Kim jest trendsetter?
Trendsetter lub trendsetterka – bo jest to zawód równie popularny wśród pań, jak i panów – to osoba, która tworzy nowe trendy oraz promuje wybrane marki, najczęściej za pośrednictwem swojego bloga, vloga czy strony na portalu społecznościowym.
Na czym polega praca?
W zawodzie trendsetterki czy trendsettera pojęcie takie jak work-life balance często nie funkcjonuje. Osoby, które zarabiają na życie profesją prekursora nowej mody powinny być nieustannie uważne i wyczulone na zmieniające się dynamicznie trendy. Muszą umieć wykorzystywać sytuacje do wzbogacenia prowadzonego przez siebie bloga lub kanału, ciekawostki dokumentować np. za pomocą zdjęć i być w kontakcie z fanami, czyli wszystkimi, do których przemawia wizerunek trendsettera.
Istotne jest to, że trendsetterzy nie zawsze w sposób jawny promują marki, z którymi współpracują. Najczęściej lokują produkt niejako mimochodem, koncentrując się na działalności blogerskiej czy vlogerskiej. Nawet w przypadku otwartego wspierania danej marki muszą pamiętać o tym, by nie przekraczać granicy nachalnej reklamy. Osoby wykonujące ten zawód działają raczej na obszarze tzw. marketingu rekomendacji. Budują sieć kontaktów, zdobywają zaufanie i uznanie obserwujących i wykorzystują je do rekomendowania konkretnych usług i produktów, niekiedy korzystając z technik manipulacji.
Trendsetterka i trendsetter działają na bardzo różnych obszarach, przede wszystkim jednak obracają się wśród produktów oraz usług luksusowych. Mogą na przykład wyznaczać trendy w modzie, trendy w makijażu, dotyczące kulinariów, urządzeń technologicznych, motoryzacji, designu itp.
Prócz prowadzenia bloga, vloga czy kanału, trendsetterzy biorą udział w różnego rodzaju wydarzeniach branżowych i kulturalnych, budują i podtrzymują kontakty ze znanymi osobami, a także wykonują działania promocyjne zgodne z umową podpisaną z daną marką (np. biorą udział w reklamach).
Jak zostać trendsetterką?
By zrobić karierę jako pionier nowej mody, niezbędne są określone predyspozycje zawodowe. Kandydat na trendsettera powinien:
• być charyzmatyczny i przebojowy,
• mieć dobrą prezencję i dykcję,
• lubić występować przed kamerą/fotografować się,
• mieć lekkie pióro/ umieć ciekawie opowiadać,
• mieć zdolności negocjacyjne,
• być pewnym siebie,
• umieć samodzielnie organizować sobie pracę,
• być przedsiębiorczy,
• bardzo dobrze znać dziedzinę swojej działalności,
• umieć analizować bieżące trendy i prowadzić dotyczące ich przewidywania.
Kariera trendsettera zwykle zaczyna się od prowadzenia bloga, vloga, strony internetowej lub profilu na portalu społecznościowym, w ramach których taka osoba promuje swoją osobę i styl życia. Zazwyczaj dopiero po zdobyciu pewnej popularności możliwa jest współpraca z wybraną marką lub markami.
Wynagrodzenie
Zarobki trendsettera są uzależnione od jego popularności i co za tym idzie, liczby i wartości kontraktów podpisywanych z różnymi firmami. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Sedlak&Sedlak mediana miesięcznych zarobków osób wykonujących ten zawód wynosi 3500 zł brutto. 25% najlepiej opłacanych trendsetterów otrzymuje powyżej 5200 zł brutto miesięcznie. Jedna czwarta zarabia mniej niż 2890 zł brutto miesięcznie.