Pierwsze wrażenie ma wielką moc. Poznając nową osobę, już po kilku sekundach – po uścisku dłoni, spojrzeniu, kolorze włosów, detalach – oceniamy, czy ktoś ma szansę wzbudzić naszą sympatię. Na tej zasadzie opiera się idea szybkich randek. Czym na gruncie biznesowym jest speed dating? Na czym polega?
Speed dating – co to?
Szybkie randki w dobie internetu i portali dedykowanych poszukiwaniu partnera, wydają się dość tradycyjną formą kontaktów interpersonalnych i nawiązywania relacji. To coś na kształt wieczorów zapoznawczych połączonych z randką w ciemno. Aby zwiększyć szansę na połączenie dużej liczby par, randki organizowane są dla określonych grup wiekowych, osób o podobnych zainteresowaniach, poglądach, a nawet sytuacji materialnej.
Podczas takiego spotkania każdy uczestnik poznaje kilkanaście osób, prowadzi indywidualne, ograniczone czasowo rozmowy. Jedna randka trwa kilka minut. Najczęściej panie zajmują stałe miejsca, a panowie na wskazany znak organizatora imprezy przysiadają się do kolejnych kobiet. Na koniec każdy z uczestników zapisuje, kto wzbudził jego zainteresowanie, z kim chciałby poznać się lepiej. Jeśli wybory się zgadzają, organizator przekazuje parze ich dane kontaktowe. Wywodzącą się ze Stanów Zjednoczonych koncepcję szybkich randek przeniesiono do biznesowych realiów.
Biznesowy speed dating – na czym polega?
Relacje interpersonalne w pracy zaczynają się od zrobienia dobrego pierwszego wrażenia. Zakłada się też, że jeśli ktoś nie jest w stanie przekonać do swojej idei rozmówcy w ciągu kilku pierwszych minut spotkania, to nawet kilkugodzinna, wnikliwa analiza i atrakcyjna prezentacja nie zmienią wyrobionej na początku opinii.
Zasady speed datingu mogą być sposobem na pozyskiwanie pracowników. Złożony system rekrutacji, z wieloma zajmującymi dużo czasu rozmowami kwalifikacyjnymi, zastępuje spotkanie, na którym rekruter poznaje wielu kandydatów w ciągu jednego dnia. W IT i innych innowacyjnych branżach można także spotkać wydarzenia, na których kilkunastu rekruterów prowadzi krótkie rozmowy z kandydatami do pracy. Jeśli obie strony wywrą na sobie dobre wrażenie, wymieniają się kontaktami. Takie metody rekrutacji to oszczędność czasu i dla pracodawców, i dla pracowników.
Na podobnych zasadach inwestorzy szukają młodych talentów, których projekty wesprą finansowo. Szybkie biznesowe randki to dla firm okazja do przedstawienia swojej oferty handlowej kontrahentom, a dla freelancerów szansa na zdobycie wielu zleceń.
Zalety speed datingu w biznesie
Stosunki interpersonalne są istotne nie tylko w życiu prywatnym. Relacje społeczne w pracy, atmosfera w zespole mają duży wpływ na wydajność, jakość pracy. Metoda szybkich randek pozwala nawiązać współpracę z osobami, które robią dobre wrażenie, co zwiększa szansę na to, że późniejsze relacje w firmie również będą satysfakcjonujące.
W porównaniu z rozmową kwalifikacyjną, podczas której wnikliwie omawia się CV kandydata i jego zawodowe doświadczenie, rekrutacja do pracy w formie kilkominutowego spotkanie może być dla poszukujących zatrudnienia mniej stresująca.