Mimo że duży popyt na szkoły tańca panował kilkanaście lat temu, w momencie wejścia na antenę popularnych tanecznych programów rozrywkowych, to jednak nadal można z impetem wkroczyć w tę branżę. Jak dobrze przygotować się na prowadzenie takiej działalności, jak znaleźć najlepszy sposób na taki biznes?
Szkoła tańca – jak założyć?
Najważniejsze jest oczywiście założenie działalności gospodarczej, by zajęcia z tańca prowadzić legalnie. Jednak zanim dokonamy rejestracji, warto rozpisać sobie szczegółowy biznesplan, uwzględniający niezbędne koszty, określający grupę klientów, liczbę pracowników itd.
Do regularnych opłat należeć będzie wynajem odpowiednio wielkiej sali, opłaty licencyjne do ZAIKS-u, oraz te związane z prowadzeniem działalności. Ważne jest również określenie liczby pracowników, prowadzonych zajęć – taniec dla dzieci, taniec nowoczesny, dla par, hip-hop, jazz, pole dance. Dużo zależy od tego, czy właściciel to wyłączny instruktor tańca, czy planowane jest zatrudnienie trenerów specjalizujących się w poszczególnych stylach.
W zależności od rozmiarów biznesu konieczna będzie też osoba odpowiedzialna za marketing, prowadzenie grafiku zajęć, kontakt z klientami. Konieczne jest opracowanie regulaminu szkoły, w którym należy uregulować między innymi kwestię ubezpieczenia uczestników, systemu płatności, wykorzystania wizerunku (np. do promocji szkoły) itd.
Reklama szkoły tańca – jak zaplanować?
W tańcu tak jak w każdej branży panują trendy. Należy być na bieżąco z panującą modą. Jeśli prowadzimy lekcje z różnych stylów tanecznych, warto w razie potrzeby uzupełnić wybór zajęć o te najbardziej popularne.
Taniec ma to do siebie, że może odpowiadać na potrzeby klientów, których głównym celem jest ruch i zdrowe spędzanie wolnego czasu. Ale niesie on też za sobą wysokie walory estetyczne, wzmacnia poczucie własnej wartości, uczy kultury, szacunku do partnerów. Reklama może skupić się na każdym z tych aspektów, w zależności od wizji i strategii obranej przez właścicieli.
Jeśli chodzi o promocję, to warto dać się poznać przede wszystkim najbliższej społeczności. Nawet jeśli nauka tańca będzie przebiegała na perfekcyjnym poziomie, to może być ciężko wybić się wśród istniejących już szkół z wieloletnią tradycją.
Oczywiście, jeśli mamy do zaoferowania coś wyjątkowego, co przyciągnie klientów z najodleglejszego zakątka miasta. Warto o tym wspomnieć i użyć jako reklamy – nowy rodzaj tańca, lekcje prowadzone przez nauczycieli z mistrzowskim tytułem, spotkania ze znanymi choreografami itd.
Lokalizacja i wyposażenie szkoły tańca
Szkoła tańca to pomysł na biznes, który wymaga odpowiedniej lokalizacji, z kilku różnych względów. Po pierwsze ważny jest łatwy dostęp do ośrodka. Jeśli ktoś myśli o szkole tańca dla dzieci to dobrze zastanowić się nad salą blisko szkoły. Akademia tańca dla dorosłych powinna być zorientowana przy łatwo dostępnych miejscach, z których łatwo dojść na przystanek lub zaparkować samochód. Z drugiej strony ważne jest, by dźwięki dochodzące z sali nie zakłócały porządku publicznego.
W kwestii wyposażenia sali należy pamiętać o kilku elementach. Trzeba zwrócić uwagę na podłoże, nie powinno ono utrudniać i ograniczać ruchów tancerzy. Ważne są też lustra, rozmieszczone na ścianach, by zarówno klienci, jak i sam instruktor, mogli śledzić poszczególne ruchy. Kolejna rzecz to odpowiedni sprzęt do odtwarzania muzyki. Musi być ona równomiernie słyszalna w całym pomieszczeniu, by synchronizacja ruchów była łatwiejsza. Oczywiście należy zadbać o szatnię, toalety, prysznice. Czasem też konieczne są stroje, a przynajmniej specjalistyczne buty do tańca.