Termin brzmi obco, a odnosi się właściwie do pracy na własny rachunek. Co wyróżnia ten model biznesu na tle innych na małą skalę? Dla kogo może być dobrym rozwiązaniem i jakie szanse oraz ograniczenia wiążą się z hasłem solopreneur?
Solopreneur – co to jest?
Nie mają umowy o pracę i etatu, a jednocześnie nie do końca można określić ich mianem freelancerów przyjmującym tyle zleceń, ile się da, by zmaksymalizować zyski. Solopreneur pochodzi z angielskiego i powstał z połączenia dwóch słów: solo i entrepreneur (przedsiębiorca). Dosłownie można by więc uważać, że chodzi o kogoś, kto jest samozatrudniony. Znaczeniowo jednak te dwa pojęcia nie są tożsame. Różni je przede wszystkim podejście przedsiębiorcy do prowadzenia biznesu.
Solopreneur świetnie wpisuje się w trend geek economy w gospodarce. Wyklucza zatrudnianie pracowników – to indywidualna praca jednej osoby. Co prawa zdarza się, że przyjmuje projekty realizowane w zespołach czy zleca jednostkowe działania firmom zewnętrznym, jednak zawsze działa na własną rękę.
Cechuje go też wolność w wyborze zleceń. Jako specjalista może sobie pozwolić na realizację tylko tych umów, które satysfakcjonują go finansowo i zawodowo. Ten biznes wiąże się z małymi zobowiązaniami, dlatego daje większą wolność.
Model biznesu: solopreneur – zalety
Dla wolnego strzelca praca przez kilka miesięcy w roku pozwalająca zarobić tyle, by wystarczyło także na czas przerwy, może być kuszącą opcją. Zwłaszcza że nie musi on martwić się o pensję dla pracowników, opłacanie za nich składek do ZUS-u i inne wydatki, które bierze na siebie każdy pracodawca. Nie inwestuje też dużych środków finansowych w zamówienia obarczone ryzykiem niepowodzeń.
Solopreneur jest specjalistą w swojej branży, odpowiedni marketing i silna osobista marka pozwalają mu oszczędzić czas na poszukiwanie i pozyskiwanie klientów, a duża elastyczność sprawia, że może świadomie organizować swój grafik, dbając o work-life balance. Taki model biznesu zakłada też ograniczenie zobowiązań, mniejszy stres i pełną odpowiedzialność za swoje decyzje.
Model biznesu: solopreneur – wady
Budowanie biznesu w pojedynkę oznacza mniejsze możliwości, niż w przypadku, gdy wraz z rosnącym popytem na usługi można zatrudnić pracowników i delegować im część obowiązków. Solopreneur marketing, działania wizerunkowe i realizację całości obowiązków bierze na siebie. Ogranicza go zatem przede wszystkim czas. Z jednej strony angażuje się tylko w te projekty, które uznaje za atrakcyjne, ale z drugiej – część musi odrzucić. Nie podbija więc rynku, nie zdobywa przewagi konkurencyjnej. Choć można też uznać, że nie to jest jego priorytetowym celem.
Największym kapitałem przedsiębiorcy jest jego wiedza, unikatowe kwalifikacje, pożądane przez klientów. Dlatego też, by utrzymać zainteresowanie własną osobą, trzeba nieustannie się rozwijać, być na bieżąco z trendami, uczestniczyć w branżowych wydarzeniach, inwestować w szkolenia. Ten model nie sprawdzi się także w każdej branży. Jako solopreneur można proponować klientom usługi programistyczne czy też doradztwo biznesowe, opracowywać kampanie marketingowe, zarabiać na blogowaniu czy przyjmować interesujące zlecenia pracy przez internet. Zawsze jednak będzie to działalność na małą skalę, bez perspektyw na rynkową ekspansję.