Robiąc zakupy na odległość, nie mamy możliwości dokładnego obejrzenia towaru, sprawdzenia, czy na pewno jest taki, jak chcemy. Ufamy właścicielowi sklepu internetowego i opieramy się na danych – zdjęciach, opisie – które udostępnił.
Warto znać prawa konsumenta, by wiedzieć, co robić, gdy produkt nie spełnia naszych oczekiwań. Jak odstąpić od umowy? Czy zwrot zakupionego towaru zawsze jest możliwy? Czy sklepy internetowe mają obowiązek przyjęcia reklamacji?
Zwrot towaru zakupionego przez internet
Zanim omówimy zwrot towaru zakupionego w sklepie internetowym, warto sprecyzować, kiedy obowiązuje umowa na odległość, która daje konsumentom dodatkowe prawa. Przede wszystkim taka transakcja musi być zawarta pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą (inne zasady dotyczą umów między dwoma konsumentami i między dwoma firmami), bez obecności obu stron i za pośrednictwem narzędzi służących do porozumiewania się na odległość, a więc elektronicznego formularza zamówienia, e-maila, ale też np. telefonu. Zatem rezerwacja towaru na stronie i dokonanie transakcji w stacjonarnym sklepie nie spełnia tych warunków.
Gdy otworzymy przesyłkę i okaże się, że jakość produktu zdecydowanie odbiega od tej, której oczekiwaliśmy, czy z każdego innego powodu, mamy prawo zakup odesłać do sklepu.
W takim przypadku możliwy jest zwrot towaru bez podania przyczyny. Podstawę do tegoż stanowi tak zwane prawo do namysłu. Konsument ma 14 dni kalendarzowych na odstąpienie od umowy kupna, licząc od dnia następnego po dniu dostarczenia przesyłki (w przypadku rzeczy wysyłanych w kolejnych przesyłkach w odstępach czasu, bierze się pod uwagę dostarczenie pierwszej paczki). Zwrócić nieuszkodzony towar należy w ciągu kolejnych 14 dni – od odstąpienia od umowy. Jeśli regulamin sklepu internetowego nie stanowi inaczej, koszt przesyłki pokrywa kupujący.
Odstąpienie od umowy
Korzystając z prawa do namysłu, można anulować umowę, wysyłając przedsiębiorcy pisemne oświadczenie – formularz udostępniany w sklepie, bądź napisany własnoręcznie dokument. Jeśli sprzedający nie podał informacji o możliwości odstąpienia od umowy, czas na złożenie oświadczenia wydłuża się z 14 dni do 12 miesięcy.
Reklamacja towaru zakupionego przez internet
Konsument ma także prawo do złożenia reklamacji. Obowiązuje tutaj albo gwarancja (jeśli producent jej udzielił), albo rękojmia (gdy towar ma wadę). W przypadku gwarancji za towar odpowiada producent, rękojmię rozpatruje sprzedawca, który odpowiada on za wady przez 2 lata.
Reklamacja powinna mieć formę pisemną. Wraz z dokumentem wysyła się wadliwy towar, nie musi być on oryginalnie zapakowany. Sklep ma 14 dni na rozpatrzenie wniosku, jeśli tego nie zrobi, uznaje się, że uznał reklamację. W sytuacjach spornych kupującemu może pomóc rzecznik ochrony praw konsumenta.