Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Umowa SLA – czym jest? Z czego powinna się składać?

Umowa SLA – czym jest? Z czego powinna się składać?

 
Umowa SLA – czym jest? Z czego powinna się składać?

SLA, czyli Service Level Agreement, to termin coraz częściej pojawiający się w kontekście różnorodnych usług, przede wszystkim w branży IT. Czym jest umowa SLA? Co powinna zawierać i dlaczego warto korzystać z takiego dokumentu?

 

Umowa SLA – co to jest?


Umowa SLA to dla klienta gwarancja, że otrzyma pomoc w przypadku zgłoszenia awarii, a dla usługodawcy zabezpieczenie prawne przed bezpodstawnymi roszczeniami. Dokument opisuje zobowiązania, jakie firma ma wobec swoich klientów, określa poziom i zakres usług serwisowych oraz przede wszystkim terminy, w jakich awaria musi zostać usunięta.

 

Umowa SLA – w jakiej branży jest najczęściej oferowana? Jakie ma zalety?

 

Jak wspomniano na wstępie, umowa SLA najczęściej jest spotykana w przypadku usług informatycznych. Załóżmy, że firma A jest usługobiorcą i korzysta z oprogramowania zakupionego od firmy B. Pracownik firmy A wykrył awarię, która uniemożliwia normalną pracę – cały zespół ma przestój. Telefon do helpdesku nie przyniósł rezultatu – zgodnie z zapowiedzią pracownika firmy B na rozwiązanie problemu trzeba będzie poczekać kilka dni, co dla firmy A oznacza spore straty i nie zostało wcześniej uzgodnione.

Aby uniknąć takich sytuacji, podpisuje się właśnie umowę SLA. Dzięki niej klient, który zgłasza problem, ma gwarancję, że usługodawca zareaguje na tę informację w ustalonym, dogodnym dla obu stron czasie. Dokument określa oczekiwania klienta, sposób komunikowania problemów, narzędzia (np. czat, helpdesk, formularz kontaktowy), z jakich należy korzystać itd. Za nieprzestrzeganie ustaleń i dłuższy niż określa umowa czas reakcji, wprowadza się kary – np. za każdy dzień zwłoki.

Dla usługodawcy taka umowa po pierwsze może być świadectwem dbałości o dobro klientów i pokazaniem pewności, że oferowane usługi są wysokie. Z drugiej strony, jak wspomniano wyżej, zabezpiecza przed nieuprawnionymi roszczeniami klientów.

 

Umowa Service Level Agreement – co powinna zawierać?


Przede wszystkim w umowie powinny zostać sprecyzowane ogólne warunki świadczenia usług. W tym punkcie należy określić, kto jest usługodawcą i usługobiorcą, na czym polega usługa, w jakich warunkach, przez jaki czas i w jakim zakresie ma być świadczona asysta techniczna. Kolejna ważna kwestia to mierniki realizacji usług – zależą od przedmiotu umowy (np. wymagana stabilność łącza internetowego) i zasady kontroli jakości realizowanych zadań.


Bardzo ważnymi punktami umowy SLA są też procedury zgłaszania awarii i maksymalny czas wyeliminowania błędu. Często stosuje się tu rozróżnienie na:

  • czas reakcji (od chwili zgłoszenia do chwili podjęcia działań przez usługodawcę),
  • czas naprawy (od zgłoszenia awarii do momentu wykonania naprawy),
  • czas obejścia (od zgłoszenia awarii do wykonania przez usługodawcę obejścia, z zobowiązaniem do niezwłocznego naprawienia problemu).

 

Wyraźnie należy też ustalić kary umowne za niewywiązywanie się z umowy.



Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. Sprzedaży

    Legal House Poland sp z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Opis stanowiska: pozyskiwanie nowych klientów; sprzedaż usług nowym klientom; praca z bieżącą bazą klientów w części sprzedaży dodatkowych usług organizacja i udział w kampaniach reklamowych; tworzenie ofert handlowych; prowadzenie spotkań handlowych (samodzielnie lub w zespole)...
  • Mistrz Bezpośredniej Produkcji (Wydział Wyposażeniowy)

    Remontowa Shipbuilding S.A.   Gdańsk, blisko stacji SKM Politechnika    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Czym będziesz się zajmować: Nadzorem nad właściwym przebiegiem procesów prefabrykacji, montaży oraz nad terminową realizacją wykonywanych prac wyposażeniowych; Nadzorem nad dokumentacją technologiczną, techniczną oraz materiałową; Planowaniem, organizowaniem i koordynowaniem pracy...
  • GOLD-TRADE sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   10 000 - 20 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków obsługa rynku inwestycyjnego i lokalnego; współpraca z firmami budowlanymi i wykonawcami; pozyskiwaniu nowych klientów i utrzymywanie relacji ze stałymi odbiorcami; prowadzeniu rozmów i negocjowaniu kontraktów handlowych; monitorowaniu rynku inwestycji budowlanych;
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Opracowanie i nadzór nad dokumentacją techniczną procesu prefabrykacji. Wykonywanie rysunków z rozkrojami płyt. Planowanie i organizacja produkcji elementów prefabrykowanych. Współpraca z działem projektowym i zespołem realizacyjnym na hali. Współpraca z...
  • Młodszy Specjalista ds. windykacji

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca zdalna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  część etatu  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Monitorowanie i windykacja przeterminowanych płatności; Telefoniczny i e-mailowy kontakt z klientami; Inicjowanie działań zapewniających terminowe płatności od klientów; Regularna komunikacja z klientami, rozwiązywanie zapytań dotyczących płatności; Analiza i...
  • Pracownik sezonowy

    Grimslovs Skogstjanst AB   Szwecja, Emmaboda    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   9 000 - 17 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Szwedzka firma Grimslövs Skogstjänst AB poszukuje nowych pracowników na stanowiska pracowników do sadzenia na sezon 2025 (szacowany czas to połowa marca do połowy lipca). Dobrym pracownikom umowa może zostać przedłużona.

Najnowsze artykuły

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Święta, święta i po świętach, a jak wiemy, powrót do codzienności po długim urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Co powiesz na 6 dodatkowych dni urlopu? Mało kto wie, że w pewnych przypadkach pracownikowi przysługuje urlop uzupełniający, którego pracodawca nie może odmówić. Sprawdź, kto i kiedy nabywa prawo do urlopu uzupełniającego, jaki jest jego wymiar oraz co powinno znaleźć się na wniosku o tego typu wolne w pracy.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy pod koniec roku to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do stycznia lub lutego? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej zwiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest najlepszy czas na szukanie pracy, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Pierwszy długi weekend 2025 mamy już w styczniu – warto skorzystać, bo na kolejny poczekamy aż do kwietnia. Stosunkowo korzystnie wypadają i majówka, i Zielone Świątki, a także święto 15 sierpnia, które w przyszłym roku będzie w piątek. Kiedy brać wolne, by wykorzystać jak najmniej własnej puli urlopów? Przedstawiamy nowy Kalendarz dni wolnych od pracy. Sprawdź i zaplanuj urlopy 2025!

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.