Biżuteria nigdy nie wychodzi z mody. Klasyka, ekstrawagancja – zarówno kobiety, jak i mężczyźni cenią sobie złote, srebrne i inne dodatki. Czy to dobry pomysł na biznes?
Jak otworzyć zakład jubilerski?
Kolczyki, bransoletki, pierścionki, nausznice – to przedmioty, które wytwarza jubiler. Do otwarcia takiego biznesu niezbędna jest więc osoba wyspecjalizowana w tym fachu. Na rynku obecnie działa kilka wiodących marek związanych ze sprzedażą i produkcją wyrobów jubilerskich, ale równie prężnie działają małe firmy, specjalizujące się w nietypowej, ręcznie robionej biżuterii. Większość z nich swoje działania opiera przede wszystkim na sprzedaży internetowej. W ten sposób łatwiej jest pozyskiwać klientów, niższe są koszty utrzymania – biżuterię można bowiem wytwarzać w domowych warunkach. Wszytko zależy od tego, do jakiej grupy klientów chcemy dotrzeć.
Inaczej sprzedaż i produkcja wygląda w dużych zakładach, gdzie biżuterię przygotowuje się za pomocą odlewów, szlifuje, poleruje – koszty otworzenia i utrzymania takiego zakładu są zdecydowanie wyższe. Ale droższe wyroby jubilerskie wcale nie odstraszają klientów. Każdy rodzaj biżuterii znajdzie swoich odbiorców.
Jeżeli więc zabieramy się za otworzenie zakładu jubilerskiego konieczne jest określenie skali produkcji i sprzedaży. Następnie rejestruje się działalność (chyba, że zakład spełnia warunki o nierejestrowanej działalności), zatrudnia pracowników – projektujących, odlewających, szlifujących poszczególne egzemplarze. Ważna jest odpowiednia strona internetowa, w której znajdą się profesjonalne fotografie i opisy poszczególnych produktów.
Zakład jubilerski – gdzie i jak szukać klientów?
Przede wszystkim należy doprecyzować, jakiego rodzaju biżuterię zamierzamy sprzedawać. Czy będzie to tania biżuteria, biżuteria artystyczna o nietypowych formach i materiałach, być może coś z folkloru... Dopiero po dokładnym określeniu, jakiego klienta szukamy, można dobrać stosowne działania.
Biżuteria etniczna, związana z danym regionem, miastem idealnie sprzedaje się w miejscowościach turystycznych. Z kolei biżuterię młodzieżową najłatwiej i najszybciej wypromować w internecie, jednak jeśli są na to fundusze – warto także spróbować zorganizować stoiska w galeriach handlowych. Młodzi ludzie często spędzają tam wolny czas i łatwiej będzie zainteresować ich nową marką.
W takich miejscach, ale także w punktach zlokalizowanych przy głównych ulicach miejskich najczęściej sprzedaż prowadzą zakłady jubilerskie, wykonujące biżuterię z drogich materiałów. Po pierścionek z brylantem, pierścionek zaręczynowy, obrączki ślubne czy spersonalizowany sygnet klienci wybierają się, dokładnie planując daną okazję. Reklama w internecie tych produktów oczywiście jest istotna, ale kupujący z pewnością będzie chciał zobaczyć dany egzemplarz, zanim zdecyduje się na zakup i wyda kilka tysięcy złotych. Takie lokale wymagają wysokiego zabezpieczenia. Lady, kraty, alarmy – powinny jednocześnie pozwalać na dobrą ekspozycję towaru i chronić przed kradzieżami i napaściami.
W przypadku biżuterii istotną rolę odgrywa ambasador marki. Na początku warto nawiązać współpracę z osobami popularnymi i aktywnymi w mediach społecznościowych. Wraz ze wzrostem rozpoznawalności marki być może uda się pozyskać nowych przedstawicieli danej firmy w mediach.
Zakład jubilerski - jak obliczyć zyski firmy?
Jeżeli sam właściciel zakładu jest jednocześnie jubilerem, jego najwyższe koszty będą związane z materiałami do wytwarzania biżuterii. Jednocześnie cena takich produktów powinna być odpowiednio wysoka, by pokryć zakup materiałów, koszty wysyłki i prowadzenia działalności.
Zdecydowanie większe nakłady wynikają z prowadzenia rozbudowanego zakładu, w którym zatrudniani są projektanci, złotnicy, jubilerzy, a biżuteria wykonywana jest ze złota, srebra, ozdabiana diamentami i innymi materiałami szlachetnymi. Tutaj potrzeba bardzo dużego kapitału początkowego, a sprzedaż nie powinna ograniczać się wyłącznie do lokalnego rynku.