Wskaźniki marketingowe, wzory służące do ich obliczania i wiedza, jak interpretować ich wartości, pozwalają prowadzić skuteczne kampanie, racjonalnie dysponować budżetem na reklamę i promowanie marki. Jednym z nich jest CTR. Co oznacza?
CTR: definicja
CTR ma zastosowanie w marketingu internetowym. Jest to współczynnik klikalności. Obliczając go, można dowiedzieć się, jak wygląda relacja: kliknięcia a wyświetlenia. CTR informuje o tym, jak często w reklamę w internecie klikają osoby, którym się ona wyświetliła. Można więc zmierzyć skuteczność określonego komunikatu, sprawdzić, czy dla odbiorców jest on interesujący, czy może zdecydowana większość go ignoruje.
CTR poza samą reklamą odnosi się też do słów kluczowych. Dobrze dobrane do zakresu działalności firmy frazy i powiązane z nimi reklamy zwiększają szansę na to, że potencjalny klient, wyszukując w internecie interesujące go informacje, kliknie właśnie w komunikat firmy.
CTR: jak obliczyć?
Wzór jest bardzo prosty, a sam wskaźnik wyraża się w procentach. Aby obliczyć wartość współczynnika klikalności, wystarczy liczbę kliknięć reklamy podzielić przez liczbę wyświetleń. Jeśli zatem reklama została wyświetlona na przykład 100 razy, a kliknięć było 10, to CTR wynosi 10%.
CTR: jak podnieść?
CTR, podobnie jak inne wskaźniki marketingowe, pozwalają monitorować skuteczność działań, oceniać, co się sprawdza, a co wymaga jeszcze modyfikacji. Wysoki CTR oznacza, że dana reklama jest skuteczna i trafia do klientów. Warto jednak podkreślić, że jego wartość zależy od kanału komunikacji z klientem, profilu firmy. W niektórych przypadkach CTR na poziomie 5% będzie wystarczający, a w innych może świadczyć o nieskuteczności działań.
Wskaźnik wykorzystuje się, by mierzyć skuteczność płatnych reklam, działań SEO, e-mail marketingu, czy powiadomień web push. Nie zawsze też bardzo wysoki CTR przynosi firmie korzyści. Jeśli ze wzmożonego ruchu na stronie nie wynika zwiększenie konwersji, to koszt jednego kliknięcia i w szerszej perspektywie koszty reklamy się nie zwrócą.
Niemniej wyższy wskaźnik z reguły oznacza dla firmy korzyści. CTR można zwiększyć przede wszystkim przez dobrą reklamę, dostosowaną do kanału komunikacji i trafiającą do grupy docelowej. Sprawdzą się krótkie, spersonalizowane teksty, opatrzone atrakcyjną grafiką. Język korzyści, Call To Action (czyli wezwanie do działania) i umieszczanie w treści fraz związanych z działalnością firmy to podstawy, o których trzeba pamiętać, chcą osiągać cele marketingu online.