Kariera w FMCG
Teoretycznie szanse na pracę w FMCG ma każdy.
„Poszukujemy osób o różnym profilu. Najczęściej prowadzimy rekrutacje do naszego działu handlowego, zapraszając do współpracy osoby na stanowisko przedstawiciela handlowego. Najważniejsze jednak jest to, że karierę można zrobić w każdym dziale” – Katarzyna Szokaluk, HR Manager ds. rekrutacji i rozwoju, Maspex.
Struktura firm FMCG przypomina małe państewko, w którym potrzebni są specjaliści z każdej dziedziny, choć oczywiście w zależności od typu produkcji część stanowisk będzie wymagać związanych z danym typem produkcji kompetencji. Firma działająca w obszarze spożywczym będzie zatrudniać technologów żywności, a firma produkująca chemię gospodarczą chemików. Obie jednak potrzebują księgowej, specjalisty HR, informatyka i logistyka.
Największa ilość stanowisk to, poza produkcją, działy sprzedaży, zakupów, logistyki, IT. Po kilka/kilkanaście osób pracuje w działach HR, księgowym, prawnym, finansowym, badań i rozwoju.
W praktyce w FMCG szuka się osób o konkretnych cechach: „W rekrutacji zwracamy uwagę na profil kompetencyjny kandydata (w tym m.in. na komunikację, umiejętność współpracy czy organizację pracy) oraz aktywność studenta w obszarach okołoedukacyjnych (udział w stażach, praktykach, konkursach, współpraca z kołami naukowymi, rozwijanie pasji/zainteresowań). Poszukujemy osób otwartych, proaktywnych, ambitnych”– wyjaśnia Katarzyna Szokaluk.
Jakie kompetencje warto rozwijać?
Miękkie zawsze, bo to się przydaje w każdej branży. W FMCG liczy się też elastyczność i otwartość na zmiany, umiejętność dopasowania się oraz odporność na stres, którego w tym biznesie sporo.
Dodatkowo przydaje się też analiza oraz umiejętność biznesowego spojrzenia na własne zadania. Katarzyna Szokaluk z Maspexu wyjaśnia: „Jeśli chodzi o sferę merytoryki, to ważna jest przede wszystkim umiejętność pracy z liczbą – nie tylko w aspekcie działań matematycznych, ale także umiejętność widzenia, że za konkretną liczbą stoją konkretne działania. Nasze wymagania spełniają często studenci uczelni technicznych”.
Zarobki i warunki pracy w branży FMCG
Branża FMCG inwestuje w swoich pracowników. Pracownicy w zasadzie każdego szczebla mogą uczestniczyć w szkoleniach i konferencjach, również tych prestiżowych. Częste są dopłaty do nauki języków obcych, prawie normą są karty sportowe i dodatkowe ubezpieczenie medyczne.
Część stanowisk ma też dodatkowe benefity – prawie 50% przedstawicieli handlowych ma do dyspozycji samochód służbowy, ponad 60% laptopa. Na dostęp do sprzętu mogą też liczyć pracownicy IT.
Decydując się na pracę w FMCG, trzeba być często gotowym na dojazdy bądź zmianę miejsca zamieszkania. Zakłady produkcyjne i biura operacyjne nie są lokalizowane w centrach wielkich miast, a na ich obrzeżach. Imperial Tobacco Polska SA to Jankowice w pobliżu Tarnowa Podgórnego, Grupa Żywiec – Warka i Żywiec, Danone (działy operacyjne) – Bieruń koło Opola, Maspex – Wadowice, PepsiCo – Grodzisk Mazowiecki lub Michrów, Mlekpol – Grajewo. Większość międzynarodowych korporacji ma centra w Warszawie (niekiedy w innym dużym mieście). Domeną wielu polskich firm FMCG pozostają okolice ich centrów operacyjnych.
Typowe stanowiska w FMCG
W branży FMCG zasadą jest zaczynanie od najniższych stanowisk i pięcie się po szczeblach kariery. Zostać kierownikiem działu bez doświadczenia w FMCG jest niezwykle trudno. Zarobki na początku kariery są dość niskie, ale perspektywy rozwoju finansowego bardzo duże. Większe niż w wielu innych branżach.
Przedstawiciel handlowy
Odpowiada za prezentację i sprzedaż produktów producenta w sklepach detalicznych. Wymagane jest tu prawo jazdy i zainteresowanie sprzedażą. Nie jest konieczne wykształcenie kierunkowe.
Zarobki*: mediana 4050 zł, 25% zarabia powyżej 5500 zł
KAM – key account manager
Odpowiada za negocjacje kontraktów między producentem/dystrybutorem a sieciami handlowymi. Aby zostać KAM-em konieczne jest duże doświadczenie w sprzedaży, umiejętność negocjacji na bardzo wysokim poziomie, odporność na stres.
Zarobki: mediana 8500 zł, 25% zarabia powyżej 11 700 zł
Asystent w dziale marketingu
Wspiera dział marketingu w realizacji zadań. Przygotowuje raporty, wykonuje analizy, współorganizuje eventy, kampanie promocyjne, monitoruje konkurencję. Studia kierunkowe nie są konieczne, choć mocno pomagają.
Zarobki: mediana 3200 zł, 25% zarabia powyżej 4120 zł
Kierownik trade marketingu
Nadzoruje pracę zespołu odpowiedzialnego za realizację strategii marketingowej w miejscach sprzedaży (sklepach).
Zarobki: mediana 11 200 zł, 25% zarabia powyżej 15 900 zł
Junior brand manager
Wspiera brand managera w realizowaniu strategii wprowadzania i utrzymania marki na rynku.
Zarobki: mediana 7000 zł, 25% zarabia powyżej 7900 zł
Brand manager
Kreuje i wprowadza na rynek nowe marki. Przygotowuje i nadzoruje realizowanie strategii rynkowych dla marek. Aby zostać brand managerem konieczne jest doświadczenie jako specjalista ds. marketingu/product manager oraz przygotowanie biznesowe.
Zarobki: mediana 7500 zł, 25% zarabia powyżej 11 300 zł
Asystent w dziale zakupów
Wspiera pracowników działu zakupów w bieżących operacjach. Współpracuje z firmami transportowymi, logistyką, magazynami. Pracę na tym stanowisku często rozpoczynają absolwenci studiów ekonomicznych.
Zarobki: mediana 3387 zł, 25% zarabia powyżej 4000 zł
Dyrektor działu zakupów
Koordynuje i nadzoruje pracę całego działu. Końcowy etap ścieżki kariery w dziale zakupów.
Zarobki: mediana 14 600 zł, 25% zarabia powyżej 19 800 zł
HR biznes partner
Realizuje politykę personalną firmy. Jest stanowiskiem z dużą dozą samodzielności. Aby awansować na to stanowisko, konieczne jest minimum 5 lat doświadczenia jako samodzielny specjalista HR lub HR manager.
Zarobki: mediana 7765 zł, 25% zarabia powyżej 10 000 zł
Deficytowe stanowiska w FMCG
Analityk biznesowy
Zajmuje się przekładaniem liczb na konkretne wnioski biznesowe. Jest niezbędny do zachowania konkurencyjności przedsiębiorstwa. Najczęściej analitykiem zostaje absolwent zarządzania, matematyki, ekonomii bądź IT. Najłatwiej zacząć pracę w analizie od stażu.
Zarobki: mediana 6950 zł, 25% zarabia powyżej 9700 zł
Kontroler jakości
Zajmuje się kontrolowaniem jakości otrzymywanych towarów i ich zgodnością z dokumentacją. Jest niezbędny w każdym procesie produkcji. W zależności od specjalizacji, aby zostać kontrolerem jakości, wymagane są studia bądź ukończenie specjalistycznych kursów.
Zarobki: mediana 3230 zł, 25% zarabia powyżej 4130 zł
Kontroler procesów produkcji
Zajmuje się nadzorem i kontrolą przebiegu procesu produkcji. Często są to osoby, które poprzednio były kontrolerami jakości. Wymaga wiedzy na temat technologii procesu oraz wszelkich norm, którym podlegać musi całość procesu produkcji.
Zarobki: mediana 3800 zł, 25% zarabia powyżej 4800 zł
Rzadkie stanowiska w FMCG
Analityk trendów rynkowych
Osoba odpowiedzialna za śledzenie i wyłapywanie trendów. Pracuje zarówno w terenie, jak i przy komputerze, prowadząc obserwacje i analizy. Często zajmuje się również badaniami i testami wśród konsumentów. Można nim zostać bez względu na kierunek wykształcenia (choć przydają się kierunki analityczne i psychologiczne). Liczy się osobowość, dociekliwość, umiejętność obserwacji.
Zarobki: mediana 4000 zł, 25% zarabia powyżej 7294 zł
Specjalista SEO
Zajmuje się marketingiem wyszukiwarkowym. Dba o widoczność sklepu online oraz stron produktowych w internecie.
Zarobki: 4100 zł, 25% zarabia powyżej 5800 zł
Influencer manager
Pracownik działu marketingu lub PR, który zajmuje się kontaktami z wpływowymi osobami z blogosfery i social mediów w celu promocji marki. Wyszukuje i nawiązuje kontakty. Musi świetnie orientować się w bieżących trendach oraz umieć obsługiwać narzędzia internetowe typu SocialBlade, NapoleonCat, platformy influencer marketingu (np. ReachaBlogger).
Zarobki: Zaledwie kilka stanowisk tego typu w większych firmach FMCG nie pozwala na obliczenie statystyk i podanie widełek wynagrodzenia.
*Wynagrodzenia na podstawie analiz Moja Płaca serwisu Wynagrodzenia.pl, partnera Poradnika Praca.pl 2018
Sabina Stodolak
HR & EB Manager
Barometr stanowisk FMCG
Polecane oferty
-
specjalista (mid) umowa o pracę pełny etat rekrutacja online
-
Dyrektor Oddziału Banku
Bank Pocztowy S.A. Toruń praca stacjonarnadyrektor umowa o pracę pełny etat -
Konsultant Wsparcia Sprzedaży
AAA AUTO Łódź, Srebrzyńska 61 praca stacjonarnaspecjalista junior / mid umowa o pracę pełny etat 6 500 - 9 000 zł brutto/mies. -
- Białystok
- Bydgoszcz
- Gorzów Wielkopolski
- Katowice
- Kielce
- Kraków
- Lublin
- Łódź
- Olsztyn
- Opole
- Poznań
- Radom
- Rzeszów
- Szczecin
- Toruń
- Trójmiasto
- Warszawa
- Wrocław
- Zgierz
- Zielona Góra
specjalista mid / junior / senior umowa zlecenie / kontrakt B2B pełny etat -
- Białystok
- Bydgoszcz
- Gorzów Wielkopolski
- Katowice
- Kielce
- Kraków
- Lublin
- Łódź
- Olsztyn
- Opole
- Poznań
- Radom
- Rzeszów
- Szczecin
- Toruń
- Trójmiasto
- Warszawa
- Wrocław
- Zgierz
- Zielona Góra
kierownik/koordynator / menedżer / dyrektor umowa zlecenie / kontrakt B2B pełny etat -
Specjalista / Specjalistka ds. bezpieczeństwa chmurowego
Bank Pocztowy S.A. Bydgoszcz praca zdalnaspecjalista (mid) umowa o pracę pełny etat
Najnowsze artykuły
Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www
Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!
Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?
– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.
Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?
Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?
CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?
Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.
Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?
Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.
Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?
CV zwykle odgrywa najważniejszą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Warto przygotować je solidnie, by zyskać szansę na dobrą pracę. Jak to zrobić, kiedy nie mamy jeszcze żadnego doświadczenia? Wiele osób na progu życia zawodowego ma wątpliwości związane z prawidłowym kształtem tego dokumentu, dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po pierwszym CV bez doświadczenia.
Najnowsze komunikaty
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?
Praca i miłość w jednej firmie
Czy takie połączenie ma więcej plusów, czy minusów?