Kreowanie wizerunku firmy
Wizerunek firmy to szereg różnych elementów, które pozwalają klientom identyfikować dane przedsiębiorstwo. Należy zadbać o spójny obraz pozytywnie kojarzący się społeczeństwu, a pomogą w tym systematyczne, długoterminowe działania. Pozwalają one wypromować markę i wpływają na ugruntowanie pozycji na rynku. Stworzenie spójnego obrazu nie jest łatwym zadaniem. Dlatego większość właścicieli firm decyduje się na zatrudnienie specjalistów od budowania marki.
Rodzaje wizerunku
Możemy rozróżnić następujące rodzaje biznesowego wizerunku:
• rzeczywisty – jest to obraz, jaki ma dana firma wśród społeczeństwa,
• lustrzany – sposób, w jaki przedsiębiorstwo jest postrzegane przez pracowników,
• pożądany – docelowe przedstawienie marki, jakie firma chce wykreować na rynku,
• optymalny – jest to swoista mieszkanka wcześniej wymienionych przykładów.
Elementy wizerunku firmy
Aby wykreować pozytywny wizerunek marki, należy na początku dowiedzieć się, jakie elementy go tworzą. Jedną z ważniejszych części jest logo oraz graficzna identyfikacja firmy. Składają się na nią między innymi: stopka w mailu, papier firmowy, czcionki używane w materiałach marketingowych, kolory kojarzące się z firmą, wzory ofert oraz zdjęcia zamieszczane na stronach internetowych lub w mediach społecznościowych.
Graficzna identyfikacja przedsiębiorstwa będzie widoczna między innymi na witrynie internetowej, która powinna stanowić wizytówkę marki. Dlatego strona www jest bardzo ważnym elementem promocji. Musi być cały czas aktualizowana, żeby nie pojawiały się na niej żadne błędy lub przestarzałe informacje. Obecnie praktycznie każde przedsiębiorstwo decyduje się na stworzenie profilu w mediach społecznościowych. Treści, które są zamieszczane w postach, również składają się na obraz marki. Dlatego powinny być przemyślane.
Na wizerunek firmy ma wpływ jakość świadczonych usług. Ludzie bardzo często dzielą się w internecie opiniami na temat produktów. W związku z tym kluczowe jest, aby przedsiębiorstwo nie musiało się wstydzić żadnych „wpadek”, które mogłyby podważyć zaufanie klientów.
Czynniki kształtujące wizerunek firmy
Budowanie marki firmy to długofalowy proces, który powinien być przemyślany. Tylko wtedy po pewnym czasie będzie można zauważyć pierwsze efekty. Na samym początku przedsiębiorstwo musi określić swoje cele. Jest to ważne dla wewnętrznego funkcjonowania. Pracownicy powinni wiedzieć, do czego dążą. Jednym z czynników, który wpływa na kreowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa, jest także opinia zatrudnionych osób. Nie tylko zdanie klientów się liczy. Zyski i dobra organizacja pracy zależy również od stopnia satysfakcji zatrudnionych.
Budowanie pozytywnych relacji z klientami oraz kontrahentami to klucz do sukcesu. Jasne zasady np. sprzedaży internetowej sprawią, że wielu ludzi zdecyduje się na ponowne skorzystanie z usług przedsiębiorstwa.
Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na wizerunek marki jest przejrzystość w działaniu. Można posłużyć się tutaj przykładem. Kilka lat temu pewna znana firma odzieżowa wpuściła serię reklam, w których była mowa o rezygnacji z taniej siły roboczej z krajów słabo rozwiniętych. Miało to na celu podkreślenie, iż celem przedsiębiorstwa jest poszanowanie godności każdego człowieka, dlatego została podjęta decyzja o zrezygnowaniu z wyzysku. Kilka miesięcy później wyszła na jaw informacja, że właśnie ta firma ma swoje fabryki w jednym z biedniejszych państw. Dodatkowo pracowały w niej dzieci za bardzo niską kwotę. Oczywiście cała sprawa skończyła się skandalem, a znana marka odzieżowa przez kilka lat musiała odbudowywać zaufanie. Jest to przykład tego, jak w prosty sposób zniszczyć przez lata wypracowany pozytywny wizerunek.
Ochrona wizerunku firmy
Niestety wiele firm w walce o dobry wizerunek dopuszcza się pewnych nadużyć. Coraz częściej możemy się spotkać z zamawianiem przez konkurencję negatywnych opinii o produktach konkurencyjnego przedsiębiorstwa. Zatrudnia się wtedy ludzi, którzy na różnych portalach internetowych będą tworzyć fałszywe posty np. o braku profesjonalizmu oferowanych usług czy niskiej jakości produktów. Takie działania nazywają się czarnym PR-em. Aby temu zapobiec, niektóre firmy decydują się na ochronę wizerunku. Ma to polegać na monitoringu opinii w internecie. Istotna jest także kompleksowa analiza potencjalnych zagrożeń oraz opracowanie strategii radzenia sobie z nimi. Dzięki temu będzie można szybko przedsięwziąć odpowiednie kroki, gdy dojdzie do nieprzewidzianych i nieprzyjemnych sytuacji.