By odróżnić towary jednych producentów od produktów innych stosowane są znaki towarowe, zwane inaczej znakami firmowymi bądź handlowymi. Dzięki nim konsument w łatwy sposób uzyskuje informację o tym, że nabywana przez niego rzecz pochodzi od danego producenta. Jak stosowane są tego typu loga?
Znak firmowy - definicja
Znakiem firmowym może być każde oznaczenie, dopuszczalne do użycia przez prawo, które pozwala na odróżnienie produktów jednej firmy od towarów innej. Może przybierać różne formy, np. rysunku, napisu, melodii, gestu, zapachu czy nawet koloru.
Ponadto znaki towarowe dzielą się na:
• indywidualne, których może używać wyłącznie rejestrujący je podmiot,
• wspólne, wykorzystywane przez organizacje reprezentujące interesy danej firmy (wspólny znak towarowy zwykły), a także kilka odrębnych przedsiębiorstw czy instytucji, stosujących się do pewnych ustaleń organizacji, która go zarejestrowała (wspólny znak towarowy gwarancyjny).
Oznaczenia można dzielić również w zależności od tego, czego dotyczą. Wyróżnia się na przykład znaki handlowe i znaki usługowe. Ponadto mówi się o znakach renomowanych, które są potwierdzeniem jakości towaru i znakach notoryjnych (powszechnie znanych).
Znaczki firmowe podlegają ochronie prawnej. By z niej korzystać, należy zarejestrować je w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, znajdującym się w Warszawie. Zgłoszenia można dokonać online. Za pomocą specjalnie przygotowanej przez urząd wyszukiwarki istnieje też możliwość sprawdzenia, czy zgłaszany znak towarowy nie narusza praw autorskich innych podmiotów.
Ochrona znaku towarowego może mieć również zasięg międzynarodowy. Wówczas należy zarejestrować go w odpowiednim urzędzie. W przypadku państw Unii Europejskiej jest to Urząd UE ds. Własności Intelektualnej, mający swoją siedzibę w Alicante w Hiszpanii. Również w tym wypadku istnieje możliwość zgłoszenia znaku online.
Znak firmowy na wyrobie - czy jest potrzebny?
Znaki firmowe w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii funkcjonowały już w XIX w.
W Polsce pierwszy znak towarowy zarejestrowano w 1924 roku. Obecnie oznaczenia firmowe są powszechnie używane przez niemal wszystkich producentów. Mają one duże znaczenie z punktu widzenia strategii marketingowej. Logo czy też dźwięk mają przykuwać uwagę, dobrze się kojarzyć i być łatwymi do zapamiętania. Dzięki temu konsumenci chętniej wybierają produkty określonej firmy i częściej do nich wracają.