Współczesny konsument jest świadomy, wybredny i chce mieć poczucie, że korzysta z najlepszej z możliwych ofert, dopasowanej dokładnie do jego bieżących potrzeb. A te ostatnie zmieniają się nie tylko w perspektywie lat, ale też w ciągu roku, miejsca, w którym akurat się znajduje, czy nawet pory dnia. Jedną z odpowiedzi na rosnącą personalizację doświadczeń reklamowych i sprzedażowych jest marketing turystyczny. Kierowany jest do osób w bardzo konkretnej sytuacji – planowania wyjazdy oraz odbywania podróży.
Travel marketing: definicja
Travel marketing, inaczej marketing usług turystycznych, ma za zadanie określenie preferencji grup docelowych wybierających się w podróże i rejsy, zawiązanie relacji z klientem poprzez zaproponowanie mu spersonalizowanych rozwiązań. Promocja może dotyczyć na przykład wyboru hotelu, środka transportu, wycieczki, ale też różnorodnych usług – spa, fryzjerskich, kosmetycznych, prozdrowotnych, związanych z hobby, a także dotyczących zakupu produktów – odzieży, wyposażenia i wielu innych.
Travel marketing: strategie
Marketing w turystyce i rekreacji budowany jest poprzez różne strategie. Są to między innymi:
-
marketing internetowy w turystyce – obejmuje tworzenie ciekawych treści, publikowanie artykułów informacyjnych, poradników dotyczących podróży, tworzenie stron i blogów tematycznych (odpowiednio pozycjonowanych), wykorzystanie mediów społecznościowych, kampanii Google Ads, Web Push i innych narzędzi, które pomagają stworzyć emocjonalny związek z klientem,
-
marketing emocjonalny – zakłada tworzenie treści odwołujących się do emocji, budowanie pozytywnych skojarzeń związanych z wypoczynkiem, przygodą, oderwaniem się od codzienności, samorozwojem itd.
-
influencer marketing – odwoływanie się do różnego rodzaju autorytetów – blogerów, vlogerów, celebrytów, podróżników, współpracujących z firmą w celu wypromowania jakiegoś produktu lub usługi związanej z podróżowaniem.
Travel marketing: korzyści
Skuteczny marketing turystyczny pozwala na oferowanie potencjalnemu klientowi usług i produktów, które są dla niego atrakcyjne w danym miejscu i czasie. Przykładowo, gdy konsument odwiedza strony związane z podróżą do ciepłego kraju, dzięki Google Ads i remarketingowi dynamicznemu (wykorzystującemu pliki cookies) mogą być mu wyświetlane banery związane np. ze sprzętem do sportów wodnych, kosmetyków pielęgnacyjnych do opalania itd., w zależności od rodzaju prowadzonej kampanii, obranej strategii oraz oczywiście branży, w jakiej działa firma.
Z drugiej strony konsument, który jest skłonny zaufać zdaniu wybranego vlogera, może zdecydować się na polecaną przez niego wycieczkę czy sprzęt turystyczny. W podobny sposób działają treści sponsorowane czy wpisy polecające jakieś oferty w mediach społecznościowych. Możliwości prowadzenia travel marketingu są naprawdę bardzo szerokie i przynoszą realne korzyści firmom związanym z branżą turystyczną.