Status bezrobotnego oznacza kilka ważnych przywilejów – przede wszystkim ubezpieczenie zdrowotne i możliwość pobierania zasiłku. Są jednak sytuacje, gdy osoba bezrobotna chce wypisać się z UP. Jak to zrobić? Czy możliwe jest wyrejestrowanie z urzędu pracy przez internet?
Wyrejestrowanie z urzędu pracy po znalezieniu pracy
Jest szereg sytuacji, w których powinniśmy złożyć wniosek o wyrejestrowanie z urzędu pracy. Mamy taki obowiązek przede wszystkim wówczas, gdy przestaniemy spełniać warunki niezbędne do utrzymania statusu bezrobotnego – na przykład podejmiemy zatrudnienie.
Mamy tylko siedem dni na wyrejestrowanie z urzędu pracy po znalezieniu pracy (pod groźbą kary grzywny). Możemy tego dokonać osobiście w urzędzie, ale również przez internet – logując się na portalu Usług elektronicznych Publicznych Służb Zatrudnienia. Wniosek można wysłać także pocztą, faksem, e-mailem, a nawet przekazując go do dostarczenia przez osobę trzecią.
Co trzeba zrobić? Przede wszystkim złożyć oświadczenie o wyrejestrowanie z urzędu pracy. Należy dołączyć do niego dokumenty, które potwierdzają przyczynę rezygnacji ze statusu bezrobotnego. W przypadku podjęcia pracy będzie to np. umowa o pracę (jeśli wniosek składamy droga elektroniczną, niezbędny jest skan dokumentu). W przypadku, kiedy bezrobotny otwiera firmę, może to być np. wniosek o wpis do CEIDG.
Wyrejestrowanie z urzędu pracy bez podania przyczyny
Rejestracja w urzędzie pracy oznacza nie tylko udogodnienia, ale i obowiązki – np. konieczność stawiania się na wezwanie, konsultowanie planu poszukiwania pracy, chodzenie na rozmowy. To czynności i procedury, które mają pomóc w znalezieniu zatrudnienia. Są przywilejem – a nie obowiązkiem każdej osoby bez pracy. Dlatego wyrejestrować się z urzędu można również bez podawania przyczyny, wskazując jedynie powody osobiste. W takim przypadku do oświadczenia nie dołączamy żadnych dodatkowych dokumentów.
Wyrejestrowanie z urzędu pracy a ponowna rejestracja
Osoba, która wyrejestrowała się z urzędu, może się w nim ponownie zarejestrować. Jeśli w międzyczasie nie nastąpiła zmiana naszych danych, wystarczy, że w urzędzie przedstawimy do wglądu dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość.
W przypadku, gdy dane się zmieniły, należy okazać w urzędzie dokumenty, które to potwierdzają, np. świadectwo pracy, umowę-zlecenie, umowę o dzieło, decyzję o wyrejestrowaniu z CEIDG, zaświadczenie z ZUS o opłacanych składach czy o okresie pobierania zasiłku chorobowego, macierzyńskiego i in.