Umowa o pracę i umowa-zlecenie u innego pracodawcy
Zdarzają się takie sytuacje, że wielu ludzi decyduje się podjąć kolejne zatrudnienie u innego przedsiębiorcy. Bardzo często podpisują wtedy umowę-zlecenie z drugą firmą. W przypadku umowy o pracę obowiązują przepisy Kodeksu pracy, natomiast umowa-zlecenie jest jednym z rodzajów dokumentów cywilno-prawnych. Po pierwsze warto podkreślić, że nie ma żadnego problemu w podpisaniu takich umów w tym samym czasie, należy jednak zaznaczyć, że dochodzi wtedy do sytuacji, która nazywana jest zbiegiem tytułów ubezpieczeń.
Umowa zlecenie u innego pracodawcy – jakie składki
W przypadku, gdy jesteśmy zatrudnieni tylko na podstawie umowy-zlecenie, zostajemy objęci obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym, rentowym i wypadkowym. Opcjonalne jest natomiast ubezpieczenie chorobowe. Z tej zasady są wyjęci uczniowie i studenci do 26 roku życia, którzy nie są zgłaszani do żadnych ubezpieczeń (dlatego właściciele firm bardzo często chcą zatrudniać osoby uczące się, ponieważ obniża to koszty zatrudnienia).
Jak wygląda sytuacja w przypadku pracy na etacie i umowy-zlecenia? Podpisanie takiego dokumentu z osobą, która jest już zatrudniona w innym miejscu na podstawie umowy o pracę, sprawia, że składki emerytalne i rentowe mają charakter dobrowolny. Zasada ta nie jest stosowana w momencie, gdy podstawa wymiaru składek nie jest równa co najmniej kwocie minimalnego wynagrodzenia. W takiej sytuacji osoba zatrudniona na umowę-zlecenie w innej firmie jest obowiązkowo objęta ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym również z tytułu wykonywania obowiązków w oparciu o ten typ zatrudnienia.
Pracownik może też zdecydować się na podjęcie dodatkowego zatrudnienia w chwili, gdy przebywa na urlopie wychowawczym lub bezpłatnym. Jeżeli podpisał wtedy umowę-zlecenie, to traktowany jest, jak zleceniobiorca, ponieważ w tym okresie nie pobiera żadnego wynagrodzenia i nie są też za niego opłacane składki do ZUS-u. W takim wypadku podpisana umowa cywilno-prawna jest jedynym tytułem do ubezpieczeń, a to oznacza, że są wtedy odprowadzane składki emerytalne, rentowe oraz wypadkowe. Jeżeli zleceniobiorca podejmie taką decyzję, to może być także na własne życzenie objęty ubezpieczeniem chorobowym.
Oświadczenie pracownika o zatrudnieniu w innym zakładzie pracy
W przypadku zaistnienia zbiegu tytułów ubezpieczeń do umowy-zlecenia pracownik powinien dostarczyć drugiemu przełożonemu specjalny dokument, w którym oświadcza, że jest zatrudniony u innej firmie na podstawie umowy o pracę. Przykład takiego oświadczenia można znaleźć na stronie senat.gov.pl.
OŚWIADCZENIE
dla celów ustalenia obowiązku
zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego
Imię i nazwisko ……………………………............................................................................
Data urodzenia: …………......................................................................................................
Jako Zleceniobiorca tej umowy składam następujące oświadczenie:
1. Jestem pracownikiem zatrudnionym w ..................................................................................
2. * Moje wynagrodzenie miesięczne wynosi: więcej / mniej niż wynagrodzenie minimalne.
3. *Jestem objęty ubezpieczeniem społecznym z tytułu:
• działalności twórczej lub artystycznej,
• wykonywania zawodu adwokata w zespole adwokackim lub we własnej kancelarii,
• członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych,
• ........................................................................................................................................ .
4. *Jestem uczniem szkoły ponadpodstawowej, studentem i nie ukończyłem 26 roku życia.
.................................................................................................................................................
(nazwa i adres szkoły lub uczelni)
5. *Prowadzę działalność gospodarczą (jestem członkiem rodziny osoby prowadzącej działalność gospodarczą) i podlegam ubezpieczeniu społecznemu osób prowadzących działalność gospodarczą oraz ich rodzin.
6. *Mam ustalone prawo do emerytury/renty – nr świadczenia ............................................... i pobieram emeryturę / rentę.
Oświadczam, że o wszelkich zmianach dotyczących treści powyższego oświadczenia uprzedzę Zleceniodawcę na piśmie. Wszelkie szkody i koszty wynikające ze zmiany treści oświadczenia zobowiązuję się pokryć z własnych środków.
................................................ ...........................................
(miejscowość i data) (czytelny podpis)
* niepotrzebne skreślić