Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Techniki manipulacji - poznaj je, by nie paść ich ofiarą w pracy

Techniki manipulacji - poznaj je, by nie paść ich ofiarą w pracy

 
Techniki manipulacji - poznaj je, by nie paść ich ofiarą w pracy

Techniki manipulacyjne

 

Każdy z nas codziennie bardziej lub mniej świadomie mierzy się z manipulacją. Możliwość wpływania na poglądy, przekonania i zachowanie innych wydaje się prostą drogą do osiągania osobistych celów małym kosztem. A cele mogą być bardzo różne – począwszy od zdobycia czyjejś sympatii przez wywołanie poczucia winy, po sprzedaż czegoś i osiągnięcie korzyści osobistych czy materialnych.

 

Manipulacja informacją jest obecna w mediach, kampaniach wyborczych, PR, marketingu, reklamie. Także w życiu codziennym jesteśmy narażeni na działania, które mają na celu skłonienie nas do podjęcia określonych kroków, w przekonaniu, że była to nasza własna, wewnętrzna potrzeba.

 

Psychologia i nauki społeczne wymieniają całą paletę technik manipulacji. Warto poznać te najpopularniejsze, choćby po to, aby wiedzieć, jak się przed nimi bronić. Należy do nich 6 reguł, opracowanych przez profesora psychologii Roberta B. Cialdiniego. Manipulacja opiera się na następujących zasadach:

 

1. Zasada wzajemności – odwdzięczamy się, jeśli ktoś zrobił dla nas coś dobrego. W pracy nawet drobna premia przyznana przez przełożonego czy przysługa kolegi z zespołu powoduje, iż czujemy, że mamy do spłacenia dług wdzięczności, a tym samym będziemy bardziej zmotywowani, do zostawania po godzinach, czy wyręczenia współpracownika. Często nasza przysługa jest nieadekwatna do czynu, który ją sprowokował.


2. Zobowiązanie i konsekwencja – jeśli zadeklarowaliśmy podjęcie się jakiegoś działania i dodatkowo wiedzą o tym nasi współpracownicy, będziemy chcieli to zadanie ukończyć, aby nie zachwiał się nasz autorytet. W tym miejscu mogą pojawić się zachowania manipulacyjne. Np. kiedy ktoś próbuje dołożyć do pierwotnego zadania kolejne, tylko pośrednio z nim związane albo zupełnie zmienia zasady działania. Często usprawiedliwiając się sami przed sobą, mówimy, że musimy coś skończyć, skoro się do tego zobowiązaliśmy. Nie zdajemy sobie jednak sprawy, że początkowe deklaracje nie dotyczyły wszystkich działań, a ktoś celowo oczekiwał od nas deklaracji, aby poprzez manipulację osiągnąć swój cel.


3. Społeczny dowód słuszności – często podejmujemy decyzję tylko dlatego, że inni uważają ją za słuszną. Gdy nasz szef narzuca nam nadgodziny w wymiarze niezgodnym z Kodeksem pracy (mimo że wiemy, iż nie ma do tego prawa), będzie nam znacznie trudniej się sprzeciwić, jeśli użyje argumentu, że pozostali pracownicy się zgodzili.


4. Lubienie i sympatia – chętniej przystajemy na coś, kiedy prośbę wysuwa osoba, którą lubimy. Prywatne kontakty z przełożonym czy wspólne wyjścia po pracy mogą sprawić, że spełnimy jego prośbę, choć racjonalną reakcją byłaby odmowa. Także sama okoliczność – jeśli będzie budzić w nas pozytywne emocje, a dodatkowo osoba, która o coś prosi, jest atrakcyjna fizycznie lub podobna do nas samych, szansa, że ulegniemy wzrasta.


5. Zasada autorytetu – często bez głębszej analizy podejmujemy decyzję, idąc za autorytetem. Często uznajemy autorytet danej osoby nie na podstawie jej wiedzy, a np. wyglądu czy atrybutów (dlatego choćby w reklamach medykamentów występują aktorzy w lekarskich kitlach). Ulegamy magii pozorów.

 

6. Reguła niedostępności – ponieważ ludzie bardziej doceniają rzeczy trudno dostępne, z wykorzystaniem tej zasady manipulacja w pracy jest bardzo prosta. Wystarczy, że szef zasugeruje, że składana nam propozycja jest niepowtarzalna i jeśli nie zdecydujemy się na nią właśnie teraz, nie będziemy mieli kolejnej sposobności skorzystania z niej.


Przedstawione wyżej podstawowe metody manipulacji na pewno każdy z nas zna z doświadczenia. Poza tym można wyróżnić wiele innych technik. W środowisku pracy bardzo często wykorzystywana jest manipulacja emocjonalna.

 

Manipulacja emocjonalna w pracy

 

Przykładem manipulacji w pracy jest wzbudzanie poczucia winy. Pracownik obarczony odpowiedzialnością za niepowodzenia firmy, traktuje je jako swoją osobistą porażkę i jest bardziej uległy wobec przełożonego. Zarówno szef, jak i współpracownik może także obniżać naszą samoocenę poprzez ciągłe, nieuzasadnione krytykowanie i ocenianie kwestii często wykraczających poza zawodowe. Podobny skutek odnosi samo podnoszenie głosu – kiedy ktoś na nas krzyczy, tracimy poczucie wartości i jesteśmy bardziej ulegli.

 

Manipulacja innymi może polegać na braku lub ograniczeniu kontaktu. Jeśli przełożony przestał odpowiadać na maile oraz telefony i ignoruje nas, zaczynamy się zastanawiać nad przyczyną i bardzo często analizujemy własne zachowania, dochodząc do wniosku, że to my coś zrobiliśmy niepoprawnie.

 

Kolejna z metod manipulacji ludźmi polega na celowym formułowania pytań zamkniętych, które sugerują daną odpowiedź. Pracownik na pytanie: „Czy zostaniesz po godzinach?” może odpowiedzieć: „tak” lub „nie”. Jeśli usłyszy: „Zostaniesz po godzinach we wtorek czy środę?” - tylko pozornie ma możliwość wyboru.

 

Techniki manipulacyjne w negocjacjach

 

Niejednokrotnie, chcąc jak najlepiej przygotować się do negocjacji, zastanawiamy się jak manipulować ludźmi. Takie rozmowy powinny przynieść ustalenia akceptowalne przez wszystkich zainteresowanych. Nie należy traktować ich jak pola bitwy, a partnerzy negocjacji to nie konkurenci, których musimy za wszelką cenę pokonać.

 

W rozmowach biznesowych pojawia się pokusa stosowania technik manipulacyjnych, aby wpłynąć na decyzje innych osób. Wprawny i skuteczny negocjator zna jednak doskonale sztukę manipulacji i potrafi opierać swoje decyzje na racjonalnej analizie.


Manipulacja w pracy

 

Mechanizmy manipulacji są bardzo złożone, ale ich skuteczność zależy głównie od tego, czy manipulator trafi w słaby punkt swojej ofiary. Często także określone sytuacje albo stworzenie odpowiedniej atmosfery (tak pozytywnej, jak i negatywnej) sprzyjają podejmowaniu niezupełnie przemyślanych decyzji.

 

Zanim bezgranicznie zaufamy naszym współpracownikom i przełożonym, zastanówmy się, czy nie starają się oni nami manipulować. Są osoby bardziej uległe wobec innych. Zazwyczaj idzie to w parze z brakiem pewności siebie, strachem i wycofaną postawą. Rywalizacja w pracy i dążenie do wzmocnienia swojej pozycji za wszelką cenę sprzyjają próbom manipulacji. Sztuczki psychologiczne często są stosowane w środowisku pracy, w którym niewystarczająco dba się o wartości firmy i stosunki między pracownikami.

 

Pamiętajmy jednak, że taka manipulacja emocjami jest nieetyczna, a osiąganie własnych zamierzeń kosztem innych to po prostu nieuczciwa praktyka.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen (Niemcy)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od 06.08.2024r. Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę. Opis stanowiska: praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbiór warzyw) oraz na godziny (12,41€/godz.netto - inne prace)
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    18 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Dziś mamy dla Was kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego i perspektywicznego stanowiska.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.