Praca.pl Poradniki Sieci handlowe
Co mnie czeka? Rekrutacja do sieci handlowej

Co mnie czeka? Rekrutacja do sieci handlowej

 
Co mnie czeka? Rekrutacja do sieci handlowej

Rekrutacje w dużych korporacjach różnią się od standardowej rekrutacji do małej firmy. Dysponując rozbudowanymi narzędziami selekcji, korporacje są w stanie dokładniej poznać kandydatów i sprawdzić, czy będą oni pasować do organizacji. Czego spodziewać się w trakcie rekrutacji?

 

Spis treści

Rekrutacja na stanowiska niższego szczebla

 

Podstawowe stanowiska w sieciach handlowych to stanowiska: sprzedawcy, doradcy klienta oraz magazyniera. Na te stanowiska rekrutacja nie jest prowadzona centralnie – odpowiadają za nią kierownicy poszczególnych sklepów. Zazwyczaj więc przesyłane przez kandydatów CV albo wędruje bezpośrednio do kierownika sklepu, albo przechodzi przez centralę, gdzie jest poddawane selekcji, a kierownik dostaje do wglądu mniejszą liczbę kandydatów wybranych na podstawie weryfikacji CV. Kierownik, po zapoznaniu się z CV, telefonuje do kandydatów i zaprasza część z nich na spotkania rekrutacyjne. Zazwyczaj jest to jedno, maksymalnie dwa spotkania.

 

Stosowane są również tzw. wywiady grupowe , polegające na jednoczesnym spotkaniu z kilkoma kandydatami, którym zadaje się takie same pytania i jednocześnie przedstawia firmę i stanowisko. Główne kompetencje , które sprawdza się podczas spotkań, to: nastawienie na klienta, nastawienie na realizację celów, umiejętność pracy zespołowej, zaangażowanie i chęć do pracy oraz dyspozycyjność i inne Formalne kwestie.

 

– Bardzo ważna jest dla nas proaktywność – w przypadku rekrutacji absolwentów zwracamy mocno uwagę na to, czy kandydat podejmował nawet drobne działania zawodowe w trakcie studiów – podkreśla Karolina Przerwa z Leroy Merlin.


Rekrutacja na stanowiska kierownicze

 

Stanowiska związane z zarządzaniem innymi ludźmi wymagają nieco innej procedury rekrutacyjnej. W sieciach handlowych najczęściej stosuje się zasadę rekrutacji we współpracy z przedstawicielem działu HR, który ma odpowiednie kompetencje, by ocenić potencjał kandydata w zakresie zarządzania i pełnienia Funkcji menedżerskich. Poza rozmową kwalifikacyjną często stosuje się assessment center , czyli metodę rekrutacji pozwalającą sprawdzić zachowania kandydatów w trakcie wykonywania określonych zadań. Zdarza się również, że kandydaci dostają zadania domowe w postaci case study, które muszą opracować. Takie wieloetapowe rekrutacje pozwalają na zmniejszenie ryzyka popełnienia w czasie rekrutacji błędu.

 


Rekrutacja na stanowiska specjalistyczne

 

Praca w sieciach handlowych to nie tylko stanowiska sprzedażowe. Pracują tu również osoby zajmujące się finansami, marketingiem, trade marketingiem, HR, księgowością, logistyką, IT, zakupami itd. Te specjalistyczne stanowiska wymagają specjalistycznych rekrutacji. Aplikacje od kandydatów są kierowane najczęściej do centrali, gdzie zajmuje się nimi dział personalny we współpracy z menedżerem konkretnego działu.

 

Rekrutacja odbywa się na podstawie wywiadu (rozmowy kwalifikacyjnej), a niekiedy również assessment center. Coraz częściej sieci handlowe stosują również testy (np. testy nu-meryczne, werbalne czy testy konkretnych umiejętności). W sieci JYSK jest np. wykorzystywany test badający umiejętność rozwiązywania problemów pod presją czasu oraz test preferowanych zachowań w pracy, a w Leroy Merlin wykorzystuje się testy zdolności i testy osobowościowe. Poza samymi „twardymi” umiejętnościami bada się również nastawienie kandydata do pracy i sprawdza, czy jego wartości są zgodne z wartościami frmy (czyli czy będzie pasował do kultury organizacyjnej firmy).

 

Programy rekrutacji wewnętrznej

 

W związku z bardzo szybkim rozwojem, zwłaszcza w zakresie otwierania nowych placówek, sieci handlowe stale potrzebują kompetentnej kadry zarządzającej (nie bez powodu mówi się o tym, że to właśnie w handlu o awans jest najłatwiej). Dlatego też większość sieci handlowych prowadzi wewnętrzne programy rozwojowe, które umożliwiają pracownikom awans i objęcie kierowniczych stanowisk. W zależności od sieci programy trwają od roku do kilku lat i bazują na szkoleniach warsztatowych oraz części praktycznej, związanej z pracą pod okiem doświadczonego menedżera. Niekiedy też pracownicy są wysyłani do innych oddziałów na kilkutygodniowe lub kilkumiesięczne zapoznanie się z tym, jak Funkcjonują inne sklepy sieci.


Nabór do programów rekrutacji wewnętrznej jest otwarty, ale zazwyczaj to kierownik działu lub sklepu – po rozmowie z pracownikiem – deleguje go na szkolenia. Aby mieć taką szansę, pracownik musi wykazać się dobrymi wynikami w pracy i zaangażowaniem, które pokazuje, że rzeczywiście myśli poważnie o własnym rozwoju i firmie, z którą się związał. Dla firmy inwestycja w program szkoleniowy to nierzadko wydatek rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Czytaj takżePłace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy

Więcej artykułów "Sieci handlowe"

Polecane oferty

  • Performance Marketing Specialist / Digital Marketing Specialist

    MAOBI Group   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Zakres obowiązków: Tworzenie i prowadzenie kampanii Google Ads i Meta Ads na rynku polskim i zagranicznym. Monitorowanie i optymalizowanie wskaźników kampanii. Analiza wyników i przygotowywanie raportów z prowadzonych działań. Konfiguracja narzędzi analitycznych, takich jak GA4, GTM, Pixel,...
  • Specjalista ds. obsługi klienta ze znajomością języka niemieckiego

    MAOBI Group   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    4 dni
    Twój zakres obowiązków: Telefoniczna i mailowa obsługa klienta niemieckojęzycznego; Kontakt telefoniczny i mailowy z pracownikami tymczasowymi, zarządzanie ich czasem pracy i układanie grafików; Zarządzanie bazą pracowników tymczasowych oraz aspektami ich codziennej pracy na terenie...
  • Kasjer

    AGATA Spółka Akcyjna   Bielsko-Biała    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Do głównych zadań na tym stanowisku będzie należało: Zapewnienie wysokiego poziomu standardu obsługi Klienta; Obsługa Klienta w dziale kas zgodnie z obowiązującymi w firmie procedurami kasowymi.
  • Zastępca Dyrektora Salonu

    AGATA Spółka Akcyjna   Piaseczno    praca stacjonarna
    menedżer / dyrektor  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Twój zakres obowiązków Efektywne zarządzanie dużym zespołem pracowników; Utrzymanie najwyższego poziomu obsługi Klienta; Konsekwentna realizacja celów biznesowych; Stałe zwiększanie efektywności biznesowej zarządzanego salonu; Utrzymanie zgodnych z zasadami standardów prezentacji...
  • Pracownik / Pracownica magazynu sklepu

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Żory    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 950 - 6 200 zł brutto/mies.
    14 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? przyjmowanie dostaw, ich kontrola jakościowa i ilościowa oraz transport towaru na strefy magazynowe i handlowe; zatowarowanie powierzchni sprzedaży zgodnie ze standardami; obsługę zamówień klientów: kompletowanie i wydawanie/przygotowywanie zamówień do...
  • Doradca / Doradczyni klienta

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Jelenia Góra    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat   4 850 - 6 100 zł brutto/mies.
    14 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? aktywna sprzedaż produktów i usług, dostosowana do indywidualnych potrzeb klientów; budowanie relacji z klientami i wzmacnianie ich poprzez programy partnerskie i lojalnościowe; przygotowywanie zamówień dla klienta i monitorowanie procesu ich realizacji;...

Najnowsze artykuły

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Umiejętność pracy w zespole to jedna z najczęściej wymienianych umiejętności w ogłoszeniach o pracę. I choć kandydaci zwykle deklarują, że posiadają tę kompetencję miękką, rzeczywistość często wygląda inaczej. Jak odnaleźć swoją rolę w grupie, w jaki sposób komunikować, że współpracownik popełnił błąd, co szkodzi osiąganiu wspólnego celu? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o pracy zespołowej.

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379