź znajomości MS Office. Obsługa komputera w niczym Cię nie wyróżnia – to potrafi (i wpisuje w CV) każdy.


Konkretne dane w CV – podstawa autosprzedaży

 

W CV nie może też zabraknąć bardzo konkretnych danych na temat osiągnięć kandydata. Najlepiej sprawdzi się myślenie o CV jako o ulotce sprzedażowej i tym, że trzeba w niej zamieścić wszystko to, co przekona „klienta” (czyli rekrutera FMCG) do zakupu. Warto zatem wykorzystać:

 

  • dane liczbowe – podając wolumen sprzedaży, ilość pozyskanych klientów, przeprowadzonych projektów, a nawet przepracowanych w danym obszarze godzin (podobno 10 000 godzin w danym obszarze zadań czyni z nas specjalistę);
  • dane procentowe – wzrosty (np. sprzedaży), spadki (np. rotacji);
  • listy – zadań czy narzędzi, z których umiesz korzystać.

 

Im bardziej konkretnie, tym lepiej.

 

 

Miękkie kompetencje – tak czy nie?

 

To, czy wpisywać w CV, że jesteś samodzielny, pracowity czy komunikatywny, jest sprawą od lat sporną. Z perspektywy doświadczonego rekrutera to, że tak o sobie myślisz, tak naprawdę niewiele znaczy (bo wcale nie jest pewne, że faktycznie jesteś pracowity. To potwierdzić może jedynie Twój przełożony bądź ewentualnie wykładowca ze szkoły). Dlatego lepiej nie marnować miejsca na wpisywanie czegoś, co ma marginalne znacznie. Chyba że możesz te miękkie cechy udowodnić. W jaki sposób? Na przykład przytaczając jakieś twarde dowody na ich posiadanie. O samodzielności może np. świadczyć udział w projekcie, w którym na Twojej głowie była jakaś konkretna część zadania (opisz to np. na LinkedIn i podlinkuj). To, że jesteś pracowity, może potwierdzić Twój były szef, więc podaj do niego numer telefonu bądź mail służący do uzyskania referencji, a komunikatywność możesz udowodnić nawet poprzez pokazanie swojego profilu na FB czy YT (oczywiście jeśli nadaje się do publicznego pokazywania pracodawcy), czy choćby pisząc list motywacyjny bądź treść komunikatu mailowego.

 

Wykorzystanie technologii i możliwości online

 

Choć technologia poszła bardzo mocno do przodu w ciągu ostatnich lat, to CV pozostawiliśmy niemalże w epoce kamienia łupanego. Większość kandydatów nie wykorzystuje tego, że może do CV dołączyć:

 

  • link do swojego profilu w profesjonalnym serwisie zawodowym;
  • link do projektów, w których brali udział;
  • link do strony firmy, w której pracowali (ważne zwłaszcza wtedy, kiedy firma nie była globalna i jej nazwa nic rekruterowi nie mówi. Przed rozmową i tak będzie się chciał czegoś o niej dowiedzieć, dlaczego mu zatem tego nie ułatwić?);
  • link do materiałów dodatkowych, np. prezentacji zamieszczonej na dysku Google, która pokazuje poziom umiejętności obsługi Power Point, przeglądu projektów w formie portfolio;
  • dane ułatwiające kontakt w celu uzyskania referencji (i to nie tylko numer telefonu, ale mail czy nawet link do profilu społecznościowego przełożonego, klienta czy współpracownika – oczywiście za ich zgodą).


Dlaczego jest to szczególnie ważne w FMCG? Bo ta branża, bardziej niż jakakolwiek inna, musi podążać za trendami, łapać je, identyfikować, a nierzadko kreować. Zatem kandydat, który wie, jak wykorzystać nowoczesne trendy i możliwości, od razu jest lepiej postrzegany.

 

Formatowanie, grafika, estetyka CV dla FMCG

 

Zadbanie o odpowiednią prezentację i formatowanie CV jest ważne nie tylko w przypadku FMCG. Choć to bywa dla kandydatów szokujące, bardzo dużo CV nie przechodzi przez rekrutacyjne sito, bo zawiera błędy w formatowaniu. Po pierwsze dlatego, że jest to dla rekrutera informacja, że kandydat tak naprawdę nie potrafi posługiwać się edytorem tekstu, a po drugie dlatego, że wiele ważnych informacji, które mogą świadczyć o Twojej przewadze konkurencyjnej w takiej sytuacji „ginie”.

 

Co jest ważne?

 

Przejrzystość, światło pomiędzy znakami i liniami, typowa czcionka, którą dobrze się czyta, zastosowanie nagłówków i pogrubień, dyskretne zastosowanie kolorów (jeśli jakiś wprowadzasz, to nie za ciemny i tylko jako ilustrację czy podkreślenie. CV z odwróconymi kolorami typu czarne tło i biała czcionka, to kiepski pomysł). Wykresiki, skale z kropkami obrazującymi poziom umiejętności czy inne obrazki nie są czytane przez systemy ATS i niekoniecznie prawidłowo interpretowane przez rekruterów. Jeśli jednak pracowałeś dla jednego z potentatów w branży FMCG, możesz umieścić logo firmy przy jej nazwie – zwróci uwagę czytelnika, a informacja, że już masz w FMCG doświadczenie, jest niezwykle ważna.

 

Czytaj takżeJak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy?

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Account Manager

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca zdalna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   5 500 - 7 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    GŁÓWNE ZADANIA: Monitorowanie klientów pod kątem aktywności rekrutacyjnych, Pozyskiwanie nowych klientów oraz rozwijanie relacji ze stałymi klientami - badanie potrzeb, proponowanie rozwiązań, monitoring współpracy, Aktywności sprzedażowe: przygotowywanie ofert, prowadzenie negocjacji,...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Rozwoju Sprzedaży B2B w Branży IT

    G DATA Software Sp. z o.o.   Poznań, Grunwald    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / ekspert  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 dni
    Szukasz pracy, która będzie pasować do Twojej pasji sprzedaży i rozwoju zawodowego? W G DATA możemy Ci to zaoferować! Odkryj fascynujący świat IT, przeszkolimy Cię od podstaw, dostarczymy niezbędne narzędzia i będziemy wspierać na każdym kroku. Obowiązki: Pozyskiwanie nowych...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Sprzedaży – sektor IT

    G DATA Software Sp. z o.o.   Poznań, Grunwald    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / ekspert  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 dni
    Czym będziesz się zajmować? Rozwijaniem sprzedaży w kanale B2B i partnerskim – z naciskiem na współpracę z Partnerami handlowymi; Pozyskiwaniem nowych klientów i opieką nad portfelem firm z 3 przypisanych województw; Negocjacjami z osobami decyzyjnymi i prezentacją rozwiązań...
  • specjalista junior / mid  umowa zlecenie  pełny etat   30,50 zł brutto/godz.  rekrutacja online
    6 godz.
    Przygotowywanie i aktualizacja umów z klientami. Obsługa wniosków związanych ze zmianą danych. Przyjmowanie zgłoszeń i ich ewidencja. Archiwizacja dokumentów. Wsparcie zespołu w bieżących zadaniach.
  • Specjalista ds. Reklamacji

    AGATA Spółka Akcyjna   Gorzów Wielkopolski    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Do głównych obowiązków na tym stanowisku będzie należało: Zapewnienie wysokiego poziomu standardu obsługi Klienta; Nadzór nad reklamacjami (przyjmowanie, analiza); Wprowadzanie reklamacji do systemu oraz zgłaszania ich do producenta; Przygotowywanie odpowiedzi na reklamację i dostarczenie...
  • Sprzedawca Artykułów Wyposażenia Wnętrz

    AGATA Spółka Akcyjna   Toruń    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Do głównych obowiązków na tym stanowisku będzie należało: Zapewnienie najwyższego poziomu standardu obsługi Klienta; Realizacja sprzedaży; Utrzymywanie standardu ekspozycji.

Najnowsze artykuły

Podanie o pracę po angielsku – co powinno się w nim znaleźć?

Podanie o pracę po angielsku – co powinno się w nim znaleźć?

Job application, letter of application, cover letter, a może letter of intent? Na zachodnim rynku pracy funkcjonuje bardzo wiele dokumentów aplikacyjnych, wysyłanych w różnych okolicznościach. Jeśli marzysz o zatrudnieniu w międzynarodowej bądź zagranicznej firmie, na początek przygotuj podanie o pracę po angielsku. Wyjaśniamy krok po kroku, jak je szybko i łatwo napisać.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Do Wielkanocy przygotowujemy się nie tylko w domach, ale i w miejscu pracy. Czy spotkanie okolicznościowe z pracownikami to dobry pomysł? Jak świętować razem z zespołem, który pracuje zdalnie? Wystarczy e-mail z życzeniami, czy może warto zadbać o drobne upominki dla kadry? Oto krótki przewodnik po obchodach Wielkanocy w firmie.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czy długie godziny pracy to rzeczywiście powód do dumy? Wobec rosnących statystyk depresji i wypalenia zawodowego coraz częściej podnoszona jest kwestia czterodniowego tygodnia pracy. Krótszy niż w Polsce wymiar tygodniowego czasu pracy obowiązuje w wielu krajach. Sprawdzamy, ile dni i godzin tygodniowo pracuje się w Europie i który z modeli pracy miałby szansę powodzenia w naszym kraju.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379