Brak możliwości wyjścia na przerwę, nieprzestrzeganie Kodeksu pracy, kasowanie na akord, mobbing – wokół pracy w sieciach handlowych narosło wiele mitów, często rozdmuchanych przez media na podstawie jednostkowych sytuacji. I choć w sieciach handlowych – tak jak w każdej innej branży – bywa trudno i nie zawsze praca jest lekka, łatwa i przyjemna, to wiele przekonań okazuje się mitem.
Spis treści
1. Zatrudnienie na niepełny etat
W niektórych sieciach handlowych rzeczywiście zdarza się zatrudnianie na część etatu – wynika to głównie ze specyfiki pracy zmianowej. Jeśli jednak pracownikowi zależy na pełnym etacie, to bez problemu może znaleźć firmę, która mu takie warunki zaoferuje.
– W Netto zasadą jest zatrudnianie na cały etat, nie zawieramy tzw. umów śmieciowych, płacimy za nadgodziny – podkreśla Mariola Skolimowska, PR & Communications Manager, Netto sp. z o.o.
2. Konieczność pracy w niedzielę
Sklepy sieciowe są czynne w czasie weekendu. Pracownicy, którzy pracują w niedzielę, mają jednak zarówno wolny inny wybrany dzień, jak i otrzymują dodatkowe wynagrodzenie związane z pracą w dzień wolny.
– W sklepie Castorama każdy pracownik może pracować maksymalnie dwie niedziele w miesiącu. I pracownicy chętnie w te dni pracują, bo dostają wyższe wynagrodzenie, a ze względu na to, że w ten dzień klientów jest nieco więcej, dzień pracy mija bardzo szybko. Nasi doradcy zauważają również, że klienci są w niedziele nieco milsi niż w tygodniu i – przynajmniej w naszej sieci – niedzielne zmiany nie są problematyczne dla pracowników – wyjaśnia Katarzyna Kosel, Dyrektor Personalny, Castorama Polska Sp. z o.o.
3. Brak możliwości powrotu do pracy po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym
Odnośnie pracy w sieciach handlowych panuje przekonanie, że ciąża pracownicy jest równoznaczna z wypowiedzeniem zaraz po powrocie do pracy. Tymczasem część kobiet sama rezygnuje z zatrudnienia, a te, które chcą wrócić do aktywności zawodowej, zazwyczaj nie mają z tym problemów.
– W Netto kobiety powracające po urlopach mają prawo do wszelkich przywilejów z tym związanych. Wracają na swoje stanowiska, mogą się realizować zawodowo w takim tempie, jakie jest konieczne do pogodzenia roli mamy i pracownika. Za naszą wzorcową politykę prorodzinną zostaliśmy nagrodzeni przez TVP tytułem firmy Równo-Ważnej – mówi Mariola Skolimowska PR & Communications Manager z Netto.
4. Brak przerw w pracy
Każdemu pracownikowi – zgodnie z kodeksem pracy – przysługuje prawo do 15-minutowej przerwy w ciągu dnia. Pracownicy muszą też mieć możliwość korzystania z toalety. Oczywiście pracownik kasy nie może opuścić jej bez powiadomienia przełożonego i – często – zastępstwa, ale nie oznacza to, że jest przykuty do stanowiska.
5. Brak wynagrodzenia za nadgodziny
Mit o braku wynagrodzenia za nadgodziny powstał po słynnej sprawie sądowej, w której pracownica jednej z sieci handlowych przez kilka lat toczyła bój o 2,6 tys. nadgodzin, za które nie zostało jej wypłacone wynagrodzenie. Choć sprawa dotyczyła jednej sieci handlowej, historia położyła się cieniem na całym kanale sprzedaży nowoczesnej.
– Sieci handlowe – w tym oczywiście Castorama – bardzo skrupulatnie przestrzegają Kodeksu pracy. Dbamy o to, by wszystko odbywało się zgodnie z literą prawa. Tylko w ten sposób można budować zaufanie i stabilny zespół – tłumaczy Katarzyna Kosel, Dyrektor Personalny w Castorama Polska.
6. Częsty mobbing
Twierdzić, że w sieciach handlowych nie pojawiają się zachowania, które można uznać za mobbing, byłoby przesadą. Z mobbingiem w pracy – według raportu „Szykany w pracy” przeprowadzonego przez CBOS – spotkało się osobiście 17% osób, a 24% widziało, jak kolega z pracy jest szykanowany lub upokarzany. Trudno się zatem dziwić, że tak jak w każdej innej firmie, tak i w sieciach takie sytuacje mogą się zdarzyć. Paradoksalnie jednak to właśnie duże firmy walczą z mobbingiem najskuteczniej – wdrażając określone rozwiązania i procedury.
– W Netto prowadzimy szkolenia antymobbingowe, a w ramach polityki antymobbingowej w przypadku najmniejszego podejrzenia o takie zachowania uruchamiane są procedury, z pomocą których rozwiązujemy problem – dodaje Mariola Skolimowska, PR & Communications Manager, Netto sp. z o.o.
Czytaj także: Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy