Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Barometr stanowisk FMCG

Barometr stanowisk FMCG

 
Barometr stanowisk FMCG

FMCG to jedna z najsilniejszych branż w Polsce. Wartość polskiego rynku FMCG w roku 2016 wyniosła 255 mld zł (GFK Polonia). W Polsce mamy zakłady produkcyjne i centra operacyjne wielu zagranicznych marek. Według najnowszych badań (Nielsen, 2017) w dynamice rozwoju wyprzedzamy Finlandię, Francję czy Danię. A to oznacza, że praca w FMCG jest i będzie. Gdzie najczęściej?

 

Spis treści

Kariera w FMCG

 

Teoretycznie szanse na pracę w FMCG ma każdy.


– Poszukujemy osób o różnym profilu. Najczęściej prowadzimy rekrutacje do naszego działu handlowego, zapraszając do współpracy osoby na stanowisko przedstawiciela handlowego. Najważniejsze jednak jest to, że karierę można zrobić w każdym dziale – wyjaśnia Katarzyna Szokaluk, HR Manager ds. rekrutacji i rozwoju z Maspex.

Struktura firm FMCG przypomina małe państewko, w którym potrzebni są specjaliści z każdej dziedziny, choć oczywiście w zależności od typu produkcji część stanowisk będzie wymagać związanych z danym typem produkcji kompetencji. Firma działająca w obszarze spożywczym będzie zatrudniać technologów żywności, a firma produkująca chemię gospodarczą chemików. Obie jednak potrzebują księgowej, specjalisty HR, informatyka i logistyka.


Największa liczba stanowisk to, poza produkcją, działy sprzedaży, zakupów, logistyki, IT. Po kilka/kilkanaście osób pracuje w działach HR, księgowym, prawnym, finansowym, badań i rozwoju. W praktyce w FMCG szuka się osób o konkretnych cechach.

 

– W rekrutacji zwracamy uwagę na profil kompetencyjny kandydata (w tym m.in. na komunikację, umiejętność współpracy czy organizację pracy) oraz aktywność studenta w obszarach okołoedukacyjnych (udział w stażach, praktykach, konkursach, współpraca z kołami naukowymi, rozwijanie pasji/zainteresowań). Poszukujemy osób otwartych, proaktywnych, ambitnych – mówi Katarzyna Szokaluk.

 

Jakie kompetencje warto rozwijać?

 

Miękkie zawsze, bo to się przydaje w każdej branży. W FMCG liczy się też elastyczność i otwartość na zmiany, umiejętność dopasowania się oraz odporność na stres, którego w tym biznesie sporo. Dodatkowo przydaje się też analiza oraz umiejętność biznesowego spojrzenia na własne zadania.

 

– Jeśli chodzi o sferę merytoryki, to ważna jest przede wszystkim umiejętność pracy z liczbą – nie tylko w aspekcie działań matematycznych, ale także umiejętność widzenia, że za konkretną liczbą stoją konkretne działania. Nasze wymagania spełniają często studenci uczelni technicznych – dodaje Katarzyna Szokaluk z Maspexu.

 

Zarobki i warunki pracy w branży FMCG

 

Branża FMCG inwestuje w swoich pracowników. Pracownicy w zasadzie każdego szczebla mogą uczestniczyć w szkoleniach i konferencjach, również tych prestiżowych. Częste są dopłaty do nauki języków obcych, prawie normą są karty sportowe i dodatkowe ubezpieczenie medyczne.
Część stanowisk ma też dodatkowe benefity – prawie 50% przedstawicieli handlowych ma do dyspozycji samochód służbowy, ponad 60% laptopa. Na dostęp do sprzętu mogą też liczyć pracownicy IT.

Decydując się na pracę w FMCG, trzeba być często gotowym na dojazdy bądź zmianę miejsca zamieszkania. Zakłady produkcyjne i biura operacyjne nie są lokalizowane w centrach wielkich miast, a na ich obrzeżach. Imperial Tobacco Polska SA to Jankowice w pobliżu Tarnowa Podgórnego, Grupa Żywiec – Warka i Żywiec, Danone (działy operacyjne) – Bieruń koło Opola, Maspex – Wadowice, PepsiCo – Grodzisk Mazowiecki lub Michrów, Mlekpol – Grajewo. Większość międzynarodowych korporacji ma centra w Warszawie (niekiedy w innym dużym mieście). Domeną wielu polskich firm FMCG pozostają okolice ich centrów operacyjnych.

 

 

Typowe stanowiska w FMCG

 

W branży FMCG zasadą jest zaczynanie od najniższych stanowisk i pięcie się po szczeblach kariery. Zostać kierownikiem działu bez doświadczenia w FMCG jest niezwykle trudno. Zarobki na początku kariery są dość niskie, ale perspektywy rozwoju finansowego bardzo duże. Większe niż w wielu innych branżach.

  • Przedstawiciel handlowy

 

Odpowiada za prezentację i sprzedaż produktów producenta w sklepach detalicznych. Wymagane jest tu prawo jazdy i zainteresowanie sprzedażą. Nie jest konieczne wykształcenie kierunkowe.
Zarobki*: mediana 4050 zł, 25% zarabia powyżej 5500 zł

  • KAM – key account manager

 

Odpowiada za negocjacje kontraktów między producentem/dystrybutorem a sieciami handlowymi. Aby zostać KAM-em konieczne jest duże doświadczenie w sprzedaży, umiejętność negocjacji na bardzo wysokim poziomie, odporność na stres.
Zarobki: mediana 8500 zł, 25% zarabia powyżej 11 700 zł

  • Asystent w dziale marketingu

 

Wspiera dział marketingu w realizacji zadań. Przygotowuje raporty, wykonuje analizy, współorganizuje eventy, kampanie promocyjne, monitoruje konkurencję. Studia kierunkowe nie są konieczne, choć mocno pomagają.
Zarobki: mediana 3200 zł, 25% zarabia powyżej 4120 zł

  • Kierownik trade marketingu

 

Nadzoruje pracę zespołu odpowiedzialnego za realizację strategii marketingowej w miejscach sprzedaży (sklepach).
Zarobki: mediana 11 200 zł, 25% zarabia powyżej 15 900 zł

  • Junior brand manager

 

Wspiera brand managera w realizowaniu strategii wprowadzania i utrzymania marki na rynku.
Zarobki: mediana 7000 zł, 25% zarabia powyżej 7900 zł

  • Brand manager

 

Kreuje i wprowadza na rynek nowe marki. Przygotowuje i nadzoruje realizowanie strategii rynkowych dla marek. Aby zostać brand managerem konieczne jest doświadczenie jako specjalista ds. marketingu/product manager oraz przygotowanie biznesowe.
Zarobki: mediana 7500 zł, 25% zarabia powyżej 11 300 zł

  • Asystent w dziale zakupów

 

Wspiera pracowników działu zakupów w bieżących operacjach. Współpracuje z firmami transportowymi, logistyką, magazynami. Pracę na tym stanowisku często rozpoczynają absolwenci studiów ekonomicznych.
Zarobki: mediana 3387 zł, 25% zarabia powyżej 4000 zł

  • Dyrektor działu zakupów

 

Koordynuje i nadzoruje pracę całego działu. Końcowy etap ścieżki kariery w dziale zakupów.
Zarobki: mediana 14 600 zł, 25% zarabia powyżej 19 800 zł

  • HR biznes partner

 

Realizuje politykę personalną firmy. Jest stanowiskiem z dużą dozą samodzielności. Aby awansować na to stanowisko, konieczne jest minimum 5 lat doświadczenia jako samodzielny specjalista HR lub HR manager.
Zarobki: mediana 7765 zł, 25% zarabia powyżej 10 000 zł

 

Czytaj takżeEngagement marketing – czym jest? Jak go wykorzystać w firmie?

 

Deficytowe stanowiska w FMCG

 

  • Analityk biznesowy

 

Zajmuje się przekładaniem liczb na konkretne wnioski biznesowe. Jest niezbędny do zachowania konkurencyjności przedsiębiorstwa. Najczęściej analitykiem zostaje absolwent zarządzania, matematyki, ekonomii bądź IT. Najłatwiej zacząć pracę w analizie od stażu.
Zarobki: mediana 6950 zł, 25% zarabia powyżej 9700 zł

  • Kontroler jakości

 

Zajmuje się kontrolowaniem jakości otrzymywanych towarów i ich zgodnością z dokumentacją. Jest niezbędny w każdym procesie produkcji. W zależności od specjalizacji, aby zostać kontrolerem jakości, wymagane są studia bądź ukończenie specjalistycznych kursów.
Zarobki: mediana 3230 zł, 25% zarabia powyżej 4130 zł

  • Kontroler procesów produkcji

 

Zajmuje się nadzorem i kontrolą przebiegu procesu produkcji. Często są to osoby, które poprzednio były kontrolerami jakości. Wymaga wiedzy na temat technologii procesu oraz wszelkich norm, którym podlegać musi całość procesu produkcji.
Zarobki: mediana 3800 zł, 25% zarabia powyżej 4800 zł

 

Rzadkie stanowiska w FMCG

 

  • Analityk trendów rynkowych

 

Osoba odpowiedzialna za śledzenie i wyłapywanie trendów. Pracuje zarówno w terenie, jak i przy komputerze, prowadząc obserwacje i analizy. Często zajmuje się również badaniami i testami wśród konsumentów. Można nim zostać bez względu na kierunek wykształcenia (choć przydają się kierunki analityczne i psychologiczne). Liczy się osobowość, dociekliwość, umiejętność obserwacji.
Zarobki: mediana 4000 zł, 25% zarabia powyżej 7294 zł

  • Specjalista SEO

 

Zajmuje się marketingiem wyszukiwarkowym. Dba o widoczność sklepu online oraz stron produktowych w internecie.
Zarobki: 4100 zł, 25% zarabia powyżej 5800 zł

  • Influencer manager

 

Pracownik działu marketingu lub PR, który zajmuje się kontaktami z wpływowymi osobami z blogosfery i social mediów w celu promocji marki. Wyszukuje i nawiązuje kontakty. Musi świetnie orientować się w bieżących trendach oraz umieć obsługiwać narzędzia internetowe typu SocialBlade, NapoleonCat, platformy influencer marketingu (np. ReachaBlogger).
Zarobki: Zaledwie kilka stanowisk tego typu w większych firmach FMCG nie pozwala na obliczenie statystyk i podanie widełek wynagrodzenia.

*Wynagrodzenia na podstawie analiz Moja Płaca serwisu Wynagrodzenia.pl, partnera Poradnika Praca.pl 2018

Sabina Stodolak
HR & EB Manager

Czytaj także6 reguł Cialdiniego wywienia wpływu na ludzi

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Account Manager

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca zdalna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   5 500 - 7 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    GŁÓWNE ZADANIA: Monitorowanie klientów pod kątem aktywności rekrutacyjnych, Pozyskiwanie nowych klientów oraz rozwijanie relacji ze stałymi klientami - badanie potrzeb, proponowanie rozwiązań, monitoring współpracy, Aktywności sprzedażowe: przygotowywanie ofert, prowadzenie negocjacji,...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Sprzedaży – sektor IT

    G DATA Software Sp. z o.o.   Poznań, Grunwald    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / ekspert  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    24 godz.
    Czym będziesz się zajmować? Rozwijaniem sprzedaży w kanale B2B i partnerskim – z naciskiem na współpracę z Partnerami handlowymi; Pozyskiwaniem nowych klientów i opieką nad portfelem firm z 3 przypisanych województw; Negocjacjami z osobami decyzyjnymi i prezentacją rozwiązań...
  • Przedstawiciel Handlowy

    ADF AUTO Spółka z o.o.   Wrocław, ul. Karkonoska 45    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Twój zakres obowiązków sprzedaż części i akcesoriów samochodowych, bezpośrednia obsługa klientów zgodnie z przyjętymi standardami, pozyskiwanie nowych klientów; utrzymywanie partnerskich relacji z dotychczasowymi klientami; nadzorowanie procesów sprzedaży, wystawianie dokumentów...
  • Doradca Handlowy – samochody dostawcze IVECO

    ADF AUTO Spółka z o.o.   Wrocław, ul. Karkonoska 45    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Twój zakres obowiązków Sprzedaż nowych samochodów dostawczych IVECO; Aktywne pozyskiwanie Klientów w terenie; Obsługa Klientów zgodnie ze standardami jakościowymi; Budowanie długotrwałych relacji z Klientem; Przygotowywanie ofert handlowych zgodnie z obowiązującymi standardami;...
  • Samodzielna Księgowa / Samodzielny Księgowy

    CMP HOLDING sp. z o.o.   Wrocław, ul. Karkonoska 45    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Twój zakres obowiązków prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie pełnej rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami, dekretacja i księgowanie faktur zakupu i sprzedaży, dokumentów kosztowych, wyciągów bankowych, raportów kasowych oraz innych dokumentów księgowych, kontrola,...
  • Mechanik samochodowy

    ADF AUTO Spółka z o.o.   Wrocław, ul. Karkonoska 45    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Główne zadania: naprawy serwisowe samochodów wszystkich marek, naprawy głównych podzespołów samochodów, przeglądy techniczne samochodów, naprawy elektryczne.

Najnowsze artykuły

Godzinowe koszty pracy w Polsce należą do najniższych w całej Unii Europejskiej. Nowe dane Eurostatu

Godzinowe koszty pracy w Polsce należą do najniższych w całej Unii Europejskiej. Nowe dane Eurostatu

Europejski Urząd Statystyczny opublikował najnowsze dane dotyczące średnich godzinowych kosztów pracy w 27 krajach Unii Europejskiej. Z zestawienia wynika, że koszty pracy są u nas niemal dwukrotnie niższe od unijnej średniej. Jednocześnie Polska jest jednym z państw UE, w których wzrost kosztów pracy był najwyższy na przestrzeni ostatniego roku.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Zakładka o nas – co napisać?

Zakładka o nas – co napisać?

W erze cyfrowej większość konsumentów, nawet tych, którzy ostatecznie dokonują zakupu lub korzystają z usługi stancjonarnie, sprawdza stronę firmy. Co więcej, klienci i kontrahenci szukają tam nie tylko cennika czy danych kontaktowych. Co jeszcze sprawdzają? Wyjaśniamy, co warto uwzględnić w zakładce „O nas" na stronie internetowej przedsiębiorstwa, a jakie informacje lepiej pominąć.

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

– O ile w edukacji są procedury wsparcia, to w środowisku zawodowym wszystko zależy od dobrej woli pracodawcy – zauważa specjalistka pracująca z osobami z dysleksją Urszula Grzegorczyk. Zmiana postrzegania dyslektyków na rynku pracy jest pilnie potrzebna. – Wielu otwarcie mówi o swojej dysleksji. Nie chcą biernie czekać, aż „system sam się zmieni” – podkreśla pedagog Michalina Ignaciuk.

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

– Aby budować dojrzałą strategię HR, warto spojrzeć na zatrudnienie jako cykl życia pracownika (Employee Lifecycle), który – podobnie jak w marketingu czy sprzedaży – można planować, mierzyć i optymalizować – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wskazuje, jakie działania powinny podjąć firmy na każdym etapie tego cyklu, by lepiej wykorzystać potencjał swojej kadry.

Aktywne słuchanie – na czym polega? Dlaczego jest ważne podczas spotkań biznesowych?

Aktywne słuchanie – na czym polega? Dlaczego jest ważne podczas spotkań biznesowych?

Czasami przerywasz rozmówcy w pół zdania? Zdarza Ci się podczas rozmowy sięgać po telefon i sprawdzać powiadomienia? A może słuchasz wypowiedzi drugiej osoby z kamienną twarzą, czekając z jakąkolwiek reakcją, aż skończy mówić? A teraz zadaj sobie pytanie – jak Ty się czujesz, gdy rozmówca zachowuje się w ten sposób? Poznaj tajniki aktywnego słuchania i rozwiń umiejętności interpersonalne.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379