Rekrutacja na stanowiska niższego szczebla
Podstawowe stanowiska w sieciach handlowych to stanowiska: sprzedawcy, doradcy klienta oraz magazyniera. Na te stanowiska rekrutacja nie jest prowadzona centralnie – odpowiadają za nią kierownicy poszczególnych sklepów. Zazwyczaj więc przesyłane przez kandydatów CV albo wędruje bezpośrednio do kierownika sklepu, albo przechodzi przez centralę, gdzie jest poddawane selekcji, a kierownik dostaje do wglądu mniejszą liczbę kandydatów wybranych na podstawie weryfikacji CV. Kierownik, po zapoznaniu się z CV, telefonuje do kandydatów i zaprasza część z nich na spotkania rekrutacyjne . Za- zwyczaj jest to jedno, maksymalnie dwa spotkania. Stosowane są również tzw. wywiady grupowe , polegające na jednoczesnym spotkaniu z kilkoma kandydatami, którym zadaje się takie same pytania i jednocześnie przedstawia firmę i stanowisko . Główne kompetencje , które sprawdza się podczas spotkań, to: nastawienie na klienta, nastawienie na realizację celów, umiejętność pracy zespołowej, zaangażowanie i chęć do pracy oraz dyspozycyjność i inne Formalne kwestie. „Bardzo ważna jest dla nas proaktywność – w przypadku rekrutacji absolwentów zwracamy mocno uwagę na to, czy kandydat podejmował nawet drobne działania zawodowe w trakcie studiów” – podkreśla Karolina Przerwa z Leroy Merlin.
Rekrutacja na stanowiska kierownicze
Stanowiska związane z zarządzaniem innymi ludźmi wymagają nieco innej procedury rekrutacyjnej. W sieciach handlowych najczęściej stosuje się zasadę rekrutacji we współpracy z przedstawicielem działu HR, który ma odpowiednie kompetencje, by ocenić potencjał kandydata w zakresie zarządzania i pełnienia Funkcji menedżerskich. Poza rozmową kwalifikacyjną często stosuje się assessment center , czyli metodę rekrutacji pozwalającą sprawdzić zachowania kandydatów w trakcie wykonywania określonych zadań. Zdarza się również, że kandydaci dostają zadania domowe w postaci case study, które muszą opracować. Takie wieloetapowe rekrutacje pozwalają na zmniejszenie ryzyka popełnienia w czasie rekrutacji błędu.
Rekrutacja na stanowiska specjalistyczne
Praca w sieciach handlowych to nie tylko stanowiska sprzedażowe. Pracują tu również osoby zajmujące się finansami, marketingiem, trade marketingiem, HR, księgowością, logistyką, IT, zakupami itd. Te specjalistyczne stanowiska wymagają specjalistycznych rekrutacji. Aplikacje od kandydatów są kierowane najczęściej do centrali, gdzie zajmuje się nimi dział personalny we współpracy z menedżerem konkretnego działu. Rekrutacja odbywa się na podstawie wywiadu (rozmowy kwalifikacyjnej), a niekiedy również assessment center. Coraz częściej sieci handlowe stosują również testy (np. testy nu-meryczne, werbalne czy testy konkretnych umiejętności). W sieci JYSK jest np. wykorzystywany test badający umiejętność rozwiązywania problemów pod presją czasu oraz test preferowanych zachowań w pracy, a w Leroy Merlin wykorzystuje się testy zdolności i testy osobowościowe. Poza samymi „twardymi” umiejętnościami bada się również nastawienie kandydata do pracy i sprawdza, czy jego wartości są zgodne z wartościami frmy (czyli czy będzie pasował do kultury organizacyjnej firmy).
Programy rekrutacji wewnętrznej
W związku z bardzo szybkim rozwojem, zwłaszcza w zakresie otwierania nowych placówek, sieci handlowe stale potrzebują kompetentnej kadry zarządzającej (nie bez powodu mówi się o tym, że to właśnie w handlu o awans jest najłatwiej). Dlatego też większość sieci handlowych prowadzi wewnętrzne programy rozwojowe, które umożliwiają pracownikom awans i objęcie kierowniczych stanowisk. W zależności od sieci programy trwają od roku do kilku lat i bazują na szkoleniach warsztatowych oraz części praktycznej, związanej z pracą pod okiem doświadczonego menedżera. Niekiedy też pracownicy są wysyłani do innych oddziałów na kilkutygodniowe lub kilkumiesięczne zapoznanie się z tym, jak Funkcjonują inne sklepy sieci.
Nabór do programów rekrutacji wewnętrznej jest otwarty, ale zazwyczaj to kierownik działu lub sklepu – po rozmowie z pracownikiem – deleguje go na szkolenia. Aby mieć taką szansę, pracownik musi wykazać się dobrymi wynikami w pracy i zaangażowaniem, które pokazuje, że rzeczywiście myśli poważnie o własnym rozwoju i firmie, z którą się związał. Dla firmy inwestycja w program szkoleniowy to nierzadko wydatek rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Co mnie czeka? Rekrutacja do sieci handlowej
Polecane oferty
-
Pracownik Hali - Kasjer
Transgourmet Polska Sp. z o.o. Warszawa, Wawer praca stacjonarnapracownik fizyczny umowa o pracę pełny etat -
Pracownik Hali - Kasjer
Transgourmet Polska Sp. z o.o. Wrocław, Krakowska praca stacjonarnapracownik fizyczny umowa o pracę pełny etat -
Zastępca Kierownika Działu
Selgros Cash&Carry Warszawa, Wawer praca stacjonarnakierownik/koordynator umowa o pracę pełny etat -
Doradca Klienta / Sprzedawca Vistula
VRG S.A. Rumia, Auchan Port Rumia praca stacjonarnaspecjalista junior / mid umowa o pracę pełny etat -
- Aleksandrów Łódzki
- Andrychów
- Augustów
- Bartoszyce
- Bełchatów
- Bielsko-Biała
- Biłgoraj
- Biskupiec
- Błonie
- Bytów
- Chełm
- Chełmno
- Chodzież
- Chojnice
- Chorzów
- Dębica
pracownik fizyczny umowa zlecenie tymczasowa/dodatkowa -
- Drezdenko
- Działdowo
- Dzierżoniów
- Elbląg
- Gliwice
- Głogów
- Gniezno
- Goleniów
- Golub-Dobrzyń
- Gorlice
- Hrubieszów
- Iława
- Inowrocław
- Jabłonna
- Janki
- Jarocin
pracownik fizyczny umowa zlecenie tymczasowa/dodatkowa
Najnowsze artykuły
Kobiety coraz silniejsze w biznesie
– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.
Urlop okolicznościowy na ślub dziecka
Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.
Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog
Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.
Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki
Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!
Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?
7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.
Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?
– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?
Najnowsze komunikaty
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?
Praca i miłość w jednej firmie
Czy takie połączenie ma więcej plusów, czy minusów?