Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Sekretarka - jak zostać, opis pracy, zakres obowiązków, wymagania, cechy, wykształcenie

Sekretarka - jak zostać, opis pracy, zakres obowiązków, wymagania, cechy, wykształcenie

 
Sekretarka - jak zostać, opis pracy, zakres obowiązków, wymagania, cechy, wykształcenie

Sekretarka - charakterystyka pracy

 

Czym właściwie zajmuje się sekretarka? Opis stanowiska należy zacząć od podkreślenia, że jej praca nie polega na parzeniu kawy, uśmiechaniu się i odbieraniu telefonów. Zakres obowiązków sekretarki jest bardzo szeroki i na pewno nie każdy sprawdziłby się w takiej roli. Praca na tym stanowisku wymaga dobrej organizacji i komunikatywności – te kompetencje sekretarki pozwolą sprawnie zarządzać biurem, współpracować z szefem oraz poszczególnymi działami firmy.

 

Zakres obowiązków sekretarki

 

Sekretarka to w pewien sposób wizytówka przedsiębiorstwa – rozmawia z kontrahentami i klientami, umawia spotkania, często jest pierwszą osobą kontaktową. Do jej zadań należy także prowadzenie kalendarza przełożonego i rejestru korespondencji wychodzącej oraz przychodzącej, a także dbanie o prawidłowy obieg dokumentów w firmie.

 

Istotną kwestią jest także współpraca sekretarki z szefem. Pomaga ona przełożonemu w codzinnych obowiązkach i często musi wykazać się umiejętnością skutecznej realizacji kilku zadań jednocześnie. Osoba na tym stanowisku może zostać poproszona także o wykonanie prac związanych z samą działalnością firmy – przygotowanie i wydruki materiałów na spotkania czy sporządzenie raportu. Jeśli zostało to ujęte w umowie, a wykształcenie sekretarki jest odpowiednie, do obowiązków wejdą także redagowanie drobnych ogłoszeń albo treści na firmowe strony internetowe bądź sporządzanie tłumaczeń z lub na język obcy.

 

W gestii osoby na tym stanowisku leżą także szeroko pojęte prace administracyjne: dbanie o sprawne funkcjonowanie sekretariatu, zamawianie materiałów biurowych i spożywczych, gadżetów reklamowych, plakatów czy ulotek.

Kiedy firma prowadzi rekrutację, do codziennych obowiązków sekretarki dochodzi katalogowanie zgłoszeń, a następnie przekazywanie ich rekruterom, kontakt telefoniczny i umawianie rozmów kwalifikacyjnych oraz przekazywanie kandydatom informacji o wyniku tych rozmów.

 

Sekretarka - jakie powinna mieć wykształcenie

 

Najczęściej w ogłoszeniach pracodawcy wymagają wyższego wykształcenia sekretarki. Kierunek studiów zazwyczaj nie jest ściśle określony, a jego zbieżność z profilem działalności przedsiębiorstwa stanowi dodatkowy atut. Rekruterzy doceniają także, jeśli kandydatka ma wiedzę z danej branży.

 

Do wykonywania podstawowych obowiązków sekretarki często wystarczy średnie wykształcenie, które w połączeniu ze znajomością języka obcego stanowi dobry punkt wyjścia. Osoby chcące umocnić swoją pozycję na rynku pracy mogą także skorzystać z licznych kursów dla sekretarek, online bądź stacjonarnych, gdzie można poznać zagadnienia z dziedziny administracji, zarządzania, księgowości czy prawa pracy.


Sekretarka wymagania

 

W codziennej pracy sekretarki bardzo przydatna i bezwzględnie oczekiwana przez rekrutujących jest dobra znajomość języka angielskiego, zarówno w mowie, jak i piśmie. Obsługę komputera i znajomość narzędzi pakietu Ms Office również można zaliczyć do podstawowych umiejętności. Zakres czynności sekretarki wymaga ponadto praktycznej wiedzy z zakresu obsługi wszelkich biurowych urządzeń. Jak wysłać faks, co zrobić, jeśli zatnie się papier w drukarce, czy jak wymienić toner z tuszem – sekretarka powinna bez zająknięcia odpowiedzieć na te pytania.

 

Jak w każdym innym zawodzie, mile widziane jest doświadczenie w pracy – dzięki niemu skraca się czas wdrażania nowej osoby w jej obowiązki. Dobrze także, jeśli kwalifikacje sekretarki obejmują podstawową wiedzę z administracji czy ekonomii – jednak nie jest to bezwzględnie weryfikowane podczas rekrutacji.

 

Jakie cechy powinna mieć sekretarka

 

Jeśli chodzi o cechy sekretarki, najważniejsze będzie zorganizowanie. Prowadzenie kalendarza i umawianie spotkań wymaga sporych zdolności logistycznych. Obowiązki sekretarki w firmie wiążą się z ciągłym kontaktem z ludźmi. Dlatego niezmiernie ważna jest wysoka kultura osobista. O ile często od kobiet na tym stanowisku nie wymaga się ściśle określonego dress code’u, o tyle zawsze sekretarka powinna być uprzejma i pozytywnie nastawiona do innych.

 

Musi liczyć się z możliwością uczestnictwa w trudnych czy konfliktowych sytuacjach. Powinna nawet wtedy być opanowana, asertywnie i z szacunkiem traktować rozmówców, zarówno w komunikacji twarzą w twarz, jak i za pomocą e-maili czy telefonu. Arogancja sekretarki może bowiem bardzo zaszkodzić reputacji firmy.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Magazynier

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Ede   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    21 godz.
    Obowiązki: zbieranie zamówień za pomocą skanera ręcznego; kompletowanie zamówień do wysyłki; przyjmowanie reklamacji; Wymagania: znajomość języka angielskiego (komunikatywna) gotowość do pracy w systemie zmianowym; chęć nawiązania współpracy na dłuższy okres – co najmniej 3...
  • Pracownik działu zakupów

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    23 godz.
    Zakres obowiązków: Poszukiwanie nowych źródeł zaopatrzenia dla firmy oraz zapewnienie optymalnych warunków współpracy handlowej z dostawcami; Monitorowanie i analiza danych rynkowych dotyczących dostawców oraz surowców; Negocjowanie cen i warunków dostaw; Dokonywanie zakupów na potrzeby...
  • Contact Center Representative with Dutch

    Aon   Kraków    praca zdalna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    24 godz.
    Overview You’re a good communicator and you’re looking for a role that will give you a chance to polish your language skills. Although you don't have much professional experience, you learn fast and you're looking for an opportunity that will allow you to develop your business expertise, take...
  • Global Benefits Analyst with Swedish

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    24 godz.
    Overview of the role Global Benefits Analyst is a member of Expat Team, a part of larger Global Benefits Team in Krakow. Expat Team focuses on providing services to clients seeking risk and health insurance for their employees that are working outside their country of residence. In our Team, Global...
  • Privacy Project Manager

    Aon   Kraków    praca zdalna
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    24 godz.
    As a Privacy Project Manager, you will play a pivotal role in advancing privacy standards throughout the organization. We are seeking a detail-oriented and proactive individual to join our team in a role focused on the development and execution of our program methodology and operational models. If...
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...

Najnowsze artykuły

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie pracowej wigilii obowiązuje pewien dress code. Jak się ubrać? Podpowiadamy, kiedy możesz pozwolić sobie na zabawny sweter, czy lepiej zrezygnować ze sneakersów i jakie dodatki dobrać do eleganckiego outfitu.

Osoba z zespołem Aspergera – jakie ma szanse na rynku pracy w Polsce?

Osoba z zespołem Aspergera – jakie ma szanse na rynku pracy w Polsce?

Albert Einstein, Tim Burton, Michael Phelps... lista znanych i odnoszących niesamowite sukcesy osób z zespołem Aspergera jest bardzo długa. Zespół ten często nazywany jest autyzmem wysokofunkcjonującym, choć takie określenie nie oddaje pełni różnorodności jego objawów. Kiedy ujawnia się zespół Aspergera i w jakich zawodach najlepiej sprawdzają się osoby, które go posiadają?

Opiekun osób starszych – wymagania, obowiązki i zarobki

Opiekun osób starszych – wymagania, obowiązki i zarobki

Organizacja Narodów Zjednoczonych prognozuje, że jednym ze skutków czekającej nas zmiany demograficznej będzie rosnąca potrzeba świadczenia wysokiej jakości opieki nad seniorami. Tymczasem już teraz opiekun osób starszych jest w Polsce zawodem deficytowym, a chętni mogą przebierać w ofertach pracy. Wyjaśniamy, jak zostać opiekunem seniorów oraz jakie są zarobki w tym zawodzie.

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Czy to, co wydaje się okazją, rzeczywiście nią jest? Zanim rzucisz się w wir zakupów, dowiedz się, czym rzeczywiście jest rabat, jak się go oblicza oraz jakie są popularne sposoby manipulacji cenowych z wykorzystaniem hasła o obniżce cen. Mądrze korzystaj z promocji, sprawdzaj, czy zakup faktycznie Ci się opłaca i nie daj się złapać na fałszywy rabat!

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

1 grudnia wypada Światowy Dzień AIDS. To ważna data, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.