Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Sekretarka - jak zostać, opis pracy, zakres obowiązków, wymagania, cechy, wykształcenie

Sekretarka - jak zostać, opis pracy, zakres obowiązków, wymagania, cechy, wykształcenie

 
Sekretarka - jak zostać, opis pracy, zakres obowiązków, wymagania, cechy, wykształcenie

Sekretarka - charakterystyka pracy

 

Czym właściwie zajmuje się sekretarka? Opis stanowiska należy zacząć od podkreślenia, że jej praca nie polega na parzeniu kawy, uśmiechaniu się i odbieraniu telefonów. Zakres obowiązków sekretarki jest bardzo szeroki i na pewno nie każdy sprawdziłby się w takiej roli. Praca na tym stanowisku wymaga dobrej organizacji i komunikatywności – te kompetencje sekretarki pozwolą sprawnie zarządzać biurem, współpracować z szefem oraz poszczególnymi działami firmy.

 

Zakres obowiązków sekretarki

 

Sekretarka to w pewien sposób wizytówka przedsiębiorstwa – rozmawia z kontrahentami i klientami, umawia spotkania, często jest pierwszą osobą kontaktową. Do jej zadań należy także prowadzenie kalendarza przełożonego i rejestru korespondencji wychodzącej oraz przychodzącej, a także dbanie o prawidłowy obieg dokumentów w firmie.

 

Istotną kwestią jest także współpraca sekretarki z szefem. Pomaga ona przełożonemu w codzinnych obowiązkach i często musi wykazać się umiejętnością skutecznej realizacji kilku zadań jednocześnie. Osoba na tym stanowisku może zostać poproszona także o wykonanie prac związanych z samą działalnością firmy – przygotowanie i wydruki materiałów na spotkania czy sporządzenie raportu. Jeśli zostało to ujęte w umowie, a wykształcenie sekretarki jest odpowiednie, do obowiązków wejdą także redagowanie drobnych ogłoszeń albo treści na firmowe strony internetowe bądź sporządzanie tłumaczeń z lub na język obcy.

 

W gestii osoby na tym stanowisku leżą także szeroko pojęte prace administracyjne: dbanie o sprawne funkcjonowanie sekretariatu, zamawianie materiałów biurowych i spożywczych, gadżetów reklamowych, plakatów czy ulotek.

Kiedy firma prowadzi rekrutację, do codziennych obowiązków sekretarki dochodzi katalogowanie zgłoszeń, a następnie przekazywanie ich rekruterom, kontakt telefoniczny i umawianie rozmów kwalifikacyjnych oraz przekazywanie kandydatom informacji o wyniku tych rozmów.

 

Sekretarka - jakie powinna mieć wykształcenie

 

Najczęściej w ogłoszeniach pracodawcy wymagają wyższego wykształcenia sekretarki. Kierunek studiów zazwyczaj nie jest ściśle określony, a jego zbieżność z profilem działalności przedsiębiorstwa stanowi dodatkowy atut. Rekruterzy doceniają także, jeśli kandydatka ma wiedzę z danej branży.

 

Do wykonywania podstawowych obowiązków sekretarki często wystarczy średnie wykształcenie, które w połączeniu ze znajomością języka obcego stanowi dobry punkt wyjścia. Osoby chcące umocnić swoją pozycję na rynku pracy mogą także skorzystać z licznych kursów dla sekretarek, online bądź stacjonarnych, gdzie można poznać zagadnienia z dziedziny administracji, zarządzania, księgowości czy prawa pracy.


Sekretarka wymagania

 

W codziennej pracy sekretarki bardzo przydatna i bezwzględnie oczekiwana przez rekrutujących jest dobra znajomość języka angielskiego, zarówno w mowie, jak i piśmie. Obsługę komputera i znajomość narzędzi pakietu Ms Office również można zaliczyć do podstawowych umiejętności. Zakres czynności sekretarki wymaga ponadto praktycznej wiedzy z zakresu obsługi wszelkich biurowych urządzeń. Jak wysłać faks, co zrobić, jeśli zatnie się papier w drukarce, czy jak wymienić toner z tuszem – sekretarka powinna bez zająknięcia odpowiedzieć na te pytania.

 

Jak w każdym innym zawodzie, mile widziane jest doświadczenie w pracy – dzięki niemu skraca się czas wdrażania nowej osoby w jej obowiązki. Dobrze także, jeśli kwalifikacje sekretarki obejmują podstawową wiedzę z administracji czy ekonomii – jednak nie jest to bezwzględnie weryfikowane podczas rekrutacji.

 

Jakie cechy powinna mieć sekretarka

 

Jeśli chodzi o cechy sekretarki, najważniejsze będzie zorganizowanie. Prowadzenie kalendarza i umawianie spotkań wymaga sporych zdolności logistycznych. Obowiązki sekretarki w firmie wiążą się z ciągłym kontaktem z ludźmi. Dlatego niezmiernie ważna jest wysoka kultura osobista. O ile często od kobiet na tym stanowisku nie wymaga się ściśle określonego dress code’u, o tyle zawsze sekretarka powinna być uprzejma i pozytywnie nastawiona do innych.

 

Musi liczyć się z możliwością uczestnictwa w trudnych czy konfliktowych sytuacjach. Powinna nawet wtedy być opanowana, asertywnie i z szacunkiem traktować rozmówców, zarówno w komunikacji twarzą w twarz, jak i za pomocą e-maili czy telefonu. Arogancja sekretarki może bowiem bardzo zaszkodzić reputacji firmy.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Actuarial Analyst

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    What the day will look like Work with colleagues (brokers, analytics and others) to identify and respond to client needs and develop additional opportunities related to products and services; You will perform technical analysis and get an innovative insight into insurance companies, their portfolios...
  • Dyrektor finansowy

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: zarządzanie budżetem i planowaniem finansów firmy, w tym opracowywanie strategii finansowej i analizowanie wskaźników finansowych, przygotowanie projektów rozwoju firmy oraz analiza finansowa efektywności takich inwestycji, zarządzanie krótko- i długoterminową...
  • Doradca / Przedstawiciel Handlowy w branży produktów dla zwierząt

    Over Group   Łask    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   4 500 - 15 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    7 godz.
    Zadania: Nie tylko Przedstawiciel, ale i Doradca - bądź Specjalistą w swojej dziedzinie i zdobywaj uznanie Klientów poprzez zrozumienie, profesjonalne wsparcie i odpowiedź na Jego potrzeby. Ciesz się samodzielnością, to Ty planujesz własną pracę - umawiasz wizyty, tworzysz trasówki,...
  • Technik dentystyczny - ortodoncja

    Fachlabor Dr. W. Klee für grazile Kieferorthopädie GmbH   Niemcy, Hamburg / Frankfurt nad Menem / Poczdam   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    1 aplikacja: TRAINING ON THE JOB - Ortodoncja 3 miejsca pracy do wyboru: Hamburg, Frankfurt nad Menem lub Poczdam 3 działy/specjalizacje do wyboru: akryl, cad/cam, gips Zadania, które czekają na Ciebie: dział akryl Wykonywanie ruchomych aparatów ortodontycznych, np. płytek i/lub ruchomych...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...

Najnowsze artykuły

Powołanie do zawodowej służby wojskowej a stosunek pracy – o czym warto wiedzieć

Powołanie do zawodowej służby wojskowej a stosunek pracy – o czym warto wiedzieć

15 sierpnia to nie tylko dzień wolny i początek długiego weekendu, ale i Święto Wojska Polskiego, ustanowione, by uczcić pamięć Bitwy Warszawskiej, a także docenić poświęcenie żołnierzy czuwających nad naszym bezpieczeństwem. Przy okazji tego ważnego święta przypominamy, że służbę wojskową można łączyć z pracą. Jak wojsko zmienia sytuację zawodową i jakie dodatkowe uprawnienia ma żołnierz? 

Elektromonter – opis zawodu, obowiązki, CV, zarobki

Elektromonter – opis zawodu, obowiązki, CV, zarobki

Elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy są pilnie poszukiwani na rynku pracy niezależnie od zmiennej sytuacji gospodarczej. Zapotrzebowanie jest ogromne we wszystkich częściach Polski, co oznacza wysokie szanse na znalezienie pracy tuż po zakończeniu nauki w szkole technicznej bądź branżowej. Gdzie można pracować z elektrycznym fachem w ręku i jakich spodziewać się zarobków?

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Jesteś perfekcjonistą i masz trudności z delegowaniem zadań, bo „wszystko zrobisz lepiej"? Uważaj, by nie wpaść w pułapkę pracoholizmu. Przez wielu wciąż uważany za zaletę, pracoholizm niszczy zdrowie, życie osobiste dotkniętych nim osób, a w skrajnych przypadkach prowadzi nawet do śmierci z przepracowania. W Światowy Dzień Pracoholików warto zadać sobie pytanie: czy nie pracujemy za dużo?

Siedząca praca a ból pleców

Siedząca praca a ból pleców

– Długim czasem pracy w pozycji siedzącej możemy zwiększyć swoją podatność na takie choroby jak dyskopatia, hemoroidy, obniżone libido, żylaki kończyn dolnych czy nawet udar. Najczęstszą dolegliwością jest jednak ból kręgosłupa – wyjaśnia Piotr Seredziński, chiropraktyk i fizjoterapeuta. Jak zatem prawidłowo siedzieć w pracy, by uniknąć bólu, pogłębiania wad postawy i poważniejszych chorób?

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

W miesiącach letnich ofertowy boom daje się zauważyć zwłaszcza w turystyce, gastronomii, handlu detalicznym, budownictwie i rolnictwie. Nad morzem przeważają oferty z sektora HoReCa skierowane przede wszystkim do studentów, ale także osób z uprawnieniami np. ratownika czy instruktora. Sprawdź, jakie stanowiska oferowane są nad Bałtykiem oraz jak zmienia się rynek pracy latem.

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.