Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Syndrom oszusta – jaki ma wpływ na Twoją karierę zawodową?

Syndrom oszusta – jaki ma wpływ na Twoją karierę zawodową?

 
Syndrom oszusta – jaki ma wpływ na Twoją karierę zawodową?

Udało mi się osiągnąć sukces, ale dużą rolę odegrał przecież w tym przypadek, bo nie mam jakichś szczególnych umiejętności... Nie zasłużyłam/ nie zasłużyłem na wyróżnienie, to był jakiś zbieg okoliczności, że zadanie zostało zrealizowane dobrze… Nie podejmę się tego, bo nie mam ani wystarczających kompetencji, ani wiedzy. Inni na pewno zrobiliby to lepiej... Jestem w tym dobry/ dobra, ale nie dość dobry/ dobra, aby iść po podwyżkę... Nie ma szans, żeby następnym razem to mi się udało...

 

Jeśli Twój wewnętrzny głos dość często podpowiada Ci tego typu zdania, być może cierpisz na tzw. syndrom oszusta. Jakie są jego przyczyny, jakie ma konsekwencje i jak poradzić sobie z błędną samooceną własnych kompetencji?

 

Spis treści

Syndrom oszusta – co to?

 

Syndrom oszusta, czyli z ang. impostor syndrome, tłumaczy się jako poczucie rozbieżności między własną oceną swoich umiejętności a oceną tychże umiejętności w oczach innych. To uczucie, że podajesz się za kogoś, kim tak naprawdę nie jesteś. W efekcie masz poczucie winy i nieustannego zagrożenia, że inni odkryją, jaki – Twoim zdaniem – jesteś naprawdę, czyli – według Ciebie – niekompetentny, nieposiadający dostatecznych umiejętności, by zajmować jakieś stanowisko, gorszy od innych. 

 

Syndrom oszusta – kto jest na niego narażony?

 

Syndrom odczuwają głównie osoby mające doświadczenie, umiejętności, jasno wytyczoną ścieżkę zawodową i są, obiektywnie rzecz ujmując, uprawnione, aby uważać się za specjalistów w swoim fachu, autorytety w danej dziedzinie. Tak jak wcześniej wspomniano, osoby te mają jednak poczucie, że w kwestii swoich kompetencji oszukują innych. Uważają, że coś udało się zrealizować w wyniku przypadku, a nie w efekcie ciężkiej pracy.

 

Syndrom oszusta – objawy

 

Osobie dotkniętej syndromem oszusta nieustannie towarzyszą poczucie niezrozumienia i obawa, że owo oszustwo zostanie wykryte, błędy wytknięte i jego / jej osoba poddana ostrej krytyce. Wstyd przed tym, że ktoś zdemaskuje niekompetencję, z jednej strony wzbudza poczucie, że trzeba być doskonałym, zawsze przygotowanym itd., a z drugiej jest blokujący.

 

Syndrom oszusta wiąże się zatem często z nadmiernym perfekcjonizmem. Osoby, które odczuwają brak wiary w siebie, dopracowują godzinami każdy szczegół, przeciągają oddanie projektu w obawie, że efekt nie będzie wystarczająco dobry. Strach przed porażką, krytyką i związany z tym stres przyczyniają się do bierności, przyjmowania prostszych zadań, oddalają wizję sukcesu zawodowego.

 

Z drugiej strony syndrom może prowadzić do niekontrolowanej prokrastynacji. Pracownicy mający głębokie poczucie braku odpowiednich umiejętności będą odsuwać w czasie trudne zadania. Te bowiem mogłyby stanowić dla nich ważny sprawdzian kompetencji, który – w ich odczuciu – z pewnością by oblały. Lęk przed utratą resztek poczucia własnej wartości wiedzie w tym wypadku do bierności, stanowiska zachowawczego, a także braku wychodzenia z jakąkolwiek inicjatywą w pracy. 

 

Syndrom oszusta – przyczyny

 

Przyczyny syndromu oszusta bywają bardzo złożone. Ryzyko jego wystąpienia z pewnością podnoszą:

  • zaburzenia samooceny, bardzo niskie poczucie własnej wartości, kompleksy, 

  • lęki społeczne, 

  • trudności w nawiązywaniu szczerych relacji, wynikające często z niskiej samooceny,

  • poczucie niedopasowania i niezrozumienia,

  • lęk przed utratą pracy, poczucie nieustannego zagrożenia zawodowego, finansowego itp.

 

Syndrom oszusta – jak sobie radzić?

 

Syndrom oszusta destrukcyjnie wpływa na karierę zawodową. Blokuje dążenie do awansu, rozwoju. Zmiana myślenia o samym sobie nie jest łatwa, ale warto z syndromem walczyć. W jaki sposób to robić? Jak nabrać pewności siebie w pracy

 

Przede wszystkim należy zacząć realnie oceniać własne kompetencje, ale też przyjąć, że każdy ma prawo do niewiedzy, błędów. Nie trzeba być przecież perfekcyjnym w każdym szczególe, aby wykonywać swoją pracę skutecznie.

 

Warto też przestać się porównywać z innymi. Zawsze znajdzie się ktoś, kto wie więcej, ma dłuższe doświadczenie. Ten fakt nie determinuje jednak tego, czy my jesteśmy profesjonalni, czy nie. Nie odkładajmy także rzeczy na później i nie bójmy się przyjmować konstruktywnej krytyki.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. Marketingu i PR

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    4 godz.
    Twoje obowiązki przygotowywanie i redagowanie materiałów prasowych oraz wypowiedzi eksperckich, współpraca z mediami, dziennikarzami i influencerami, organizacja i udział w branżowych eventach, targach i konferencjach, prowadzenie webinarów, transmisji na żywo i wywiadów jako reprezentant...
  • Project Manager (fit-out) Dział Define

    Colliers Poland sp. z o.o.   Poznań, ul. Roosevelta 22    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Opis stanowiska: Jednym z najszybciej rozwijających się zespołów w Colliers jest Define – zespół architektów, badaczy, kosztorysantów, kierowników projektów, projektantów instalacji oraz wielu innych specjalistów. Do części związanej z realizacją projektów fit-out poszukujemy...
  • Pracownik ogólnobudowlany

    Colliers Poland sp. z o.o.   Warszawa, ul. Pańska 97    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat
    5 godz.
    Opis stanowiska: Szukamy osób o różnych specjalizacjach (glazurnik, malarz, zabudowy GK, sufity systemowe, prace wykończeniowe); Praca dostępna również dla 2-3 osobowych brygad.
  • Asystent / Asystentka w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych

    Colliers Poland sp. z o.o.   Warszawa, ul. Pańska 97    praca hybrydowa / stacjonarna
    asystent  pełny etat
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków: wspieranie pracy administracyjnej działu, w tym m.in.: przygotowywanie case study, materiałów informacyjnych oraz innych dokumentów, wykorzystywanych w pracy z klientem wewnętrznym i zewnętrznym; przygotowywanie prezentacji w programie PowerPoint (sprzedażowych,...
  • Operator Linii Sortowniczej

    REMONDIS Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Zakres obowiązków: Obsługa linii sortowniczej oraz załadunek pojazdów, Nadzór nad sprzętem – dbałość o urządzenia i maszyny, Utrzymanie porządku, czystości i dyscypliny pracy, Nadzór nad przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
  • Mechanik Samochodów Ciężarowych

    TMG Spedition GmbH   Niemcy    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Twoje zadania: Naprawa samochodów ciężarowych i naczep; Diagnozowanie usterek i wykonywanie bieżących napraw; Współpraca z zespołem technicznym w celu sprawnej obsługi floty;

Najnowsze artykuły

Godzinowe koszty pracy w Polsce należą do najniższych w całej Unii Europejskiej. Nowe dane Eurostatu

Godzinowe koszty pracy w Polsce należą do najniższych w całej Unii Europejskiej. Nowe dane Eurostatu

Europejski Urząd Statystyczny opublikował najnowsze dane dotyczące średnich godzinowych kosztów pracy w 27 krajach Unii Europejskiej. Z zestawienia wynika, że koszty pracy są u nas niemal dwukrotnie niższe od unijnej średniej. Jednocześnie Polska jest jednym z państw UE, w których wzrost kosztów pracy był najwyższy na przestrzeni ostatniego roku.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Zakładka o nas – co napisać?

Zakładka o nas – co napisać?

W erze cyfrowej większość konsumentów, nawet tych, którzy ostatecznie dokonują zakupu lub korzystają z usługi stancjonarnie, sprawdza stronę firmy. Co więcej, klienci i kontrahenci szukają tam nie tylko cennika czy danych kontaktowych. Co jeszcze sprawdzają? Wyjaśniamy, co warto uwzględnić w zakładce „O nas" na stronie internetowej przedsiębiorstwa, a jakie informacje lepiej pominąć.

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

– O ile w edukacji są procedury wsparcia, to w środowisku zawodowym wszystko zależy od dobrej woli pracodawcy – zauważa specjalistka pracująca z osobami z dysleksją Urszula Grzegorczyk. Zmiana postrzegania dyslektyków na rynku pracy jest pilnie potrzebna. – Wielu otwarcie mówi o swojej dysleksji. Nie chcą biernie czekać, aż „system sam się zmieni” – podkreśla pedagog Michalina Ignaciuk.

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

– Aby budować dojrzałą strategię HR, warto spojrzeć na zatrudnienie jako cykl życia pracownika (Employee Lifecycle), który – podobnie jak w marketingu czy sprzedaży – można planować, mierzyć i optymalizować – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wskazuje, jakie działania powinny podjąć firmy na każdym etapie tego cyklu, by lepiej wykorzystać potencjał swojej kadry.

Aktywne słuchanie – na czym polega? Dlaczego jest ważne podczas spotkań biznesowych?

Aktywne słuchanie – na czym polega? Dlaczego jest ważne podczas spotkań biznesowych?

Czasami przerywasz rozmówcy w pół zdania? Zdarza Ci się podczas rozmowy sięgać po telefon i sprawdzać powiadomienia? A może słuchasz wypowiedzi drugiej osoby z kamienną twarzą, czekając z jakąkolwiek reakcją, aż skończy mówić? A teraz zadaj sobie pytanie – jak Ty się czujesz, gdy rozmówca zachowuje się w ten sposób? Poznaj tajniki aktywnego słuchania i rozwiń umiejętności interpersonalne.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379