Znak towarowy - definicja
Aby zdefiniować to, czym jest znak towarowy, zacytujmy artykuł 120. Ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej:
„1. Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.
2. Znakiem towarowym, w rozumieniu ust. 1, może być w szczególności wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.”
Dzięki graficznym znakom towarowym rozpoznajemy na przykład marki samochodów, za pomocą dźwięku możemy zdefiniować wytwórnie filmowe wypuszczające kinowe przeboje. Natomiast określone kolory mówią nam z jakim operatorem sieci komórkowej mamy do czynienia.
Rodzaje znaków towarowych
Ze względu na nośniki znaków, ich funkcjonowanie, Urząd Patentowy wyróżnia poniższe rodzaje znaków towarowych
• „znak słowny,
• znak słowno-graficzny,
• znak graficzny,
• znak przestrzenny,
• znak pozycyjny,
• deseń,
• kolor/kombinacja kolorów,
• znak dźwiękowy,
• znak ruchomy,
• znak multimedialny,
• znak holograficzny,
• znak inny”.
Funkcje znaku towarowego
Na dany znak można uzyskać prawo ochronne. Rejestracja znaku towarowego odbywa się w Urzędzie Patentowym. Dlaczego warto się o to postarać? Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku otrzymuje się monopol na korzystanie z danego oznaczenia. Dzięki temu produkty są jednoznacznie kojarzone z konkretnym przedsiębiorstwem. Konsumenci mają również możliwość rozpoznawania innych towarów, wytwarzanych przez tę samą firmę. Znak towarowy pozwala więc oddzielić produkty jednej marki od innej, a także określić wszystkie towary wychodzące od jednego producenta.
Posiadanie takiego znaku buduje również wśród konsumentów przekonanie, że mają do czynienia z profesjonalną firmą, dbającą o wizerunek. Rzetelne podejście do produktu, ale też jego opakowania i oznakowania daje poczucie podążania za jedną, jasno określoną wizją.
Znaki towarowe - ustawa
Wspomniana wcześniej ustawa - Prawo własności przemysłowej reguluje nie tylko definicję samego znaku, określając, kto może ubiegać się o ochronę znaku towarowego. Dokument między innymi precyzuje, komu należy się pierwszeństwo w uzyskaniu prawa ochronnego, oraz komu w ogóle ono nie przysługuje. W ustawie definiuje się także wspólny znak towarowy oraz opisuje procedurę zgłoszeniową znaku towarowego.
Znak firmowy a znak towarowy
Niektórzy, zamiast znaku towarowego używają pojęcia: znak firmowy. Definicji takiego określenia nie znajdziemy w ustawie, ale za to pojawia się w Internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN jako: „znak umieszczany na wyrobach danej firmy określający ich producenta”. Jednak najlepiej trzymać się oficjalnej nomenklatury, gdyż może to uchronić od niedomówień i pomoże lepiej poruszać się po aktach prawnych i opracowaniach tematycznych.