Szkolenia pracowników to dla nich realna korzyść. Finansowane przez pracodawcę kursy są szansą na zdobycie nowych umiejętności, poszerzenie kompetencji. Z punktu widzenia przedsiębiorcy dbanie o rozwój zatrudnionych osób przekłada się na zysk firmy, która nie tylko zdobywa lepiej przygotowany do pracy, zaangażowany personel, ale też buduje wizerunek solidnego pracodawcy.
Rodzaje szkoleń pracowników
Szkolenia można podzielić, biorąc pod uwagę na wiele kwestii. Często rozróżnia się je, ze względu na:
• organizatora:
- szkolenia wewnętrzne – organizowane przez zakład pracy, np. dla osób po okresie próbnym, wdrażających się w nowe obowiązki, bardzo często prowadzone na stanowisku pracy,
- szkolenia zewnętrzne – na zlecenie pracodawcy prowadzi je zewnętrzna firma szkoleniowa,
• dostępność dla uczestników:
- szkolenia otwarte – dla wszystkich chętnych,
- szkolenia zamknięte – dla konkretnej grupy docelowej,
• liczbę uczestników:
- szkolenia indywidualne – bierze w nich udział jeden uczestnik,
- szkolenia grupowe – organizowane dla grupy,
• formę:
- szkolenia stacjonarne,
- e-learning – szkolenia prowadzone zdalnie, za pośrednictwem internetowej platformy szkoleniowej,
• tematykę szkolenia:
- szkolenia interpersonalne, miękkie,
- szkolenia zawodowe,
- szkolenia BHP,
- szkolenia językowe.
Szkolenie wewnętrzne czy zewnętrzne?
To bardzo indywidualna kwestia. Wszystko zależy od celu szkolenia i tematyki. Nie zawsze w firmie znajdzie się specjalista, który ma kwalifikacje w swojej dziedzinie, a jednocześnie cechuje go łatwość przekazywania wiedzy i znajomość metod nauczania dorosłych. Szkolenia wewnętrzne najczęściej pozwalają rozwiązać codzienne problemy w pracy, odpowiadają na aktualne zapotrzebowanie w firmie. Szkolenia zewnętrzne, mimo że skrojone na potrzeby zleceniodawcy, pozwalają spojrzeć na dane zagadnienie z perspektywy trenera, który ma doświadczenia z różnych organizacji, jest obiektywnym obserwatorem funkcjonowania firmy.
Jak zorganizować szkolenie?
Decydując się na inwestycję w doszkalanie pracowników, przedsiębiorca powinien dobrze przemyśleć kilka podstawowych kwestii.
1. Cel szkoleń – szkolenie sprzedażowe można zorganizować, by podnieść wyniki zespołu, szkolenia miękkie, np. gdy łączy się z nimi wyjazd integracyjny, często są remedium na stres i złą atmosferę w firmie, regularne kursy językowe to atrakcyjny benefit, budujący dobry wizerunek pracodawcy, do którego warto złożyć aplikację.
2. Zależnie od zakładanego celu, budżetu, tego, ile osób ma skorzystać z nauki, trzeba zaplanować kolejne elementy i ustalić je ze sporym wyprzedzeniem. Szkolenie wymaga od uczestników wygospodarowania dodatkowego czasu i nie powinno kolidować z obowiązkami. Pracownicy powinni mieć szansę się na nie przygotować.
3. Ważne też, by dokładnie zaplanować szkolenie. Ile mają trwać zajęcia, jakie metody zostaną wykorzystane i w związku z tym, czy potrzebny jest dodatkowy sprzęt, np. rzutnik, a nawet kiedy będą przerwy.
4. Zanim e-mail o tym, że jest organizowane szkolenie firmowe, trafi do pracowników, warto z nimi porozmawiać, poznać ich potrzeby i preferencje, dowiedzieć się, w jakich obszarach chcieliby pogłębić wiedzę, jakie umiejętności rozwinąć.
5. Po zakończeniu szkolenia warto zbadać opinie uczestników, by wiedzieć, na co w przyszłości zwrócić większą uwagę. Ułatwiają to np. ankiety.