Słuchanie muzyki w pracy to sposób na odprężenie i uniknięcie uciążliwych dźwięków charakterystycznych dla przestrzeni typu open space. Nadmierny hałas w środowisku pracy może utrudniać skupienie, a tym samym wykonywanie obowiązków zawodowych, dlatego słuchawki do pracy w biurze często są akceptowane przez pracodawców. Niemniej w jednych zawodach słuchawki są wręcz niezbędne, w innych kategorycznie zakazane. Kiedy muzyka do pracy umysłowej zwiększa efektywność pracowników, a kiedy może stanowić zagrożenie ich bezpieczeństwa?
Spis treści
Słuchawki do pracy – zalety i wady
Słuchawki do pracy w open space dla wielu pracowników są strzałem w dziesiątkę. Oczywiście to, czy warto kupić taki sprzęt, jest kwestią indywidualną, jednak nie ma wątpliwości, że wygłuszenie hałasu pozytywnie wpływa na koncentrację w pracy. Co ważne, słuchawki bluetooth do pracy to nie tylko prosty i skuteczny sposób, aby odciąć się od niechcianych dźwięków, ale jednocześnie wygodny dodatek do spotkań w trybie online.
Jedna z zalet słuchawek to ogromny wybór produktów, które można dopasować do indywidualnych upodobań. Możesz zdecydować się na słuchawki przewodowe i słuchawkibezprzewodowe, nauszne i douszne, idealne do pracy biurowej i takie, które wygłuszają nawet najbardziej uciążliwe hałasy.
Słuchając muzyki, wielu osobom łatwiej jest się skoncentrować oraz wyciszyć, a co więcej muzyka w pracy zwiększa efektywność. Taka zależność wynika z faktu, że słuchanie muzyki w pracy poprawia funkcjonowanie mózgu. Zależność na linii dźwięki-ośrodki mózgowe ma wpływ nie tylko na samopoczucie czy emocje, ale również na kreatywność i efektywność pracy.
Czy słuchanie muzyki do pracy w biurze ma jakieś wady? Niestety, odcięcie od otoczenia nie zawsze jest możliwe ani korzystne. Słuchawki na uszach mogą utrudniać komunikację pomiędzy pracownikami, co źle wpływa na przepływ informacji i atmosferę w zespole. Słuchający muzyki pracownik może łatwo przegapić biurowe wydarzenia i ważne informacje. W dodatku w niektórych przypadkach melodia w tle znacznie ogranicza produktywność, a zamiast ułatwiać koncentrację – rozprasza uwagę. Czasem słuchawki stwarzają także zagrożenie zdrowia, a nawet życia – głośna muzyka sprawia, że nie usłyszysz alarmu czy nadjeżdżającego samochodu.
Słuchawki do pracy w biurze – czy pracodawca może zabronić ich używać?
Słuchawki wygłuszające do pracy w biurze to opcjonalny dodatek, którego wykorzystania nie regulują przepisy prawa pracy. Jednak Kodeks pracy (art. 100 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – j.t. Dz. U. z 2014 r., poz. 1502) wskazuje, że pracownik ma obowiązek wykonywać pracę sumiennie i starannie, jednocześnie stosując się do poleceń przełożonych, o ile nie są one sprzeczne z umową o pracę bądź przepisami prawa. Oznacza to między innymi, że pracownik powinien:
-
przestrzegać regulaminu pracy oraz ustalonego w zakładzie pracy porządku;
-
przestrzegać przepisów i zasad BHP oraz przepisów przeciwpożarowych;
-
przestrzegać zasad współżycia społecznego obowiązujących w zakładzie pracy.
Zgodnie z tym muzyka w pracy nie jest zakazana, ale możliwość korzystania ze słuchawek uzależniona jest od zasad ustalonych przez pracodawcę. Ze względu na rodzaj wykonywanych obowiązków może on wymagać skupienia na powierzonych zadaniach, może też zezwolić na słuchawki douszne czy wygodne słuchawki nauszne z zastrzeżeniem, że nie mogą one negatywnie wpływać na komfort pracy współpracowników. Jeśli pracodawca ustali, że słuchanie muzyki w miejscu pracy stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych, korzystanie ze słuchawek może oznaczać ukaranie za ich naruszenie.
O ile muzyka do pracy biurowej w open space pozostaje w gestii pracodawcy, o tyle istnieją zawody, w których słuchawki do pracy w hałasie są koniecznością. Stosują je między innymi pracownicy budowlani, operatorzy maszyn i piloci. Środki ochrony słuchu wymagane są, gdy:
-
dopuszczalny hałas przekracza 85 dB (decybeli) – słuchawki wyciszające hałas są obowiązkowe;
-
dopuszczalny hałas przekracza 80 dB (decybeli) – słuchawki powinny być do dyspozycji pracowników.