Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zasada OATS – zarządzaj lepiej swoim czasem pracy!

Zasada OATS – zarządzaj lepiej swoim czasem pracy!

 
Zasada OATS – zarządzaj lepiej swoim czasem pracy!

Zarządzanie czasem w pracy to umiejętność niezbędna w przypadku managerów, którzy planują zadania swoim zespołom, ale też bardzo przydatna dla każdego, niezależnie od tego, jaki zawód wykonuje. Dobra organizacja jest ważna także w życiu prywatnym. Warto więc poznawać różne metody efektywnego zarządzania czasem i doskonalić nasze umiejętności w tej kwestii. Zasada OATS jest bardzo prosta i szybka do wdrożenia. Na czym polega i kiedy się przydaje?

 

Zasada OATS – z czego się składa? Na czym polega?

 

Autorem zasady OATS jest Mike Clayton. Jej reguły dokładnie opisał w książce “Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania”, do której warto sięgnąć, chcąc nauczyć się sztuki zarządzania czasem.

 

OATS to cztery kroki:

  • Outcomes – wyniki,
  • Activities – działania,
  • Time – czas,
  • Schedule – harmonogram.

 

Wyjaśnijmy pokrótce, co oznacza każdy z nich.

 

Wyniki

 

Zaczynamy niejako od końca, określając, jakie rezultaty chcemy osiągnąć w wybranym czasie (dniu, tygodniu, miesiącu czy roku). Zapisujemy cele – możemy sami je wyznaczyć, ale równie dobrze mogą to być wyniki oczekiwane przez naszego przełożonego, jak zakończenie projektu w terminie czy zdobycie 5 nowych klientów do końca miesiąca. Wyników nie powinno być więcej niż kilka, aby nie wprowadzać chaosu. Trzeba też zwrócić uwagę na czas, jaki sobie wyznaczamy na ich realizację.

 

Działania

 

W tym kroku wypisujemy wszystkie czynności, jakie są konieczne, aby zrealizować każde działanie. Tworzymy więc osobne listy zadań dla poszczególnych celów. Możemy czynności priorytetyzować – zaznaczając, które są konieczne do zrobienia, a które opcjonalnie. W trakcie realizacji kolejnych czynności skreślamy je z listy, dzięki czemu dokładnie wiemy, ile jeszcze zostało do zrobienia i mamy dodatkową motywację do pracy, ponieważ widzimy postęp.

 

Czas

 

Przy każdym zadaniu z listy należy określić czas na jego realizację. Jeśli dana czynność nie jest dla nas nowa, możemy na podstawie doświadczenia łatwo oszacować, ile zajmie. Nowe zadania warto podzielić na mniejsze etapy, obliczyć, ile mogą one trwać i do tego czasu dodać małą rezerwę np. kilkugodzinną.

 

Harmonogram

 

Mając powyższe dane, a więc wyniki, działania i czas, możemy opracować harmonogram dnia, tygodnia czy innego odcinka czasu – w zależności od pierwotnych ustaleń. W harmonogramie warto uwzględnić czas na przerwy, najtrudniejsze zadania zaplanować w momentach, kiedy jesteśmy najbardziej produktywni. Harmonogram zadań musi być możliwy do realizacji.

 

Zasada OATS – kiedy jest odpowiednia dla Ciebie?

 

Zasada OATS sprawdza się, kiedy planujemy niezbyt przeładowane zadaniami projekty, zwłaszcza rozłożone w dłuższych odcinkach czasu i wymagające pełnej kontroli na każdym etapie. Jeśli uznamy, że w danym przypadku zasada OATS nie do końca jest przydatna, możemy sięgnąć np. po metodę GTD, dzięki której zorganizujemy sobie pracę nad dużą liczbą zadań, skupiając się przede wszystkim na ich priorytetyzacji.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Spedytor międzynarodowy

    STM Sp. z o.o.   Olsztyn, Wyszyńskiego 1    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   4 700 - 25 000 zł / mies. (w zal. od umowy)
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja transportów FTL/LTL na trasach międzynarodowych; Planowanie przewozów oraz ustalanie warunków transportu; Przygotowywanie wycen dla klientów firmy; Dbanie o wysoką jakość usług oferowanych klientom; Współpraca z działem administracyjnym; Aktywne...
  • Młodszy Specjalista ds. Wsparcia Laboratorium i Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zadania: Przyjmowanie materiałów badawczych; Wpisywanie zleceń do systemu laboratoryjnego; Kontakt z klientami telefonicznie i osobiście; Organizacja i przygotowanie przesyłek kurierskich; Obsługa bieżących spraw biurowych;
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Opracowanie i nadzór nad dokumentacją techniczną procesu prefabrykacji. Wykonywanie rysunków z rozkrojami płyt. Planowanie i organizacja produkcji elementów prefabrykowanych. Współpraca z działem projektowym i zespołem realizacyjnym na hali. Współpraca z...
  • Specjalista ds. ESG i Sprzedaży / Key Account Manager / Customer Success Manager

    AKADEMIA KLIMATU SP. Z O.O.   Dąbrowa Górnicza    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu
    12 godz.
    Zakres obowiązków: Aktywne pozyskiwanie klientów (głównie duże i średnie firmy) w obszarze ESG i zrównoważonego rozwoju. Prowadzenie rozmów biznesowych, negocjacji oraz prezentacji ofert (kursy, doradztwo, energia, projekty ESG). Wdrażanie naszych autorskich narzędzi IT wspierających...
  • Client Service Delivery Senior Administrator with Danish

    Aon   Kraków    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    The Team collaborates closely with the Danish Teams consisting of brokers and consultants. We provide support in administrating client’s policies throughout the year and helping them make the best decisions! Our office is located in Cracow however in this role we are open to flexibility in terms...

Najnowsze artykuły

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Presja czasu, szybkie podejmowanie decyzji w nagłych sytuacjach, drobiazgowe dbanie o procedury – to codzienność osób zajmujących się obsługą pasażerów na lotnisku. Praca agenta obsługi wymaga i doskonałej organizacji pracy, i sporej odporności psychicznej. Jednocześnie stanowisko to pozwala na atrakcyjne zarobki i realizowanie kariery w perspektywicznej branży lotniczej.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Eurostat podał dane na temat liczby kobiet w nauce. Polska w czołówce państw UE

Eurostat podał dane na temat liczby kobiet w nauce. Polska w czołówce państw UE

Europejski Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dotyczące liczby kobiet pracujących w nauce i inżynierii. W Unii Europejskiej jest ich łącznie 7,7 mln. Polska znajduje się wśród państw, w których odsetek kobiet w tych dziedzinach jest wysoki. Pod tym względem znacząco wyprzedzamy między innymi Niemcy, Francję czy Włochy. 

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

– Skuteczny HR opiera się na danych, a nie na intuicji. Firmy, które chcą efektywnie zarządzać zespołem, muszą monitorować kluczowe wskaźniki HR – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Ekspertka podkreśla, że ważne jest dobranie odpowiednich wskaźników HR do swojej firmy. Jakie są opcje? Oto przewodnik po najważniejszych wskaźnikach HR z przykładami ich zastosowania.

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Choć profesja jest perspektywiczna i bardzo wysoko opłacana, na rynku pracy brakuje 4 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. – Nie jest to zawód dla kogoś, kto chciałby raz nauczyć się wszystkich niezbędnych rzeczy i później przez całe życie korzystać z tej wiedzy – komentuje Iwona Prószyńska, ekspertka z Centrum Cyberbezpieczeństwa i Infrastruktury Państwowego Instytutu Badawczego NASK.

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Nie wszystkie koszty, które ponosi firma, kwalifikują się do pomniejszenia podstawy opodatkowania. Czy wydatek na kawę i herbatę dla pracowników albo choćby catering w czasie spotkania integracyjnego może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów? Wyjaśniamy, jak zaksięgować poszczególne wydatki, by nie budziło to wątpliwości urzędu skarbowego.